Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@14:41:40 GMT

عزم مجلس برای تامین مسکن

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۳۶۲۱۳

بالاخره بعد از چندین ماه انتظار مجلس وارد بررسی طرح «جهش تولید و تامین مسکن» شدند؛ طرحی که هدف آن ایجاد سازوکارهایی برای ساخت مسکن آن هم به میزان سالانه یک میلیون واحد است.

به گزارش تابناک، اوایل مهرماه امسال نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح دوفوریتی جهش تولید و تأمین مسکن را تصویب کرده و آن را جهت بررسی مجدد به کمیسیون عمران ارجاع داد؛ طرحی که در آن سازو کارهایی جهت تامین منابع مالی، تامین زمین، تامین مصالح و خدمات ساختمانی تعیین شده تا بستر لازم برای ساخت مسکن فراهم کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز مجلس وارد بررسی جزییات این طرح شد و با تصویب ماده اول آن دولت را موظف کرد که « نیاز سالانه مسکن کشور را براساس اعلام وزارت راه و شهرسازی مستند به مطالعات طرح جامع مسکن، در مناطق شهری و روستایی تامین کرده و به نحوی برنامه ریزی و اقدام کند که در 4 سال نخست اجرای این قانون، سالانه به طور متوسط حداقل یک میلیون واحد مسکونی در کشور برای متقاضیان واجد شرایط طبق قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن تولید و عرضه شود.»

علاوه بر آن مقرر شد «شورای عالی مسکن» جهت برنامه ریزی، سیاست گذاری، نظارت و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی در حوزه مسکن به ریاست رئیس جمهور، نایب رییسی معاون اول رئیس جمهور و دبیری وزیر راه و شهرسازی تشکیل شود.

ادامه بررسی این طرح به جلسه فردا(دوشنبه) مجلس موکول شد. نمایندگان در فرصت باقی مانده با دو تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد بانک های خصوصی و موسسات مالی اعتباری و عملکرد شرکت دخانیات ایران موافقت کردند.

رمضانعلی سنگدوینی نماینده گرگان به عنوان یکی از متقاضیان تحقیق و تفحص از شرکت دخانیات ایران ، افزایش واردات محصولات دخانی را از دلایل این تحقیق و تفحص عنوان و خاطرنشان کرد: این تحقیق و تفحص از شرکتی است که مایملک کشور را به غارت برده است. شرکت دخانیات ایران زمانی بزرگترین کمپانی تولید سیگار در خاورمیانه بوده که به علت مدیریت ناکارآمد و سیاست غلط مدیران فعلی در وضعیت بسیار بحرانی به سر می‌برد. این وضع بحرانی نتیجه بحران کارگری ۵۰۰۰ کارگر بیکار و ۲۰ هزار نفر توتون کار بیکار در سطح استان‌های کشور است.
به گفته وی، سیاست‌های ضد تولید داخلی و ورود کمپانی‌های خارجی سیگار در سال‌های متوالی باعث شده شرکت دخانیات ایران از بازار دخانیات حذف شود. همچنین تعداد پرسنل دخانیات ایران از ۱۱ هزار نفر به کمتر از ۵۰۰۰ نفر رسیده است.

همچنین مجتبی توانگر نماینده تهران به عنوان یکی از متقاضیان تحقیق و تفحص از عملکرد بانک‌های خصوصی و موسسات مالی اعتباری گفت: مردم از سودهای زیاد و جریمه‌های سنگین و غیرقانونی بانک‌ها گلایه دارند؛ آن ها برای دریافت وام 10 میلیون تومانی باید هفت خان رستم را طی کنند اما وام‌های چند هزار میلیاردی بدون تعهد، ضمانت و طی شدن تشریفات قانونی پرداخت می شود انگاردولت اراده‌ای ندارد که از مصالح مردم و منابع کشور در اختیار بانک‌های خصوصی صیانت کند.

البته محمد تقی نقدعلی نماینده خمینی‌شهر در قالب تذکری از هیات رییسه پارلمان خواست سازوکاری طراحی کنند تا تحقیق و تفحص‌ها در مجلس منتج به نتیجه شود.

امروز نمایندگان مجلس دو مصوبه دیگر هم داشتند؛ لایحه موافقتنامه انتقال محکومین بین ایران و روسیه و لایحه اصلاح

موافقتنامه معاضدت پرونده های مدنی و جزایی بین ایران و روسیه به تصویب پارلمان رسید.
در ساعت پایانی جلسه پارلمان، نمایندگان در قالب تذکر و نطق هایی به بیان نکاتی پرداختند؛ از جمله آن ها موسی غضنفرآبادی رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس است که از اختلاس 35 میلیار دلاری توسط شاه مخلوع پرده پرداشت؛ او توضیح داد:«باید با جدیت برای بازگرداندن بزرگترین اختلاس تاریخ ایران توسط محمدرضا شاه ملعون تلاش شود؛ شاه اختلاس ۳۵ میلیارد دلاری انجام داد که ۲۰ میلیارد دلار آن توسط دولت آمریکا مسدود شده است. اگر سود این ۳۵ میلیارد دلار را سالانه فقط ۱۰ درصد و در طول ۴۲ سال محاسبه کنیم، هزار و ۹۱۶ میلیارد دلار و به ریال امروز هزار و ۸۵۰ میلیون میلیارد تومان می شود که سهم هر نفر ایرانی از جمعیت ۸۰ میلیونی از این پول اختلاس شده، ۲۳ میلیارد تومان خواهد بود، یعنی هر نفر صاحب بهترین خانه و خودرو می شود.»

غضنفرآبادی ادامه داد: «شاه علاوه بر اختلاس ۳۵ میلیارد دلاری، ۳۸۴ عدد چمدان پر از جواهر و الماس به همراه تاج شاهنشاهی با ۳ هزار و ۳۸۰ قطعه الماس و ۵۰ قطعه زمرد و ۳۶۸ حبه مروارید با وزن ۲۸۰ گرم برده که از نظر قیمت غیرقابل تخمین است، همچنین تاج ملکه با ۱۶۴۶ قطعه الماس از کشور خارج کرده لذا لازم است که قوه قضائیه و دولت پیگیری جدی برای بازگرداندن این سرمایه عظیم کند.»

منبع: تابناک

کلیدواژه: دهه فجر حکومت پهلوی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شفافیت آرای نمایندگان بیعت همافران مجلس تامین مسکن جهش تولید دهه فجر حکومت پهلوی سی و نهمین جشنواره فیلم فجر شفافیت آرای نمایندگان بیعت همافران شرکت دخانیات ایران تحقیق و تفحص بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۳۶۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل تعاونی تامین مسکن برای کارگران گلستانی

حسینعلی خواجه مظفری به مناسبت هفته کار و کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر به مباحث مورد نظر جامعه کارگری پرداخت و در خصوص تعداد و آمار جامعه کارگری استان اشاره و اظهار کرد: تعداد ۱۴۳ هزار کارگاه قانونی در سطح استان فعال هستند که در این کارگاه ها، تعداد ۱۸۸ هزار نفر کارگر از بیمه تامین اجتماعی اجباری برخوردار هستند که با اعضای خانواده آنان ۲۵۶ هزار بیمه تبعی را به ثبت رسانده ایم. همچنین ۱۳ شهرک صنعتی و ۱۰ ناحیه صنعتی نیز در استان گلستان فعال هستند.

خواجه مظفری در مورد وظایف این دستگاه در بحث کارگران، افزود: باید خدمات مختلفی اعم از پیگیری پرداخت حقوق و بیمه، موارد مشاغل زیان آور، مشاغل اتباع، کارگران فصلی و ساختمانی را به جامعه کارگری ارائه دهیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان با اشاره به اهمیت شعار سال که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد، اضافه کرد: با توجه به شعار سال و اهمیت اقتصاد و مباحث مربوط به آن، امسال نیز به مانند سال های گذشته شاهد این موضوع بودیم که دیدار مقام معظم رهبری با کارگران در اولین روز هفته کار و کارگر انجام شد که بنا به فرمایش ایشان نقش کارگران به عنوان ستون فقرات اقتصاد و تولید هستند.

وی افزود: از آنجایی که ۱۴ و نیم میلیون کارگر در کشور داریم، بخش اکثریت جامعه را کارگران تشکیل می‌دهند که در حوزه های مختلف اقتصادی و تولیدی نقش اساسی در کشور ایفا می کنند.

خواجه مظفری درباره اقدامات و پیگیری های این اداره کل در خصوص مشکلات جامعه کارگری نیز گفت: برخی مشکلات جامعه کارگری را با شخص استاندار در حال پیگیری هستیم و در برخی موارد مستقیماً دستور رسیدگی و رفع موانع مشکلات کارگران صادر شد.

گلستان خط مقدم تامین مسکن برای کارگران

وی با اشاره به اینکه حقوق و دستمزد کارگران از منبع کشوری شورای حقوق و دستمزد اعلام می شود و ما مامور ابلاغ آن به کارفرمایان و جامعه کارگری هستیم، ادامه داد: در مورد مشاغل زیان آور هم باید گفت که مشاغل زیان آور، ذاتأ سخت هستند مانند کارگران معدن و خبرنگاران و برخی از مشاغل دیگر که در معرض خطرات و آسیب های احتمالی هستند، در کمیته تخصصی درباره آنان تصمیم گیری می شود.

وی افزود: سوابق بیمه ای کارگران مشاغل سخت یک و نیم برابر اصل سابقه بیمه حساب می شود که برای بازنشستگی در سوابق بیمه ای کارگران لحاظ می‌شود.

رفع مشکل ثبت بیمه کارگران ساختمانی در گلستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان در خصوص تامین مسکن کارگران با اعلام این وعده به کارگران گفت: قرارگاه مسکن ملی در استان تشکیل شده است. در حوزه کارگران نیز تشکیل یک تعاونی بزرگ برای تامین مسکن کارگران در گلستان تاسیس شده است که زمین هم در اختیار این تعاونی برای ساخت مسکن قرار گرفته است تا این استان در خط مقدم تامین مسکن برای کارگران باشد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین این وعده را هم می دهیم که با پیگیری های صورت گرفته، به زودی مشکل ثبت بیمه کارگران ساختمانی انجام خواهد شد.

کد خبر 6093893

دیگر خبرها

  • اعطای زمین برای تامین مسکن کارگران در استان سمنان
  • بسیج سازندگی آب شرب ۲۳۲ روستای اردبیل را تامین کرد
  • اختصاص ۴۵ هزار هکتار زمین به طرح نهضت ملی مسکن در کشور
  • اعطای زمین برای تامین مسکن کارگران در سمنان
  • تشکیل تعاونی تامین مسکن برای کارگران گلستانی
  • اجرای ۲ میلیون ۵۰۰ هزار واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن
  • زمین برای ساخت بیش از ۹۰ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در شمال سیستان و بلوچستان تامین شد
  • تامین زمین برای ساخت ۹۰ هزار واحدطرح مسکن ملی درشمال سیستان وبلوچستان
  • تامین زمین برای ۹۰ هزار واحد مسکن ملی در سیستان و بلوچستان
  • ۱۰۰ هزار خانواده فاقد مسکن در لرستان شناسایی شده است