Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@06:54:03 GMT

۹ هزار هکتار جنگل دست‌کاشت در جنوب کرمان اجرا شد

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۲۸۹۵۹

۹ هزار هکتار جنگل دست‌کاشت در جنوب کرمان اجرا شد

جنوب استان کرمان را در بحث منابع طبیعی اینگونه بشناسید؛ این دیار سه میلیون و ۸۵۰ هزار هکتار مساحت منابع طبیعی و آبخیزداری و مرتعداری در هفت شهرستان دارد. سه هزار و ۶۶۰ هزار هکتار زمین ملی و ۴۸۳ هزار هکتار عرصه طبیعی داریم و تقریباً بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار مرتع و بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار بیابان که ۳۹۰ هزار هکتار آن کانون بحران فرسایش بادی است را داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای اینکه خدمات نظام جمهوری اسلامی را بهتر درک کنیم روز یکشنبه همزمان با دهه مبارک فجر از حمزه احمدی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان دعوت کردیم تا با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر جیرفت به تشریح عملکرد قریب به هشت ساله دولت تدبیر و امید و نظام مقدس جمهوری اسلامی در جنوب کرمان بپردازد و به سوالات مردم در این حوزه پاسخ دهد.

او در ابتدای توضیحاتش گفت: وظیفه مجموعه منابع طبیعی در حالت اساسی حفاظت از منابع پایه است که اگر آب، خاک و گیاه را عناصر اصلی منابع پایه برشمریم درخواهیم یافت که این منابع از اهمیت زیادی برخوردار است و عمده رسالت ما به حفاظت از این منابع برمی‌گردد.

احمدی افزود: یکی از منابع پایه در منطقه جنوب کرمان، کشاورزی است و در مجموعه قوانینی که برای منابع طبیعی طبق دستورالعمل‌های ابلاغی قانون اساسی در حوزه منابع وجود دارد نخستین رسالت و واژه‌ای که مطرح شده بحث حفاظت و حفظ منابع طبیعی است که پنج وظیفه و رسالت کلی این مجموعه را می‌توان به حفظ، احیا، اصلاح، توسعه و بهره‌برداری برشمرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان بیان داشت: ما باید در حفظ منابع طبیعی امانت‌دار خوبی باشیم و آن را به نسل‌های آینده با کمال هر چه بیشتر انتقال دهیم و وظایف منابع طبیعی در قالب طرح‌ها و پروژه‌ها قابل انجام است که منتهی به اقدامات این مجموعه می‌شود.

وی با یادآوری اینکه در دولت تدبیر و امید بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان در حوزه منابع طبیعی جنوب کرمان اعتبار صرف پروژه‌ها شده است اظهار داشت: اجرای این پروژه‌ها در حوزه‌های آبخیزداری، آبخوانداری، جنگل‌ها، تولید نهال، حفاظت و حمایت در بخش مبارزه با آفات و امراض، احیا و بازسازی عرصه‌های تخریب یافته مرتع‌داری و مرتع‌کاری، بذر کاری احداث آبشخورِ دام، احداث آب انبار، مشخص کردن مرز مستثنیات و املاک مردم با زمین‌های ملی، طرحی تحت عنوان «کمربند حفاظتی» در دست اجرا گذاشته شده است.

احمدی تصریح کرد: خاکریز و احداث کانال‌های متعددی باز شده است تا مرز ملک‌های مردم با زمین‌های ملی تفکیک و مشخص شود و با این اقدام، تعدی و تعرض کمتر خواهد شد و مردم حد و حدود خود را می‌دانند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان افزود: جایگزینی سوخت‌های فسیلی در بیشترِ مناطق به‌خصوص در حاشیه جنگل‌ها بود برخی که روستانشینان ما برای پخت و طبخ نان و آب گرم، سرشاخه‌ها و بوته‌های درختان را قطع می‌کردند و در همین راستا بحث خرید و توزیع تنور گازی و آبگرمکن خورشیدی رایگان را برای تعدادی از مردم روستاها در دستور کار قرار دادیم.

وی بیان داشت: در قریب به هشت سال گذشته ۹ هزار هکتار جنگل‌ در دست کاشت داریم یعنی به عبارتی جنگل مصنوعی که با ایجاد نهاد و زیرساخت ایجاد کرده‌ایم.

احمدی در بحث تولید و خودکفایی نهال هم افزود: در این راستا بیش از سه میلیون و ۴۰۰ هزار اصله نهال جنگلی، مرتعی و بیابانی در منطقه به وسیله نهالستان‌های دولتی و بخش خصوصی تولید کرده‌ایم.

وی گفت: توسعه جنگلی را در عرصه‌هایی انجام می‌دهیم که شرایط ایجاد جنگل مهیا باشد که شامل شرایط خاکی و پوششی هستند و این امر بر اساس مطالعات، قابل بررسی و انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان بیان داشت: نهال‌کاری بیابان را در عرصه‌هایی انجام می‌دهیم که شرایط سخت و دشوار است یعنی به عبارتی امکان استقرار پوشش گیاهی وجود ندارد ولی درواقع برای مبارزه با فرسایش بادی این اقدام را انجام می‌دهیم.

احمدی ادامه داد: مبارزه با بیابان‌زایی و همچنین بیابان‌زدایی، ماسه، منطقه برداشت و حمل رسوب را داریم و تپه‌های ماسه‌ای که فعال است و مشکلاتی را که برای خانه‌ها و باغ‌ها ایجاد می‌کند مرحله رسوب‌گذاری و گرد و غبار و ماسه و ریزگرد را از منطقه‌ای حمل می‌کند و این اتفاق در منطقه جازموریان فعال است. و حمل به منطقه خاصی انجام می‌شود و این گرد و غبار توسط بادهای شدید به مناطق دیگر می‌رود و آسیب جدی وارد می‌کند و در بخشی از مناطق رسوب ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: اقداماتی را در این خصوص در شهرستان‌های رودبار و قلعه‌گنج انجام داده‌ایم که طرح نهال کاری این موضوع را تثبیت کرد و اکنون این مشکل حل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان افزود: فراخور اعتباراتی که در این سنوات داشتیم توانستیم اقدامات احیایی را در این حوزه‌ها انجام دهیم که طی ۲ سال اخیر در حوزه ریزگردها فعالیت خوبی داشته‌ایم و سال گذشته بیش از چهار هزار و ۲۰۰ هکتار نهال‌کاری در بیابان‌ها انجام شد.

وی بیان داشت: در جنوب کرمان چهار هزار و ۵۳ هکتار بذرکاری انجام شده است که نتیجه‌اش تولید جنگل بود و این اقدام در عرصه‌های مرتعی نیز صورت گرفته است.

وی با اشاره به بحث آبخیزداری گفت: با عنایت خاصی که مقام معظم رهبری از سال ۹۷ به مجموعه منابع طبیعی کشور داشتند تزریق اعتبارات بسیار خوبی تحت عنوان اعتبارات آبخیزداری و آبخوانداری از محل صندوق توسعه ملی محقق شده است و جنوب استان کرمان جزو استان‌های برتر از حیث جذب اعتبارات آبخیزداری طی این سالیان بوده است.

۲۸۱ هزار هکتار عملیات آبخیزداری

احمدی اظهار داشت: در جنوب کرمان در سطحی معادل ۲۸۱ هزار هکتار عملیات آبخیزداری را قریب به این هشت سال اجرا کردیم و چیزی حدود ۲۸۰ سازه آبخیزداری احداث شده که بیش از ۴۵۰ روستا و آبادی و مناطق شهری را پوشش داده است.

وی تصریح کرد: قریب به ۱۸ هزار خانوار بهره‌بردار اقداماتِ دولت طی این سالیان بودند که با این اقدامات سالانه ۱۵ میلیون متر مکعب نفوذ روان آب‌ها و باران‌ها و آب‌های سطحی را داشته‌ایم که این آب‌هایی که پشت سازه‌ها جمع می‌شود باعث نفوذ و تقویت سفره‌های آب‌های زیرزمینی شده است. در قضیه قنوات و ایجاد و استقرار پوشش گیاهی حفاظت از خاک و منابع آبی هم از سیلاب‌ها و خطرهای احتمالی حفاظت شده است.

۳۸۰ هزار هکتار مرتع

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان افزود: طرح مرتع‌داری بیش از ۳۸۰ هزار هکتار بود که باعث حفظ مرتع و احیای آن می‌شود و یک طرح مطالعاتی در دست اقدام داریم که چگونگی حفظ و اصلاح و توسعه مراتع را در قالب پروژه مشخص می‌کند که بسیار حائز اهمیت است.

یکی از سوالات مردمی که اهمیت دارد، بحث واگذاری زمین به زوج‌های جوان روستایی به نام «آذرشهر» در قلعه گنج بود که مدیرکل منابع طبیعی در این باره اظهار داشت: تعدادی از جوانان این روستا به فرمانداری قلعه‌گنج نسبت به مشکل زمین‌های خود مراجعه کرده بودند که ما بر اساس «ماده چهار قانون ساماندهی و تولید و عرضه مسکن که سال ۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید» موظف هستیم که زمین‌ها را به صورت رایگان در اختیار بنیاد مسکن قرار دهیم و بنیاد مسکن وظیفه تهیه و تولید مسکن در مناطق روستایی را بر عهده دارد که این موارد در جنوب کرمان در حال انجام است.

حمزه احمدی گفت: بنیاد مسکن باید به این موضوع ورود پیدا کند که آیا زمین‌های ملی بلامعارضی در منطقه وجود دارد که تغییر انتقال آن‌ها انجام شود.

وی افزود: در صورتی که درخواست بنیاد مسکن در اختیار اداره کل منابع طبیعی جنوب کرمان قرار گیرد زمین‌هایی با فاصله ۲ کیلومتری از روستا را واگذار می‌کنیم اما این زوج‌های جوان ظاهرا به دلایلی می‌خواهد در کنار خانواده‌های خود زندگی کنند و در این خصوص باید بگوییم، آن مقدار زمینی که مورد درخواست این خانواده‌ها است طی قراردادی ۳۰ ساله به برخی بهره‌برداران واگذار شده و چند ماه دیگر مدت‌زمان این قرارداد به اتمام می‌رسد. تمدید آن قرارداد با توجه به شرایط موجود نیاز به بررسی دارد.

برچسب‌ها صندوق توسعه ملی منابع طبیعی و آبخیزداری مقام معظم رهبری دولت تدبیر و امید جیرفت بنیاد مسکن جمهوری اسلامی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: صندوق توسعه ملی منابع طبیعی و آبخیزداری مقام معظم رهبری صندوق توسعه ملی منابع طبیعی و آبخیزداری مقام معظم رهبری دولت تدبیر و امید جیرفت بنیاد مسکن جمهوری اسلامی اخبار کنکور جمهوری اسلامی جنوب کرمان هزار هکتار بنیاد مسکن زمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۲۸۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی، گفت: بارش باران های بهاری شب گذشته در بیشتر شهرستان باعث جاری شدن روان‌آب و تشکیل سیلاب شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، علیرضا نصرآبادی با اشاره به وجود بیش از 2300  سازه آبخیزداری در سطح استان، اظهار داشت: تا ظهر پنجشنبه حدود 13 میلیون مترمکعب رواناب در این سازه‌ها مدیریت شده‌اند و با توجه به ادامه بارندگی‌ها این میزان افزایش خواهد داشت. 

وی افزود: وجود این سازه‌ها باعث شد، حجم زیادی از سیلاب مدیریت و میزان خسارت‌های کاهش یابد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به پیامدهای تغییر اقلیم، گفت: تغییر زمان بارندگی‌ها و نیز نوع آن که شکل رگباری به خود گرفته و همچنین خشکسالی‌ها که موجب از بین رفتن پوشش گیاهی و کاهش نفوذ پذیری خاک شده است، سیلابی شدن بارش‌ها را به دنبال دارد.

نصرآبادی تصریح کرد: در این بارندگی‌ها دو بندسار که متعلق که متعلق به این اداره کل نبوده شکسته است و خساراتی به بار آورده است. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از شهروندان تقاضا کرد: قبل از ساخت بندسار با مراجعه به ادارات منابع طبیعی از مشاوره فنی رایگان همکاران این اداره کل برخوردار شوند تا در زمان وقوع سیلاب متحمل خسارت نشوند. 

وی ادامه داد: وجود سازه‌های آبخیزداری در کنار طرح‌های نهالکاری می‌تواند شرایط منطقه را برای کاهش پیامدهای خشکسالی و سیلاب بهینه کند. 

انتهای پیام/ 252/

دیگر خبرها

  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ درخت در نوشهر
  • ماجرای قطع ۴۰ اصله درخت در کجور نوشهر از زبان رئیس منابع طبیعی
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • مشارکت منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مرکز آموزش قدس سپاه همدان برای تولید و کاشت نهال
  • اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در همدان
  • پویش کاشت ۱۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • رفع تصرف ۲۰ هکتار از اراضی ملی در شهرستان طارم
  • رفع تصرف یک هکتار از اراضی ملی بابل