Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بازار نیوز»
2024-04-30@03:48:34 GMT

درمان درد این روز‌های بازار سهام چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۴۲۶۱۲

کارشناس بازار سرمایه بر این عقیده است که بورس در حال حاضر در شرایطی قرار دارد که دامنه نوسان می‌تواند شرایط آن را بهتر کند.  

شورای عالی بورس در جلسه شب گذشته خود به این تصمیم رسید که از هفته آینده به مورخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹، چهار قانون جدید به قانون‌های بورس اضافه شود و گلی به سبزه بازار سرمایه آراسته شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس صحبت‌هایی که محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با رسانه‌ها داشت، قرار است محدوده دامنه نوسان قیمت سهام از ۲- تا ۶+ درصد باشد که نشان می‌دهد مسئولان تصمیم گرفته ‌اند که سهامداران کمتر دچار ضرر شوند که البته همین خبر توانست آثار خوبی هم در بازار داشته باشد. دهقان دهنوی علاوه بر این موضوع، اشاره کرد که تغییرات حجم مبنا در اختیارات سازمان بورس قرار گرفت تا متناسب با شرایط بازار، تغییراتی اعمال شود.

از این گذشته مقرر شده است که از روز شنبه هفته آینده به سازمان بورس و اوراق بهادار اختیار داده شد، انتشار اوراق اختیار فروش تبعی به ناشران و سهامداران عمده الزام شود و در کنار این، اعتبار خرید کارگزاری‌ها به ۶۰ درصد تغییر پیدا کند.

با این حال، باید منتظر تبعات این تصمیم‌ها در بازار سرمایه و تأثیر آن‌ها بر روند معاملات باشیم. با این حال، مسلم شجاعی، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تغییر دامنه نوسانات در این بازار اظهار کرد: در حالت کلی، دامنه نوسان برای بازار خوب نیست و در بازارهای سرمایه دیگر کشورهای جهان دیده نشده است که به غیر از برای شرایط خاص، دامنه نوسان برای آن بورس در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: دامنه نوسان به طور کلی برای بازار سرمایه پدیده خوبی نیست، ولی زیرساخت‌ها از ابتدا مبنی بر این بوده است که بازار سرمایه از ابتدا با دامنه نوسان تعریف شده است و پیش از این، بنا به دلایلی که برای بازار منطقی به نظر می‌رسید، قانون نوسان در بازار سرمایه وضع شد.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دامنه نوسان برای کنترل بازار وضع می‌شود، افزود: بازار سرمایه ما به گونه‌ای است که مسئولان این بازار، پیش‌بینی هیجانامت ممکن در بازار را داشتند، این دامنه نوسان را در نظر گرفتند تا بتوانند هیجانات را کنترل کنند و افزایش رشد و کاهش افت این دامنه هم برای جلوگیری از هیجانات در نظر گرفته می‌شود و نمونه آن را می‌تون در تصمیمی که به تازگی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، آقای دهقان دهنوی در نظر گرفتند.

شجاعی درباره تصمیم جدید رئیس سازمان بورس ادامه داد: این تصمیم در جهت این گرفته شده است تا سهم‌ها به اندازه کافی رشد کنند و افت قیمت سهم‌ها زیاد چشمگیر نباشد و به نظر من، در حال حاضر، بهترین حالت برای کنترل بازار بهترین تصمیم است.

وی درباره آثار تعیین دامنه نوسان در بازار سرمایه گفت: در اقتصاد این مسئله مطرح است که هرگونه دستکاری در روند معاملات باعث نابسامانی می‌شود، ولی در بحث اقتصاد کلان و با توجه به مسئله کینگز، دست دولت در بازار وارد می‌شود و در برخی از نقاط جهان مانند آمریکا هم از دولت برای ورود نقدینگی کلان به بازار سرمایه استفاده می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: با این حال، مسئولان بازار سرمایه نباید به گونه‌ای عمل کند که نه با وضع قوانین متعدد، ایجاد محدودیت برای سرمایه‌گذاران، شرایط سرمایه‌گذاری را سخت کند و نه بازار را به حال خود رها کند  و باید تعادلی در بازار وجود داشته باشد و اکثریت کارشناسان در بازار سرمایه بر این عقیده‌اند که اگر دولت در بازار دخالت نکند بازار خودش را پیدا خواهد کرد، اما الآن در شرایطی هستیم که بازار در شرایط نابسامانی است و شاید این دامنه نوسان بتواند مشکلی را حل کند.

برچسب ها: سهام ، بازار سهام ، بازارنیوز لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000MW1

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: سهام بازار سهام بازارنیوز بازار سرمایه سازمان بورس دامنه نوسان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۲۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته

یک کارشناس بازار سرمایه روند این بازار در هفته دوم اردیبهشت ماه را متعادل مثبت پیش‌بینی کرد و صنایع فولادی و پتروشیمی را به عنوان صنایع پیشتاز این هفته بورس معرفی کرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز - سعید ترکاشوند؛ «هومن عمیدی» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون روند این بازار در هفته دوم اردیبشهت ماه سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که بورس در این هفته تحت تاثیر برخی احتمالا روند متعادل مثبتی را پشت سر خواهد گذاشت. گزارش فرودین ماه تمامی شرکت‌های بورسی در سامانه کدال منتشر شده و شرایط همگی نشان از آن دارد که در این ماه روند اکثر شرکت‌ها در وضعیت خوبی قرار داشته است.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر طرف شدن سایه اخذ مالیات بر عایدی از سر بورس، یکی دیگر نکات مهمی بود که خبر آن در هفته قبل منتشر شد. با وقوع این اتفاق بخشی از نگرانی‌های فعالان بازار سرمایه مرتفع شد. علی‌رغم رفع این موضوع، خروج نقدینگی همواره از جمله چالش‌های همیشگی بازار سرمایه است. تاکنون تزریق پول خاصی به بازار شکل نگرفته است.


وی تصریح کرد: با توجه به عقب ماندگی که بورس نسبت به سایر بازار‌های موازی با خود دارد، پیش‌بینی می‌شود با نهایی شدن برخی احتمالات موجود در بازار مانن تغییر در نرخ ارز نیمایی، بخشی از این عقب‌ماندگی مرتفع شود.


عمیدی همچنین درباره صنایع پیشتاز این هفته بازار سرمایه گفت: انتظار می‌رود که در هفته دوم اردیبشهت ماه، تعدادی از نماد‌های فولادی و پتروشیمی و همچنین بعضی از شرکت‌های حمل و نقل در مقایسه با سایر نماد‌ها از وضعیت خوبی برخودار خواهند شد.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: بازار سرمایه ، بازار بورس ، بازار سهام ، صنایع بورسی ، فولادی‌ها ، پتروشیمی ها لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9f

دیگر خبرها

  • چشم انداز سرمایه گذاری در بورس مثبت است
  • حقوقی‌ها از بازار سرمایه دست کشیدند/ بورس سرخ‌پوش شد!
  • شاخص بورس ۲۰ هزار واحد کاهش یافت
  • پیش‌بینی بورس فردا ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ثبات نسبی در بازار سرمایه
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • نوسان قیمت طلا و سکه در بازار رشت تا ساعت ۱۱:۰۰
  • پیش‌بینی بورس در هفته دوم اردیبشهت ۱۴۰۳/ یکه‌تازی فولادی و پتروشیمی‌ها در این هفته
  • مبلغ دقیق مرحله سوم سود سهام عدالت / مرحله سوم سود سهام عدالت کی واریز می‌شود؟
  • روند حرکتی شاخص‌های بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟ +عکس