مرز باریک استیصال تا طغیان/ نقطهای «روشن» در کارنامه رضا عطاران
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۲۰۸۰۴
اگرچه روح الله حجازی ساخت فیلم «روشن» را منوط به حضور رضا عطاران کرده بود، اما عطاران هم با بازی درخشانش نشان داد فیلم باید با او ساخته میشد.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، علاقه روح الله حجازی به سینمای اجتماعی امری اثبات شده است و همه او را به عنوان یکی از کارگردانان کاربلد این ژانر میشناسند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او این بار هم سراغ یک موضوع دیگر در همین ژانر رفته است. اما «روشن» یک تفاوت عمده با دیگر آثارش دارد. نگاهی به فیلمهای اخیر او مانند «زندگی خصوصی آقا و خانم میم»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»، «اتاق تاریک» و «مرگ ماهی» نشان میدهد روابط بین آدمها و اعضای خانواده در این فیلمها زیر ذره بین است. اتفاقی که در «روشن» درست عکس آن را میبینیم. «روشن» به وضوح فیلم رضا عطاران است؛ موضوعی که حجازی در نشست مطبوعاتی فیلمش نیز به صراحت عنوان کرد اگر عطاران در این فیلم حضور پیدا نمیکرد آن را نمیساخت.
روح الله حجازی در فیلم تازهاش از روابط فاصله گرفته است و کادر دوربین را روی شخصیت فیلمش تنظیم کرده است. فیلم از ابتدا تا انتها «روشن» را همراهی میکند؛ «روشن»ی که ماحصل یک زندگی شکست خورده و آرزوهای عقیم است. مردی بیکار که تبعات این بیکاری همه زندگیش را در برمیگیرد تا جایی که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارد اما به قدری منفعل و خنثی است که نمیتواند برای زندگیش بجنگد و جرات انجام هیچ کاری را ندارد. او عاشق سینماست اما مظاهر این علاقهمندی را در یک کمد با چند فیلم میبینیم یا قابهای سینمایی که گاهی در موقعیتهای مختلف با دستش میبندد و دنیا را از درون آن میبیند. علاقهای که وجه دیگرش را در عشق به همسرش میبینیم که باز هم برای حفظ کردن او و فرزندش رمقی ندارد و تسلیم بیچون و چرای جبر و بیرحمی روزگار و البته قربانی مظلومیتش است.
«روشن» محصول بینظمی و بیعدالتیهای اجتماعی و البته گرفتار در رنج روحی و استیصال درونی خودش است. کسی که در برابر سیستم توانایی مقابله ندارد و زیر چرخ دندههای نظام سرمایهداری له میشود و از سویی دیگر حتی مقابل آدمهای زندگیش هم بیدفاع است.
بارزترین ویژگی روشن انفعال اوست؛ انفعالی که آنقدر قدرت دارد تا خودش را بر همه عناصر فیلم تحمیل کند و عطاران به بهترین شکل ممکن آن را به تصویر میکشد. او امسال با یک فیلم دیگر یعنی «شیشلیک» هم در جشنواره حضور دارد، یک کمدی تلخ که در آن فیلم هم به وقتش میتواند از عطارانی که همیشه طنز بازی میکند و در خنداندن استاد است، فاصله بگیرد و در «روشن» نیز به بهترین شکل ممکن کارش را انجام دهد. عطاران با یک بازی درونی و حساب شده در نقش «روشن» از تصویری که در ذهن مخاطب ساخته، آنچنان فاصله میگیرد که در کمتر لحظهای از فیلم احساس میکنید در حال تماشای همان عطاران همیشگی هستید.
گرچه نباید از این نکته غافل شد که پیشتر او با بازی در «دهلیز» ثابت کرده بود از پس نقشهای جدی هم به خوبی برمیآید، اتفاقی که بار دیگر به شکل تحسین برانگیزی در «روشن» هم تکرار شد. به نظر میرسد نقشهای جدی سینما پس از این باید یک صندلی در ردیف اول را برای عطارانی که به خوبی میداند چه وقت روی دیگری از بازی درخشانش را به نمایش بگذارد، خالی کند.
از بازی خوب سیامک انصاری و سارا بهرامی هم نباید گذشت که درست و به اندازه در فیلم حضور دارند. فضای سرد و ریتم کند و کشدار فیلم نتیجه سایهای است که «روشن» روی کل داستان انداخته است و اگر فیلم را با ریتمی آهسته و فضایی آزاردهنده یافتید بدانید این همان حس و حال درونی بازیگر فیلم است که آن را در کلیت اثر جاری کرده است. کادربندی دوربین، استفاده از رنگها به ویژه قرمز و زرد و ایجاد حس استیصال و درماندگی، نمای ساختمانهای بلند نیمه کاره در روز برفی، نماهای بیرونی و فضای زمستانی همگی در کنار هم و هم راستای با هدف فیلم است.
بسیاری «روشن» را نقطه عطف کارنامه کاری حجازی میدانند و آن را یک گام رو به جلو برای این فیلمساز قلمداد میکنند. فیلمی که کارگردانی حساب شده و پختگی حجازی در فیلمسازی در آن به عینیت درآمده است و نقطه تمایز آن با دیگر آثارش جریان قوی حسی موجود در فیلم است و روح اثر را به درستی درگیر انفعال کاراکترش کرده است.
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: فیلم روشن رضا عطاران روح الله حجازی جشنواره فیلم فجر۳۹
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۰۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ماجرای «بدل» رضا عطاران در تلویزیون
مدتهاست که رضا عطاران در تلویزیون سریال جدیدی ندارد، درحالیکه برخی در فضای مجازی شایعاتی از حضور او را در این سریال مطرح میکنند، اما کارگردان سریال به یک واقعیت اشاره کرد.
به گزارش تسنیم، یکی از نکات جالب در قصه این سریال، نام خانواده «عطاران» و یکی از شخصیتهای محوری داستان است که به او «رضا عطاران» گفته میشود. همین نکته باعث شد برخی در فضایمجازی از این تیتر استفاده کنند: «حضور رضا عطاران در سریال جدید تلویزیون». خبر در نوع خودش جالب، اما این صفحات مجازی برای دیده شدنِ خودشان از این عناوین خبری استفاده میکنند وگرنه حقیقت چیز دیگری است.
علی مشهدی به عنوان کارگردان سریال گفت: ماجرا از این قرار است که قصه و اتفاقات سریال «بدل» در سال ۱۴۰۲ رقم میخورد و به یک خانوادهای برمیگردد که نسل اندر نسل عطارند. به همین خاطر نام فامیلیاش «عطاران» شده، همچون کسی که به او آهنگر میگویند فامیلیاش «ی» نسبتی میگیرد و او را «آهنگری» میخوانند.
وی در خصوص اینکه چرا نام پسر خانواده رضا عطاران گذاشته شده و آیا پایِ استفاده ابزاری از نام رضا عطارانِ بازیگر شناخته شده در میان است، تأکید کرد: شهرام قائدی نقش پدر را در خانواده عطاران بازی میکند، پریسا مقتدی همسرش و عرفان آصفی نقش پسر خانواده را با نام رضا عطاران بازی میکند. اصلاً هیچ استفاده ابزاری نشده حتی با وجود رفاقت و قرابت تنگاتنگ با رضا عطاران، از او اجازه گرفتم که نامِ کاراکترمان را رضا عطاران بگذاریم.
این کارگردان و نویسنده شاخص حوزه طنز در تلویزیون ابراز امیدواری کرد که تلویزیون بتواند در حوزه طنز بدرخشد و مخاطب را با خودش به دورانی ببرد که بهترینهای طنز در تلویزیون کار میکردند و بسیاری از خیابانخلوتکنهای تلویزیون جزو همین طنزها و کمدیهای سیما بودند.