خباز: عبدالله نوری و موسویخوئینیها مانند پدر عروس هستند/ نمیشود هم بازیکن و هم داور بود
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۱۲۱۸۵
«محمدرضا خباز» گفت: در چند دوره گذشته با مدیریت و محوریت رییس دولت اصلاحات نهادی تحت عنوان شورای عالی سیاستگذاری جبهه اصلاحطلبان تشکیل شد که بهرغم موفقیت این نهاد در سه دوره پیاپی، در انتخابات دوم اسفند مجلس یازدهم به دلیل رد صلاحیت نامزدهای اصلاحطلب فقط ۸ حزب حضور داشتند.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: به همین دلیل جریان اصلاحات به این نتیجه رسید که شورایعالی فعالیت خود را متوقف کند و خود را هزینه نکند و همین ۸ حزب به نحوی که صلاح میدانند در انتخابات مجلس لیست بدهند و بعد هم که به دلیل مشارکت حداقلی، با استعفای رییس و نایب رییس این شورا، فعالیت خود را متوقف کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خباز یادآور شد: بعد از آن اتفاق طبیعی بود اجماع دیگری شکل بگیرد. زیرا رسیدن به اجماع یک اضطرار و امری اجتنابناپذیر است. همه اصلاحطلبان بر حضور رییس دولت اصلاحات متفقالقولند ولی در عین حال او بنا به روحیات دموکراتیکی که دارد، تصمیم گرفت که مجددا مجموعه اجماع ساز با همفکری اشخاص حقیقی و حقوقی ایجاد کند.
وی درباره توافق اصلاح طلبان برای تشکیل نهاد اجماع ساز، گفت: ما جز این کار چارهای نداشتیم، ممکن است در مقام عمل با مشکلات، ایرادات و اشکالاتی مواجه شویم ولی اجماع تنها گزینه اصلاح طلبان در این مقطع است. البته باید اضافه کنم تاکنون مخالفتی از سوی احزاب و اشخاص اصلاح طلب با این مجموعه ندیدم.
این فعال اصلاحطلب ادامه داد: این نهاد جدید است و هم اینکه از همه احزاب اصلاحطلب یک نفر عضو هستند و مهمتر از همه ۱۵ شخصیت برجسته و از نخبگان سیاسی با روش خاصی به عنوان افراد حقیقی این نهاد انتخاب شدند. احساس میکنم نهاد اجماع ساز از حمایت نسبی و بالای ۶۰ درصد اصلاحطلبان برخوردار است.
نمیشود شخص هم بازیکن و هم داور باشدخباز درباره دلیل حضور نیافتن افرادی مانند محمدرضا عارف، مسعود پزشکیان و محسن هاشمی در نهاد اجماع ساز اصلاحطلبان اظهار کرد: شاید به دلیل احتمال نامزد شدن آنها در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دعوت نشدهاند. نمیشود شخص هم بازیکن و هم داور باشد. کسانی که احتمال نامزد شدن آنها وجود دارد، طبیعتا خودشان در نهاد مذکور حاضر نمیشوند چون در نهاد باید داوری کرد. این افراد اعلام کردند که ما کنار میرویم چون اعضای نهاد اجماع ساز باید بیطرف باشند و قصد نامزدی در انتخابات را نداشته باشند
دعوت شدن افراد حقیقی، مغایرتی با حضور حزب متبوع آن فرد نداردخباز درباره بالا رفتن وزن احزابی چون اتحاد ملت ایران اسلامی، اعتماد ملی و کارگزاران سازندگی با انتخاب شخصیتهای حقیقی که سابقه حضور در این تشکلها را دارند، گفت: عضو این نهاد نیستم و اطلاعی از سازوکار انتخاب افراد ندارم. اگر حضور اعضای شاخص احزاب تحت عنوان عضو حقیقی ممنوع کرده باشند، نباید دعوت میشدند.
این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: به نظر میرسد این کار ممنوع نیست و بر اساس توانمندی احزاب، افراد برجستهای از آنها را به عنوان عضو حقیقی دعوت میکنند. دعوت شدن افراد حقیقی احزاب مغایرتی با حضور حزب متبوع آن فرد ندارد، مگر اینکه این روند را ممنوع کرده باشند که نکردند.
ایراد گرفتن و انتقاد کردن کار سختی نیستخباز خاطرنشان کرد: ایراد گرفتن و انتقاد کردن کار سختی نیست، بلکه پیشنهاد و آلترناتیو دادن کار سختی است. اعتراض کردن حق همه است ولی حرف ما این است که در کنار انتقاد و اعتراض پیشنهاد قابل اجرا هم بدهید تا اکثریت آن را بپذیرند.
این فعال اصلاحطلب عنوان کرد: بر خلاف اصولگرایان که مرجعی واحد و قوی ندارند، اصلاحطلبان فرد و شخصیت بارز و برجستهای چون رییس دولت اصلاحات را دارند. او میتواند هر منتقد اصلاحطلبی را قانع کند که مصلحت جمع را به فردیت خودش ترجیح دهد و مسیر اتحاد را انتخاب کند.
وی اضافه کرد: اگر به خاطر داشته باشید سال ۹۲، تنها نامزد اصلاحطلب مارکدار میان ۶ نامزد ریاست جمهوری، محمدرضا عارف بود، زمانی که مجموعه اصلاحطلبان به این نتیجه رسیدند که آرا در حال تقسیم بین روحانی و عارف است. عارف با وجودی که رای بالایی داشت به احترام رییس دولت اصلاحات کنارهگیری کرد و شرایط را برای انتخاب روحانی فراهم کرد، این نشان از نفوذ کلام خاتمی در میان اصلاحطلبان دارد.
خباز گفت: اگر اصلاحطلبان حواسشان به رقیب باشد و احساس کنند باید ید واحده باشند، به اجماع میرسند. رییس دولت اصلاحات هم زمانی به میدان میآید که میوه رسیده و زمان چیدنش باشد، پیشاپیش سخن نمیگوید که ایجاد حساسیت نشود. منتظر میماند که همه اصلاحطلبان اظهارنظرهای خود را کرده باشند. در نهایت برای اتحاد و همدلی دوستان به میدان میآید. در گذشته همیشه اتحاد به وجود آمده و این دوره هم به وقتش متحد میشویم.
برای ریاست نهاد اجماع ساز مشکلی وجود نداردخباز درباره احتمال ریاست بهزاد نبوی بر نهاد اجماع ساز اصلاحطلبان اظهار کرد: ریاست بهزاد نبوی یا هر کس دیگری بستگی به رای مجموعه اجماع ساز دارد. حدود ۴۶ عضو میان خودشان یک نفر را انتخاب خواهند کرد. هرکس نصف به علاوه یک رای را به دست آورد رییس نهاد اجماع ساز اصلاحطلبان خواهد شد. در کار جمعی نباید بر نظر خود اصرار داشته باشیم. اگر کسی به رای اکثریت تمکین نکند به دموکراسی و خرد جمعی عقیده ندارد. در مورد ریاست نهاد اجماع ساز اصلاحطلبان جای نگرانی نیست، نبوی یا هر شخص دیگری که رای لازم را اخذ کند، رییس نهاد میشود.
استاندار پیشین خراسان شمالی در این باره که چقدر امیدوارید گزینه اصلی اصلاحطلب برای انتخابات ۱۴۰۰ از سوی نهادهای نظارتی تایید شود، بیان کرد: معنی ندارد بدون دلیل کسی رد صلاحیت شود نگرانی از این جهت ندارم، چون رد کردن دلیل میخواهد، تایید صلاحیت نیاز به ادله ندارد. وقتی شخصی رجل سیاسی و مذهبی باشد و مدیر و مدبر بودن او احراز شود و لکهای بر دامانش نباشد، طبیعتا مورد تایید صلاحیت قرار میگیرد. مگر اینکه مانند انتخابات گذشته سیاست بر این قرار بگیرد که انتخابات حداقلی برگزار شود.
وی ادامه داد: اگر اجازه ندهند اصلاحطلبان هم در ریاست جمهوری و هم در شوراهای شهر و روستا نامزدهای حداکثری خود را داشته باشند، مانند اسفند ۹۸، کسی را معرفی نمیکنند و لیستی برای شوراها ارائه نمیدهند. وقتی شرایط طوری باشد که گزینه استخوانداری برای اداره کشور از سوی اصلاحطلبان در میدان رقابت حضور نداشته باشد، رغبتی برای رفتن پای صندوق باقی نمیماند، لذا همه چیز به تصمیمسازان و تصمیمگیران بستگی دارد.
عبدالله نوری، موسوی لاری و معین تابلوی اصلاحطلبان هستندخباز درباره قول همکاری و همراهی عبدالله نوری، عبدالواحد موسوی لاری و مصطفی معین با نهاد اجماع ساز اصلاحطلبان، گفت: این افراد از اصلاحطلبان واقعی و محوری هستند که قطعا به اجماع اصلاحطلبان کمک میکنند. کسانی که در جریان اصلاحات زندگی کرده و مسوولیتهایی داشته اند و جامعه و کشور از وجودشان استفاده کرده، برای خود مسوولیت قائل هستند و هرگز دوستان خود را تنها نخواهند گذاشت، آمدن آنها تعجب ندارد، اگر نیایند باید تعجب کرد.
برخی از بزرگان اصلاحات مانند پدر داماد هستند و نیازی به دعوت ندارندنماینده پیشین مجلس در مورد غیبت آیتالله سید محمد موسوی خویینیها در نهاد اجماع ساز، اظهار کرد: خویینیها از ابتدا با همین رویه عمل میکرد. خیلی از ما با روحیات و روش و منش شخصیتهای درجه یک اصلاحطلب آشنا نیستیم، این غیبت به معنی مخالفت نیست. خویینیها چند وقت پیش در نامه ای از مردم خواست که در انتخابات حضور پر رنگ و حداکثری داشته باشند.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: موسوی خویینی ها حتما همراه نهاد اجماع ساز و از بزرگانی است که مردم او را به عنوان اصلاحطلب واقعی میشناسند. بعضی از چهرههای اصلاح طلب نیاز به دعوت ندارند و مانند پدر داماد یا عروس میمانند که خود صاحب مجلس هستند.
طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به انتخابات ۱۴۰۰ نمیرسدخباز درباره نرخ کم مشارکت در انتخابات مجلس یازدهم، افزود: واقعا نباید مردم را نکوهش کرد که چرا پای صندوق حضور نیافتند، بلکه باید از کسانی که زمینه کاهش مشارکت را فراهم کردند سوال کرد.
این اصلاحطلب درباره رفتارنمایندگان مجلس یازدهم، اظهار کرد: مردم از رفتارهای غیر معمول و نامتعارف نمایندگان مجلس شورای اسلامی ناراحت هستند. خیلی از مردم حالا میگویند کاش شرکت می کردیم و اجازه نمیدادیم چنین مجلسی شکل بگیرد، چون واقعا دود آن به چشم مردم میرود. اصلاحطلبان هم از شکل گیری مجلس یازدهم با کیفیت موجود ناراحتند و ریشه آن را در تن دادن به انتخابات حداقلی میدانند. اگر بهترین و شایستهترین برای هر سمتی میخواهیم باید اجازه حضور شایستگان را فراهم کنیم.
خباز درباره احتمال رسیدن طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس به انتخابات ریاست جمهوری، گفت: قانون پس از تصویب در مجلس به شورای نگهبان میرود، اگر ایرادی به آن وارد باشد به مجلس عودت داده میشود و اگر موارد موردنظر شورای نگهبان اعمال نشود به مجمع تشخیص میرود. در این رفت و برگشت زمان زیادی تلف میشود، روندی که فعلا در مورد طرح مورد بحث صدق میکند.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ادامه داد: قانون باید یک ماه قبل ثبت نام افراد ابلاغ شود که نامزدها با توجه به قانون و تطبیق آن با شرایط خود وارد پروسه ثبت نام شوند. بنابراین طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری اگر قانون هم شود به انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ نمیرسد.
کد خبر 1483341منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: اصلاح طلبان شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان حزب اعتماد ملی محمد رضا خباز نهاد اجماع ساز اصلاح طلبان انتخابات ریاست جمهوری رییس دولت اصلاحات اصلاح طلبان مجلس یازدهم خباز درباره اعتماد ملی خویینی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۱۲۱۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنشهای انتخاباتی رادیکالها پس از عملیات تحریم!
جریان اصلاحات در حالی به نقد ساختاری می پردازد که خود بخش اصلی از عاملیت و ترک فعلها بوده است.
سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارشها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژههای مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامههای کشور قرار میدهیم.
در این ویژهنامه، نگاهی به آخرین مواضع جناحهای سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته میشود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافتهای مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید
************
روزنامههای امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که خداحافظی با اقتصاد زیر زمینی، تولید زیر تیغ واردات یارانه ای، چالش ازسرگیری مذاکرات هستهای و یک صندلی و چندین مدعی در صفحات نخست روزنامههای امروز برجسته شده است.
برخی اصلاح طلبان در اقدامی مزورانه در حالی در رسانه های خود از تبدیل شدن امید در ایران به امری مناقشه آمیز سخن به میان میآورند که بررسیها نشان میدهد ادعاهای آنان مبتنی بر پیمایش های دهه ۹۰ یعنی دولت مورد ائتلاف آنان میباشد.
آغاز این کنشها با توییت سعید حجاریان تئورسین اصلاحات درباره «امید» در سیاست و جامعه آغاز شده است، روزنامه آرمان امروز نوشته است:
سعید حجاریان، تئوریسین و فعال سیاسی اصلاح طلب در توئیتی نوشت: به حفظ «امید» و نگه داشتن شعله شمع باور دارم ولی تؤامان «نقد» را شرط لازم هر گشایش و سخن ایجابی میدانم. این فعال سیاسی اصلاح طلب، اخیرا توئیتی منتشر کرده و در آن نوشته بود: «دولت سیزدهم و تفکر حاکم بر آن چماقی بود به بار شیشه مملکت؛ مسئله نرخ بنزین، «نور» حجاب و دیگر طرح ها و اقدام های در پیش هم ضربات مهلک تری هستند. تداوم این تفکر در دولت چهاردهم آخرین چماق است بر بار شیشه و دیگر چیزی باقی نخواهد ماند.
این روزنامه اصلاحطلب در ادامه نوشته است:
این سخنان وی با واکنشی را به همراه داشت که عنوان کرده بود دیگر بار شیشهای نمانده که بخواهد حفظ شود. حجاریان در پاسخ به این نقد، توئیتی دیگر در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد و در آن نوشت: منتقدی مجرب نقدی بر این پست نگاشته و بیان کرده اند: «چیزی باقی نخواهد ماند» گزاره ای آخرالزمانی است؛ یعنی چیزی متصور نیست که برای حفظ اصلاح اش تلاش کنیم. پاسخ اینجانب: به حفظ «امید» و نگه داشتن شعله شمع باور دارم ولی تؤامان «نقد» را شرط لازم هر گشایش و سخن ایجابی میدانم.
بررسیها در این رابطه بیانگر آن است که اصلاح طلبان با طرح این ادعا که ساختار جامعه ایران فاقد توان تولید و بازتولید امید شده است، تاکید می کنند، ساختارهای اصلی و مسلط که در جامعه ایران جاری است فرصت عاملیت را از بخش عظیمی از جامعه خصوصا نخبگان سلب نموده و برعکس نومیدی را میگستراند.
اصلاح طلبان همچنین با تاکید بر بررسی تغییرات جامعه، ضرورت بررسی سویه ها، مولفه ها، خواسته ها، مطالبات، تصورها و رفتارهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن را مورد تاکید قرار داده و می کوشند وضعیت فعلی جامعه را «بی آینده»، «بی افق» و سراسر «تیره و تار» تصویر سازی کرده و از سوی دیگر نظام حکمرانی را مورد هجمه قرار دهند.
روزنامه اعتماد نیز در یادداشتی معنادار به پیمایش امید در جامعه پرداخته و مینویسد:
امید در ایران به امری مناقشهآمیز و پرابلماتیک و مساله اجتماعی مبدل شده است، امید در ساختار اجتماعی باید تولید و بازتولید شود اکنون ساختار جامعه ایران فاقد توان تولید و بازتولید امید شده است، ساختارهای اصلی و مسلط که در جامعه ایران جاری است فرصت عاملیت را از بخش عظیمی از جامعه خصوصا نخبگان سلب نموده و برعکس نومیدی را میگستراند. در دهه اول هزاره سوم شاخص نیکبختی در ایران از صد کشور پنجاه و چهار بوده و اکنون به هفتاد تنزل یافته است.
در ادامه این یادداشت آمده است:
شوربختانه در پیمایشهای متعدد ملی دیگری نیز تایید شده است، ازجمله در پیمایش ملی سرمایه اجتماعی (۱۳۹۵) که پنداشتهای مردم در حوزه مولفههای سرمایه اجتماعی را ارزیابی نموده است، نشان میدهد که ۸۰درصد مردم درخصوص موفقیت نظام در حل مشکلات ارزیابی در حد کم و خیلی کم داشتهاند و تنها یک درصد در حد زیاد و خیلی زیاد امید به توان نظام در حل مشکلات داشتهاند. یا در شاخص ارزیابی نسبت به روند آینده جامعه در سه قلمرو رفاه، وحدت و همدلی و فقر یافتههای امیدبخشی حاصل نشده است.
اصلاح طلبان با تاکید بر بررسی تغییرات جامعه، ضرورت بررسی سویه ها، مولفه ها، خواسته ها، مطالبات، تصورها و رفتارهای فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی آن را مورد تاکید قرار داده و می کوشند وضعیت فعلی جامعه را «بی آینده»، «بی افق» و سراسر «تیره و تار» تصویر سازی کرده و از سوی دیگر نظام حکمرانی را مورد هجمه قرار دهند.
اصلاح طلبان در حالی مدعی پیمایش ها در خصوص شرایط ناامیدی در جامعه هستند که این پیمایش ها در بازه زمانی ۳ دهه گذشته به ویژه دهه ۹۰ بوده که از قضا جریان اصلاحات خود بخش مهمی از سیاستگذاری و روند اجرایی کشور هم در دولت اصلاحات و هم به انحای دیگر در دولت روحانی بر عهده داشته است.
این موضوع زمانی اهمیت می یابد که در یابیم جریان اصلاحات در حالی به نقد ساختاری می پردازد که خود بخشی از این ساختار و شرایط مورد ادعای آنان در حقیقت بخشی از عاملیت و ترک فعل های آنان بوده است.
اصلاح طلبان همچنین بدون اشاره به کاستی ها و انتقادات وارده به دولت های مختلف در پیگیری برنامه های توسعه، معطل نگاه داشتن کشور به دلیل مذاکرات خارجی و ...بوده اند که حتی عالی ترین مقامات کشور نیز انتقاداتی به عدم پیشرفت در دهه ۹۰ مطرح کرده و نسبت به تعلل ها، کم عملی ها و بی عملی ها انتقاد کرده بودند. این در حالی است که این بخش از اصلاح طلبان تلاش دارند طی یک کنش سیاسی- رسانه ای اقدام به فاکتور کردن کم کاری ها به نام حاکمیت می باشند، هدف از این اقدام فضاسازی خاص برای حضور در عرصه انتخابات پس از تحریم آن است.