Web Analytics Made Easy - Statcounter

این هفته از اخبار دانشگاهی استان‌ها همزمان با آغاز دهه فجر و ورود امام خمینی (ره) به ایران بود و در آن به یادآوری رشادت‌های دانشجویان انقلابی در چند استان کشور پرداختیم.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، این هفته از اخبار دانشگاهی استان‌ها همزمان با آغاز دهه فجر و ورود امام خمینی (ره) به ایران بود. در این هفته به یادآوری رشادت‌های دانشجویان انقلابی در چند استان کشور پرداختیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
در طول سال ۱۳۵۷ دانشگاه‌های کشور به پایگاه انقلاب تبدیل شدند. کلاس‌ها تعطیل شد و تظاهرات سیاسی برای سرنگونی رژیم از دانشگاهها، سازماندهی شد. جنبش دانشجویی اکنون به یک جنبش اجتماعی مبدل شده و خواسته‌های انقلابی مبنی بر آزادی زندانیان سیاسی و بازگشت امام خمینی ره در صدر توجه آنان قرار گرفت.

در گزارشی به نقش دانشجویان مشهدی در رشد روحیه انقلابی‌گری اشاره کردیم. در بخشی از این گزارش آمده: باوجود نظارت شدید آمریکایی‌ها بر فضای دانشگاهی مشهد و ایجاد کلوپ‌های مختلف برای جذب جوانان، اما منبر علمایی مانند مقام معظم رهبری، شهید هاشمی نژاد، مرحوم واعظ طبسی و دیگر علمای مشهدی یا ساکن مشهد، برای جوانان جذاب‌تر بود. حتی اساتید دانشگاه فردوسی نسبت به اتفاقات کشور و جنایات رژیم پهلوی واکنش نشان می‌دادند. در ۳ آبان ۵۷، روزنامه خراسان گزارشی از اعتصاب غذای ۴۸ ساعته جمعی از استادان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه فردوسی منتشر کرد. این اعتصاب غذا در واکنش به فاجعه کرمان بود که در ۲۴ آبان رخ داد. در این روز، مردم کرمان برای بزرگداشت یاد شهدای ۱۷ شهریور تظاهرات کرده بودند که رژیم پهلوی مردم را قتل عام کرد.

روز‌های داغ انقلاب اسلامی بر چهره مشهد نمایان است؛ از شهادت دو دختر نوجوان زیر چرخ‌های زنجیری تانک ارتشی‌ها مقابل استانداری تا مقابله مردم با برخی فرماندهان نظامی رژیم پهلوی. حضور دانشجویان و جامعه دانشگاهی را نمی‌توان از موج مردمی انقلاب به سادگی جدا کرد، اما بی‌تردید نقش دانشگاهیان مشهدی در اوج‌گیری مبارزات انقلابی، از پای منبر علمایی مانند رهبر انقلاب و شهید هاشمی نژاد شکل گرفت.  
از تبریز به عنوان دومین شهر سیاسی کشور یاد می‌شود و حضور گروه‌های متعدد سیاسی در این شهر، بر تحولات کشور تأثیر مستقیمی گذاشته است که اوج آن در دوران ظهور جنبش دانشجویی در تبریز و شکل‌گیری انقلاب اسلامی است. نقش دانشگاه تبریز جدای از نقش تبریز و آذربایجان در تاریخ معاصر ایران به ویژه انقلاب اسلامی نیست و دانشگاه تبریز همانند مردم تبریز از پیشروان نهضت انقلاب اسلامی بودند.

یکی دیگر از دانشگاه‌هایی که دانشجویان آن نقش به سزایی در مبازرات داشتند، دانشگاه شیراز بود که آن روز‌ها دانشگاه پهلوی نام داشت. در این دانشگاه دانشجویان مشتاقانه پشت سر امام خمینی (ره) قرار گرفتند و برای پیروزی انقلاب تا پای جان ایستادگی و مبارزه کردند. یکی از باشکوه‌ترین تظاهرات دانشجویان این دانشگاه در اول آبان ۵۷ رخ داد. در سیزده آبان ۱۳۵۷ به مناسبت سالگشت تبعید امام خمینی گروه کثیری از مردم شیراز در زمین چمن دانشگاه پهلوی اجتماع کردند. اجتماع‌کنندگان که تعداشان به ۸۰ هزار نفر می‌رسید با گذشتن از سد‌های گاز اشک‌آور مأموران، موفق به تشکیل اجتماع عظیم خود شدند. این گروه پس از استماع چند سخنرانی نماز جماعت برگزار کردند و سپس به قصد راهپیمایی از خیابان ارم گذشته بودند.  
مبارزات دانشجویان شیرازی تا زمان پیروزی انقلاب ادامه داشت، این دانشجویان مانند دانشجویان شهر‌های دیگر خاطرات زیبایی در تقویم ثبت کردند و به همگان نشان دادند جنبش دانشجویی، جنبشی است که در هر شرایطی در مقابل ظلم و ستم مستکبران می‌ایستد.

بیشتر بخوانید:
روایت‌هایی از مبارزات انقلابی دانشجویان شیرازی / کلاس‌های درسی که به نشانه اعتراض تعطیل شد نقش جنبش دانشجویی تبریز در شکل‌گیری انقلاب / دانشگاه تبریز؛ از کانون‌های مهم مبارزه با رژیم پهلوی جای چکمه‌های آمریکایی در دانشگاه فردوسی / روایتی کوتاه از انقلابی‌گری دانشجویان مشهدی در بحبوحه انقلاب
طرح منطقه آزاد شدن مازندران بعد از گذشت سالیان طولانی دوباره روی زبان‌ها افتاده است. ۱۱ سال قبل که پیشنهاد تأسیس منطقه آزاد مازندران مطرح شد به دلیل سهم‌خواهی‌های عده‌ای و یک صدا نبودن نمایندگان مجلس تا این زمان این طرح به مرحله ظهور و بروز نرسید. در این لایحه، منطقه آزاد پیشنهادی مازندران، شامل منطقه آزاد نوشهر به وسعت ۸۴ هکتار، چپکرود ۴۶۰ و امیرآباد هزار و ۶۰۰ هکتار است؛ طرحی که پس از گذشت سال‌ها، با ایرادات شورای نگهبان مواجه شده است.  
با این حال منطقه آزاد مازندران یک تیتر بزرگ خبری است که در این روزها، توجه صاحبان کسبه را به خود جلب کرده است. این طرح به دلیل اهمیت گسترش کسب و کار‌ها با فرآیند صادرات و واردات و تحکیم روابط بین‌الملل با کشور‌های حاشیه دریای خزر، این طرح پیشنهادی به مجلس ارائه شده است. در نهایت با بررسی‌های متعدد و ایراد نکته‌هایی، موافقت اولیه برای ایجاد منطقه آزاد تجاری صادر شد. در همان ابتدا جامعه اساتید و کارشناسان، این طرح را دیدند و طی بررسی‌ها متوجه شدند که اگرچه استان ظرفیت داشتن منطقه آزاد را دارد، اما برای این سه نقطه تعیین شده هیچ بستری فراهم نیست.

بیشتر بخوانید:
منطقه آزاد مازندران؛ از آرزو تا واقعیت / آیا تجربه ناکام مناطق آزاد تجاری به استان مازندران می‌رسد؟ پیشرفت حداکثری سد کمالخان در رودخانه هیرمند/ دلیل تعلل مسئولان برای گرفتن حقآبه ایران از افغانستان
مدتی پیش با پیگیری‌های قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی همدان نامه اعتراض آمیزی از طرف ۳۰ نفر از اساتید و کارشناسان شهرسازی استان در خصوص اشکالات وارد به طرح جامع شهری به وزیر راه ارسال شد و در آن پنج مسئله کلی و اساسی پیرامون این پروژه مطرح و شرح داده شد. استاندار همدان، در نشست خبری دهه فجر در خصوص طرح جامع شهری اظهارات عجیبی را مطرح کرد و گفت: افرادی که علیه طرح جامع شهری نامه نوشتند، حتی یکبار هم آن را مطالعه نکردند. همین زمینه‌ساز اعتراضات توئیتری دانشجویان به این اتفاق شد.

بیشتر بخوانید:
اعتراض توئیتری دانشجویان به اظهار نظر استاندار همدان در خصوص معترضان طرح جامع شهری تامین تسهیلات برای احداث پرورش میگو به همت جهادگران دانشگاه زابل چرا نمایندگان سیستان و بلوچستان در برابر جریان فساد در دانشگاه‌های علوم پزشکی استان سکوت کرده‌اند؟!
بیمارستان امام رضا (ع) بجنورد به‌سوی تعطیلی سوق داده می‌شود و مسئولان ذی‌ربط قصد دارند با تعطیلی تدریجی بخش‌های مختلف بیمارستان، آن را به ورطه نابودی بکشند. موضوع تخریب بیمارستان و توسعه عمارت مفخم بار‌ها نقل محافل بود و تا مرحله اجرا هم پیش رفته است که با تلاش برخی از مطالبه گران و پی‌گیری برخی از مسئولین موقتاً از دستور کار خارج شد. چیزی که اکنون واضح است، این است که این بیمارستان به‌سوی تعطیلی سوق داده می‌شود و مسئولین ذی‌ربط قصد دارند با تعطیلی تدریجی بخش‌های مختلف بیمارستان، آن را به ورطه نابودی بکشند. ریاست دانشگاه اعلام کرده که واگذاری بیمارستان در اختیار آن‌ها نیست بلکه وزارت بهداشت عهده‌دار مسئله است، درصورتی‌که دانشگاه به عنوان نماینده وزارت بهداشت در استان می‌تواند با پی‌گیری و هماهنگی از وقوع این فاجعه جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید:
نابودی تدریجی بیمارستان امام رضا(ع) بجنورد دادستان کرمان هنوز عاملان فاجعه تشییع سردار سلیمانی را معرفی نکرده است
هوای خوزستان در فصل تابستان آنقدر گرم و سوزان است که کولر‌های آبی و دور تند پنکه‌های سقفی و رومیزی جوابگو نیستند و درمان آن، فقط کولر‌های گازی دو تیکه و پنجره‌ای هستند که تامین آن‌ها هم هفت خان رستم است. تأمین کولر‌های گازی از این جهت برای مردم دشوار بوده که به واسطه قاچاق گسترده‌ای که در این بخش صورت گرفته و احتکار‌هایی که از سوی فروشندگان خرد و درشت انجام می‌گیرد، این کولر‌ها به راحتی در دسترس مردم قرار ندارند و اگر هم در بازار موجود باشند، بالا بودن هزینه خرید آن‌ها مانعی جدی برای جنوبی‌ها به شمار می‌آید.  
حرف از قاچاق کولر به میان آمد و خالی از لطف نیست که به ماجرای قاچاق ۳۶۰۰۰ کولر گازی در خوزستان اشاره کنیم که در سال ۱۳۹۷ توسط نیروی انتظامی کشف شد و با اینکه بیش از ۲ سال از این ماجرا گذشته، همچنان پرونده آن در بلاتکلیفی به سر می‌برد و رأی قطعی دادگاه بدوی و تجدیدنظر این پرونده اجرایی نشده است.

بیشتر بخوانید: آخرین وضعیت بزرگترین پرونده قاچاق در خوزستان / چرا رأی قطعی دادگاه اجرایی نمی‌شود؟ تشریح اقدامات معاونت علمی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود جهادگران بسیجی البرزی ساخت و بازسازی ۷ منزل مسکونی برای خانواده‌های کم برخوردار را آغاز کردند پرونده فسخ قرارداد واگذاری پالایشگاه نفت کرمانشاه در مرحله کارشناسی است

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دهه فجر دانشگاه شیراز دانشگاه تبریز دانشگاه شهید باهنر انقلاب اسلامی تشکل های دانشجویی قاچاق کولر انقلاب اسلامی جنبش دانشجویی بیشتر بخوانید طرح جامع شهری امام خمینی منطقه آزاد رژیم پهلوی کولر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۱۰۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه دستیابی به قله به دانشجویان آموزش داده شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مراسم بزرگداشت روز معلم و استاد به همت انجمن علمی گروه حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر با حضور سلمان اسماعیلی معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه شهرستان ملایر، ستار ابراهیمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر، استادان و دانشجویان در سالن اجتماعات شهید تاجوک واحد ملایر برگزار شد.

معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر در این نشست اظهار کرد: رشد جامعه در گرو آموزش بوده و آموزش منجر به تکثیر و سازندگی خواهد شد.

اسماعیلی یادآور شد: در آموزش صحیح باید راه رسیدن به قله به دانشجو نشان داده شود.

وی با اشاره به تحول و بالندگی دانشگاه‌ها از شروع طلایی و پرشور سال ۱۴۰۳ برای ایران اسلامی و همچنین پیشرفت‌های چشمگیر شهرستان ملایر در همه حوزه‌ها نکاتی را بیان کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیام جوانان غزه به دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا: «شما امید ما هستید/ قوی بمانید»
  • استادان مفاهیم روز جهان را به دانشجویان آموزش دهند
  • راه دستیابی به قله به دانشجویان آموزش داده شود
  • همایش روانشناسی در دانشگاه آزاد قم برگزار شد
  • تجمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار در حمایت از خیرش اساتید و دانشجویان آمریکایی و اروپایی
  • آزادی بیان در غرب کذب محض است
  • نگاه دیدن اسلام به جامعه کارگری، نگاه رأفت همراه با احترام است
  • حمایت دانشجویان دانشگاه آزاد گنبدکاووس از جنبش ضدصهیونیستی دانشگاه‌های آمریکا و اروپا +فیلم
  • تشکل جامعه اسلامی در حوزه سیاست‌گذاری دانشگاه اثرگذار بوده است
  • برپایی کلاس درس دانشجویان دانشگاه آزاد در باغ موزه دفاع مقدس