Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: در کشورهای دیگر افراد را برای حضور در علوم انسانی تشویق می‌کنند اما در کشور ما به آن کم‌توجهی می‌شود؛ بنابراین باید به بحث نیروی انسانی کارآمد توجه کنیم.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در مراسم تقدیر از برگزیدگان سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی و بیست‌و‌دومین جشنواره جوان خوارزمی که صبح امروز ۱۹ بهمن ماه ۹۹ برگزار شد؛ گفت: در جشنواره خوارزمی فرصتی پیش آمده تا از کسانی تقدیر کنیم که در حوزه علم و فناوری توانسته‌اند به عنوان فعالین مطرح و توانمند در بین تعداد زیادی از افراد شاغل معرفی شوند و یک نمونه‌ای از جمعیت بزرگ به عنوان موفق‌های این حوزه تشکیل دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: برگزاری همایش‌های این چنینی ما را به این سمت سوق می‌دهد و این نگاه را حفظ می‌کند که توجه به نیروی کارآمد به عنوان سرمایه کشور می‌تواند مسیر توسعه دانش‌بنیان را استمرار ببخشد. با توجه به رویکردی که در دو دهه گذشته در کشور به وجود آمده است و ما به سمت تبدیل دانش به فناوری و فناوری به توسعه اقتصادی ورود کرده‌ایم، اگر به گذشته نگاه کنیم قابل افتخار است، اما به پیش رو که نگاه می‌کنیم کار زیادی باقی مانده است به طوری که بخش قابل توجهی نیاز دارد تا در حمایت از دانش و فناوری باشد.

غلامی تصریح کرد: وقتی که از توسعه دانش‌بنیان صحبت می‌کنیم ذهن‌ها به سمت فناوری و مهندسی می‌رود در صورتی که در حوزه علوم انسانی، مدیریت، نظریه‌پردازی نیاز اساسی است تا دانشمندان و محققان مورد توجه واقع شوند. شاید خیلی وقت‌ها حضور این بخش مورد توجه واقع نشده است، در کشور‌های دیگر افراد را برای حضور در علوم انسانی تشویق می‌کنند، اما در کشور ما به آن کم‌توجهی می‌شود؛ بنابراین باید در بحث نیروی انسانی کارامد توجه کنیم.

وزیر علوم اظهار کرد: دانشگاه‌ها و مراکز علمی، مراکز توانمند در عرصه بین‌المللی هستند. با توجه به شرایط پیش آمده از طریق کرونا و تحمیل تحریم‌ها پنجره‌ای به روی کشور باز شد ما در این پنجره مشاهده می‌کنیم که چرخه علم و فناوری توانست مشکلات را حل کند. مجموعه دست اندرکاران و مراکز علمی باید تلاش کنند که اگر از این سختی‌ها عبور کردیم همچنان به حفظ ظرفیت‌ها بپردازند، زیرا ممکن است در یک دوره دیگر دوباره با آن روبه‌رو شویم.

وی ادامه داد: معرفی نمونه‌های موفق که در مسیر توسعه دانش‌بنیان شاخص هستند بسیار حائز اهمیت است که خوشبختانه در سال‌های طولانی این موضوع توسط جشنواره خوارزمی انجام شده است؛ امیدواریم این مدل‌ها را در بخش‌های دیگر طوری حمایت کنیم که سال به سال به جمعیت نمونه‌های موفق افزوده شود.

غلامی بین کرد: در دو دهه گذشته اتفاقات خوبی در حوزه دانش و فناوری رخ داده است و من معتقدم باید آن موارد را تکرار کنیم تا در سطح جامعه بیشتر شناخته شویم و مورد توجه عموم قرار گیریم. ایجاد صندوق پژوهش و فناوری از جمله کار‌هایی بوده است که انجام داده‌ایم و به سمت نهادینه شدن حرکت کردیم، فضا و زیست بومی که در اطراف دانشگاه شرکل گرفته در کنار این ظرفیت‌ها، توانمندی‌هایی را ایجاد کرده به صورتی که این ظرفیت را به سمت بالندگی حرکت می‌دهد.

غلامی در پایان خاطر نشان کرد: از مجموعه پیشرو که به عنوان خط‌شکن عمل کرده‌اند یاد می‌کنیم البته نمی‌شود که تمام افرادی که کار اقتصادی می‌کنند توانایی این را داشته باشند که جوانان با دلگرمی در این مسیر گام بردارند در این مسیر نهاد‌های دولتی باید رفع موانع کنند؛ البته تا امروز این تلاش را کرده‌اند تا حمایت رخ دهد، اما هم‌چنان می‌شود نگرانی‌ها را درک کرد. آنچه می‌تواند موثرتر باشد چیزی است که زیست بوم باید به وجود بیاورد و از مسئولین بخواهیم با توجه به تجربه و اندیشه خود عمل کنند.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: منصور غلامی جشنواره خوارزمی وزارت علوم توسعه دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۳۳۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند

علی اسماعیلی گفت: این وظیفه مجریان قانون است که توجه ویژه ای به موضوع قانون جهش تولید دانش بنیان داشته باشند و وظیفه خود می‌دانیم برای این اولویت کاری شبانه روز اقدام کنیم.

وی اضافه کرد: توجه به افراد متخصص و همچنین نخبگان دانشگاهی در هر ۲ حوزه سیاست‌گذاری و اجرا، امری ضروری است. بر همین اساس این ۲ حوزه باید به صورت هماهنگ عمل کنند تا بتوانند موفقیت‌های مطلوبی را در راستای توسعه اقتصادی و فناوری کشور ایجاد کنند.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت:خراسان رضوی به عنوان مرکز (هاب) انرژی و یکی از موثرترین مراجع پرورش شرکت‌های فعال در حوزه انرژی گازی و نفتی کشور شناخته شده است که این موضوع نشان می‌دهد این استان با وجود فاصله جغرافیایی با شرکتهای فعال در جنوب کشور می تواند با وجود سرمایه‌های انسانی نخبه و هوشمند و منابع و ظرفیت‌های ارزشمند راهگشای بزرگی در صنایع حوزه انرژی کشور باشد.

اسماعیلی افزود: این مساله نقطه قوت خراسان رضوی به شمار می‌رود و نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی‌های مناسب و استفاده از تخصص‌ها و منابع موجود می‌تواند به توسعه‌ اقتصادی منطقه و کشور کمک شایانی کند.

وی ادامه داد: در پارک علم و فناوری استان خراسان رضوی بیش از هشت هزار و ۵۰۰ نخبه در حال فعالیت هستند و حفظ و حمایت واقعی از این نخبگان جزو وظایف و ماموریتهای این مجموعه به شمار می‌رود.

رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی گفت: با توجه به رویکرد دولت خدمتگزار بر ساخت مسکن، می توان ایده و طرح مسکن فناوران را برای نیروهای نخبه نیز پیگیری کرد.

اسماعیلی افزود: امید است با حمایت های مسوولان خراسان رضوی و حرکت رو به جلوی دولت سیزدهم در انگیزه بخشی و اعتبار بخشیدن به نخبگان کشور قدمی شایسته برداشته شود.

"قانون جهش تولید دانش بنیان" که با عنوان طرح به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، با تصویب در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ ۱۴۰۱/۲/۱۱ مجلس و تایید شورای نگهبان ابلاغ شد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • کلنگ خوابگاه متأهلی در دانشگاه کاشان به زمین زده شد
  • خودکفایی در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • اختصاص هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به پروژه‌های تحقیق و توسعه
  • امکان صرف هزینه‌های مالیاتی اپراتورها به شرکت‌های دانش بنیان
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند
  • رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی منصوب شد
  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله
  • توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان
  • سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
  • دستاورد مجموعه‌های دانش‌بنیان‌ ایرانی قابل تقدیر است