Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس از شهرقدس: در غرب استان تهران، صنایع و معادنی بسیاری وجود داشته که فعالیت این واحدهای کوچک و بزرگ صنعتی و معدنی دارای مزایایی مانند ایجاد فرصت های گوناگون اقتصادی و اشتغالزایی است و حدود ۵۰ درصد فعالیت‌ها در شهرستان قدس در حوزه صنایع و معادن است.

فعالیت صنایع و معادن علاوه بر مزایا، مخاطرات و تهدیدات زیست محیطی را نیز به همراه دارد و برخی از معادن شن و ماسه در شهرقدس پس از پایان عملیات برداشت، شن چاله‌ها و گودال‌هایی ایجاد کرده که مشکلات محیط زیستی را به همراه داشته که بر افزایش ضریب میزان آلایندگی هوا و انتشار ذرات معلق مؤثر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

از این رو سنجش کیفیت هوای منطقه توسط دستگاه سنجش آلودگی هوا باعث آگاهی از وضعیت هوای شهر شده و کمک شایانی بر حفظ سلامت شهروندان دارد.

با توجه به اینکه حدود ۶ سال پیش دستگاه سنجش میزان آلایندگی هوا خریداری شده اما هنوز راه‌اندازی نشده و طی این مدت هیچ گونه داده‌ای از شاخص‌های کیفیت هوای شهر به دست نیامده و عدم همکاری برخی ادارات موجب بلاتکلیفی این دستگاه شده است.

نگاهی کوتاه به پیشینه دستگاه سنجش آلودگی هوا در شهرقدس 

در نشست مشترکی که فرماندار وقت قدس و معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران در سال ۹۳ برگزار کردند، مقرر شد تا دستگاه سنجش آلودگی هوا در شهرقدس با هزینه‌ای حدود ۶ میلیارد ریال نصب شود. 

این دستگاه در خرداد ۹۴ همزمان با هفته محیط زیست با حضور مسؤولان وقت استانی و شهرستانی در محوطه فرمانداری نصب شد و معاون وقت نظارت و پایش محیط زیست استان تهران اعلام کرد که با این ایستگاه قابلیت اندازه گیری تمام پارامترهای گازی از جمله دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن، ازن، منواکسید کربن، متان را دارد و با توجه به فعالیت معادن ذرات با قطر کمتر از ۱۰ میکرون نیز آنالیز امکان دارد و با تأمین اعتبار تا پایان سال ذرات کمتر از ۵/۲ میکرون نیز توسط دستگاه قابل اندازه‌گیری است. 

با برگزاری نشست مشترکی دی ماه ۹۸ با حضور معاون وقت برنامه ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرمانداری قدس، رئیس وقت شورای اسلامی شهرستان و رئیس اداره حفاظت محیط زیست در محل فرمانداری قدس، مقرر شد ایستگاه سنجش آلودگی هوا تا پایان هفته هوای پاک توسط شهرداری جانمایی و نصب شود. 

در تیرماه ۹۹ نیز نشست دیگری برای بررسی و راه‌اندازی مجدد ایستگاه سنجش آلودگی هوا به ریاست سرپرست معاونت فنی و عمرانی فرمانداری قدس، رئیس وقت شورای اسلامی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست و دیگر دستگاه‌های مرتبط در سالن جلسات فرمانداری برگزار و مقرر شد جانمایی این دستگاه در مناسب‌ترین محل در شهر توسط شهرداری مشخص و در کوتاه‌ترین زمان نصب شود؛ چراکه مکان‌یابی صحیح ایستگاه‌های اندازه‌گیری از اهمیت خاصی برخوردار است. 

بهره‌برداری از دستگاه سنجش آلودگی هوا تا ۴ ماه آینده

سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در هفته هوای پاک سال جاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: راه‌اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا نیازمند هزینه‌هایی است که پیگیر هستیم با تأمین اعتبارات امکانات لازم فراهم شود.

در همین زمان مسعود مختاری شهردار قدس نیز در این خصوص عنوان کرد: باپیگیری‌ها و تفاهمی که با مدیرکل محیط زیست استان تهران انجام گرفته، کار عملیات اجرایی سنجش آلودگی هوا شروع شده و ظرف مدت ۳ یا ۴ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی در ارتباط با جانمایی دستگاه سنجش آلودگی هوا گفت: عملیات اجرایی جانمایی دستگاه آغاز شده و فعلاً ایستگاه مرکزی در شهرداری بوده و در مناطق مختلف شهر قابل توسعه است. 

رضا شایسته رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قدس نیز به خبرنگار فارس اعلام کرد: شهرداری قدس با معاونت پایش استان درحال همکاری و تعامل بوده تا هرچه زودتر این کار به نتیجه برسد.

وی در ادامه تصریح کرد: همه سنسورها و آنالیزورهای دستگاه سنجش توسط استان خریداری شده و موضوع مهم اتاق نگهداری دستگاه‌ها و نمایشگر بوده که لازم است شهرداری در این خصوص همکاری داشته باشد. 

به گزارش فارس، دستگاه سنجش آلودگی هوای شهرقدس پس از گذشت حدود ۶ سال از خرید و افتتاح آن هنوز راه‌اندازی نشده و آگاهی از کیفیت هوای مورد استفاده از حقوق شهروندان است و همچنان پیگیر این مسئله خواهیم بود تا این مطالبه به حق مردم محقق شود.

انتهای پیام/۶۷۰۷۵/گ/س

منبع: فارس

کلیدواژه: رضا شایسته مسعود مختاری شهردار قدس سعید محمودی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران دستگاه سنجش آلودگی هوا محیط زیست استان تهران حفاظت محیط زیست راه اندازی هوای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۲۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات آلودگی هوا در استان خوزستان

بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، هوای شش شهر خوزستان در وضعیت آلوده قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان و بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، وضعیت هوا امروز _سه شنبه یازدهم اردیبهشت_ منتهی به ساعت ۱۲:۰۰ بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون، در ایستگاه‌های شهر اهواز شامل استانداری ۱۳۹، حفاری ۱۱۷و نیوساید ۱۲۷ و پادادشهر ۱۰۶ و شهرهای اندیمشک ۱۰۶، حمیدیه ۱۰۱، دزفول ۱۱۶، ماهشهر ۱۲۷ و هندیجان ۱۲۷ میکروگرم بر متر مکعب در وضعیت آلوده برای گروه‌های قرار گرفت و بر این اساس افراد باید از فعالیت‌های خارج از منزل خودداری کنند.

بر اساس طبقه‌بندی پنج‌گانه صورت گرفته در شاخص کیفیت هوا (AQI) از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

به گزارش ایمنا، کارگروه آلودگی هوای استان مدارس تمامی مقاطع در شهرهای اهواز، باوی، کارون و حمیدیه را در روز گذشته و را به صورت غیرحضوری اعلام کرد و امروز نیز مدارس تایم صبح شهرهای اهواز باوی کارون خرمشهر آبادان و شادگان تعطیل شدند.

کد خبر 749345

دیگر خبرها

  • پاک‌ترین و آلوده‌ترین کشورهای جهان
  • گلایه مدیر کل برای استفاده نکردن نهادها از صندوق ملی محیط‌زیست
  • بیماری و بیکاری سهم ۷ میلیون ایرانی از دریای خزر | یک مسئول محیط زیست: برای شنا هم حاضر نیستم به خزر بروم
  • حل مساله گردوغبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌ها است
  • رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: حل مسئله گرد و غبار نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌هاست / باید از ظرفیت رسانه‌ها استفاده کنیم
  • معرفی ۶ نفر از عاملان آلودگی محیط زیست کرج به مراجع قضایی
  • جزئیات آلودگی هوا در استان خوزستان
  • استفاده از فاضلاب برای کشاورزی جرم است
  • پاکسازی منطقه نمونه گردشگری بوذرجمهر قاین
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق