Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@12:14:01 GMT

افزاش تیراژ خودروسازان نیازمند نقدینگی کافی

تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۱۳۶۰۳

افزاش تیراژ خودروسازان نیازمند نقدینگی کافی

به گزارش روز جمعه ایرنا، این روزها شمارگان تولید روزانه در دو خودروساز بزرگ کشور با روزهای اوج امسال فاصله گرفته، به طوری که سایپا که در خرداد ماه امسال روزانه بیش از دو هزار و ۲۰۰ دستگاه تولید داشت به یک‌هزار و ۸۰۰ دستگاه افت کرد و ایران خودرو که عنوان بزرگترین خودروساز کشور را یدک می‌کشد، این روزها به تیراژ دو هزار دستگاه رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین زمینه، «آرش محبی‌نژاد» امروز (جمعه) در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود:‌ این روزها یکی پس از دیگری شاهد توقف تولید و تعطیلی قطعه‌سازان هستیم و تامین قطعه از سوی آنها با اختلال شدید مواجه شده است.

این مقام صنفی یادآور شد: اکنون بخش زیادی از خودروها نیز به صورت ناقص و با کمبود برخی قطعات در حال تولید است که این مساله می‌تواند هدف «جهش تولید» ‌ را تا پایان سال با مشکل مواجه کند.

به گزارش ایرنا، شنیده‌ها حاکی است بیش از ۷۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در کف پارکینگ خودروسازان وجود دارد که سهم ایران‌خودرو ۴۰ هزار و سایپا ۳۰ هزار دستگاه است.

وی بیان‌داشت: اکنون مجموع مطالبات قطعه‌سازان و زنجیره تامین خودروسازی به بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده که فقط ۱۰ هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق تعیین تکلیف نشده است.

محبی‌نژاد ادامه‌داد: تاکنون تعدیل قیمت‌ها و قراردادها برای بخش کوچکی از  جامعه قطعه‌سازان اتفاق افتاده و اگر تعدیلات انجام شود، دست‌کم ۳۰ درصد دیگر به مطالبات معوق یاد شده اضافه خواهد شد.

وی گفت: ‌این در حالی است که پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از سوی خودروسازان به صورت قطره‌چکانی انجام می‌شود و مطرح شدن اوراق «گام» برای پرداخت بخشی از مطالبات نیز در عمل با مشکلاتی مواجه است.

اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) یک ابزار بازار محور و با قابلیت نقل و انتقال در بازارهای پول و سرمایه است که تسهیلات جدید را برای تامین مالی بدون تورم بنگاه های تولیدی فراهم می‌کند. به اتکای این اوراق، تولیدکنندگان بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه و واسط از بانک عامل، درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد در سررسید کرده و به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل می‌دهند. دارنده این اوراق می‌تواند گواهی را تا زمان سررسید نزد خود نگه دارد یا به فروشنده مواد اولیه بدهد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو یادآور شد: اواخر پارسال خودروسازان نیمی از تسهیلات ۱۰ هزار میلیارد تومانی مصوب شده از سوی شورای پول و اعتبار را دریافت کرده و بین قطعه‌سازان تقسیم کردند، اکنون پنج هزار میلیارد تومان آن باقی‌مانده که نیاز به مصوبه جدیدی نداشته و فقط باید تاریخ مصوبه قبلی، تمدید شود.

به گزارش ایرنا، اکنون از حدود یک‌هزار و ۲۰۰ قطعه‌ساز رسمی فعال در رده‌های ۱، ۲ و ۳ با جمعیت حدود ۵۵۰ هزار نفری، نزدیک به ۴۰۰ واحد تعطیل و ۳۰۰ واحد نیمه‌تعطیل هستند.

برچسب‌ها ایران خودرو شورای پول و اعتبار خودرو صنعت قطعه سازی نقدینگی سایپا بانک مرکزی خودرو سازی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ایران خودرو شورای پول و اعتبار خودرو ایران خودرو شورای پول و اعتبار خودرو صنعت قطعه سازی نقدینگی سایپا بانک مرکزی خودرو سازی ایران اخبار کنکور هزار میلیارد قطعه سازان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۱۳۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند

به گزارش خبرنگار مهر، با حضور جمعی از مسئولان، اصحاب رسانه و فرهنگ از عوامل تولید برنامه‌های ماه مبارک رمضان صدا و سیمای خوزستان تقدیر شد.

مدیر کل صدا و سیمای خوزستان نیز در این مراسم گفت: در ایام ماه مبارک رمضان برنامه‌های مختلفی از جمله پخش زنده محافل قرآنی، ترتیل خوانی قرآن کریم و ضبط و پخش ۲۰۰ جلسه محفل قرآنی خانگی انجام شده است.

داریوش دبیقی با اشاره به تولید مجموعه تصویری آوای نور در شبکه خوزستان افزود: این مجموعه یکی از برنامه‌های خلاقانه و اثرگذار درماه مبارک رمضان بود که مورد تقدیر دفتر مقام معظم رهبری قرار گرفت.

وی ضمن تقدیر از همکاری نماینده ولی فقیه استان در جهت تولید برنامه‌های ماه رمضان ادامه داد: یکی از نمونه‌های مؤثر در تولید برنامه سازی ماه رمضان هماهنگی اثر گذار اداره کل تبلیغات اسلامی خوزستان برای تولید برنامه‌ها بوده است.

کد خبر 6092192

دیگر خبرها

  • خودروسازان به ازای هر ۱ میلیون دلار ارز تخصیصی، چه تعداد خودروی نو تولید کردند؟
  • تولید اکسل خودرو در شرکت دانش بنیان چهارمحال و بختیاری
  • روند خوب تولید؛ توقف فروش رسمی/خودروهای تولیدی کجا هستند؟
  • یک برگ دیگر از ناکارآمدی های دولت سیزدهم/ تولیدات خودروسازان داخلی کجاست؟
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • سود مشارکت خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها در تولید قطعات خودرویی
  • محصولات خودروسازان شهر بم زیر آب رفت!
  • رئیسی: رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل است
  • استمرار روند کاهشی تورم، رشد نقدینگی و قیمت ارز نیازمند کنترل و مراقبت جدی است
  • نزول طلا و ارز ادامه دارد | افزایش تیراژ تولید خودرو