Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، از آنجایی که مهمترین کار دولت‌ها، توسعه زیرساختی برای تمامی بخش‌های مختلف است، این امر طی هفت سال گذشته فعالیت دولت تدبیر و امید در عمل به کار گرفته شد تا روستاها نیز پا به پای مناطق شهری روز به روز مسیر پیشرفت را با توسعه زیرساختی و خدمت‌رسانی نهادهای مختلف طی کنند.

توجه دولت تدبیر و امید به توسعه به خصوص در مناطق دورافتاده، برکت‌های بسیاری برای کشور به خصوص روستاییان به ارمغان آورده که ایجاد تحول در امکانات زیرساختی آبادی‌های کوچک و بزرگ و دور و نزدیک این سرزمین از جمله آنهاست؛ شبکه‌ای که زیربنای توسعه روستایی و تامین‌کننده رفاه ساکنان این مناطق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فعالیت‌های عمران روستایی با هدف ایجاد زمینه توسعه و عمران روستاها و تامین عادلانه امکانات و هدایت فیزیکی جهت ارتقای شرایط زیست محیطی و بهبود چشم انداز آتی نقاط روستایی در سراسر کشور به انجام می‌رسند.

از جمله اقدامات انجام شده در راستای توسعه روستاهای آذربایجان‌غربی، تامین برق تقریبا همه روستاهای آذربایجان غربی، از ۲۰ خانوار تا حتی زیر ۱۰ خانوار، بهبود وضعیت ساخت و سازهای روستایی و توسعه امکاناتی نظیر گازرسانی روستایی است.

هزینه ۷ هزار میلیارد ریالی دولت تدبیر و امید در مناطق روستایی

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به نگاه ویژه دولت تدبیر و امید به توسعه و آبادانی روستاها گفت: از ابتدای این دولت، بیش از هفت‌هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه و آبادانی مناطق روستایی در این استان هزینه شده است.

آیدین رحمانی افزود: در بخش مسکن روستایی ۳۴ هزار و۵۹۴ واحد مسکونی در آذربایجان غربی مقاوم شده و اینک تعداد منازل بهسازی شده به ۸۶ هزار و ۹۰۰ واحد رسیده است.

وی ادامه داد: فعالیت دولت در طرح‌های هادی نیز از ۴۱۲ روستا در ابتدای دولت تدبیر وامید هم اینک به ۷۱۸ روستای رسیده که نشان از عزم دولت در توسعه روستایی در آذربایجان غربی داشته است.

وی اضافه کرد: در بخش آسفالت  مسیرهای روستایی نیز از سه هزار و ۴۳۷ کیلومتر در ابتدای دولت به چهار هزار و ۲۴۰ کیلومتر رسیدیم.

روستاهای کمتر از ۱۰ خانوار آذربایجان‌غربی در مسیر برق رسانی

در گنار فعالیت های دولت در طرح هادی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی،  توجه دولت در تامین برق نیز به خوبی در توسعه روستاهای این استان چشم گیر بوده که در این زمینه مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌غربی نیز،  گفت: تاکنون همه روستاهای بالای ۱۰ خانوار در این استان از نعمت برق بهره مند شده‌اند.

اکبر حسن‌ بگلو افزود: ۱۱ روستای زیر ۱۰ خانوار این استان نیز تا پایان سال جاری از این نعمت برخوردار خواهند شد که در آن صورت، میزان برخورداری به حدود ۱۰۰ درصد می‌رسد.

وی اضافه کرد: هم اینک جمعیت ۱۰۰ درصد شهرها و ۹۹.۹۸ درصد روستاهای آذربایجان‌غربی که از مناطق کوهستانی و سخت‌گذر کشور به شمار می‌رود، از نعمت برق برخوردار هستند.

وی بیان کرد: هم اینک یک میلیون و ۲۷۷ هزار و ۲۱۱ مشترک برق در این استان وجود دارد که توسط ۲۰ مدیریت توزیع برق فعال، هدایت می‌شوند و از این تعداد بیش از ۳۲۶ هزارمشترک روستایی هستند.

مقاوم سازی ۸۷ هزار واحد مسکونی روستایی آذربایجان‌غربی

بازسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی روستایی یکی دیگر از اهداف دولت در هفت سال گذشته بوده که این امر سبب انگیزه روستاییان برای ماندن در مناطق روستایی در این استان شده است.  

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به اینکه ۲۵۸ هزار واحد مسکونی روستایی در این استان وجود دارد، گفت: در مجموع ۸۷ هزار واحد مسکونی با استفاده از تسهیلات این بنیاد تاکنون مقاوم شده و باقی واحدهای تولیدی نیز نیازمند مقاوم‌سازی است.

محمود بدلی افزود: بر اساس قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، سهم استان در مجموع  ۱۴ هزار واحد مسکونی است.

وی اضافه کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده باید تا سال ۱۴۰۵ حدود ۷۰ درصد واحدهای روستایی مقاوم شود تا در صورت بروز حوادث طبیعی آمار تلفات کاهش یابد و این زمانی محقق می‌شود که مردم همکاری کنند و شرایط بانکی تسهیل شود.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی گفت: روستاییان می‌توانند برای استفاده از خدمات رایگان مشاوره تخصصی در خصوص اصول فنی منطقه از این اداره کل کمک بگیرند تا در صورت بروز حوادث طبیعی آمار تلفات کاهش یابد.

بدلی اظهار داشت: مهندسان مشاور بنیاد مسکن این استان در ۸۰ دفتر فنی و مهندسی بر نحوه اجرای طرح‌های روستایی نظارت دارند.

وی اضافه کرد: در این تعداد دفتر فنی ٢۵٠ مهندس ناظر بر اجرای طرح‌های این نهاد در سطح روستاها نظارت و رسیدگی می‌کنند.

وی با بیان اینکه ایجاد مقاومت لازم برای مقابله با تلفات در حوادثی نظیر زلزله و حفظ زمین‌های زراعی و طبیعی مهمترین هدف اجرای طرح مقاوم سازی مسکن روستایی است، افزود: امیدواریم روستانشینان همراهی بیشتری در این خصوص داشته باشند.

به گفته بدلی از نظر این نهاد هر واحد مسکونی که در ساخت آن مشخصات کامل فنی آیین نامه ۲۸۰۰ مقررات ملی ساختمان رعایت نشود، مسکن غیرمقاوم تلقی می‌شود و نیازمند مقاوم‌سازی است.

وی ادامه داد: تاکنون حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت شده که با آورده متقاضیان، کل اعتبارهزینه شده  برای مقاوم سازی ۳۶ هزار میلیارد ریال است.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی گفت: ۶۵ درصد خانوارهای روستایی این استان شامل ۱۸۶ هزار و ۵۴۶ خانوار از طرح هادی روستایی بهره‌مند شدند.

 بدلی افزود: هم‌اکنون اجرای طرح هادی در ۷۱۸ روستای آذربایجان‌غربی به طور کامل به اتمام رسیده که شامل ۳۳ درصد از روستاهای این استان است.

وی ادامه داد: علاوه بر این در حال حاضر برای ۲ هزار و ۱۲۳  روستای بالای ۲۰ خانوار آذربایجان‌غربی شامل ۹۸ درصد از روستاهای این استان نیز مطالعه طرح هادی تهیه شده و آماده اجراست که با توجه به وضعیت بودجه و اعتبار اختصاص یافته اجرا خواهد شد.

وی بیان کرد: اجرای سنگ فرش و آسفالت، احداث پیاده‌راه و اصلاح شبکه معابر، احداث سیل‌بند، آماده‌سازی اراضی پیش‌بینی شده برای گسترش روستا و تکمیل شبکه دفع فاضلاب از اقداماتی است که در قالب طرح هادی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: طرح هادی روستایی برای ساماندهی و اصلاح بافت موجود، نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از جمله مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی، ساماندهی تاسیسات، تجهیزات عمومی روستایی اجرا می‌شود.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی گفت: ۲۵۸ هزار و ۴۴۵ واحد مسکونی روستایی در آذربایجان‌غربی وجود دارد که تاکنون حدود ۱۷۵ هزار  و ۷۹۷ واحد از این تعداد سنددار شده است.

 بدلی افزود: این تعداد منزل مسکونی در یک‌هزار و ۶۵۷ روستای بالای ۲۰ خانوار این استان سنددار شده‌است.

ضریب نفوذ ۷۳ درصدی گاز طبیعی در آذربایجان‌غربی

روشن شدن مشعل گاز در روستاهای کم برخوردار یکی دیگر از آرزوهای مردم روستایی در آذربایجان عربی بود گه دولت تدبیر و امید ر این زمینه فعالیت های خوب و ماندگاری داشته است.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی با بیان اینکه هم اینک شاخص بهره‌مندی خانوار روستایی از نعمت گاز در آذربایجان غربی ۷۳ درصد است، افزود: از کل روستاهایی که قابلیت گازرسانی در این استان دارند، یک هزار و ۳۰۰ روستا از گاز طبیعی برخوردارند.

علیرضا شیخی با اشاره به اینکه تا قبل از سال ۱۳۹۲، تتها ۳۰۶ روستای استان از گاز بهره‌مند بودند، گفت: این در حالی است که برغم مشکلات اقتصادی موجود به ویژه از سال ۱۳۹۶ به بعد، عملکردی خوبی در حوزه گازرسانی روستایی از خود بر جای گذاشتیم.

وی ادامه داد: تعداد ۳۰۳ روستا در دولت یازدهم و از ابتدای دولت دوازدهم تا کنون نیز ۶۰۹ روستای آذربایجان‌غربی به شبکه گاز طبیعی کشور متصل شده‌اند و این روند با گازرسانی به ۵۱۱ روستا تداوم دارد.

وی ادامه داد: تسریع در روند خدمت رسانی نیازمند تامین اعتبارات و حمایت دستگاه‌های دیگر خدمات‌رسان است که امیدوارم با عملی شدن بیش از پیش این ضرورتها شاهد جهشی در برخورداری از گاز طبیعی در آذربایجان غربی باشیم.

وی فرآیند پیشرفت پروزه ها را امیدوار کننده ارزیابی کرد و افزود: رتبه اول جایگزینی سوخت گاز با مایع در کشور به آذربایجان‌غربی نیز تعلق دارد.

 شیخی اظهار کرد: برغم آنکه استان ما جزو استان‌های صنعتی نیست، با این حال طی سال‌های اخیر در زمینه جایگزینی سوخت گاز با سایر سوخت های مایع مورد استفاده در صنایع باعث عملکرد خوبی شدیم و توانسته‌ایم از این حیث رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص دهیم.

وی در ادامه با بیان اینکه تا سال ۱۳۹۲ تعداد ۱۰۳ جایگاه CNG در آذربایجان‌غربی فعال بوده است، اظهار کرد: با گازرسانی به ۱۲ جایگاه در دولت یازدهم و ۱۷ مورد نیز در دولت دوازدهم، تعداد جایگاه سی ان جی فعال استان به ۱۳۲ مورد رسیده است.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی، با اشاره اینکه تا قبل از سال ۱۳۹۲، تعداد ۴۳۷ صنعت گازرسانی شده بود، افزود: در دولت یازدهم ۲۲۳ صنعت و در دولت دوازدهم ۴۹۰ صنعت گازرسانی شده که نشان از رشد ۱۶۳ درصدی این شاخص است.

شیخی در ادامه به شاخص گازرسانی به شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: تا سال ۱۳۹۲ تعداد ۱۰ شهرک صنعتی مورد گازرسانی قرار گرفته بود که در دولت یازدهم به دو و دولت دوازدهم نیز برای ۱۰ شهرک صنعتی گازرسانی صورت گرفت تا در این بخش نیز شاهد رشد ۵۵ درصدی باشیم.

به هر حال با همه اقدامات انجام شده، جای کار بسیاری در راستای توسعه روستاها در آذربایجان‌غربی وجود دارد که امیدها برای برداشتن گام‌های بلند در این خصوص در دولت تدبیر و امید بسیار زیاد بوده و آینده‌ای روشن برای روستاها در سایه این فعالیت‌ها ترسیم شده‌است.

دولت تدبیر و امید درکنار توسعه شهری به مناطق روستایی نیز توجه ویژه ای داشته که آمارها نشان از عزم این دولت در توسعه روستایی دارد.

قطعا توسعه روستایی سبب ایجاد اشتغال پایدار در روستاها شده و این امر از حاشیه نشینی شهرها نیز جلوگیری می کند که اقدامات دولت تدبیر و امید در آذربایجان غربی در همین راستا انجام شده است.

آذربایجان غربی ۱۷ شهرستان، ۴۶ شهر و بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ روستا دارد.

برچسب‌ها آذربایجان غربی انرژی برق ارومیه توسعه روستایی بنیاد مسکن گاز پروندهٔ خبری رایحه ماندگار تدبیر در آذربایجان‌غربی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آذربایجان غربی انرژی برق ارومیه آذربایجان غربی انرژی برق ارومیه توسعه روستایی بنیاد مسکن گاز اخبار کنکور روستاهای آذربایجان غربی دولت تدبیر و امید آذربایجان غربی مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی هزار واحد مسکونی مسکونی روستایی دولت یازدهم توسعه روستایی توسعه روستاها مناطق روستایی هزار میلیارد دولت دوازدهم مقاوم سازی فعالیت ها انجام شده گاز طبیعی ۱۰ خانوار ۲۰ خانوار اجرای طرح طرح هادی سال ۱۳۹۲ هم اینک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۱۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هزینه خسارت سیل به روستاهای سیستان و بلوچستان اعلام شد

دریافت 4 MB

به گزارش همشهری آنلاین، او در ادامه افزود: در حال حاضر راه روستایی ۷۰ روستا در استان سیستان و بلوچستان مسدود است .

کد خبر 847244 منبع: صدا و سیما برچسب‌ها سيل خبر مهم استان سیستان و بلوچستان روستا

دیگر خبرها

  • لزوم استفاده از ظرفیت بنیاد مسکن در اجرای طرح‌های مسکن روستایی
  • دولت سیزدهم از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند
  • ارایه خدمات درمانی به بیش از ۲۷۰۰ نفر در سطح استان 
  • آذربایجان غربی پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • مدارس نیمه‌تمام آذربایجان‌غربی تکمیل می‌شود
  • متهمان دارویی آذربایجان‌غربی به پرداخت ۷۴ میلیارد ریالی محکوم شدند
  • آذربایجان‌غربی جز استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای است
  • یکی از استان‌های پیشرو در توسعه دیپلماسی منطقه‌ای هستیم
  • حبس و جزای نقدی بیش از ۷۴ میلیارد ریالی دو متهم پرونده اخلال در نظام توزیع دارویی آذربایجان غربی
  • هزینه خسارت سیل به روستاهای سیستان و بلوچستان اعلام شد