Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-02@02:36:27 GMT

«خودزنی» باید جرم‌انگاری شود

تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۰۲۶۸۰

ساعت 24-رییس گروه کنترل کیفی پزشکی قانونی کشور خواستار جرم‌انگاری برای خودزنی و صدمات ساختگی با قصد دریافت خسارت شد. آسیه جعفری در گفت‌وگو با ایلنا گفت:«یک دسته از نزاع‌ها، نزاع‌های ساختگی است و فرد توسط خودش یا دیگری صدماتی ایجاد می‌کند که البته این‌ موارد بسیار کم هستند و این صدمات هم الگوی مشخصی دارند و کارشناسان پزشکی قانونی آنها را از صدمات واقعی افتراق می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر خودزنی جرم‌انگاری نشده اما نیاز است که قانون‌گذار به سمت جرم‌انگاری مواردی برود که فرد با ادعای نزاع یا تصادف برای خود ایجاد صدمه می‌کند و بعد می‌خواهد دیگری را وادار به جبران خسارت کند.»

جعفری با بیان اینکه نزاع شامل کودک‌آزاری، همسرآزاری و سایر موارد است، گفت: «نزاع در آقایان شایع‌تر است و غالبا طرف مقابل نیز مرد است. مراجعان از گروه سایر موارد غالبا برای جبران خسارت به پزشکی قانونی مراجعه می‌کنند چون معمولا حین نزاع و درگیری هر دو طرف به هم آسیب می‌رسانند و فردی که به پزشکی قانونی مراجعه می‌کند به دنبال این است که دیه طرف مقابل بیشتر نشود. شاید فردی که در جریان نزاع صدمه دیده، قصد مراجعه به پزشکی قانونی را نداشته اما با توجه به شکایت طرف مقابل برای اینکه مجبور به پرداخت دیه نشود، برای بررسی آثار ضرب و جرح به پزشکی قانونی مراجعه می‌کند. البته خیلی از موارد نزاع با دخالت دیگران منجر به آشتی و رضایت طرفین می‌شود اما افراد این مستندات را نگه می‌دارند که چنانچه طرف مقابل اقدام به شکایت کند، آنها هم مستندات مربوط به صدمات خود را ارایه دهند. در موارد نزاع اغلب صدمات، صدمات سطحی پوستی از جمله خراشیدگی و کبودی است اما از آنجا که دیه این نوع صدمات زیاد است، فرد راغب می‌شود که به پزشکی قانونی مراجعه کند. البته نه برای اینکه بخواهد دیه دریافت کند بلکه به این دلیل که خودش هم صدمات مشابهی به فرد مقابل وارد کرده و می‌ترسد اگر دیه صدمات طرف مقابل بیشتر باشد، او هم ممکن است متضرر شود. در یک نزاع هر دو طرف به ‌هم ضربه وارد می‌کنند و اگر یک طرف اقدام به شکایت کند با وجود آنکه غالبا صدمات سطحی هستند ولی طرف مقابل محکوم به پرداخت دیه سنگین خواهد شد. در قانون مجازات اسلامی دیه صدمات سطحی به نسبت صدمات بزرگی مانند شکستگی‌ها بسیار زیاد است به طوری که دیه 10 خراش روی سطح صورت معادل دیه یک شکستگی استخوان بلند دست یا پاست.» 
جعفری افزود: «در غالب نزاع‌ها، صدمات سطحی و شامل خراش، پارگی یا تغییر رنگ پوست مانند سرخ شدگی، کبودی یا سیاه‌شدگی هستند که البته دیه همین موارد هم بالاست یعنی وقتی چندین جرح و صدمه سطحی ایجاد می‌شود، دیه آنها بسیار زیاد می‌شود. در موارد نزاع کمتر شاهد شکستگی استخوان‌های بزرگ هستیم و به ‌ندرت اتفاق می‌افتد که صدمات عمیق باشند. در نزاع‌هایی که از ابزارهایی مانند سنگ، اسلحه یا چاقو استفاده می‌شود، صدمات عمیق هستند و در بسیاری موارد منجر به ایجاد نقص عضو یا مرگ می‌شوند. البته بیشتر صدمات مراجعان به سازمان پزشکی  قانونی  ناشی از اصابت مشت و لگد و اغلب، صدمات سطحی است اما در تصادفات علاوه بر صدمات سطحی صدماتی مانند شکستگی، دررفتگی و جراحات عمیق هم رخ می‌دهد.» 
به گفته این مقام قضایی، امکان مراجعه مستقیم طرفین نزاع و خشونت به ادارات پزشکی  قانونی وجود ندارد بلکه فرد آزاردیده یا به مرجع قضایی یا به کلانتری مراجعه می‌کند و پس از اخذ معرفی‌نامه برای معاینه به یکی از ادارات پزشکی قانونی مرتبط با آن کلانتری یا دادگاه مراجعه  می‌کند.
جعفری همچنین در بخش دیگری از توضیحات خود افزود: «گاهی افراد دیر مراجعه می‌کنند و صدمات بهبود یافته است. گاهی نیز خیلی زود مراجعه می‌کنند و هنوز صدمات مشخص نشده‌اند ولی پس از گذشت یک الی دو روز در محل‌ اصابت ضربات، تغییر رنگ ایجاد می‌شود. بنابراین بهتر است افراد عجله‌ای برای مراجعه سریع به پزشکی  قانونی نداشته باشند. در غالب موارد نزاع به‌ دلیل سطحی بودن صدمات همان روزی که فرد مراجعه می‌کند، نظریه کارشناسی دریافت می‌کند. در موارد بسیار نادر که صدمات عمیق هستند یا فرد به دلیل جراحات، بستری شده نیاز به بررسی بیشتر و گاهی نیاز به مشاوره با متخصصان مربوطه است لذا ممکن است از زمان اولین مراجعه مصدوم تا صدور نظریه کارشناسی زمان بیشتری طول بکشد و نیاز به مراجعات مکرر مصدوم باشد.»  این مقام مسوول در سازمان پزشکی قانونی همچنین درباره مراجعات مربوط به همسرآزاری گفت:«مراجعه با ادعای همسرآزاری غالبا برای دریافت دیه نیست. زنانی که مراجعه می‌کنند، می‌خواهند مستندی برای عسر و حرج خود فراهم آورند. از آنجا که زن در جامعه ما حق طلاق ندارد اگر بتواند سختی و مشقت خود در زندگی زناشویی را به مرجع قضایی اثبات کند، می‌تواند درخواست طلاق بدهد. بنابراین بعضی از خانم‌ها انگیزه‌شان برای مراجعه به مرجع قضایی و نهایتا پزشکی قانونی برای این است که قصد دارند مستندی برای آینده خود داشته باشند تا اگر زندگی‌شان به مرحله‌ای رسید که خواستند تقاضای طلاق بدهند، مستندات کافی را از قبل فراهم کرده باشند.» 
بنا به اعلام این مقام قضایی در ۹ ماهه سال جاری 462 هزار و 686 مورد نزاع و درگیری گزارش شده که نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود ۱،۴ درصد کاهش یافته اما در همین بازه زمانی تعداد مراجعان مذکر با موضوع نزاع ۲،۲ برابر مراجعان مونث بوده است. 

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: پزشکی قانونی مراجعه مراجعه می کنند جرم انگاری موارد نزاع طرف مقابل نزاع ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۰۲۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صلح و سازش در پرونده نزاع دو برادر اهوازی پس از سه سال

ایسنا/خوزستان پرونده نزاع خانوادگی بین دو برادر در اهواز با پیگیری کارگروه مشترک شورای حل اختلاف و زندان به صلح و سازش و فراهم شدن شرایط آزادی زندانی منجر شد.

حجت‌الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان امروز (۱۱ اردیبهشت‌ماه) در خصوص این پرونده به رسانه‌ها اظهار کرد: اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ بین دو برادر درگیری رخ داد که در این نزاع یکی از آنان مجروح و دیگری بازداشت و روانه زندان شد.  

به گزارش ایسنا، وی افزود: با توجه به اهمیت موضوع، پیشگیری از گسترش و تشدید اختلافات بین اعضای خانواده و همچنین ابراز ندامت و پشیمانی زندانی از بزه خود، پرونده برای حل و فصل به کارگروه مشترک شورای حل اختلاف و زندان ارجاع شد.

رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان در ادامه گفت: خوشبختانه پس از برگزاری چندین جلسه، یکی از این برادران با بخشش و گذشت از حق و حقوق خود زمینه آزادی برادر خود از زندان را فراهم کرد و این پرونده پس از سه سال منتهی به صلح و سازش شد.  

وی افزود: از برنامه‌های مهم و کاربردی معاونت توسعه حل اختلاف خوزستان، تقویت شعب شورای حل اختلاف مستقر در زندان‌ها است و فعالیت این شعب می‌تواند در آزادی زندانیان تاثیر بسزایی داشته باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تغییرات تراکتور به ضرر استقلال است/ پرسپولیس با «خودزنی» حذف شد
  • کاهش ۱۴ درصدی صدمات حین کار در کشور
  • مراجعه روزانه ۴۰۰ بیمار چشمی به بیمارستان امام (ره) اهواز
  • صلح و سازش در پرونده نزاع دو برادر اهوازی پس از سه سال
  • سرزده با دوربین روشن در درمانگاه مطهری
  • مراجعه بیش از ۱۰۰۰ بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • رسیدگی پزشکی قانونی به ۲.۱ میلیون پرونده در سال گذشته
  • مراجعه بیش از یک هزار بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می‌کند
  • تبادل الکترونیک پرونده بیماران از اطاله دادرسی جلوگیری می کند