Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه گفت: با توافق ۲۵ ساله با چین که انشاالله به زودی نهایی می‌شود، ایران باید جزئی از کمربند مواصلاتی با مشارکت چین و سایر کشورها باشد.

به گزارش ایمنا، محمد جواد ظریف یکشنبه شب که در برنامه گفت و گوی ویژه تلویزیونی شرکت کرده بود، اظهار کرد: ایران در برجام هست و علاقه‌مندیم که آمریکا نیز به آن باز گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: طرفی که برجام را نقض کرده، از آن خارج شده و به تعهدات عمل نکرده آمریکا و اروپایی‌ها بوده اند و بنا بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب آن کسی که در موضوع برجام طلب کار است؛ ما هستیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: به برجام چیزی اضافه و کم نخواهد شد. کل برجام مذاکره شده و این طور نیست که راجع به مسائل دیگر مذاکره نشده باشد. ایران در برجام هست و آنکه باید به برجام بازگردد دولت ایالات متحده است. ما مراحل مختلفی که در ماده ۳۶ برجام معین شده را طی کرده‌ایم اما رژیم ترامپ بدون هیچ دلیل و بدون طی کردن این مراحل ماده ۳۶ برجام را نقض کرد. آمریکا نه تنها برجام را نقض کرد بلکه کشورهای دیگر و اعضای اتحادیه اروپا را هم وادار کرد تا برجام را نقض کنند. این آمریکا بود که برجام را نقض کرد ایران حتی در زمان نقض برجام توسط ترامپ به مدت یکسال تعهدات خودش را اجرا کرد.

ظریف درباره ادعای غربی‌ها مبنی بر مطرح نشدن برخی موضوعات در جریان گفت‌وگوهای برجام گفت: بعضی از خواسته‌ها را در قطعنامه ۱۹۲۹ آوردند مثل محدودیت‌های موشکی اما بعضی از این مسائل را تبدیل کردند؛ مثلاً تحریم را تبدیل به محدودیت تسلیحاتی کردند و ۵ سال تحریم را ادامه دادند. ما ۵ سال محدودیت داشتیم، چون چون حاضر نشدیم راجع به برخی موضوعات صحبت کنیم و هزینه آن را هم دادیم.اروپایی‌ها در واقع بدهکار مردم ما هستند. اروپایی‌ها نه تنها قدرتی در شرکت‌های خودشان ندارند بلکه این شرکت‌ها به آمریکا گوش می‌دهند. بروید مشکل خودتان را حل کنید. مساله اروپا این است که مثلاً مکرون می‌گوید درباره چین نباید دنباله رو آمریکا باشیم و اروپا باید به دنبال حل مشکلات راهبردی خود باشد.

وی تصریح کرد: امروز رهبر انقلاب موضع ایران را صریح مشخص کردند. حتماً توپ برجام در زمین ما نیست. رهبری و ما گفتیم آمریکا برجام را نقض کرده و ما در چهارچوب برجام پس از یک سال تعهدات خود را کاهش دادیم. بایدن باید درباره برجام تصمیم بگیرد. بایدن هنوز تصمیم نگرفته که می‌خواهد چه کار کند. آنها باید تصمیم بگیرند سیاست ترامپ را ادامه می‌دهند یا سیاست جدید اتخاذ می‌کنند. دولت بایدن هنوز تصمیم نگرفته می‌خواهد چه کار کند و حرف‌های آنها مبهم و بی معنا است و هنوز وقت دارند اظهارات خود را اصلاح کنند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به ادعای سعودی‌ها برای حضور در مذاکرات جدید با ایران گفت: قرار نیست مذاکره جدیدی درباره برجام داشته باشیم که سعودی‌ها در آن باشند یا نباشند.

ظریف این چالش را مطرح کرد که «آیا آمریکا آماده است که فروش تسلیحات خود را به منطقه ما که یک چهارم صادرات سلاح در جهان است، متوقف کند؟»

وی تاکید کرد: در موضوع تسلیحات مدعی هستیم نه متهم؛ آمریکا است که سالانه صدها میلیارد دلار تسلیحات به منطقه صادر می‌کند. عربستان و امارات با جمعیت کم آیا حاضرند هزینه‌های تسلیحاتی خود را (به سطح منطقی) کاهش دهند؟ اگر عربستان بخواهد صحبت کند باید هزینه‌های تسلیحاتی خود را به کسری از میزان موجود کاهش دهد تا بتواند پای میز مذاکره بنشیند.

وزیر امور خارجه درباره تعهدات آمریکا در برجام در ارتباط با فروش نفت ایران گفت: راستی‌آزمایی برای آمریکا ساده است، ما باید نفت بفروشیم و پولش بازگردد. باید نفت بفروشیم هر مقدار می‌خواهیم. برجام کاملاً واضح است محدودیتی در فروش نفت بازگرداندن پول آن نداریم.

ظریف با اشاره به معضلات داخلی آمریکا افزود: دولت بایدن وارث بدنامی است. سه شنبه قرار است ترامپ در سنا محاکمه شود اما به خاطر دعوای حزبی هم ممکن است به جایی نرسند و این ننگ باقی بماند. اختلاف بین ایالت‌های قرمز و آبی اساسی است راجع به جدا شدن ایالت تگزاس صحبت می‌کنند. این یک فاجعه در داخل است و نیز در خارج؛ اگر آمریکا حیثیتی هم داشت، ترامپ در خارج آن را نابود کرد.

وی درباره ادعای امانوئل مکرون برای مشارکت دادن عربستان سعودی در گفت‌وگو با ایران گفت: ما اگر در منطقه بخواهیم با عربستان مذاکره کنیم شما (فرانسه و غرب) جایی ندارید.

وزیر امور خارجه افزود: بند ۸ قطعنامه ۵۹۸ تصریح کرده که ۸ کشور منطقه خلیج فارس و دبیر کل سازمان ملل متحد بنشینند درباره امنیت منطقه صحبت کنند نه با فرانسه و آمریکا نه حتی شورای همکاری؛ چرخ را از نو اختراع نمی‌کنند و نباید برای خودشان دست به ابداع بزنند. چرا این ۸ تا پای میز (مصالحه و مذاکره) ننشستند؟ چون سعودی‌ها همیشه امید داشتند جنگ‌هایشان را از طریق دیگران انجام دهند. یک بار از طریق صدام حسین و اخیراً از طریق دونالد ترامپ… از اجلاس شورای همکاری خبر داریم که بعد از پیشنهاد امیر درگذشته کویت برای حل و فصل مشکلات با ایران، سران دو کشور از سران کنونی شورای همکاری خلیج فارس گفته بودند صبر کنید ترامپ بیاید ایران را سر عقل بیاورد؛ دیدند که ترامپ رفت و ایران ماند؛ حالا هم به نتانیاهو امید بسته اند. بدانید نتانیاهو از ترامپ و صدام بدتر است. روزی که بایدن انتخابات را برد، نتانیاهو عکس ترامپ را از توئیتر خود برداشت. چطور توانستید به آدمی اعتماد کنید که خودش در داخل با پرونده‌های فساد دست به گریبان است و زندان خواهد رفت؟

ظریف توصیه کرد: به عربستان، امارات، بحرین و چهار کشور دیگر که در قطعنامه سازمان ملل آمده پیشنهاد می‌کنم بنشینیم دور یک میز و مسائل منطقه را خودمان حل کنیم. اگر دوستان قطری و کویتی بخواهند مساعی جمیله شأن را پیش ببرند، ما مانعی نداریم. طرح صلح هرمز که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد رئیس جمهور کشورمان ارائه دادند روی میز است. اگر امید دارید که «آقا بالاسر» بیاید، او وجود نخواهد داشت. ما آمادگی داریم بر اساس قطعنامه ۵۹۸ بنشینیم گفت‌وگو کنیم و دبیر کل سازمان ملل نیز اگر بخواهند می‌توانند شرکت کنند و در غیر این صورت، خود ۸ کشور باید بخواهند.

وی درباره ملاحظات گفت‌وگوهای احتمالی بعدی گفت: یکی از چیزها قبل از برگشتن به برجام از سوی آمریکا این است که چگونه دوباره این تجربه تکرار نشود؟ چگونه کسی مانند ترامپ نیاید و توافق را به هم بزند؟ باید آمریکایی‌ها نشان دهند که تجربه ترامپ تکرار نشود و این، پیش شرط نیست، موضوع گفت‌وگو است.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: خسارات ایران باید معلوم شود. باید تضمین شود که تکرار نشود، اما گام اول، اجرای تعهدات است.

ظریف درباره درک جدید دولت آمریکا از بحران یمن گفت: محمد بن سلمان بعد از اینکه یمنی‌ها طرح صلح را ۶ سال پیش پذیرفتند گفت در عرض سه هفته یمن را شکست می‌دهد .۶ سال است یمن را به خاک و خون کشیدند و آتش بس روی میز تخریب شد. صرفاً به خاطر خیال‌بافی محمد بن سلمان و خام شدن مقامات آمریکایی و ترامپ ۶ سال فاجعه را به مردم یمن تحمیل کردند. حالا که دولت بایدن فهمیده رویه دولت آمریکا غلط بود پس چک سفید امضای در اختیار سعودی را متوقف کنید.

وی تصریح کرد: سه هفته ۶ سال شد مثل ۱۱ سال سوریه. این تفکر محکوم به شکست است. نمی‌توانید در مدارس و فروشگاه‌ها و بیمارستان‌ها بمب بریزید و انتظار داشته باشید مردم یمن از خود دفاع نکنند.

وزیر امور خارجه درباره توافق ۲۵ ساله با چین به این نکته اشاره کرد که «کمربند چین، ایران را دور می‌زد» و گفت: با توافق ۲۵ ساله که انشاالله به زودی نهایی می‌شود ایران باید جزئی از کمربند مواصلاتی با مشارکت چین و سایر کشورها باشد. در ارتباطات مخابراتی، مواصلاتی و خطوط انرژی، ایران در حال نقش‌یابی مجدد در منطقه است و در آن، ایران نقش اساسی در تجارت و حمل و نقل دارد. ایران می‌تواند حلقه وصل تمام خطوط مواصلاتی روسیه، ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و گرجستان باشد.

منبع: ایرنا

کد خبر 473627

منبع: ایمنا

کلیدواژه: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه وزارت امورخارجه برجام ایالات متحده آمریکا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق برجام را نقض وزیر امور خارجه توافق ۲۵ ساله سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۱۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

 

بین الملل تابناک: اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران، افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز، افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان، تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله و احضار سفیر آلمان از سوی وزارت خارجه چین از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران

یک رسانه غربی از اعمال تحریم‌های جدید از سوی آمریکا و انگلیس علیه ایران به بهانه‌های مختلف خبر داد.

به گزارش رویترز، وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که آمریکا تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کند.

این وزارتخانه تاکید کرد که فعالیت‌های دفاعی ایران را هدف قرار داده است.

رویترز همچنین گزارش داد: انگلیس اشخاص و نهادهای مربوط به بخش دفاعی ایران را تحریم می‌کند.

وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دو شخص و چهار شرکت مرتبط با شبکه تولید پهپاد در ایران را به فهرست تحریم‌های خود اضافه کرده است.

به نظر می‌رسد این تحریم‌های انگلیس و آمریکا نیز مانند تحریم‌های گذشته کشورهای غربی علیه کشورمان به بهانه حمایت از جریان‌های محور مقاومت در منطقه و عملیات تنبیهی ایران علیه رژیم صهیونیستی با استفاده از موشک‌ها و پهپادهای مختلف و همچنین در راستای حمایت از رژیم کودک کش صهیونیستی صورت می‌گیرد.

افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز

دولت ارمنستان بر تصمیم خود مبنی بر افتتاح سرکنسولگری در تبریز تاکید کرد.

دولت ارمنستان در جلسه روز پنجشنبه کابینه، بر تصمیم خود درباره افتتاح کنسولگری این کشور در تبریز تاکید کرد.

«حسین امیر عبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در روزهای نخستین زمستان گذشته و در نشست خبری مشترک با «آرارات میرزویان» همتای ارمنستانی خود در ایروان گفته بود: «ارمنستان کشور دوست و همسایه خوب ماست. در دیدار با وزیر خارجه ارمنستان موافقت تهران را برای افتتاح سرکنسولگری جمهوری ارمنستان در شهر تبریز اعلام کردیم و امیدواریم در هفته‌های آغازین سال جدید میلادی با حضور وزیر خارجه ارمنستان شاهد افتتاح رسمی این سرکنسولگری در تبریز باشیم».

در سال ۲۰۲۲ و در دیدار «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان و «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز ۲ طرف درباره ارتقای سطح همکاری‌های تجاری بین ۲ کشور و همچنین این موضوع که افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز می‌تواند بر ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی تاثیر مثبتی داشته باشد، به توافق رسیدند.

رسانه‌های ارمنستان نوشته‌اند که در اکتبر سال ۲۰۲۲ سرکنسولگری ایران در قاپان ارمنستان افتتاح شد و افتتاح سرکنسولگری این کشور در تبریز، این اقدام دوجانبه را تکمیل می‌کند.

آن‌ها همچنین با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی ایران با استان سیونیک ارمنستان هم‌مرز است، گفته‌اند افتتاح کنسولگری در تبریز باعث توسعه بیش از پیش روابط تجاری و گردشگری خواهد شد.

امیرعبداللهیان در دیدار میرزویان همچنین گفته بود: موافقت دولت ارمنستان در ایجاد سرکنسولگری ایران در منطقه قاپان باعث شده که تردد ایرانیان و همکاری‌های ترانزیتی ۲ کشور تسهیل شود.

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

شبکه آمریکایی «سی ان ان» جزئیات تماس اخیر دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی را فاش کرد.

 این شبکه گزارش داد لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه به عنوان یک کانال دیپلماتیک اصلی بین بن سلمان و دولت جو بایدن، رئیس جمهور کنونی ظاهر شده است؛ کانالی که تلاش‌هایی را که در دوره ترامپ برای دستیابی به توافق عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی آغاز شد، افزایش داد.

این شبکه آمریکایی افزود که در آخرین سفر گراهام به عربستان سعودی در اواخر ماه گذشته میلادی، او و بن سلمان با ترامپ تماس گرفتند. طبق این گزارش، این تماس تقریباً پنج دقیقه طول کشید.

دو فرد آگاه از این تماس به این شبکه گفتند: «مکالمه دوستانه و بیشتر شامل تبادل نظر و گفت‌وگوهای غیررسمی درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود.»

یکی از این منابع گفت: «در مقطعی ترامپ آمار و ارقام نظرسنجی‌های خود را اعلام کرد»، در حالی که این ۲ منبع گزارش دادند که «توافق عادی‌سازی روابط حتی یک بار هم در آن تماس مطرح نشد».

این تماس خلاصه شد به اینکه چگونه ترامپ در خصوص دستیابی به توافقی که مقامات آمریکایی، اسرائیلی و سعودی آن را برای دستیابی به «ثبات پایدار در خاورمیانه» حیاتی می‌دانند، «در افق ظاهر می‌شود».

افراد مطلع از این موضوع به سی ان ان گفتند در حالی که رئیس جمهور سابق از مذاکرات مربوط به سازش آگاه است، اما «در این مذاکرات دخالتی ندارد».

این شبکه اشاره کرد نگرانی واقعی در میان برخی از شرکت کنندگان در مذاکرات جاری وجود دارد که «ترامپ ممکن است تلاش کند هر گونه توافقی مربوط به دولت بایدن را خنثی کند، نظیر آنچه در اوایل سال جاری انجام داد و از جمهوری خواهان در کنگره خواست تا از توافقنامه مهاجرتی بین ۲ حزب حمایت نکنند.

افراد نزدیک به ترامپ می‌گویند که رئیس‌جمهور سابق معتقد است که اگر بتواند به کاخ سفید بازگردد، می‌تواند در مورد توافق بهتری با سعودی‌ها مذاکره کند و همچنین به دنبال مشارکت یا کار فعالانه برای خنثی کردن هر نوع توافق عادی سازی روابط در دوران بایدن نیست».

۲ مقام آمریکایی گفتند که تماس ترامپ با محمد بن سلمان «در کاخ سفید به مذاقشان خوش نیامد» اگرچه آنها به صراحت گفتند که هیچ مدرکی دال بر تأثیر آن بر مذاکرات بین نمایندگان بایدن و همتایان سعودی آنها وجود ندارد».

گراهام مقامات بایدن را از آن تماس مطلع کرد و گفت که آنها «درک می‌کنند که چرا او می‌خواهد ترامپ را در جریان قرار دهد».

سناتور گراهام به سی‌ان‌ان گفت که «همه کار انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که توافق در زمان بایدن منعقد می‌شود، تا حدی به این دلیل که معتقد است بایدن شانس بیشتری برای بسیج حمایت دموکرات‌ها در کنگره خواهد داشت».

تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله

دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان که رهبری ائتلاف سعودی در یمن را بر عهده دارد را تکذیب کرد و آمریکا و انگلیس را مسؤول اجازه ندادن به تحقق توافق صلح دانست.

 وزارت امور خارجه دولت صنعا از زبان یک منبع رسمی که توسط خبرگزاری یمنی «سبأ» گزارش شده است، گفت: «آنچه روزنامه اماراتی (البیان) و برخی دیگر از رسانه‌ها درباره بازگشت مذاکرات منتشر کرده‌اند، تکذیب می‌کنیم. آنچه در این گزارش آمده کاملا نادرست است.»

وی ادامه داد: هنوز هیچ یک از موارد ذکر شده در این گزارش به ما ارائه نشده است، بلکه سازمان ملل هر از چند گاهی اشاره‌هایی در این باره می‌کند اما آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها به دلیل موضع یمن در حمایت از مظلومیت ملت فلسطین نمی‌توانند اجازه توافق در این مرحله را بدهند.

او توضیح داد که «به سازمان ملل تاکید کرده است که طرح نقشه‌ای که با طرف سعودی به آن دست یافته شده ربطی به حوادث غزه ندارد و قرار نیست ربطی به آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها داشته باشد».

وزارت خارجه یمن در پایان گفت: به هر حال ما به موضع آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها اهمیتی نمی‌دهیم و همانطور که مشخص است با آنها درگیر هستیم.

چهارشنبه گذشته، دفتر هانس گروندبرگ فرستاده سازمان ملل متحد اعلام کرد که در تماسی با لرد احمد از ویمبلدون، وزیر مشاور انگلیس در امور خارجه، مشترک المنافع و امور توسعه خاورمیانه داشت، وی در مورد ضرورت حفظ محیطی که از گفت‌وگوی سازنده و راه‌های دستیابی به پیشرفت در نقشه راه بین‌المللی حمایت می‌کند بحث و گفت‌وگو کرده است.

سه‌شنبه گذشته، گروندبرگ در ریاض با رشاد العلیمی، رئیس شورای رهبری یمن و شایع الزندانی، وزیر امور خارجه در دولت مستعفی در مورد تلاش‌ها برای احیای روند سیاسی در یمن، تحت نظارت سازمان ملل، گفت‌وگو کرد.

نماینده سازمان ملل دوشنبه گذشته از برگزاری گفت‌وگو با «انصارالله» و مقامات عمانی خبر داد که در آن راه‌های دستیابی به پیشرفت در نقشه راه سازمان ملل برای یمن و ضرورت کاهش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه که ناشی از درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها در غزه و حملات ارتش یمن در ۲ دریای سرخ و عرب و خلیج عربی و خلیج فارس است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

گروندبرگ در اواسط آوریل اعلام کرده بود که «شتاب دستیابی به توافق بین طرف‌های درگیر در یمن به دلیل تحولات نوار غزه، ضعیف و کند شده است». وی تاکید کرد که این مسائل «فضای میانجی‌گری را بسیار پیچیده کرده‌اند».

وی افزود: در صورت برقرار نشدن آتش‌بس در غزه و متوقف نشدن کامل حملات در دریای سرخ و خلیج عدن، خطر تشدید تنش همچنان وجود دارد.

در آن زمان، فرستاده سازمان ملل نسبت به «عواقب جدی نه تنها برای یمن، بلکه برای کل منطقه، در صورت غفلت از روند سیاسی در یمن و ادامه مسیر تنش‌ها» هشدار داد و بر لزوم تصمین این مساله تاکید کرد که حل مناقشه در یمن با حل و فصل مسائل دیگر مرتبط دانسته نشود.

۲۳ دسامبر گذشته، گروندبرگ در بیانیه‌ای اعلام کرد که طرف‌های یمنی متعهد به اجرای اقداماتی شده‌اند که شامل اجرای آتش‌بس شامل تمام یمن، اقداماتی برای بهبود شرایط زندگی و مشارکت در آماده‌سازی برای ازسرگیری یک روند سیاسی فراگیر تحت نظارت سازمان ملل می‌شود.

وی این اقدام را «گامی مهم» توصیف کرد و گفت: «با طرفین برای تهیه نقشه راه تحت نظارت سازمان ملل متحد که شامل این تعهدات باشد و از اجرای آنها حمایت کند، همکاری می‌کنم.»

احضار سفیر آلمان از سوی وزارت خارجه چین

سفیر آلمان در پکن روز (پنجشنبه) به علت طرح اتهام‌هایی از سوی برلین مبنی بر دستگیری چند جاسوس مرتبط با چین به وزارت خارجه این کشور احضار شد.     به گزارش تارنمای شبکه خبری دویچه وله، «پاتریشیا فلور» امروز پنجشنبه در حساب ایکس خود نوشت: پس از دستگیری چهار آلمانی به اتهام جاسوسی برای سرویس‌های مخفی چین، من به وزارت خارجه چین احضار شدم.   چین پیشتر اتهام فعالیت جاسوسی در آلمان را «قاطعانه» رد کرده و از برلین خواسته است که وجهه پکن را خدشه‌دار نکند.   سفارت چین در برلین روز دوشنبه اعلام کرد: ما از طرف آلمانی می‌خواهیم که بهره‌برداری از اتهام جاسوسی به منظور خدشه‌دار کردن وجهه و بدنام کردن چین را متوقف کند.   مقام‌های برلین همان روز گفتند که سه آلمانی را به ظن همکاری با سرویس مخفی چین و انتقال فناوری به پکن برای مقاصد نظامی بازداشت کرده‌اند.   «نانسی فیزر» وزیر کشور آلمان گفت که دولت تهدیدهای ناشی از جاسوسی چین در تجارت، صنعت و علم در آلمان را رصد می‌کند.   بازداشت این افراد یک هفته پس از آن انجام شد که ««اولاف شولتس» صدراعظم آلمان به چین سفر کرد تا درباره همکاری‌های تجاری چین و روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین، مالکیت معنوی و سیاست‌های بازار آزاد گفت‌وگو کند.  

دیگر خبرها

  • کنایه بایدن به ترامپ: با یک بچه ۶ ساله رقابت می‌کنم
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • تابستان داغ بارسلونا؛ به این 5 وینگر چپ علاقه داریم
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • توافق ۲ ساله اینتر با طارمی
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب ازسرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • اعلام تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران/ افتتاح سرکنسولگری ارمنستان در تبریز/ افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان/ تکذیب از سرگیری مذاکرات با عربستان از سوی انصارالله
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان