Web Analytics Made Easy - Statcounter

عملکرد ۱۴ ماهه بازار متشکل ارزی، به زودی از «اطلس» سایپا رونمایی می‌شود، ملک خانواده معظم شهید به مزایده گذاشته نشده و نخواهد شد، عملکرد ۹ماهه بانک‌ها در پرداخت وام، اعطای کارت اعتباری سهام عدالت هفته آینده برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز شنبه ۱۸ بهمن شبستان به شرح زیر است:

عملکرد ۱۴ ماهه بازار متشکل ارزی

امیرعباس میرازیی، مدیرعامل شرکت بازار متشکل ارز ایران درباره اثرگذاری بازار متشکل ارز ایران بگفت: بانک مرکزی در گذشته برای کنترل بازار ارز اجبار داشت تا به ارزپاشی دست بزند و با حجم سنگین اسکناس ارز وارد بازار کند و پس از آن کنترل قیمت را مورد توجه قرار دهد، اما حدود ۱۳ یا ۱۴ ماه است که بازار متشکل ارز  فعالیت می‌کند با عرضه بسیار ناچیز و گاهی اوقات حتی بدون عرضه در بازار متشکل این دخالت را انجام می‌دهد و کنترل را به نتیجه می‌رساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه اضافه کرد: این کار به این صورت صورت گرفته که چنانچه قبلا مجبور بودیم مبالغ بسیار قابل توجهی را وارد بازار کنیم، در حال حاضر این بازار با یک مبالغ بسیار اندک فعالیت می‌کند.

مدیر عامل شرکت بازار متشکل ارزی ایران در رابطه با فعالیت این بازار اظهار داشت: فعالیت آزمایشی بازار گذشته و اقدامات خود را به صورت رسمی انجام می‌دهد. در این مدت با مبالغ بین ۲ تا ۳ میلیون دلار در روز کنترل صورت گرفت. اکنون بازار در حال کشف نرخ به عنوان مرجع انتشار آن است، به طوری که مرجع نرخ‌هایی که هر روز به انتشار در می‌آید و مورد توجه بسیاری از بازیگران بازار است، می‌شود.

 

به زودی از «اطلس» سایپا رونمایی می‌شود/ ۱۴۹ پروژه نهضت ساخت داخل تعریف شده است

سیدجواد سلیمانی درباره روند تولید خودروهای جدید در گروه خودروسازی سایپا، اظهار کرد: تولید نمونه نهایی محصول جدید گروه خودروسازی سایپا که در کلاس B طراحی شده و به نام "اطلس" به بازار عرضه می‌شود، به پایان رسیده و این خودرو با ظاهری مدرن و زیبا و وجود امکانات و تکنولوژی‌های ‌روز به زودی رونمایی خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره نهضت ساخت داخل و فرآیندی که سایپا در این حوزه طی می‌کند، تصریح کرد: در حدود یکسال و نیمی که از نهضت ساخت داخل صنعت خودرو با همت وزارت صمت، حمایت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و هماهنگی و تلاش خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی، می گذرد، بیش از ۱۴۹ پروژه مهم را در حوزه ساخت داخل تعریف کرده‌ایم.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه نهضت ساخت داخل صنعت خودرو با همکاری و همراهی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نیروی هوافضای سپاه پاسداران، نیروی هوایی ارتش و شرکت‌های دانش‌بنیان و مهندسان داخلی صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: تمام همت و تلاش ما بر این است که وابستگی به شرکت های خارجی را به حداقل برسانیم و در مسیر افزایش خودکفایی ملی گام برداریم.

وی افزود: سالن سایپا در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو نیز گویای آن بود که گروه خودروسازی سایپا در تولید قطعات مورد نیاز صنعت خودرو و نهضت ساخت داخل، فعالیت‌های خوبی انجام داده و توانسته در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت کند.

سلیمانی با بیان اینکه یکی از اهداف ساخت داخل، کاهش ارزبری است که خوشبختانه از ابتدای سال جاری توانسته ایم ۱۰۵ میلیون دلار کاهش ارزبری داشته باشیم، گفت: در تولید محصولات جدید که به تکنولوژی های روز نیاز داریم نیز باید نهضت ساخت داخل ادامه پیدا کند و این روند تا داخلی‌سازی قطعات حساس و حیاتی تداوم دارد.

 

عملکرد ۹ماهه بانک‌ها در پرداخت وام/ قرض‌الحسنه ۵۸ درصد رشد کرد

بررسی جدیدترین آمار عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور در آذر ۹۹ نشان می‌دهد که مانده تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری ۲۱۰۴۷.۷ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به اسفند سال ۹۸ که ۱۶۰۹۶.۸ هزار میلیارد ریال بود ۳۰.۸ درصد افزایش یافته است.

همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه ۸.۷ درصد از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری قرض‌الحسنه را تشکیل داده و حجم عمده عملکرد تسهیلاتی بانک‌ها مربوط به مرابحه با ۲۵.۶ درصد و فروش اقساطی با ۲۵.۴ درصد است.

به لحاظ عددی در پایان آذر ماه سال جاری ۱۸۳۴.۹ هزار میلیارد ریال از کل تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور قرض‌الحسنه بوده که این میزان نسبت به اسفند ماه سال ۹۸ که ۱۱۵۷.۵ هزار میلیارد ریال بوده، ۵۸.۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

وضعیت بانک‌های تجاری

بر پایه این گزارش، تسهیلات پرداخت شده در بانک‌های تجاری کشور در پایان آذر ۹۹ متفاوت بوده به نحوی که ۱۳.۴ درصد از وام‌های بانک‌های تجاری قرض‌الحسنه بوده که رقم آن ۴۵۲.۵ هزار میلیارد ریال بود. میزان تسهیلات اعطایی قرض‌الحسنه بانک‌های تجاری در اسفند سال قبل ۲۵۳.۶ هزار میلیارد ریال بوده است.

در بانک‌های تجاری کشور، سهم عمده تسهیلات پرداختی مانند بانک‌ها و موسسات اعتباری مربوط به فروش اقساطی به میزان ۳۴.۶ درصد است که رقم آن ۱۱۶۶.۴ هزار میلیارد ریال در پایان آذر ۹۹ بوده است. این میزان در اسفند سال ۹۸ معادل ۱۱۵۰.۳ هزار میلیارد ریال بود.

۱۴.۲ درصد تسهیلات بانک‌های تجاری به رقم ۴۷۹.۹ هزار میلیارد ریال در پایان آذر ماه به تسهیلات مرابحه اختصاص داشته که این رقم در اسفندماه سال قبل ۲۶۳.۳ هزار میلیارد ریال بوده است.

وضعیت بانک‌های تخصصی

همچنین بررسی عملکرد بانک‌های تخصصی در پرداخت تسهیلات به بخش‌های مختلف در پایان آذرماه ۹۹ نشان می‌دهد که ۵ درصد تسهیلات اعطایی به میزان ۱۸۵.۹ هزار میلیارد ریال در قالب قرض‌الحسنه پرداخت شده که این رقم در پایان سال قبل ۱۲۲ هزار میلیارد ریال بود.

بزرگترین بخش تسهیلات پرداخت شده در بانک‌های تخصصی کشور مربوط به فروش اقساطی می‌شود به نحوی که در پایان آذر ماه سال جاری ۴۴.۷ درصد کل تسهیلات اعطایی این بانک‌ها به رقم ۱۶۴۶.۶ هزار میلیارد ریال در بخش فروش اقساطی بوده و این رقم در اسفندماه سال ۹۹ به میزان ۱۵۷۲.۷ هزار میلیارد ریال بود.

بانک‌های تخصصی نیز در بخش مشارکت مدنی تسهیلات قابل توجهی پرداخت کرده‌اند به نحوی که ۱۴.۲ درصد کل منابع تسهیلاتی این بانک‌ها در پایان آذر ۹۹ به میزان ۵۲۱.۵ هزار میلیارد ریال در این بخش پرداخت شده است.

 

ملک خانواده معظم شهید به مزایده گذاشته نشده و نخواهد شد

در پی دستور رییس کل بانک مرکزی به مدیرعامل بانک صادرات ایران مبنی بر توقف مزایده ملک مسکونی والدین شهدا در ازنا، حجت اله صیدی طی نامه‌ای به  عبدالناصر همتی پاسخ داد: ضمن تشکر  از دغدغه شریف و  اعتقادی وی نسبت به خانواده معظم شهدا از عدم برگزاری مزایده به محض اطلاع از تعلق ملک به خانواده معزز شهیدان خبر داد  و اعلام کرد احقاق حقوق بانک از طرق دیگری پی‌گیری خواهد شد.

متن نامه حجت اله صیدی، مدیر عامل بانک صادرات ایران به عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی بدین شرح است:

برادر ارجمندم جناب آقای دکتر همتی
رییس کل محترم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام

پیرو دستور جنابعالی در خصوص توقف مزایده منزل خانواده سه شهید که ویدئوی آن در فضای مجازی منتشر شده است، لازم می‌دانم ضمن تشکر  از راهنمایی‌ها و دغدغه شریف و  اعتقادی جنابعالی نسبت به خانواده معظم شهدا که حقی ابدی بر گردن ملت ایران دارند، به استحضار برسانم که  بر خلاف آنچه در  ویدئوی مذکور مطرح شده، مزایده‌ای در این خصوص برگزار نشده و همچنان  که مراتب در بیانیه روز گذشته‌ی روابط عمومی بانک صادرات ایران به تفصیل عنوان شد، علی‌رغم وجود مستندات قانونی کافی در شعبه و مدیریت استان، به محض اطلاع از تعلق ملک به خانواده معزز شهیدان، مزایده کان لم یکن تلقی شده و قرار است احقاق حقوق سپرده‌گذاران بانک از طرق دیگری پی‌گیری شود. زیرا بانک صادرات ایران که افتخار تقدیم بیش از ۹۰ شهید والامقام را به انقلاب اسلامی دارد، کمترین ناسپاسی را نسبت به ساحت مقدس پدران و مادران شهدای بزرگوار روا نمی‌دارد. ما همگی مدیون شهدای عزیز بوده و پاسداری از آرمان‌های آنان را وظیفه‌ی خود می‌دانیم.

حجت اله صیدی
مدیر عامل بانک صادرات ایران

 

اعطای کارت اعتباری سهام عدالت هفته آینده عملیاتی می‌شود

دهقان دهنوی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار به تشریح مصوبات امروز هیات مدیره سازمان پرداخت گفت: در گام نخست و به منظور حمایت از بازار سرمایه و تقویت طرف تقاضا، به صندوق توسعه بازار سرمایه اجازه داده شد تا سقف سه هزار میلیارد تومان نسبت به تأمین مالی از طریق انتشار اوراق اختیار فروش تبعی سهام اقدام کند.

دهقان دهنوی، به مصوبه دوم اشاره کرد و ابراز کرد: همچنین مقرر شد تا ضریب تعدیل سهام و حق تقدم آن در معاملات اعتباری از ۴۵ درصد به ۶۰ درصد افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه مطابق بند سوم، مقرر شد دستورالعمل اجرایی خرید، نگهداری و عرضه سهام خزانه با دید تسهیل برای خرید و نگهداری توسط ناشران مورد بازنگری قرار گیرد، اعلام کرد: همچنین در خصوص امکان خرید واحد‌های صندوق‌های اختصاصی بازارگردانی برای عموم مردم مدل سازی و طراحی فرایند و ابزار لازم صورت می‌گیرد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با بانک‌ها و تمهید مقدمات لازم در شرکت سپرده گذاری مرکزی، تصریح کرد: با تصویب هیات مدیره سازمان بورس، مقرر شد؛ اعطای کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت توسط بانک‌ها طی هفته پیش رو عملیاتی شود. همچنین مذاکره لازم برای تعمیم این خدمات به سایر سهامداران به ویژه سهامداران خرد نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی به مصوبه ششم اشاره کرد و گفت: مقرر شد بازنگری دستورالعمل سهام ترجیحی به نحوی انجام شود که امکان اعطای سهام ترجیحی علاوه برکارکنان مستقیم شرکت‌ها به کارکنان شرکت‌های زیرمجموعه یا مادر یا هم‌گروه مالی نیز میسر باشد.

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه به منظورارتقای شفافیت و به روز بودن اطلاعات، تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها باید تسریع و تسهیل شود، خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه موارد مهم دیگری در راستای ایجاد آرامش در بازار، مشارکت و مسئولیت پذیری ارکان بیرونی و درونی بازار، ارتقای سطح حمایت دولت از بازار و ایفای تعهدات باقیمانده صندوق توسعه ملی به بحث گذاشته شد و پیشنهاد‌های مهمی تدوین شد که در جلسه شورای عالی بورس روز شنبه (هجدهم بهمن ماه) مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار بانک ها و موسسات اعتباری هزار میلیارد ریال بوده هزار میلیارد ریال گروه خودروسازی سایپا هزار میلیارد ریال بانک صادرات ایران بازار متشکل ارز تسهیلات اعطایی بانک های تخصصی نهضت ساخت داخل بانک های تجاری خانواده معظم پایان آذر فروش اقساطی سازمان بورس بانک مرکزی قرض الحسنه پرداخت شده بانک ها ماه سال مقرر شد شرکت ها آذر ۹۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۱۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملکرد ضعیف برخی بانک‌های‌ دولتی قم در ارائه تسهیلات مسکن

استاندار قم با تشکر از بانک‌هایی (دولتی) که در ارائه تسهیلات مسکن به استان کمک کردند، گففت: بانک مسکن قم در ارائه تسهیلات بعد از اصفهان و شیراز رتبه دوم کشور را دارد، اما برای برخی بانک‌های خصوصی که در این زمینه عملکرد ضعیفی داشتند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، سیدمحمد آقامیری استاندار قم در جلسه امروز شورای بانک‌های استان که در محل سالن امام جواد استانداری برگزار شد نیاز اولیه مردم را در حوزه مسکن دانست و با تشکر از بانک‌هایی (دولتی) که در ارائه تسهیلات مسکن به استان کمک کردند، اظهار داشت: بانک مسکن قم در ارائه تسهیلات بعد از اصفهان و شیراز رتبه دوم کشور را دارد، اما برای برخی بانک‌های خصوصی که در این زمینه عملکرد ضعیفی داشتند و یا منابع استان را خارج از استان خرج کردند در سفر دوم رئیس جمهور به قم، تصمیمات جدی گرفته خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به استناد بخشنامه بانک مرکزی که 50 درصد منابع بانکی هر استان باید در همان استان هزینه شود، افزود: بنابر تاکید رئیس جمهور نسبت به ارائه تسهیلات خرد به مردم با خارج شدن بانک‌های متخلف از گردونه، بانک‌های دیگر، می‌توانند با شتاب بیشتر به مردم خدمت رسانی نمایند.

استاندار با بیان اینکه بانک‌های خصوصی تحت نظارت بانک مرکزی که با استفاده از منابع استانی فعالیت دارند باید در راستای سیاست‌های مالی دولت به ویژه مسکن به عنوان اولویت اول دولت قدم بردارند، گفت: خوشبختانه استان قم در حوزه مسکن جزء استان‌های برتر کشور است، اما این کافی نیست و برای رسیدن به اهداف تعیین شده همه باید تلاش کنند.

آقامیری با بیان اینکه از ابتدای سال 1402 تا اسفند سال گذشته، از 26 همت جذب بانک‌های خصوصی، فقط 6 همت خرج شده است، عنوان کرد: این جای سوال است که 20 همت جذب شده از استان چرا باید خارج از استان خرج شود در حالی که نصف این مبلغ بسیاری از مشکلات استان را برطرف می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بانک‌ها هیچ دلیل و علاقه‌ای برای پرداخت وام به مردم ندارند!
  • پرداخت تسهیلات جهت مقاوم سازی مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد
  • عملکرد ضعیف برخی بانک‌های‌ دولتی قم در ارائه تسهیلات مسکن
  • رئیس جمهور ۲۰ و ۲۱ اردیبهشت به قم سفر می‌کند / عملکرد بانک‌های استان در این سفر بررسی می‌شود
  • امضای بیش از ۵۷ درصد از کل تعهدات پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن در بانک مسکن
  • چرا بانک‌ها از پرداخت تسهیلات مسکن طفره می‌روند؟/ فرار بانک ها از تله وام مسکن
  • نقش۳۰۶هزارمیلیاردریالی بانک کشاورزی در تامین گوشت سبد غذایی
  • پرداخت ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری در سال جاری
  • پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد به ۶۲ درصد رسید
  • پرداخت بیش از ۵.۶ همت تسهیلات ازدواج و فرزند آوری از ابتدای سال تاکنون