Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24 - افغانستان اعلام کرد آبگیری سد کمال‌ خان در مرز ایران آغاز شده و این سد تا پایان سال ۹۹ مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. رئیس جمهور ایران قبلا گفته بود ایران نمی‌تواند در برابر ساخت سد کمال‌ خان بی‌تفاوت بماند.

اداره ملی تنظیم امور آب افغانستان روز چهارشنبه ۱۵ بهمن (سوم فوریه) رسما از آغاز آبگیری سد کمال خان خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اداره گفته است سد کمال‌خان در ولایت نیمروز به به‌زودی افتتاح خواهد شد.در بیانیه‌ای که اداره ملی تنظیم امور آب افغانستان صادر کرده آمده است سد کمال خان بیش از ۱۸۴ هزار هکتار زمین را آبیاری و بیش از ۹ مگاوات انرژی برق تولید خواهد کرد.مقامات افغانستان گفتند در مجموع ساخت سد کمال خان بیش از ۲۰۰ میلیون دلار هزینه داشته است.طراحی و ساخت سد کمال‌خان به گفته وزارت آب و انرژی افغانستان حدود ۵۱ سال پیش آغاز شده اما به دلیل جنگ‌ و تحولات سیاسی در این کشور تا کنون تکمیل نشده بود. مقامات عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران بارها از ایجاد این سد انتقاد کردند و گفتند ساخت این سد باعث کاهش منابع آبی و خشکسالی در نواحی مرزی ایران می‌شود.

این سد که در افغانستان به آن "بند کمال‌ خان" می‌گویند بر روی رودخانه هیرمند در ولایت نیمروز ساخته شده‌ و ظرفیت ذخیره ۵۲ میلیون مترمعکب آب را دارد.در آستانه آبگیری این سد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور وزیر نیرو جلسه‌ای تشکیل داد و اجرای سد کمال خان را بررسی کرد.ایران بیش از دو هزار کیلومتر مرز آبی رودخانه‌ای دارد. این مقدار برابر است با یک چهارم  مرزهای ایران با کشورهای همسایه. حدود هفت درصد از آب‌های مورد نیاز ایران نیز از طریق رودخانه‌های مرزی تامین می‌شود.

 اعتراض روحانی به ساخت سد کمال خان

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران قبلا در همایش بین‌المللی "مقابله با گرد و غبار" که با حضور مقامات عالیرتبه افغانستان در تهران برگزار شده بود افغانستان را یکی از کشورهایی دانست که گرد و غبار از آنها به داخل ایران سرازیر می‌شود.رئیس جمهور ایران آشکارا انتقاد کرده بود که ایران نمی‌تواند در برابر ساخت سدهایی همانند کجکی، کمال خان، سلما و سایر سدهایی که در افغانستان ساخته می‌شود بی‌تفاوت بماند.انتقاد روحانی خشم مقامات دولتی، محافل سیاسی و رسانه‌های افغانستان را در آن زمان برانگیخت و آن را مداخله آشکار در امور داخلی افغانستان دانستند. آبگیری سد کمال خان نشان می‌دهد که اعتراض ایران موثر نبوده است.

دریاچه هامون خشک خواهد شد

ایران نگران است که با آب‌گیری سد کمال خان دریاچه هامون، سومین دریاچه بزرگ ایران بعد از خزر و ارومیه خشک شود.  رودخانه‌های هیرمند، خاشرود، فراه، هاروت‌رود، شوررود، حسین‌آباد و نهبندان به هامون می‌ریزند و تامین‌کننده‌های عمده آب هامون هستند. بیشتر رودهایی که به هامون می‌ریزند از افغانستان سرچشمه می‌گیرند و وارد ایران می‌شوند. بزرگ‌ترین منبع آبی این دریاچه رودخانه هیرمند است که از کوه‌های هندوکش سرچشمه گرفته و به دریاچه هامون می‌ریزد.افغانستان با ساختن سد کمال خان جلوی ورود آب هیرمند به ایران را می‌گیرد. ایران آب زاهدان و زابل را نیز از این دریاچه تامین می‌کند.بین ایران و افغانستان برای استفاده از آب رودخانه هیرمند قراردادی وجود دارد که سال ۱۳۵۱ امضا شده است. طبق این قرارداد، در سد کجکی ۵ میلیون و ۶۶۱ هزار و ۷۱۵ متر مکعب آب موجود بود که به جاری شدن ۲۰ درصد آن برای ایران توافق صورت گرفته بود.افغانستان اما می‌گوید حالا که سطح آب در افغانستان رو به کاهش نهاده است، نزدیک به ۸۰ درصد آب به ایران سرازیر می‌شود.

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد ساخت سد کمال سد کمال خان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۱۰۶۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کار عملی کاسا-۱۰۰۰ آغاز می‌شود 

سخنگوی شرکت ملی توزیع برق افغانستان(برشنا) اعلام کرد در آخرین نشستی که با نمایندگان بانک جهانی و شرکت‌های قراردادی در ترکیه داشتیم، تصمیم گرفته شد کار پروژه کاسا-۱۰۰۰ در اردیبهشت سال جاری آغاز شود.

حکمت‌الله میوندی افزود: بانک جهانی برای آغاز کار پروژه کاسا-۱۰۰۰ آمادگی دارد.

پروژه کاسا-۱۰۰۰ در کنار ۵۰ میلیون دلار حق ترانزیت درسال، اهمیت یافتن توقفگاه و اعتبار ترانزیتی افغانستان در آسیا و برخی از امتیازات دیگر، مبلغ ۴۰ میلیون دلار از خدمات همگانی را در سال نصیب کشور افغانستان می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • تالاب هامون جازموریان جان دوباره گرفت
  • «کمیته تماس منطقه‌ای» درباره افغانستان؛ قطار پیشرفت روندی که آغاز شده است
  • ابتکار «کمیته تماس منطقه‌ای درباره افغانستان»؛ قطار پیشرفت روندی که آغاز شده است
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • آغاز مرحله دوم رهاسازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر
  • کار عملی کاسا-۱۰۰۰ آغاز می‌شود 
  • دروغ علنی طالبان؛ آب هیرمند را به شوره‌زار می‌ریزند تا به ایران نرسد!
  • طالبان آب هیرمند را به شوره‌زار می‌ریزد تا به ایران نرسد
  • طالبان آب هیرمند را به شوره زار می ریزد تا به ایران نرسد