Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا ، دکتر ذوالفقار تقوی  روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران در ساری افزود : دریافت پلاسمای خون بیماران بهبود یافته کووید ۱۹ به عنوان یک درمان کمکی برای برخی از بیماران کرونایی از اردیبهشت ماه امسال در کشور شروع شد و تاکنون پلاسماهای دریافت شده برای بیماران مبتلا به کووید ۱۹ بستری در بیمارستان های استان مصرف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اعلام این که دریافت پلاسمای کووید ۱۹ و اهدای آن به بیماران با شرایط خاص انجام می شود ، گفت : آن دسته از بیماران بهبود یافته کووید ۱۹ می توانند پلاسمای خونشان را اهدا کنند که یک تا سه ماه از دوران بهبودیشان سپری شده باشد.

تقوی افزود : پلاسمای کووید-۱۹ به بیماران شدید و خفیف مبتلا به ویروس کرونا تزریق نخواهد شد و فقط به بیمارانی که ریسک متوسطی دارند ، تزریق می شود.

پلاسما بخش زردابه خون است که ۵۵ درصد خون را تشکیل می‌دهد و اهدای آن امری معمول و شناخته شده در جهان است و هیچگونه تاثیری در افت میزان خون اهداکنندگان نخواهد داشت.

بررسی ها و آزمایشات نشان داده است که پلاسمای خون بیماران بهبود یافته کووید- ۱۹  تا ۶۰ درصد در بهبود این بیماری موثر است.

کاهش ۱۰ درصدی اهدای مستمر 

مدیرکل انتقال خون مازندران همچنین میزان خون مورد نیاز روزانه در استان را ۵۰۰ واحد تنها برای ۴۸ مرکز درمانی استان اعلام کرد و گفت که شیوع کرونا در سال جاری سبب شده است تا هشت درصد از میزان اهدای خون نسبت به سال گذشته کم شود.

وی میزان اهدای خون در سال جاری تاکنون را ۱۰۸ هزار و ۱۹۶ واحد اعلام کرد افزود : کاهش میزان اهدای خون در حالی است که میزان مصرف خون استان به خاطر این که مازندران بیشترین روزهای قرمز کرونایی را داشت ، رو به افزایش بوده است

تقوی با اعلام این که بخشی از ذخایر خونی در سال جاری برای بیماران کووید ۱۹ مصرف شده است ، گفت : مثلا طبق اعلام رسمی یکی از بیمارستان های ساری فقط یک بیمار مبتلا به بیماری کووید ۱۹ تا ۵۰ واحد خون مصرف کرده تا سلامتیش را باز یابد.

وی میزان اهدای خون در استان طی سال گذشته را ۱۲۹ هزار و ۱۲۸ واحد اعلام کرد و از کاهش ۱۰ درصدی اهدای خون توسط اهداکنندگان مستمر در سال جاری خبر داد.

مدیرکل انتقال خون مازندران گفت : طبق بررسی های صورت گرفته در حالی که پارسال حدود ۶۷ درصد از خون های اهدایی توسط اهدا کنندگان مستمر بود ، امسال به دلیل ویروس کرونا میزان اهدا کنندگان خون مستمر استان به ۵۷ درصد کاهش یافته است.

وی در عین حال به افزایش حضور و مراجعه اهدا کنندگان بار اولی ها در سال جاری اشاره کرد و افزود که با این وجود سن اهدا کنندگان مستمر خون در مازندران نیز به سمت  پیری حرکت کرده است.

نیاز شدید به اهدای خون 

مدیرکل انتقال خون مازندران نتیجه افزایش مصرف و کاهش اهدای خون را کاهش ذخایر خونی استان دانست و تاکید کرد که در حال حاضر استان برای ایجاد ثبات در سطح ذخایر خونی نیاز شدید به اهدای خون توسط شهروندان دارد.

وی گفت : افزایش مصرف خون و فراورده های آن در زمان همه گیری کرونا نشان داد که ممکن است همه ما یک روز نیازمند دریافت خون باشیم ، پس بهتر است از هم اکنون که در سلامتی کامل به سر می بریم ، دینمان را برای سلامتی خود و دیگران ادا کنیم.

تقوی  توضیح داد : با توجه به اینکه نیاز به خون و فرآورده های خونی دائمی است، از تمامی افرادی که توانایی اهدای خون را دارند، تقاضا می کنیم تا با مراجعه به پایگاه های انتقال خون سراسر استان برای تامین خون های مورد نیاز بیماران همکاری کنند.

وی گفت : در پایگاه های انتقال خون پروتکل های بهداشتی رعایت می شود و همه تجهیزات کاملا استریل است و اهداکنندگان خون بدون نگران و دغدغه می توانند به مراکز اهدای خون مراجعه کنند.

مدیرکل انتقال خون مازندران افزود : مازندران علاوه بر این که دارای ۴۸مرکز درمانی است که همواره درخواست دریافت فراورده های خونی دارند ، ۱۴ هزار بیمار خاص شامل تالاسمی ، سرطانی ، دیالیزی و هموفیلی هم دارد که به صورت مستمر باید خون تزریق کنند و به عبارتی ماهانه ۳۰ درصد خون اهدایی استان توسط این بیماران مصرف می شود.

وی شاخص اهدا خون در مازندران را امسال به ازای هر یکهزار نفر حدود ۳۹ نفر اعلام کرد و گفت : اگر چه این آمار نسبت به استاندارد جهان که ۲۰ نفر در هر یکهزار نفر است ، حدود ۲ برابر است ، اما اگر مشارکت زنان استان را بیشتر داشته باشیم، به طور یقین پیشتاز کشور خواهیم بود.

تقوی متوسط نیاز خون سالانه در مازندران را ۱۳۰ تا ۱۳۵هزار واحد اعلام کرد و بیان داشت: امروز به همه گروه های خونی نیاز داریم.

نقش کم‌رنگ بانون 

مدیرکل انتقال خون مازندران یکی از ضعف های موجود در چرخه اهدای خون در استان را میزان کم مشارکت بانوان دانست و گفت : بانوان مازندرانی با این که نیمی از جمعیت استان را تشکیل می دهند ولی تنها ۳.۵ درصد از خون های اهدایی را تامین می کنند در حالی که پررنگ شدن نقش آنها در این زمینه می تواند مشکل کمبود خون و فراورده های خونی استان را حل کند.

وی افزود : اگر بانوان استان مشارکت حدود ۱۰ درصدی در اهدای خون داشته باشند ، به طور یقین کمبود گروه های خونی دوران کرونایی جبران می شود ولی باورهای غلطی چون این ادعا که زنان ضعیف هستند ، خون کمی دارند و یا این که زنان به دلیل حساسیت  همواره در معرض خطر بیشتری قرار دارند ، سبب شد تا اهدا خون از سوی آنان بسیار کم باشد.

تقوی میانگین مشارکت زنان در اهدا خون کشور را پنج درصد اعلام کرد و گفت : البته طبق آمار های رسمی زنان سه استان کردستان ، لرستان و خراسان  جنوبی سهم بری هشت درصدی در اهدا خون دارند و این آمار در کشور فرانسه نیز مشارکت ۵۰ درصدی اهدا خون زنان را نشان می دهد. 

مدیر کل انتقال خون مازندران با بیان این که زنان می توانند با اهدا پلاکت خون در این امر خداپسندانه مشارکت کنند، توضیح داد: دستگاه های پلاکت فرزیس براساس اندازه سلول و یا با استفاده از فیلترهای خاص، سلول های خونی را از هم تفکیک می کنند. این دستگاه ها پلاکت خون را بر می دارند و بقیه اجزای سلولی و پلاسمای خون را به فرد اهدا کننده بر می گرداند.

وی با اظهار این که مردان سالانه چهار بار و زنان تا سه بار می توانند خون اهدا کنند ، گفت : دریافت پلاکت خون به روش « پلاکت فرزیس »  این امکان را می دهد تا یک فرد هر سال تا ۲۴ بار و ماهانه تا ۲ بار پلاکت خونش را اهدا کند.

پلاکت ها در کنترل خونریزی و انعقاد طبیعی خون نقش حیاتی و اساسی دارند و در بیماران تحت شیمی درمانی و لوسمی و بیمارانی که تحت پیوند مغز استخوان قرار می گیرند و نیز بیماری های خونریزی دهنده بیشترین استفاده را دارند.

برچسب‌ها ساری پلاسما سازمان انتقال خون ايران کووید-19 مازندران بانوان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ساری پلاسما سازمان انتقال خون ايران ساری پلاسما سازمان انتقال خون ايران کووید 19 مازندران بانوان اخبار کنکور مدیرکل انتقال خون مازندران بیماران بهبود یافته کووید اهدا کنندگان اهدای خون سال جاری میزان اهدا پلاکت خون اهدا کنند کووید ۱۹ اهدا خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۳۵۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزادی سرکارگر یزدی با کمک اهالی دوشنبه‌های رهایی

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، چندی پیش داستان آقا رضا سرکارگر بتن ریز یزدی که به دلیل وقوع حادثه کارگاهی و عجز در پرداخت مبلغ دیه در زندان به سر می‌بُرد بر روی سایت ستاد دیه، شبکه‌های مجازی و خبرگزاری‌ها انتشار یافت و به دنباله آن اهالی دوشنبه‌های رهایی تصمیم گرفته تا مبلغ جمع آوری شده از نمایشگاه عکس گروهی که هفته گذشته در یزد برگزار شده بود را به آزادی این زندانی اختصاص دهند.

در همین راستا، سعید حی، ایده پرداز و مسئول برگزاری دوشنبه‌های رهایی با حضور در ستاد دیه استان یزد ضمن بررسی پرونده این مددجو، مبلغ ۶۵ میلیون تومان را جهت آزادی این زندانی غیر عمد اهدا کرد.

وی در این خصوص گفت: نمایشگاه عکس گروهی دوشنبه‌های رهایی از ۳ تا ۷ اردیبهشت ماه همه روزه از ساعت ۱۷ تا ۲۳ در برگزار شد و بازدیدکنندگان در طی این چند روز در مجموع مبلغ ۴۰ میلیون تومان و همین طور دکتر حاجب مرتاض پزشک سرشناس یزدی نیز در آیین افتتاحیه این نمایشگاه مبلغ ۲۵ میلیون تومان را اهدا کرد که در مجموع مبلغ ۶۵ میلیون تومان جهت آزادی زندانی مذکور اهدا شد.

پویش دوشنبه‌های رهایی نزدیک به یک سال است که در استان یزد برگزار می‌شود و هر دوشنبه یک خانه قدیمی جهت بازدید عموم مردم انتخاب می‌شود و بازدید کنندگان هر کدام مبلغی را در این بازدید جهت آزادی زندانیان جرائم غیر عمد اهدا می‌کنند.

دیگر خبرها

  • هدیه متفاوت به معلم
  • آزادی سرکارگر یزدی با کمک اهالی دوشنبه‌های رهایی
  • کمتر از یک درصد از افراد واجد شرایط در سیستان و بلوچستان خون اهدا می‌کنند
  • کمک مرکز نیکوکاری در یزد به آزادی زندانیان
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • اعضای بدن بانوی دشتستانی به بیماران نیازمند اهدا شد
  • دعوت برای اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • فراخوان اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • ضرورت جبران کمبود دانشجو در دانشگاه آزاد