Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-02@08:52:31 GMT

تأیید کارایی ۹۱ درصدی واکسن روسی کرونا

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۰۲۴۵۹

تأیید کارایی ۹۱ درصدی واکسن روسی کرونا

ساعت 24-«واکسن اسپوتنیک V مطمئن و مؤثر بوده و حفاظت کامل در مقابل موارد سخت بیماری کووید ۱۹ را تضمین می‌کند»؛ این نتیجه کلیدی در مقاله the Lancet است. نشریه لانست که از آن به عنوان معتبرترین نشریه پزشکی جهان یاد می‌شود، واکسن روسی اسپوتنیک را واکسنی برای بشریت خوانده و می‌گوید مطابق داده‌های دانشمندان روسی این واکسن تا ۹۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶ درصد کارایی دارد.

از زمان اعلام ممنوعیت ورود برخی از واکسن‌ها به ایران، تأکید مسئولان بهداشتی کشور روی واکسن‌های ساخت داخل و واکسن روسی بود. واکسنی که مخالفان آن معتقد بودند از واکسن روسی اطلاعاتی در دست نیست و کمیته اخلاق پزشکی روسیه هم تحت فشار وادار به تأیید این واکسن شده است. این خبرها گروهی از پزشکان و مردم را که حالا نگرانی‌هایشان با شیوع واکسن جهش‌یافته بیشتر شده بود، نگران‌تر کرد. هشتگ‌های واکسن بخرید جای خودش را به واکسن امن بخرید داد. بیانیه‌های منتشرشده از پزشکان هم حاوی نگرانی‌های مهمی بود. آنها می‌گفتند اصلا نحوه بیان خرید واکسن روسی از زبان وزیر امور خارجه کار درستی نبود و ممکن است این خرید در راستای برخی توافقات سیاسی انجام‌ شده باشد؛ اما اکنون با آخرین مقاله منتشرشده درباره واکسن اسپوتنیک، گفته می‌شود چهارمین واکسن امن در جهان در دسترس است و اتفاقا این واکسن برای ایران جزء واکسن‌های مناسب است و حالا شاید بشود کمی نفس راحت کشید. مطابق اطلاعات منتشرشده در نشریه لانست، نتایج آزمایش واکسن روسی نشان می‌دهد که این واکسن با نمونه‌های غربی‌اش برابری می‌کند. حالا آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم اعلام کرده از این واکسن استقبال می‌کند.
 مقاله لانست چه می‌گوید؟
در بخشی از مقاله لانست درباره ایمنی‌زایی پس از تزریقات واکسن روسی، اطلاعات مهمی منتشر شده است. براساس این گزارش، 14هزارو 964 داوطلب که واکسن واقعی اسپوتنیک وی تزریق کردند، ۱.۳ تا ۱.۵ برابر آنتی‌بادی بیشتر در مقابل ویروس کرونا در بدنشان شکل گرفت نسبت به کسانی که بیماری کووید ۱۹ آنها بهبود یافته است. در طول تحقیقات چهارهزارو 901 شرکت‌کننده دارونما گرفتند، همان‌طور که طبق قوانین آزمایش‌های بالینی در مقیاس بزرگ معمول است. در تحقیقات گروه داوطلبان از سنین ۶۰ تا ۸۷ سال شرکت کردند که نتایج قابل توجهی را برای این گروه سنی نشان داد. تعجب‌آور است که کارایی اسپوتنیک وی بین افراد مسن با گروه سنی ۱۸ تا ۶۰ سال (۹۱.۸ درصد) قابل مقایسه است. درباره امنیت، کمیته مستقل نظارت بر اطلاعات تأیید کرد که ۹۴ درصد از کل عوارض جانبی خفیف بوده است. هیچ عارضه جانبی جدی یا آلرژی مرتبط با واکسن مشاهده نشده و اکثر موارد عوارض جزئی به شکل آنفلوانزا یا سردرد بوده است.
مطابق گزارش‌ها، در جهان چهار واکسن هستند که نتایج فاز سوم آزمایش‌های بالینی آنها در مجلات مهم پزشکی منتشر شده است. سینو واکس، سینوفارم، آسترازنگا و حالا اسپوتنیک روسی. اسپوتنیک با کارایی 90 درصد، در صدر این واکسن‌ها قرار می‌گیرد. براساس گزارش منتشرشده در لانست، حمل‌ونقل آسان‌تر، قیمت پایین‌تر و واکنش ایمنی طولانی‌تر که از به‌اصطلاح «واکسیناسیون تقویت‌کننده ناهمگن» به دست می‌آید، با استفاده از دو ناقل مختلف در دو واکسیناسیون جداگانه برتری خود را نشان می‌دهد.
نکته مهم دیگر درباره واکسن اسپوتنیک، کارایی آن برای افراد سالمند است و می‌شود این واکسن را برای افراد بالای 65 سال تزریق کرد. این در حالی است که نمونه‌های اروپایی این واکسن واکنش مثبتی روی بدن افراد سالمند نداشته‌اند؛ برای مثال از روز گذشته تزریق واکسن آسترازنکا در فرانسه به سالمندان ممنوع شد و مسئولان سلامت در فرانسه اعلام کردند: واکسن کروناویروس آسترازنکا تنها باید به افراد کمتر از ۶۵ سال تزریق شود. این جدیدترین توصیه یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپاست که واکسن آسترازنکا را با چنین محدودیت‌هایی تأیید کرده است؛ چراکه اطلاعات کافی درباره کارایی این واکسن در افراد مسن وجود ندارد. آلمان و اتریش نیز توصیه کرده‌اند که تزریق این واکسن به افراد کمتر از ۶۵ سال محدود شود.
حالا و با آمدن اخبار مثبت درباره واکسنی که شاید تا 48 ساعت پیش کمتر کسی در جهان به آن خوش‌بین بود، ‌کشورهای اروپایی به واکسن اسپوتنیک روی خوش نشان دادند. حالا بعد از بدقولی‌های شرکت آسترازنکا در زمینه تولیدات واکسن، چشم غربی‌ها به اسپوتنیک است. ریل دیمیتریف، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری ملی روسیه، با انتشار نتایج آزمایش‌های انجام‌شده روی واکسن اسپوتنیک V در مجله لانست گفت: دیگر هیچ استدلالی برای منتقدان این واکسن باقی نمانده است.
 واکسن  را سیاسی نکنید
«خواهشم آن است مواردی را که دنبال می‌کنیم، سیاسی نکنند و واکسن هم از جمله همین موارد است». این بخشی از سخنان سعید نمکی، وزیر بهداشت، درباره واکسن است که روز گذشته و پس از تأیید جهانی واکسن اسپوتنیک به زبان آورد. او با بیان اینکه بزرگ‌ترین هدفمان آن است که بتوانیم واکسن ایرانی بسازیم، گفت: «در این زمینه مطمئن بودیم در روزهای سخت با تقاضاهای بالای دنیا، ظرفیت واکسن‌سازهای دنیا به اندازه واکسیناسیون ۱۰ درصد مردم جهان هم نخواهد بود. به‌همین‌دلیل از روز اول با تکیه بر دانش داخلی سعی کردیم شرکت‌های داخلی را گرد یکدیگر آوریم و این حرکت با قدرت شروع شد و اولین گروه اجازه مطالعات بالینی را گرفتند و هر روز هم نتایج آن را بررسی می‌کنم. اوایل هفته آینده مجموعه رازی که اجازه تست بالینی را گرفته نیز فعالیتش را شروع خواهد کرد. مجموعه سوم نیز در دست پیگیری است. واکسن مجموعه پاستور نیز با انتقال دانش فنی، فاز سوم را دارد دنبال می‌کند.
وزیر بهداشت با اشاره به واکسن‌هایی که ایران قصد واردات آن را دارد، گفت: مجموعه آسترازنکا تحویل ۴.۲ میلیون دوز واکسن را در قالب کووکس در فوریه شروع می‌کند. در کنار آن قرار بود از اسپوتنیک نیز وارد کنیم که حرف‌هایی درباره آن زدند. سیاست ما آن بود واکسنی که می‌خواهیم ثبت کنیم در چند کشور موجه ثبت و مصرف شده باشد و کلینیکال ترایال در سه فاز را گذرانده باشد. اسپوتنیک اکنون در کشورهایی نظیر برزیل، ویتنام، آرژانتین، بولیوی، مجارستان، روسیه، بلاروس و... مصرف می‌شود و مصرف شده است. واکسن چین نیز در امارات، بحرین، مصر، مجارستان، عراق، اردن، مراکش، پاکستان، اندونزی و... ثبت شده و دارد مصرف می‌شود. واکسن دو کمپانی هندی نیز در جاهای مختلف ثبت شده و امیدواریم در بهمن‌ماه با پیگیری‌های مستمر رئیس‌جمهور و همراهی بانک مرکزی و وزارت راه در حمل‌ونقل واکسن، بتوانیم هرچه زودتر از منابع مورد تأیید کشور، واکسن را وارد کرده و تزریق را به گروه‌های آسیب‌پذیر با رعایت اولویت‌ها شروع کنیم.
 همه‌ چیز  درباره اسپوتنیک
این واکسن روسی در ماه آگوست سال 2020 ثبت شد و روسیه اعلام کرد تست‌های انسانی آن را روی 40 هزار داوطلب آزمایش خواهند کرد. مطابق گزارش‌ها، واکسن روسی Sputnik V براساس دستورالعمل‌های ژنتیکی برای ساخت پروتئین اسپایک تولید شده است؛ محققان برای ساخت این نوع واکسن، ژن مسئول تولید پروتئین اسپایک ویروس کرونا را به دو آدنوویروس، به نام‌های AD۲۶ و AD۵ اضافه و از آنها برای ایجاد پاسخ ایمنی توسط بدن استفاده کرده‌اند؛ از این آدنوویروس‌ها به‌عنوان ابزاری برای انتقال ژن به سلول‌های بدن استفاده می‌شود.
الکساندر گینتسبورگ، رئیس مرکز گامالیا (تولیدکننده اسپوتنیک) مدعی شد که واکسن «اسپوتنیک وی» بتواند برای دو سال یا بیشتر مصونیت ایجاد کند. به گفته گینتسبورگ، در میان همه گروه‌های سنی، این واکسن اثربخشی اپیدمیولوژی واحدی را نشان داده است. گینتسبورگ همچنین تأکید کرد که هیچ‌گونه عوارض جدی‌ای در جریان آزمایش‌های فاز سوم واکسن «اسپوتنیک وی» مشاهده نشده است.

منبع: روزنامه شرق

منبع: ساعت24

کلیدواژه: واکسن اسپوتنیک درباره واکسن واکسن روسی واکسن ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۰۲۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأیید خبر برکناری مدیرعامل استقلال از سوی رئیس هیئت مدیره

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی افضلی رئیس هیئت مدیره باشگاه استقلال در پاسخ به سوال خبرنگار آنا در مورد برکناری علی خطیر از مدیرعاملی استقلال گفت: این خبر درست است و فرشید سمیعی فعلا سرپرست باشگاه انتخاب شده است. بعدا جزییات این تصمیم اعلام می شود. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • اتهامات آمریکا علیه روسیه نفرت‌انگیز و بی‌اساس است
  • تأیید خبر برکناری مدیرعامل استقلال از سوی رئیس هیئت مدیره
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال