Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-29@11:51:57 GMT

نکته‌های مغفول سیلی زدن یک نماینده به سرباز

تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۲۱۱۰۹

نکته‌های مغفول سیلی زدن یک نماینده به سرباز


  سیلی زدن نماینده به صورت سرباز جوان، دروغ گفتن‌های نماینده مذکور (او ابتدا اساسا پیاده شدن خود از خودرو را تکذیب کرد ولی در اظهارنظر بعدی مدعی شد از خودرو پیاده شده اما اصلا به صورت سرباز سیلی نزده است و آخرسر بابت زدن سیلی هم، عذرخواهی کرد) و خودبرتر بینی نسبت به قانون، از جمله مواردی بود که باعث شد تا جامعه پشت عابد اکبری، سرباز بابلی بایستد و یک صدا به شماتت عنابستانی بپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما آن فیلم دو واقعیت دیگر را با خود به همراه داشت ؛ یکی تلخ و دیگری شیرین که البته کمتر به آن توجه شد و در واقع،‌ مغفول ماند. حالا که از حواشی‌های پیرامونی آن واقعه کاسته شده است، فرصت مناسبی است تا درباره‌شان حرف زد؛ تقدیر کرد و هشدار داد.
اتفاق خوب نهفته در ماجرای سیلی خوردن سرباز بابلی از یک نماینده، حیات فضای مجازی بود که بسیاری، دل خوشی از آن ندارند و درصدد فیلتر آن یا حداقل، کلافه کردن مردم، با کم شدن سرعت اینترنت هستند . برای همین، طیفی معدود ولی قدرتمند به طور جدی، درصدد فشار به دولت برای کاهش پهنای باند اختصاص یافته به شبکه های اجتماعی بین‌المللی هستند. تحقق این خواسته به قدری برای آنان مهم است که کار به احضار وزیر ارتباطات دولت رسید و رئیس جمهور ناگزیر از دفاع از وزیر جوانش شد و گفت : « پهنای باند کار عظیم و افتخاری برای کشور است. نمی توانند کسی را برای پهنای باند محاکمه کنند. این دستور من بوده و اگر می خواهید محاکمه کنید من را محاکمه کنید. »
با وجود چنین فشارهایی، فضای مجازی این فرصت را به وجود آورده که بتوان با شفافیت کامل درباره هر نوع فساد یا تبعیض، روشنگری کرده و نسبت به آن واکنش نشان داد. این هدیه تحولات نوین ارتباطی به همه کشورهای دنیا است و از آن به عنوان ابزاری برای تحقق هرچه بیشتر دموکراسی، یاد می‌شود. البته ممکن است از این فضا، سواستفاده نیز بشود ولی کارکردهای مثبت آن همواره بر کژکارکردی‌اش غلبه کرده و همین، نقطه قوتش شده است. برای همین چه بسا اگر فیلم مذکور، از طریق فضای مجازی دست به دست نمی‌شد، آن نماینده‌ و مسئولان دیگر و حتی هر فرد معمولی ، "قانون‌شکنی" را یک حق دانسته و خود را در صورت تمایل، بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای، مبری از رعایت قانون بداند.
اما موضوع دیگری که در آن فیلم وجود دارد و از آن به عنوان واقعیت تلخ یاد می‌کنم، شدت پرخاشگری لحن مردمی است که شاهد درگیری نماینده و سرباز هستند. گفتن جمله «.... هرکسی که هستی، باش! » از زبان برخی حاضران در صحنه درگیری، یعنی نمایندگی مجلس، دیگر فاقد جایگاه و احترام برای مردم است،جایگاهی که قبلا برایش قائل بودند.
شاید بگویید مردم برای نماینده‌ای که خود را فراتر از قانون بداند، هیچ احترامی قائل نیستند و این حتما حرف صحیحی است اما بحث درباره احترام به شان حقوقی و اعتبار مسئولیت‌ها است. ادبیات تحقیرآمیزی که مردم عصبانی و حاضر در صحنه درگیری، خطاب به نماینده به کار بردند؛ یادآور آن ضرب‌المثل است که از هر دست که بدهی، از همان دست ، پس می‌گیری.
خطاب این ضرب‌المثل، آن دسته از افرادی است که وقتی؛ حرمت روحانی رئیس جمهور در یک برنامه تلویزیونی با اتهام منقلی، نگه داشته نشده و به او توهین شد؛ وقتی در اواخر دولت آقای احمدی‌نژاد به سوی علی لاریجانی رئیس مجلس در حرم حضرت معصومه مُهر پرتاب کردند؛ وقتی که فردی در قامت نماینده مجلس، خواستار اعدام رئیس جمهور شد؛ وقتی که در مراسم تشییع آیت الله مصباح یزدی، افرادی تندرو به صرف اینکه حق نقد برای خود قائل هستند، خواستار محاکمه برخی مسئولان می‌شوند؛ نه تنها اعتراضی به این وقایع نکردند بلکه با سکوت خود، مُهر تایید بر این نوع رفتارها زدند.
بانیان و حامیان این نوع رفتارها با این توجیه که انتقاد لازم است؛ در حالی خارج از چارچوب‌های نقادی، اقدامات و کنش‌هایی را انجام می‌دهند که کارشان هیچ سنخیت و قرابتی با نقدکردن ندارد.
این افراد اقتدارگرا در حالی از چند سال قبل این اقداماتشان را در مخالفت با افرادی که به لحاظ طیف سیاسی با آنها تفاوت دارند، شدت بخشیده‌اند که فکرش را نمی‌کردند وقتی در حال تضعیف مخالفانشان (اعم از رئیس جمهور، وزیر یا رئیس مجلس) هستند؛ وقتی که شان و کرامت نه تنها جایگاه حقوقی‌ مسئولیت‌ها بلکه کرامت انسانی‌ افراد نشسته در آن صندلی را هم خدشه‌دار می‌کنند؛ روزی نوبت به هم طیفان خودشان هم خواهد رسید که در این مقطع، در کسوت نماینده روی صندلی‌های سبز بهارستان می‌نشینند.
این اتفاق از منظر جامعه‌شناسی سیاسی ، موضوعی مهم برای بررسی است که البته نوشتار دیگری را می‌طلبد اما آنچه که در آن درگیری، مشاهده شد، می تواند مصداقی از بی‌اعتبارشدن ساختارهای سیاسی باشد که صدای آژیر هشدار را در جامعه ما بلندتر کرده است.

1717

کد خبر 470877

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: مجلس یازدهم سیلی زدن سرباز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۱۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات مشوق‌های سربازی اعلام شد | هر سرباز وظیفه از چند مشوق می‌تواند بهره‌مند شود؟

به گزارش همشهری آنلاین، سردار موسی کمالی مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح امروز درباره جزئیات اعطای مشوق‌های مهارت‌آموزی و شرایط بهره‌مندی از آن‌ها اظهار کرد: به منظور ترویج فرهنگ مهارت‌آموزی و ایجاد انگیزه و تشویق جوانان به مهارت‌آموزی، مشوق‌هایی برای سربازانی که قبل از اعزام به خدمت مهارت یاد می‌گیرند در نظر گرفته شده است.

اعلام ۱۰ مشوق برای سربازان ماهر

وی افزود: اعطای یک ماه کسری خدمت، تعیین سازمان محل خدمت، تعویق اعزام به مدت حداکثر ۶ ماه، انتخاب استان محل خدمت، بخشش اضافه خدمت سنواتی سربازان، استفاده از یک ماه مرخصی، اعطای یک درجه بالاتر، استفاده از سرباز ماهر به عنوان کمک مربی و مربی در نیروهای مسلح، به‌کارگیری تخصصی در داخل نیروهای مسلح و اولویت برای استخدام در نیروهای مسلح از جمله مشوق‌های موجود برای سربازان است.

هر سرباز وظیفه از چند مشوق می‌تواند بهره‌مند شود؟

کمالی در پاسخ به این سوال که هر سرباز وظیفه از چند مشوق می‌تواند بهره‌مند شود، گفت: هر فرد حداکثر از یک مشوق می‌تواند استفاده کند و حین ثبت نام بر اساس اولویت‌بندی، می‌توانند تا ۴ مشوق را برای خود انتخاب کنند.

مهارت‌آموزی در ۴ گروه برای سربازان/ حداقل امتیاز لازم برای برخورداری از مشوق

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح با بیان اینکه اعطای مشوق‌های سربازان ماهر از ۱۵ اردیبهشت ماه عملیاتی خواهد شد، افزود: مهارت‌آموزان به ۴ گروه دوره‌های کوتاه‌مدت، فارغ‌التحصیلان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، گروه پزشکی و پیراپزشکی، فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه ها تقسیم می‌شوند.

وی گفت: دوره‌هایی که در فنی‌وحرفه‌ای، جهاد کشاورزی، جهاد دانشگاهی، فناوری اطلاعات و… سپری می‌شوند کوتاه مدت هستند. این گروه با کسب ۲۴۰ امتیاز می‌توانند از بالاترین مشوق استفاده کنند و اگر فردی امتیاز کمتری کسب کند، از مشوق‌های کمتری بهره‌مند می‌شود.

کمالی با بیان اینکه امتیازها را به ۳ دسته تقسیم کرده‌ایم و برای ورود به مشوق کسب حداقل ۸۰ امتیاز نیاز است، افزود: امتیاز ۸۰ تا ۱۶۰ جزو گروه اول مشوق محسوب می‌شود که به عنوان مثال در کسری خدمت و مرخصی، ۱۰ روز کسری یا مرخصی به این گروه تعلق می‌گیرد.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح ادامه داد: در گروه دوم مشوق‌ها نیز، ۱۶۱ تا ۲۳۹ امتیاز نیاز است افراد کسب کنند و از ۲۰ روز مرخصی یا کسری می‌توانند بهره مند شوند.

کمالی تاکید کرد: اما در گروه سوم افراد می‌توانند از مشوق‌ به صورت کامل بهره مند شوند و ۲۴۰ امتیاز برای این گروه نیاز است.

وی با بیان اینکه به گروه آموزش‌های کوتاه مدت، بسته به میزان آموزش امتیاز تعلق می‌گیرد گفت: گروه هنرستانی ها ۲۴۰ امتیاز به بالا و برای گروه پزشکی و پیراپزشکی ۲۴۰ امتیاز به بالا در نظر گرفته شده است.

کمالی با بیان اینکه برای گروه سایر فارغ التحصیلان که بیشتر از طریق دانشگاه‌های کشور فارغ التحصیل شده‌اند روش محاسبه تفاوت دارد افزود: سایر فارغ التحصیلان از ۶ آیتم می‌توانند امتیاز کسب کنند.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح بیان کرد: این افراد به ازای هر ساعت دوره تخصصی ۱ امتیاز دریافت می‌کنند و تا ۱۰۰ امتیاز امکان دریافت امتیاز وجود دارد، آیتم دوم مهارت‌های شغلی عمومی است که به ازای هر ۳ ساعت آموزش فرد می‌تواند امتیاز دریافت کند و حداکثر ۴۰ امتیاز دارد. همچنین اگر فرد سابقه دستیاری داشته باشد به ازای هر ۵ ساعت ۱ امتیاز و تا ۴۰ امتیاز می‌تواند دریافت کند و آیتم چهارم نیز مربوط به کاراموزی و سابقه آزمایشگاهی است که تا ۶۰ امتیاز تعلق می‌گیرد و هر ۵ ساعت ۱ امتیاز دارد.

کمالی ادامه داد: آیتم پنجم تدریس است و کسانی که در سطح پایین تر رشته خود را تدریس می‌کنند به ازای هر ۵ ساعت تدریس می‌توانند ۱ امتیاز دریافت کنند و تا ۴۰ امتیاز تعلق می‌گیرد. دروی عملی و آزمایشگاهی تا ۵۰ امتیاز تعلق می‌گیرد و هر واحدی ۵ امتیاز دارد.

چه سازمانی قرار است صحت‌سنجی کند؟

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه سازمانی قرار است صحت سنجی داشته باشد گفت: دوره‌های کوتاه مدت در خود سازمان‌ها، مدارس را وزارت آموزش و پرورش، گروه پزشکی را وزارت بهداشت، سایر رشته‌ها را نیز وزارت علوم و دانشگاه های خود و دانشگاه آزاد را نیز همین دانشگاه صحت سنجی مدارک را انجام می‌دهد.

حداقل ۲ ماه قبل از اعزام به خدمت باید ثبت‌نام اقدام کنید

کمالی بیان کرد: برای ثبت‌نام افراد می‌توانند به سامانه سخا پلیس مراجعه کنند. اعزامی‌های تیر ماه به بعد می‌توانند از این مشوق‌ها بهره مند شوند و شامل افراد حین خدمت نمی‌شود.

مشاور عالی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح گفت: افراد حداقل ۲ ماه قبل از اعزام به خدمت باید نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند و از ۱۵ اردیبهشت ماه اعزامی‌های تیر ماه به بعد می‌توانند اقدام کنند.

کد خبر 847380 منبع: تسنیم برچسب‌ها خبر مهم سربازی مهارت‌ها شغل سربازی - مشمولان سربازی - سازمان وظیفه عمومی ناجا

دیگر خبرها

  • ۸ نکته درباره‌ افکار و خطاهای شناختی/ چطور خشم خود را کنترل کنیم؟
  • طعنه‌زنی سنگین به دو مدیر ارشد اقتصادی دولت رئیسی
  • انفجار مهمات در پایگاه نظامی کامبوج/ ۲۰ سرباز کشته شدند
  • جنبه‌های اقتصادی مالكیت فكری مغفول مانده است
  • ضرورت ارتقاء روابط با پاکستان پس از سفر رئیس جمهور
  • شهید مطهری به معنای واقعی کلمه روشنفکر و عارف بود
  • شهید مطهری به واقعی کلمه روشنفکر و عارف بود
  • جزئیات مشوق‌های سربازی اعلام شد | هر سرباز وظیفه از چند مشوق می‌تواند بهره‌مند شود؟
  • ۲ نفر در رودخانه نازلو ارومیه غرق شدند
  • نماینده ویژه رئیس‌ جمهور : نقش حمایتی از مردم افغانستان را دنبال می‌کنیم