Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@10:31:54 GMT

سنگی که بحث‌برانگیز شد

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۳۶۳۷۲

سنگی که بحث‌برانگیز شد

اضافه شدن یک اثر به مجموعه موزه‌ای در کانادا به دلیل حواشی به‌وجودآمده درباره صحت اصالت آن بحث‌برانگیز شده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، تابستان سال گذشته گروهی از مردم که مشغول قدم زدن در سواحل غربی کانادا بودند، متوجه سنگ مستطیلی‌شکلی شدند که یک چهره‌ بر روی آن حکاکی شده بود.

موزه سطنتی بریتیش کلمبیا پس از بررسی این سنگ و مشورت با اقوام بومی کانادا در ماه ژانویه اعلام کرد که این سنگ چیزی شبیه به یک ستون حکاکی‌شده است که توسط گروهی از مردم که با نام «Lekwungen» شناخته می‌شدند و مدت‌ها پیش در این منطقه زندگی می‌کردند در جریان مراسم‌های تشریفاتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در زمان اعلام این اکتشاف «جک لومن» مدیر موزه در بیانیه‌ای نوشت: «این یک اکتشاف قابل‌توجه است که داستانی قابل‌توجه دارد.»

اما این هیجان مدت طولانی دوام نداشت.

چند روز بعد، هنرمندی که ساکن منطقه‌ای نزدیک محل کشف این سنگ بود در گفت‌وگو با یک روزنامه محلی اعلام کرد این تکه سنگ قدمتی بیش از سه سال ندارد و خالق این تکه سنگ خود اوست.

این هنرمند که «ری بودرائو» نام دارد بیان کرد: «این تکه سنگ را صددرصد من حکاکی کرده‌ام.»

او همچنین با ارائه تصاویری ادعا کرد در سال ۲۰۱۷ هم اثر مشابهی خلق کرده است.

«بودرائو» می‌گوید پیش از آن‌که این تکه سنگ در ساحل، جایی که او مشغول حکاکی بر روی آن بوده ناپدید شود او برای حکاکی روی آن از یک قلم و چکش ساده استفاده می‌کرده است.

چند هفته پس از مصاحبه این هنرمند، مباحثه‌ شدیدی در مورد این تکه سنگ مرموز به وجود آمد و موزه هم بیانیه‌ای را که درباره اکتشاف این تکه سنگ در وب‌سایتش منتشر کرده بود بی سر و صدا حذف کرد.

این اتفاق حتی اقدام مسوولان موزه برای مشورت با بومیان منطقه درباره آثار تاریخی بومی را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.

با این وجود یکی از مدیران این موزه  معتقد است هنوز برای قضاوت خیلی زود است و این احتمال وجود دارد حکاکی‌های آقای «بودرائو» بر روی حکاکی‌های قدیمی‌تری انجام شده باشد و هنوز روند ارزشیابی و تعیین اصالت این اثر تمام نشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اكتشاف كانادا تکه سنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۳۶۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احداث بند‌های سنگی و خاکی یکی از موثرین راه‌های جذب روان آب‌ها

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوانسار گفت: میانگین بارش سالیانه خوانسار ۳۷۰ میلی‌متر است که باتوجه به توپوگرافی شهرستان حدود ۷۰ درصد آن به صورت روان آب هدر می‌رود.
مهدی کیخایی یکی از طرح‌های مهم برای ذخیره این روان آب‌ها را احداث بند‌های چند منظوره آبخیزداری دانست و افزود: به این منظور تاکنون بیش از ۳۵۰ بند سنگی و سیمانی و خشکه چین و ۱۴ بند خاکی احداث شده است.
وی ادامه داد: این بند‌ها ظرفیت آبگیری ۱۰میلیون متر مکعب و نفوذ و تغذیه بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب آب در سال را به سفره‌های آب زیرزمینی دارند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خوانسارادامه داد: خوانسار بیش از ۴۰۰ چشمه و قنات دارد و بیش از ۸۰ درصد آب کشاورزی شهرستان از این قنات و چشمه‌ها تامین و این بند‌ها موجب افزایش حداقل دو برابری دبی و طول مدت زمان آبدهی آنان شده است.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی  

دیگر خبرها

  • عکس| تصویری از مجسمه سنگی رونالدو و شباهت عجیبش به این بازیکن
  • چرا بارورسازی ابرها بحث برانگیز است و چگونه انجام می‌شود؟
  • آبنبات طرح اژدها؛ اثر چالش برانگیز هنرمند ژاپنی (فیلم)
  • تالاب های نقده، فرصتی برای رونق اکوتوریسم
  • ببینید | تصاویری از سرریز شدن سد سنگی ملاتی پس از بارش باران
  • احداث بند‌های سنگی و خاکی یکی از موثرین راه‌های جذب روان آب‌ها
  • تالاب درگه سنگی نقده دارای بیشترین حجم آب است
  • تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود
  • اقدام زیبا و تحسین‌برانگیز یک پاکبان در زنجان
  • تالاب درگه سنگی دارای بیشترین حجم آب در بین تالابهای فصلی نقده