Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@22:55:03 GMT

معضل عدم تخصیص حقابه از مشکلات روستاهای قم

تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۸۹۸۰۳۴

معضل عدم تخصیص حقابه از مشکلات روستاهای قم

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم در این جلسه، بیان کرد: ایجاد اشتغال مبدل در روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر رویکرد اصلی استان قم در رابطه با بخش های تابعه است.

مهردادغضنفری اظهار داشت: تفویض تقسیمات بین بخشی، انتخاب رسته‌های شغلی و تجدید نظر در سرانه اشتغال و برخی ملاحظات دیگر اگر به استانها واگذار شود بسیاری از مشکلات کنونی از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته وی، از ۱۷۶ میلیارد تومان تسهیلات ابلاغی به قم تاکنون ۱۵۳ میلیارد تومان به مرحله جذب رسیده و مقدمات پرداخت ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات نیز در دست انجام است.

وی ابراز داشت: نرخ بیکاری در قم برای اولین بار در فصل پاییز به ۸ درصد رسیده و آمارهای مربوط به بیمه شدگان اجباری و مستمری بگیران نیز روبه مطلوبیت حرکت می کند.

غضنفری گفت: قم از نظر تورم نقطه به نقطه مطلوبترین استان کشور در پایان دی ماه بود و از نظر تورم ماهانه نیز بهترین استان کشور است.

وی تاکید کرد: پرداخت تسهیلات به روستاهای قم توجیه اقتصادی دارد و می تواند به اشتغال و توسعه پایدار استان کمک بسزایی داشته باشد.

وی ابراز داشت: سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانکی استان به بخش تولید و خدمات تزریق شده و ۲۸ هزار میلیارد تومان حجم منابع مالی بانکهای دولتی قم است.

غضنفری یادآور شد: نسبت بین مصارف و منابع بانکی قم به ۷۵ درصد رسیده که نسبت به سالهای گذشته جهش قابل توجهی دارد.

وی بیان کرد: قم از نظر جذب تسهیلات اشتغال فراگیر جزء ۳ استان برتر و در جذب تسهیلات کرونایی هم دومین استان برتر کشور است.

غضنفری اظهار داشت: مشکل دسترسی ایمن به روستاهای قم به تدریج سبب  از بین رفتن جذابیت‌های سرمایه گذاری در پهنه‌های روستایی میشود در حالی که ظرفیت بسیار مطلوبی در آنها برای سرمایه گذاری وجود دارد.

مشکل دسترسی ایمن به روستاهای قم

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم نیز در ادامه اظهار داشت: در بخش اشتغال روستاهای استان زیرساخت‌ها و متولی خاصی هنوز وجود ندارد.

محسن بهشتی گفت: مشکلات دسترسی به روستاها و عدم ایمنی راه ها سبب شده تا جذابیت های لازم برای ایجاد اشتغال کاهش یابد.

وی تاکید کرد: کمبود زیرساخت های دسترسی مهمترین مشکل استان در احداث نواحی صنعتی جدید است.

وی یادآور شد: بخش کهک و خجلستان برای توسعه گردشگری دارای ظرفیت بالایی هستند اما زیرساخت های آنها تا محل این مراکز هنوز شکل نگرفته است.

بهشتی تاکید کرد: الزام به رعایت و افزایش سرانه ۵۰ میلیون تومانی نهادهای عمومی می تواند نقش موثری در توسعه اشتغال روستایی داشته باشد.

وی گفت: اگر مشکلات روستایی حل شود بسیاری از معضلات کنونی در کلانشهرهای کشور از بین می‌رود.

تخصیص حقابه پیش نیاز توسعه روستاها

رییس سازمان جهاد کشاورزی قم نیز ابراز کرد: طی یک سال گذشته ۹۰ میلیارد تومان برای توسعه اشتغال روستایی در این استان جذب شده است.

عباس پورمیدانی یادآور شد: کشاورزی درقم برای حفظ سرزمین و جلوگیری از ادامه فرسایش خاک و بحران گرد و غبار از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی تاکید کرد: توسعه الگوی کشت، کشت گلخانه‌ای و آبیاری نوین، آبزی پروری محدود و صنایع تبدیلی در روستاهای استان در حال انجام است.

پورمیدانی خاطرنشان کرد: اگر حقابه‌های منطقه قمرود قم به درستی رعایت شود و به این استان اختصاص داده شود روند توسعه و عمران روستاهای قم در ریل منطقی خود قرار می گیرد.

وی همچنین افزود: پرورش شتر در بخش مرکزی  قم مزیت نسبی دارد و تنها مشکل این ایده در حال حاضر تامین پایدار آب است.

هنرمندان صنایع دستی فاقد بیمه هستند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز گفت: شرایط اقتصادی هنرمندان روستایی در بخش حمایت از تسهیلات صنایع دستی و بازپرداخت آن کم است و باید تلاش شود تسهیلات بلاعوضی به این افراد تخصیص داده شود.

حمید یزدانی اضافه کرد: یکی از مشکلات بزرگ قم این است که هنرمندان صنایع دستی آن فاقد بیمه هستند و درآمدهای آنان با هزینه هایی که دارند به هیچ وجه تناسب ندارد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در ادامه ابراز کرد: توسعه اقتصاد فرهنگی روستا با معین های اقتصادی یکی از طرح هایی است که می تواند روند توسعه مناطق محروم را سرعت ببخشد.

محمود سیجانی یادآور شد: هم اکنون توسعه اقتصاد فرهنگی روستایی در منطقه اقتصادی نیزار قم در حال انجام است اما برای رسیدن به نقطه مطلوب نیازمند حمایت های بیشتری دولتی هستیم.

رییس شرکت شهرکهای صنعتی قم نیز در بخشی از این جلسه اظهار داشت: در بخش مرکزی قم امکان و بستر لازم برای پرورش شتر فراهم است و می توان برای توسعه اشتغال روستایی از این طرح و اشتغال پایدار استفاده کرد.

علی رضا مصداقی تاکید کرد: بنیاد برکت آمادگی خود را برای پرورش شتر در بخش مرکزی و سایر بخش های مستعد اعلام کرده است.

در پایان این جلسه معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اهدای لوحی از تلاش های بهرم سرمست استاندار قم در مسیر توسعه و حمایت از طرح های روستایی و مناطق محروم قم تجلیل کرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهوری در سفر دو روزه به قم ضمن دیدار با تنی چند از مراجع تقلید از بخش جعفریه قم بازدید کرد و در جلسه بررسی موانع و مسائل پروژه های مناطق محروم قم شرکت کرد.

استان قم دارای یک شهرستان به همین نام و پنج بخش مرکزی، جعفریه، سلفچگان، کهک و خلجستان است.

برچسب‌ها سلفچگان تعاون روستایی قم توسعه روستایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلفچگان تعاون روستایی قم سلفچگان تعاون روستایی قم توسعه روستایی اخبار کنکور میلیارد تومان روستاهای قم مناطق محروم صنایع دستی بخش مرکزی یادآور شد قم نیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۸۹۸۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث شهرک‌های شیلاتی نهاوند در مرحله مکان یابی

به گزارش خبرنگار مهر، جعفر سلگی ظهر یکشنبه در جلسه احداث شهرک‌های شیلاتی شهرستان نهاوند گفت: با اشاره به اینکه نهاوند به عنوان قطب شیلات غیر ساحلی کشور شناخته شده و با وجود سراب‌های متعدد نیاز احداث این شهرک به منظور توسعه شیلات و ایجاد اشتغال تاکید کرد.

وی افزود: با ایجاد این شهرک اراضی بایر احیا و آب‌های بدون استفاده پس از مصرف در پرورش ماهی به رودخانه و مصرف بهره برداران بخش کشاورزی و باغات هدایت می‌شود.

سلگی بیان کرد: مکان یابی و بررسی این موضوع از طریق استعلام از دستگاه‌های ذیربط و استفاده از اراضی ملی می‌تواند در ایجاد منطقه گردشگری و دیگر صنایع وابسته توسعه و اشتغال پایدار را برای شهرستان محقق کند.

کد خبر 6097396

دیگر خبرها

  • ایجاد اشتغال برای ۱۲ هزار نفر توسط چینی ها در کرمان
  • ۶۰ میلیارد ریال برای ذخیره‌سازی آب شرب خواف تخصیص یافت
  • واحد کشتارگاه صنعتی در فسا بار دیگر آغاز به کار کرد/ اشتغال ۱۰۰ کارگر
  • تسریع در رفع مشکلات روستای امام‌قیس شهرستان بروجن
  • تخصیص ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلیج فارس
  • تخصیص ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی برای انتقال آب خلج فارس
  • تعهد اشتغال ۷۵۰۰ فارغ‌التحصیل بیکار در همدان
  • بازگشت واحد تولیدی فرآورده‌های گوشتی سامان به چرخه تولید
  • احداث شهرک‌های شیلاتی نهاوند در مرحله مکان یابی
  • رفع آسیب‌های زیرساختی به روستاهای دهلران در دستور کار