Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس دانشگاه آزاد از اعطای مجوز رسمی آغاز فعالیت صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی این دانشگاه ازسوی رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری خبر داد.

 

محمد مهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی در آیین افتتاح صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد که صبح امروز ۱۵ بهمن ماه ۹۹ در سازمان مرکزی برگزار شد، با تبریک ایام الله دهه فجر و سالروز ولادت حضرت فاطمه زهرا (س)، گفت: تقدیر الهی بر این شد که در ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی مجوز نهایی آغاز کار رسمی صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی صادر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
جا دارد از تلاش وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری و خیاطیان سرپرست شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان پشتیبانان جدی دانشگاه آزاد اسلامی در این حوزه، تشکر و قدردانی کنم.

وی با اشاره به تأثیر اقتصاد نفتی بر اقتصاد کشور طی یک قرن گذشته، اظهارکرد: بیش از یک قرن است که نفت وارد حیات اقتصادی کشور ما شده است. در دوره صفویه، ایران در جایگاه دومین تولید ناخالص داخلی (GDP) دنیا قرار داشت و از اقتصاد‌های شکوفای آن زمان بود. در آن دوره در کنار اقتصاد پویا، آثار علمی قابل توجهی در حوزه علوم انسانی و مهندسی رشد و نمو داشت. پس از صفویه، دوران حضیض شروع شد، به طوری که در سلطنت قاجار و پهلوی دوران ۲۰۰ ساله‌ای برای ایران رقم زده شد که در شأن ملت ایران نبود.

طهرانچی با تأکید بر اینکه امام خمینی (ره) حیات دوباره‌ای به ملت ایران بازگرداند؛ افزود: نگاه رهبر کبیر انقلاب اسلامی فراتر از مدرنیته غرب بود. امام راحل معتقد بودند که ۲۰۰ سال خمودی گذشته را جز با تحول نمی‌توان احیا کرد. با این نگاه، بنیانگذار انقلاب اسلامی سنگ بنای بزرگی از تحول اقتصادی و علمی را بنا نهادند که جمهوری اسلامی ایران امروز به خود می‌بالد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: امام خمینی (ره) با توجه به اینکه برخاسته از حوزه علمیه بود، اما دانشگاه که برمبنای دین‌ستیزی وارد کشور شده بود را تکفیر نکردند و آن را مبدأ همه تحولات دانسته و از آن به عنوان کارخانه آدم‌سازی یاد کردند. این نگاه و استفاده از چنین کلیدواژه‌هایی برای تحول علمی و رشد دانشگاه بسیار سازنده و راهگشا بود. پیش از انقلاب اسلامی، عمده فعالیت دانشگاه‌ها محدود به مقطع کارشناسی بود و تحصیلات تکمیلی برای کشور ما یک آرزو محسوب می‌شد، اما امروز ثمره نگاه تحولی که امام خمینی (ره) داشتند و مقام معظم رهبری نیز تثبیت‌کننده آن بودند را می‌بینیم که به جای آنکه مقلدان علم باشیم، به مجتهدان علم تبدیل شده‌ایم و موجب فخر کشور‌های هم‌سطح خود هستیم.
باید جریان اقتصاد دانش بنیان را در دانشگاه‌ها فعال کرد
طهرانچی با بیان اینکه در امتداد این نگاه تحولی، پیشرفت علمی همراه با پیشرفت فناوری و نوآوری تکمیل شده است؛ اظهار کرد: واقعیت این است که با نگاه متکی بر درآمد نفتی، یارانه‌ای، کمک‌های بلاعوض بی‌هدف و نگاه‌های نمایشی به مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان، نمی‌توان تحولی در حوزه فناوری و نوآوری ایجاد کرد، بلکه با نگاه واقعی باید جریان اقتصاد دانش بنیان را در دانشگاه‌ها فعال کرد.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی اولین صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی خود را با گستره کشوری و موضوعات مختلف راه‌اندازی کرده است؛ بیان کرد: زمانی که گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی را آغاز کردیم، تأکید بر استفاده از ادبیات جدید و برگرفته از فرهنگ دیرینه کشورمان داشتیم. در این راستا آیین‌نامه راه‌اندازی بازار فناوری که ذیل آن سرا‌های نوآوری قرار دارند، تدوین شد. این مفاهیم برگرفته از فرهنگ چندهزار ساله ایرانی است و مفهومی آشنا برای همه مردم است، چرا که در تمامی شهر‌ها همواره بازار‌های سنتی وجود داشته و ما برگرفته از این فرهنگ، بازار فناوری دانشگاه آزاد اسلامی را تأسیس کردیم.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اقتصاد دانش‌‎بنیان در بازار‌های فناوری جریان دارد و سرا‌های نوآوری مانند این بازار‌ها فعالیت‌های تخصصی انجام خواهند داد تا از این مسیر، فناوری را به ثروت تبدیل کرده و به بازار واقعی ببرند.

اقتصاد بازار‌های فناوری دانشگاه آزاد اسلامی متکی بر شهریه نخواهد بود
طهرانچی با تأکید بر اینکه اقتصاد بازار‌های فناوری دانشگاه آزاد اسلامی متکی بر شهریه نخواهد بود، تصریح کرد: همانطور که بازار‌ها نهاد‌های مالی مختص خود را داشتند، بازار فناوری نیز خارج از نظام‌های بروکراسی دانشگاه، نظام مالی خود را خواهد داشت. نظام مالی دانشگاه به آموزش و پژوهش تعلق دارد و نظام مالی فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه، باید منحصر به این حوزه باشد. از این رو صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی با فرهنگ و نظامات خود راه‌اندازی شد تا در این مسیر رشد دهنده باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی نگاهی اساساً نو دارد که سرا‌های نوآوری در بستر بازار فناوری با یک نهاد مالی مواجه هستند که از آن‌ها حمایت خواهد کرد، بنابراین واحد‌های دانشگاهی در فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه دخالت مالی نخواهند داشت، بلکه سرمایه واحد‌ها در این صندوق سرمایه‌گذاری شده و از طریق آن، در پروژه‌های خاص مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با تأکید بر لزوم توجه به اشتغال و کارآمادگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار کرد: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دست‌رنج خود را برای تحصیل تقدیم دانشگاه می‌کنند و این موضوع بسیار ارزشمندی است که باید مورد تکریم قرار گیرد. باید برای دانشجویانی که حاصل دست‌رنج خود را می‌دهند تا علم بیاموزند، فضایی فراهم شود تا در مجرای علم هم بتوانند سرمایه‌گذاری کنند؛ بنابراین باید شرایطی ایجاد کرد تا تجارت دانشجو تعریف شود و بتواند از این طریق کسب درآمد داشته باشد و هزینه تحصیل خود را تأمین کند.

طهرانچی بیان کرد: باید دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی را از روز اول با فضای کار و اشتغال آشنا کرد و تربیت دانشجوی کارآماده، یک اصل باشد. باید شرایطی در دانشگاه آزاد اسلامی حکمفرما شود که اقتصاد دانشگاه از طریق این شرایط و فضا، قوام یابد. این اقتصاد به هیچ وجه دستوری و رانتی نیست، بلکه براساس طرح اقتصادی علمی برتر است.

وی با اشاره به سرمایه اولیه صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: شروع فعالیت این صندوق با ۲۰ میلیارد تومان است که به زودی با حمایت‌های واحد‌های دانشگاهی و افزایش سرمایه، این رقم افزایش خواهد یافت. در این راستا به واحد‌ها اعلام شده که به هیچ وجه از طریق شهریه مستقیم مجاز به سرمایه‌گذاری در طرح‌های اقتصادی دانش‌بنیان نیستند و باید در قالب صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی در طرح‌ها اقدام به سرمایه گذاری کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پیامبر اسلام (ص) پیش از رسالت، همراه کاروان‌های تجاری و در کنار حضرت خدیجه (س) به تجارت و فعالیت اقتصادی می‌پرداخت، اظهار داشت: حضرت خدیجه (س) به عنوان ام‌المؤمنین، الگوی برجسته‌ای برای زنان است. ایشان تاجری بزرگ و اقتصاددانی حکیم بود که این موضوع از تصورات غرب از زنان، بسیار فراتر است. در مکتب اسلام، تجارت نه تنها مذموم نیست، بلکه تولید و تجارت صحیح و با مبنای دینی، مورد تأکید قرار گرفته است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی پیشنهاد آشنایی فعالان سرا‌های نوآوری و بازار‌های فناوری با معارف کسب و کار اسلامی را ارائه کرد و گفت: همانطور که بازاریان اصیل پیش از آغاز روز کاری، کتاب «مکاسب» شیخ فقید انصاری را در مکتب علما می‌آموختند و با فرهنگ کسب‌وکار آشنا می‌شدند، این موضوع نیز باید مورد توجه صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی باشد و شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی یک دوره «مکاسب» را طی کنند.

وی افزود: اگرچه بازار فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در قالب بازار‌های جدید و مدرن است و صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی متفاوت از نهاد‌های مالی بازار سنتی محسوب می‌شود، اما باید با نگاهی ظریف به فرهنگ کسب‌وکار اسلامی توجه داشت، چرا که ما با نظام سرمایه‌داری زندگی نمی‌کنیم و معتقدیم اسلام دین کاملی است و می‌تواند در همه زمینه‌ها حامی باشد.   طهرانچی در پایان خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی، کشور و ملت ایران را زنده کرد و باید قدردان و شاکر این نعمت باشیم. خدا را شاکریم به وجود پدرانمان و نسلی که امام خمینی (ره) را درک کردند و اتفاقی را رقم زدند که جمهوری اسلامی ایران را به ستاره درخشان و مایه افتخار مردم در این ظلمت‌کده جهانی تبدیل کرد.

در پایان این مراسم، مجوز رسمی آغاز فعالیت صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی از سوی علی وحدت رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری تقدیم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: محمد مهدی طهرانچی دانشگاه آزاد صندوق پژوهش و فناوری شهریه دانشگاه آزاد صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی بازار های فناوری سرا های نوآوری انقلاب اسلامی ریاست جمهوری بازار فناوری اقتصاد دانش امام خمینی دانش بنیان بازار ها واحد ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۷۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت در حوزه مهدویت به بدنه دانشگاه سرایت کند

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب؛ حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالرضا پورذهبی در دیدار با قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کردستان اظهار داشت: در استان کردستان با وجود حدود ۴۰ هزار دانشجو در سطح استان که بخشی از آن متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است و با وجود ۱۴ هزار دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی کردستان می طلبد هم در زمینه مسائل علمی و اعضای علمی جوان که می خواهند وارد عرصه شوند یک کار جدیدی شروع شود.

وی گفت: الحمدلله زیرساخت های خوبی وجود دارد و در هر شهرستان عمده سهمیه دانشجویان مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی و پیام نور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورذهبی تصریح کرد: در حوزه پژوهش که دایره وسیعی دارد  برای اینکه موازی کاری نشود فصلنامه هایی در ارتباط با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وجود دارد و کتاب های معتبری در این زمینه چاپ شده است و بار وسیعی دارد و باید این کارها به بدنه دانشگاه و فضای دانشجویان وارد شود.

وی در ادامه با تأکید بر فعالیت‌های پژوهشی در زمینه مهدویت افزود: کار بدنه ای فضای مردمی و از  طرف دیگر کار مهدویت که حالت وابسته ای دارد باید به بدنه دانشگاه تزریق کرد.

نماینده ولی فقیه در کردستان خاطر نشان کرد: اگر کار و فعالیت دانشجویی و استادی است باید در زمینه درک مهدویت و معنویت آن به دانشجویان و اساتید سرایت کند و روی کارهای پژوهشی مربوط به فقه شوافع که متعلق به مناطق کردستان و جنوب کشور است کار شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فعالیت در حوزه مهدویت به بدنه دانشگاه سرایت کند
  • راهکارهای دانشگاهی برای تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم»
  • تدوین اساسنامه صندوق ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان دانشگاه آزاد/ تحول اداری به‌زودی آغاز می‌شود
  • درآمدهای غیرشهریه‌ای در دانشگاه آزاد حرف نخست را می‌زند
  • رویداد بزرگ صدرا در دانشگاه آزاد بویین‌زهرا آغاز به کار کرد
  • تعداد شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اصفهان به ۳۰۰ شرکت می‌رسد/ ۲۰ مجله فناوری با درجه ممتاز داریم
  • اجلاسیه گروه کشوری علوم اجتماعی به کار خود پایان داد
  • مجتمع آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی البرز افتتاح شد
  • فعالیت ۲۰۰ تشکل دانشجویی و ۱۰۰ تشکل فعال استادی در دانشگاه آزاد
  • ‌مشارکت مردم در جهش تولید به صورت مستقیم و فردی باشد