Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@23:19:12 GMT

اوضاع وخیم صید پره در مازندران

تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۴۰۶۲۵

اوضاع وخیم صید پره در مازندران

ایسنا/مازندران مدیرکل شیلات مازندران از کاهش ۲۴ درصدی صید ماهیان استخوانی در این استان خبر داد و گفت: ۸۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید در رودخانه های مازندران طی سال جاری رهاسازی شده است.

حسن اسحاقی در نشست خبری خود به مناسبت دهه مبارک فجر با اشاره به اینکه رسانه‌ها در مازندران باید با هوشیاری و بر اساس علم و تحلیل درست اقدام به اطلاع‌رسانی کنند، اظهار کرد: موافقت یا مخالفت با مسئول اشکالی ندارد اما باید اصل اخلاق را رعایت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ۵ برنامه در سال جهش تولید در دستور کار اداره‌کل شیلات مازندران قرار گرفته است، تصریح کرد: پرورش ماهی در قفس یکی از این ۵ طرح عملیاتی است.

مدیرکل شیلات مازندران با تاکید بر اینکه تمامی مجوزهایی که به مرحله عملیاتی نرسیده است را لغو می‌کنیم، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته و با تعبیه ۱۲ قفس جدید پرورش ماهی در سال ۹۹، میزان تولید ماهیان در قفس به ۷۰۰ تن خواهد رسید.

اسحاقی با اشاره به پرورش ماهیان خاویاری در اراضی ساحلی به عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های عملیاتی جهش تولید در مازندران، اظهار کرد: برای تحقق این امر ۵ مکاتبه با مسئولان مربوطه انجام شد و حدود ۱۰ سرمایه‌گذار نیز اعلام آمادگی کردند اما هنوز منتظر دریافت پاسخ هستیم.

وی با بیان اینکه رسالت دیگر اداره‌کل شیلات کمک به تکثیر ماهیان استخوانی است، گفت: مراکز شهید باهنر کلاردشت و شهیدرجایی، دو مرکز تکثیر ماهیان استخوانی اداره‌کل شیلات هستند که امسال، ۲۰ درصد از ظرفیت مرکز باهنر کلاردشت را پس از ۴ سال قرنطینه، فعال کردیم.

مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به اینکه از ۵۴ شرکت تعاونی موجود در مازندران، ۵۲ شرکت فعال هستند، اظهار کرد: اوضاع صید پره در مازندران وخیم است و جدای از آنکه رودخانه بکر در مازندران وجود ندارد و انواع آلاینده‌های خانگی، صنعتی و کشاورزی به رودخانه‌های این استان وارد می‌شود، امنیت ورود ماهیان مولد در مصب رودخانه نیز وجود ندارد.

اسحاقی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی نامناسب در جامعه موجب شده که اگر در گذشته ۱۰ صیاد غیرمجاز وجود داشت، این میزان به ۱۰۰ نفر رسیده است، تصریح کرد: در ماه آینده حدود ۲۰ میلیون ماهی سفید به دریا وارد می‌شود.

مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به رهاسازی ۸۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید در رودخانه های مازندران طی سال جاری، گفت: تکثیر ماهیان استخوانی یکی از مهم ترین راهکارهای افزایش میزان صید است.

وی با اشاره به اینکه ۵۵۴ آب‌بندان در زمینه مباحث شیلاتی در مازندران وجود دارد و حدود ۲۰۰ آب‌بندان نیز به این جمع اضافه خواهند شد، اظهار کرد: مازندران در رتبه دوم کشوری در ماهیان گرمابی قرار دارد و اگر این ۲۰۰ آب‌بندان اضافه شود، به رتبه نخست دست پیدا خواهیم کرد.

مدیرکل شیلات مازندران با بیان اینکه رتبه چهارم تولید ماهیان سردآبی در کشور هستیم، گفت: در تولید ماهیان خاویاری افزایش ۵۲ درصدی را شاهد بودیم.

اسحاقی با اشاره به اینکه در سال جدید با کاهش ۲۴ درصدی صید ماهیان استخوانی در مازندران رو به رو بودیم، اظهار کرد: صید ماهیان استخوانی در مازندران تاکنون به ۱۳۲۰ تن رسیده و ارزش اقتصادی آن نیز ۲ درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در صید کلیکا ماهی نیز با کاهش ۳۱ درصدی نسبت به سال قبل رو به رو هستیم.

اسحاقی فرسودگی تجهیزات صیادی ماهیگیران و همچنین هزینه های بالای خرید تور، طناب و موارد دیگر را از دیگر دلایل کاهش صید دانست.

مدیرکل شیلات مازندران در پایان با اشاره به اینکه پرورش تک گونه میگو در مازندران را دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: برخی مشکلات زیست‌محیطی در این طرح وجود دارد که امیدواریم این مشکلات برطرف شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی صید پره مدیرکل شیلات مازندران ماهیان استخوانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۰۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزش ۲ هزار و ۲۱۰ میلیاردی پرورش ماهی در قفس قشم

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به رشد قابل ملاحظه فعالیت‌های شیلاتی در این منطقه در سال گذشته، گفت: تولیدات صنعت پرورش ماهی در قفس در قشم بیش از دو هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال ارزش داشته است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قشم، مریم نوری بالانجی امروز در نشستی در همین رابطه با اشاره به حمایت‌های سازمان منطقه آزاد قشم از فعالیت‌های شیلاتی به ویژه پرورش ماهی در قفس و پرورش میگو، خاطرنشان کرد: در سال 1401 ارزش تولیدات واقعی پرورش ماهی در قفس قشم رقمی بالغ بر 840 میلیارد یال بوده است.

وی افزود: ارزش تولیدات واقعی پرورش ماهی در قفس قشم پارسال با رشد 163 درصدی نسبت به سال قبل‌تر، به دو هزار و 210 میلیارد ریال رسید که در نتیجه اجرای طرح‌های خوب شیلاتی و حمایت از فعالان این عرصه است.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه حوزه پرورش ماهی در قفس قشم مورد توجه ویژه سرمایه‌گذاران در این منطقه است، افزود: میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این حوزه در سال گذشته در همسنجی با سال قبلتر 118 درصد افزایش داشته است.

نوری بالانجی حوزه پرورش میگو را نیز از دیگر حوزه‌های مورد توجه سرمایه‌گذاران در قشم عنوان کرد و گفت: ارزش سرمایه‌گذاری پرورش میگو در منطقه آزاد قشم در سال گذشته 208 درصد نسبت به سال قبل‌تر رشد داشته است.

وی بیان کرد: حجم تولیدات واقعی این محصول غذایی از یک هزار و 500 تن سال 1401 به دو هزار و 180 تن در سال گذشته رسید که نشان از رشد 45 درصدی داشته است.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم، خاطرنشان کرد: در مجموع سال گذشته ارزش سرمایه‌گذاری‌ حوزه شیلات و آبزی‌پروری قشم در مقایسه با سال 1401 با رشد 131 درصدی همراه بوده است.

نوری بالانجی تعداد شرکت‌های فعال در قشم را 36 شرکت با 600 نفر نیرو اعلام کرد و گفت: پارسال شمار شرکت‌ها و نیروهای شاغل در این حوزه به ترتیب 63 و 79 درصد افزایش داشته است.

واگذاری 300 هکتار زمین به سرمایه‌گذاران پرورش میگو در قشم

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر رعایت ضوابط استاندارد اجرا و استفاده از شیوه‌های نوین در حوزه پرورش میگو، افزود: طبق تصمیمات اتخاذ شده حدود 300 هکتار زمین به صورت تفکیک شده برای واگذاری به سرمایه‌گذارانی که از سال‌ها قبل در نوبت انتظار بودند و نیز سرمایه‌گذاران جدید حوزه پرورش میگو با به‌کارگیری روش‌های نوین در نظر گرفته شده است.

نوری بالانجی بیان کرد: با هدف افزایش تولید در واحد سطح توسط تولیدکنندگان جزیره قشم و تبدیل جزیره به قطب تولید میگو کشور، سرمایه‌گذاران حوزه پرورش میگو از این پس ملزم به استفاده از شیوه‌های نوین، مکانیزه و دانش‌بنیان و همچنین رعایت ضوابط استاندارد اجرا این حوزه هستند.

وی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌های لازم جهت تکمیل زنجیره ارزش برای حوزه‌های تامین خوراک و لارو برای تولید میگو در جزیره قشم نیز صورت گرفته است.

انتهای پیام/7558/

دیگر خبرها

  • تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت نفت و گاز اروندان و اداره‌ کل شیلات خوزستان امضا شد
  • لرستان؛ فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات
  • ارزش ۲ هزار و ۲۱۰ میلیاردی پرورش ماهی در قفس قشم
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد
  • سیلاب عامل اصلی مرگ و میر ماهیان سد ۱۵ خرداد دلیجان است
  • اوضاع نظافت تهران از پاریس هم بهتر است؛ آمار هم داریم
  • تلاش برای احیای کامل تالاب نئور
  • وزیر خارجه اردن: نتانیاهو صلح نمی‌خواهد
  • منافع شخصی دلیل عدم عمل به قانون در شهرداری ها / استمرار کاهش کیفیت زندگی در کلانشهرها و شهرها /نتایج وخیم عدم مشارکت در انتخابات شوراها
  • اوضاع روستای «پزم تیاب» چابهار بعد از سیل