Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@22:27:38 GMT

نغمه‌های انقلاب

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۰۲۱۶۷

نغمه‌های انقلاب

در میان ژانرهای مختلف و شناسنامه‌دار موسیقی ایران، بخش دیگری هم تعریف شده به نام موسیقی انقلاب. و هر سال بهمن ماه که مصادف است با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز دهه فجر، طنین این موسیقی بیشتر و بیشتر شنیده می شود.

 هنرمندان بسیاری تلاش کردند تا در بخش‌های متفاوت همچون موسیقی اصیل ایرانی، ارکسترال، نواحی و همچنین پاپ طنین انقلاب را شنیدنی‌تر کنند و آثار بسیاری هم در این زمینه ساخته شد؛ اما در میان این هنرمندان، نام زنده‌یاد احمدعلی راغب را نباید فراموش کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آهنگساز برجسته و توانمندی که نام و هنرش با موسیقی انقلاب گره خورده است و قطعات و آلبوم‌های بسیاری در این زمینه تولید کرده است که یکی از این آثار معروف، آلبوم  «صبح شقایق» است که به یاد شهدای انقلاب اسلامی تولید شده با شعری از زنده‌یاد حمید سبزواری و با صدای مهرداد کاظمی و محمد گلریز که شنیدن آن به علاقه‌مندان این نوع موسیقی پیشنهاد می‌شود. اگرچه ابتدای فعالیت او نوازندگی تار در مدارس روستایی گیلان بود و حدود 40 قطعه موسیقی با همکاری رادیو و تلویزیون گیلان تولید کرده بود، اما عشق به موسیقی او را از سبزترین سرزمین شمالی ایران آرام آرام  به تهران کشاند و در کنار تحصیل در رشته موسیقی و آموزش هنر و جامعه‌شناسی هنر،  فعالیت‌های حرفه‌ای‌اش را در زمینه موسیقی با شرایط بهتری دنبال کرد. این هنرمند در آن سال‌ها (۱۳۵۰) در ارکستر سازهای ملی رادیو با هنرمندان بزرگ موسیقی ایران زیر نظر مهدی مفتاح و بعدها، همایون خرم مشغول به کار شد و آثار بسیاری برای خوانندگان معروف و تراز اول آن روزگار ساخت و اجرا کرد. البته آن دوره فرصتی شد تا محضر دیگر بزرگان موسیقی همچون جلیل شهناز، فرهنگ شریف، علی اکبر سرخوش، همایون خرم، علی تجویدی، جواد معروفی و... را تلمذ کند و از تجربیان ارزشمند آنان بیاموزد. اما حضور او در جرگه هنرمندان انقلابی پس از کشتار 17 شهریور سال ۱۳۵۷ شکل گرفت و همراه با برخی دیگر از هنرمندان سرشناس رادیو و تلویزیون، از همکاری با مراکز هنری وابسته به رژیم پهلوی و عضویت در ارکستر سازهای ملی، استعفا داد و بعد آن ارتباط و آشنایی با افرادی همچون حسین شمسایی، مجید حدادعادل و حمید شاهنگیان فعالیتش در این عرصه را پررنگ‌تر کرد و پس از پیروزی انقلاب (سال ۱۳۵۷) با همکاری جمعی برخی از هنرمندان، گروه‌هایی را جمع‌آوری کرده و مشغول ساخت سرودهای انقلابی شد، سرودهایی که دستمایه آن شعارهای مردمی از بطن کوچه و خیابان بود و در کنار آن آشنایی با موسیقی فولکلور و آیینی نواحی و در کنار آن دوستی صمیمانه و همکاری با شعرایی نظیر مهرداد اوستا، محمود شاهرخی، مشفق کاشانی، حمید سبزواری، محمدعلی معلم و منجر به ساخت سرودهایی نظیر «خوش آمدی امام ما»، «بانگ آزادی» (الله اکبر، خمینی رهبر)، «شهید مفتح»، «شهید مطهر»، «امریکا امریکا ننگ به نیرنگ تو»، «راه رجا»، «نغمه توحید»، «نغمه اتحاد»، «بابا خون داد»، «همشاگردی سلام» و... شد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۰۲۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت صادرات دارو و تجهیزات به ۲۰ کشور آفریقایی

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا اینانلو افزود: ۲۰ کشور آفریقایی و ۲۰۰ تاجر در اجلاس اخیر اقتصادی تجاری ایران و آفریقا حضور داشتند که با توجه به ظرفیت‌های صنعتی بالای کشورمان زمینه همکاری با آنان مورد بحث و گفت و گو قرار گرفته و بررسی شد.

وی با بیان توانمندی‌های ایران در عرصه سلامت، ادامه داد: ایران با توجه به پشتوانه بومی‌سازی که در حوزه صنعت دارو و تجهیزات پزشکی داشته است می‌تواند توانمندی خود را به کشورهای دیگر ارائه دهد، همچنین در مورد خدماتی که برای تجهیز بیمارستان و بیمارستان سازی لازم است، آمادگی داریم که به کشورهای آفریقایی کمک کنیم و این مراکز را با صد در صد تجهیزات پزشکی به مرحله بهره برداری برسانیم.

به گفته اینانلو، زمینه همکاری در مورد انتقال تکنولوژی و مشاوره صنعت دارو و تجهیزات پزشکی نیز با توسعه روابط با این کشورها امکان پذیر است.

کد خبر 6096767 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • فعالیت در زمینه گام دوم انقلاب؛ توقعی به جا از تهران تایمز است
  • اسلامی: به دنبال خلق فناوری در حوزه انرژی اتمی هستیم
  • واکنش جالب معلم عربی محمد بحرانی به خاطره ای که تعریف کرد | ویدئو
  • قدردانی از هنرمندان در یک پایگاه مهم موسیقی/ خاطراتی که زنده شد
  • مرکز ملی مغز با هدف گسترش خدمات در زمینه علوم شناختی راه‌اندازی می‌شود
  • واکنش جمشید مشایخی، علی حاتمی و بهمن فرمان‌آرا به احضار هنرمندان به دادگاه انقلاب در بهار ۵۹/ از شجریان تا کرم رضایی برای پاره‌ای توضیحات احضار شدند
  • ایران می‌تواند توانمندی خود در حوزه صنعت دارو را به کشورهای دیگر ارائه دهد
  • ظرفیت صادرات دارو و تجهیزات به ۲۰ کشور آفریقایی
  • در فقدان خاموشی یک صدای ناب از موسیقی شریف خراسان
  • پلیر موسیقی Winamp باز می‌گردد!