Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیته کارشناسان سازمان ملل طی گزارشی به شورای امنیت سازمان ملل اعلام کردند که این تهدیدها در مناطق پرمناقشه طی نیمه دوم سال ۲۰۲۰میلادی همچنان رو به افزایش بود.

در این گزارش عنوان شد که همه‌گیری کرونا تهدید از سوی گروههایی همچون داعش و القاعده در مناطقی همچون افغانستان، سوریه و عراق را افزایش داده اما این تهدید نسبتا در مناطق بدون مناقشه به رغم برخی حملات در اروپا کم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان سازمان ملل بر این باورند که تهدید این گروههای افراطی به این دلیل در مناطق پرمناقشه طی نیمه دوم سال گذشته میلادی رو به افزایش بوده چون همه گیری کرونا موجب کاهش فعالیت و محدود شدن عوامل اجرای نظم و قانون این مناطق شد بدین ترتیب عوامل این گروههای افراطی توانستند به رغم محدودیت های کرونا آزادانه فعالیت کنند.

این کمیته همچنین عنوان کرد که اعضای سازمان ملل (بدون اشاره به نامشان) برآورد می کنند که همزمان با کاهش محدودیت ها در برخی مناطق، بر خی حملات از قبل طراحی شده ممکن است رخ دهد

این کارشناسان همچنین هشدار می دهند که پیامدهای سیاسی و اقتصادی همه‌گیری کرونا و همچنین تاثیر قابل انتظار آن بر اقدامات ضدتروریستی احتمالا تهدید درازمدت از سوی گروههای افراطی را در هر جایی افزایش می‌دهد.

این کمیته اعلام کرد که عراق و سوریه همچنان کانون فعالیت گروه داعش است و فعالیت القاعده در منطقه ادلب سوریه نیز نگرانی هایی ایجاد کرده است.

این در حالی است که کارشناسان معتقدند افغانستان همچنان کشوری است که بدترین تاثیر را از تروریسم در جهان پذیرفت.

به رغم خوشبینی های اولیه پس از توافق نامه ۲۹ فوریه ۲۰۲۰(۱۰ اسفند ۱۳۹۸) میان آمریکا و طالبان و آغاز مذاکرات مستقیم میان دولت کابل و طالبان در سپتامبر گذشته، اوضاع در افغانستان همچنان چالش برانگیز است.

کارشناسان سازمان ملل اعلام کردند که بیش از ۶۰۰ غیرنظامی افغان و ۲۵۰۰ عضو نیروهای امنیتی افغانستان در حملات از ۲۹ فوریه گذشته کشته شدند. فعالیت های تروریستی و ایدئولوژی افراطی همچنان یک منبع تهدید برای این منطقه و جهان محسوب می شود.

این کمیته سازمان ملل تصریح کرد که اعضای کنونی داعش بین یک هزار تا ۲۲۰۰ نفر کاهش یافته است.

این کارشناسان اعلام کردند که افغانستان همچنان هم برای داعش و هم برای القاعده مهم به شمار می رود و روند صلح برای کاهش تهدیدهای درازمدت از سوی این دو گروه امری کلیدی به شمار می رود.

القاعده در شبه جزیره عرب ذر اواخر سال ۲۰۲۰ متحمل شکست‌هایی شد و داعش در یمن نیز با تلفات چشمگیری در ماههای ژوئیه و اوت گذشته مواجه شد.

این کارشناسان سازمان ملل در ادامه هشدار می دهند که گروه های افراطی اخیرا به ویژه در آفریقا پیشرفت هایی داشته اند.

برچسب‌ها ویروس کرونا گروه تروریستی داعش افغانستان سوریه القاعده عراق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا گروه تروریستی داعش افغانستان ویروس کرونا گروه تروریستی داعش افغانستان سوریه القاعده عراق اخبار کنکور کارشناسان سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۳۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند

وزیر خارجه حکومت طالبان با اشاره به زنجیره تامین و حمایت از داعش گفت سه کشور همسایه زمینه این گروه تروریستی در منطقه را فراهم کرده‌اند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «امیرخان متقی» وزیر خارجه حکومت طالبان بدون نام بردن از کشور خاصی گفت سه کشور همسایه زمینه را برای حضور گروه تروریستی داعش در منطقه فراهم کرده‌اند.

وی افزود یکی از این کشورها نیروی انسانی داعش را فراهم می‌کند، دومی برنامه‌های آموزشی و کشور سوم نیز حملات تروریستی آن را هدایت می‌کند.

متقی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه افغانستان-قزاقستان در کابل اظهار داشت بررسی‌ها نشان می‌دهد که از هر 10 مورد رویداد امنیتی دستکم هشت مورد آن در خارج از افغانستان طراحی شده است.

وی تصریح کرد اگر این کشورهای همسایه مسئولیت خود را به درستی انجام دهند، در افغانستان مشکلات امینتی بوجود نخواهد آمد.

گزارش شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت داعش در افغانستانحقانی: تهدید داعش در افغانستان، نگران‌کننده نیستنیویورک‌تایمز: نصف اعضای داعش خوراسان اتباع تاجیکستان هستند

وزیر خارجه حکومت طالبان همچنین تاکید کرد از خاک افغانستان به دیگران آسیبی نخواهد رسید اما کشورهای دیگر نیز از اقدامات ویرانگر دست بردارند.

امیرخان مقتی اظهار داشت امنیت افغانستان به امنیت منطقه مرتبط است.

«ملا یعقوب مجاهد» وزیر دفاع حکومت طالبان پیش از این با اظهار اینکه عناصر داعش از تاجیکستان و پاکستان وارد افغانستان می‌شوند از این کشورها خواسته بود مرزهای خود را کنترل کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بازداشت ۳۸ نفر به ظن همکاری با داعش در ترکیه
  • تسلیم شدن ۱۰۰ تروریست الشباب سومالی
  • داعش جام جهانی ورزشی را تهدید کرد + تصویر
  • نگرانی روسیه درباره تهدیدات گروه‌های تروریستی از افغانستان
  • دستگیری نوجوان ۱۶ ساله در پی تهدید تروریستی در المپیک
  • دستگیری یک نوجوان ۱۶ ساله در پی تهدید تروریستی در المپیک
  • کابل: هیچ گروه تروریستی در افغانستان فعال نیست
  • ریزگردها به ترکیه رسیدند
  • داعش در افغانستان از بین رفته است
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند