Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-04@03:45:37 GMT

سهم کشورهای همسایه از کالای ایرانی

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۴۲۶۸۴

سهم کشورهای همسایه از کالای ایرانی

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، اواخر سال گذشته که مرزهای مشترک زمینی و دریایی با کشورهای همسایه بسته شد، امید فعالان اقتصادی به صادرات غیرنفتی از بین رفت و اکثر تجار نگران این موضوع بودند که بازار هدف صادراتی خود را از دست می‌دهند؛ بازاری که برای رسیدن به آن سال‌ها تلاش کردند.

اما دستگاه دیپلماسی و سازمان توسعه تجارت برای آنکه صادرات کشور لطمه نبیند مذاکره با کشورهای همسایه را آغاز کردند و بدین جهت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صادرات آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با آنکه بیش از 3 ماه تجارت با کشورهای همسایه مختل شده بود و دیگر اعداد و ارقامی از صادرات رسانه‌ای نمی‌شد، معاون وزیر صمت و برخی اعضای اتاق بازرگانی نوید روزهای خوب برای صادرات را دادند.

حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت درباره صادرات کالا به کشورهای همسایه  گفت: «سال گذشته میلادی کشورهای همسایه از کل دنیا به ارزش هزار میلیارد دلار کالا وارد کردند، این در حالی است که ایران می‌توانست 100 میلیارد دلار صادرات به کشورهای همسایه داشته باشد، از این‌رو از فرصت‌هایی که وجود دارد باید به نحو مطلوب استفاده کرد.»او ادامه داد: «تحریم و شیوع ویروس کرونا بر تجارت تمام کشورها و از جمله ایران اثر گذاشت، در حال حاضر ایران حدود 41 میلیارد دلار صادرات دارد که سهم کشورهای همسایه از این عدد در مجموع سالانه 24 میلیارد دلار است. با توجه به موقعیت کشورمان و کالاهایی که در مدت تحریم توسط مهندسان داخلی ساخته شده است، می‌توان میزان صادرات بخصوص به کشورهای همسایه را افزایش داد.»

 60 درصد صادرات کشور به کشورهای همسایه

مجتبی موسویان‌ریزی معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران به «ایران» گفت: «بیش از 60 درصد از صادرات کشور به 13 کشور همسایه انجام می‌شود، البته ایران 15 کشور در همسایگی خود دارد ولی از آنجا که فعلاً ارتباط تجاری با کشورهای عربستان و بحرین وجود ندارد، کالاهای ایرانی به دو کشور یاد شده صادر نمی‌شود.»

او ادامه داد: «اگر به 13 کشور یاد شده کشورهای هند و چین اضافه شود 90 درصد تجارت ایران با این کشورها انجام می‌شود. این درصد نشان می‌دهد که ایران در زمینه همکاری و توسعه صادرات به کشورهای همسایه خیلی خوب عمل کرده است؛ البته صادرات کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافت اما با باز شدن مرزها، فعالان اقتصادی به دنبال جبران کاهش‌های اتفاق افتاده هستند.»

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: «شیوع ویروس کرونا بر تجارت تمام کشورها اثر گذاشت اما با مذاکرات صورت گرفته، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فراهم کردن زیرساخت‌ها زمینه برای صادرات کالا به 13 کشور همسایه و دو کشور هند و چین ایجاد شد.»

قبل از آنکه تمرکز دولت بر توسعه صادرات و تجارت با کشورهای همسایه باشد، در سال 97 حدود 54 درصد کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه صادر می‌شد، سال 98 این عدد به حدود 60 درصد رسید و اکنون بیش از 60 درصد کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه راه یافته است.

بر اساس آمارهای اعلامی سازمان توسعه تجارت، از ابتدای سال جاری تا روز گذشته به ارزش 15 میلیارد و 191 میلیون و 711 هزار و 167 دلار کالا به 13 کشور همسایه چون عراق، کویت، افغانستان، ارمنستان، آذربایجان، پاکستان، عمان، ترکیه، ترکمنستان، امارات، قطر، قزاقستان و فدراسیون روسیه صادر شده است. همچنین از نظر وزنی عدد 52 میلیارد و 578 میلیون و 887 هزار و 139 کیلوگرم ثبت شده است.

 تقویت پول ملی صادرات را کاهش داد

سید مصطفی موسوی نایب رئیس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی، صنایع ومعادن ایران درباره وضعیت صادرات کشور به کشورهای همسایه گفت: «پیش‌بینی ما این است که نهایت کاهش صادرات ایران به کشورهای همسایه تا پایان سال جاری حداکثر بین یک الی دو درصد باشد؛ اما باید تأکید کرد که با وجود شرایط کرونا و چالش‌هایی که در زمینه تحریم وجود داشت صادرات روند نزولی قابل توجهی نداشت.»

او ادامه داد: «بر اساس آمار، صادرات به کشورهای همسایه با فصل پاییز تقریباً برابر است و قطعاً اگر نوسان ارزی در کشور نبود، میزان صادرات افزایش پیدا می‌کرد. وقتی نرخ ارز ثبات نداشته باشد فعالان اقتصادی برای صادرات دست به عصا حرکت می‌کنند چرا که نگران هستند که با کاهش نرخ ارز ضرر کنند؛ وقتی صادرکننده کالا را با ارز 25 هزار تومان می‌فروشد و در زمان تحویل پول نرخ ارز در ایران 23 هزار تومان می‌شود به منزله آن است که صادرکننده 2 هزار تومان در کالای صادراتی زیان‌دیده است.»

نایب رئیس کمیسیون صادرات غیرنفتی اتاق بازرگانی، صنایع ومعادن ایران تصریح کرد: «ما می‌گوییم اگر قرار است قیمت ارز به عنوان مثال 40 هزار تومان باشد، قیمت آن ثابت شود، نوسان نرخ ارز به‌شدت مانع صادرات می‌شود. چرا که محاسبه تجارت را برای فعال اقتصادی بسیار سخت می‌کند.»

او با بیان اینکه یکی دیگر از دلایل کاهش صادرات، تقویت پول ملی است، گفت: «هر زمان که پول ملی تقویت می‌شود، صادرات رو به کاهش می‌رود، بدین جهت طی چند وقت اخیر که ارزش ریال افزایش پیدا کرده، صادرات کاهشی شده است.»

 موسوی به صادرات کالا به اوراسیا اشاره و خاطرنشان کرد: «با کاهش تعرفه ترجیحی به کشورهای عضو اوراسیا صادرات غیرنفتی رونق گرفته است، از این‌رو با تقویت دیپلماسی اقتصادی می‌توان حجم صادرات به کشورهای همسایه و بخصوص کشورهای عضو اوراسیا را افزایش داد.»

آن گونه که اتاق بازرگانی، صنایع ومعاون و کشاورزی تهران گزارش داده، ارزش تجارت کالایی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا بدون احتساب نفت خام طی هشت ماهه سال جاری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که حدود ۲.۸ درصد از کل ارزش تجارت کالایی ایران را تشکیل می‌دهد. در هشت ماهه سال جاری حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا بدون احتساب نفت خام به ارزش ۶۳۹ میلیون دلار به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا صادر شده است.

شعبان فروتن، عضو اتاق بازرگانی ایران درباره صادرات ایران به کشورهای همسایه طی 5 ماهه (با در نظر گرفتن چین) سال جاری، گفت: «پنج کشور چین، عراق، امارات، افغانستان و ترکیه بازار نخست صادراتی کشورمان هستند به گونه‌ای که چین سهم 28 درصدی از کل ارزش صادرات کشور را دارد و عراق نیز از صادرات کالاهای ایرانی در حدود 22.1 درصد سهم دارد.»او ادامه داد: «سهم امارات در ارزش کل صادرات کشور در حدود  14.3 درصد و سهم افغانستان در کالاهای ایرانی 8 درصد است و کشور ترکیه نیز 4.7 درصد از کل ارزش صادرات ایران را به خود اختصاص داده است.»عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: «تا پایان سال جاری به نظر نمی‌رسد که میزان صادرات به 5 کشور یاد شده کاهش قابل توجهی داشته باشد.»

بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت، عمده کالاهای صادراتی ایران در 8 ماهه سال جاری به کشورهای همسایه محصولات پتروشیمی، معدن و صنایع معدنی، کشاورزی و صنایع غذایی، صنعت و فرش و صنایع دستی بوده است.

فعالان اقتصادی عنوان می‌کنند که تجار و تولیدکنندگان باید بیش از گذشته کشورهای همسایه را دریابند و برای صادرات کالاهای ایرانی به دنبال بازاریابی قوی و تشکیل شرکت‌های صادراتی قوی باشند.

پربیننده ترین آغاز صادرات ماسک ایرانی صادرات ۷۷۳میلیون دلاری چدن، آهن و فولاد ایران به چین صفر شدن هزینه دموراژ در بنادر تلاونگ بار دیگر به صنعت تولید و تامین دان و کنسانتره باز می‌گردد استراتژی‌های مهم توسعه روابط میان ایران و عمان

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: صادرات کالا صادرات به کشورهای همسایه سازمان توسعه تجارت کشورهای همسایه کشورهای همسایه کالاهای ایرانی فعالان اقتصادی صادرات غیرنفتی صادرات کشور اتاق بازرگانی میلیارد دلار او ادامه صادرات کالا کشورهای عضو برای صادرات هزار تومان 13 کشور سال جاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۲۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا

سیدمجتبی قدمگاهی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به برگزاری ششمین دوره برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ (یکی از مهمترین رویدادهای تجاری برای معرفی توانمندی های صادراتی) اظهار کرد: آن چیزی که ما در سال های گذشته تاکنون شاهد بودیم این است که سال به سال بر رونق و پویایی این نمایشگاه در حال افزوده شدن است و این موضوع نشانگر این است که نمایشگاه اکسپو در سطح بین الملل دیده می شود.

معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی یکی از موضوعات مدنظر و مورد تاکید مقامات و مسولان کشور را رونق شرکت های مبتنی بر دانش، عنوان کرد و گفت: نگاه کشور و حاکمیت این است که با فعال کردن و رشد اقتصاد دانش بنیان، نتیجتا رشد اقتصادی سریع تر و موثری نسبت به شرایطی که صرفا خام فروشی کنیم، خواهیم داشت.

قدمگاهی با اشاره به حضور فعال شرکت های دانش بنیان برای نمایش توانمندی های صادراتی خود در اکسپو ۲۰۲۴ گفت: امسال برای اولین بار شرکت های دانش بنیان در سالن ۳۷A که مرکز دائمی نمایشگاه دانش بنیان است، استقرار دارند و عموم مردم می توانند از این نمایشگاه بازدید کنند. سال‌های گذشته صرفا مقامات و هیات های تجاری امکان بازدید داشتند اما امسال ورود برای عموم آزاد است.

حضور ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در اکسپو ۲۰۲۴/عرضه ۱۵۰۰ دستاورد فناوران ایرانی

وی ضمن اعلام اینکه در سالن ۳۷A نمایشگاه بین المللی به طور مجزا ۷۰۰ شرکت دانش بنیان به نمایش ۱۵۰۰ محصول و دستاورد فناورانه و نواورانه خود می پردازند، خاطرنشان کرد: البته برخی دیگر از شرکت های دانش بنیان در سایر سالن های نمایشگاه حضور دارند ولی آمار دقیقی از این شرکت ها نداریم.حضور فعال دانش بنیان ها در این نمایشگاه نشان می دهد چه ظرفیت خوبی در اکوسیستم دانش بنیان داریم.

معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی ادامه داد: اکسپو ۲۰۲۴ از روز شنبه ۸ رادیبهشت ماه آغاز شده و تاکنون هیات های خارجی و مقامات بلندپایه کشورها از دستاوردهای دانش بنیان های ایرانی بازدید کرده اند که از جمله می‌توان به بازدید رییس اتاق تجارت روسیه، معاون وزیر صنعت ازبکستان، وزیر تجارت عمان، وزیر صنعت فناوری های پیشرفته امارات، رییس اتاق بازرگانی ترکیه و سفرای کشورهای اروگوئه، ونزوئلا و ازبکستان اشاره کرد.

پیش بینی درباره سهم ۲۰ درصدی از قراردادهای صادراتی اکسپو ۲۰۲۴

قدمگاهی ضمن اعلام اینکه سال گذشته در مجموع در نمایشگاه اکسپو ۴۰۰ میلیون دلار قرارداد منعقد شد، گفت: امسال پیش بینی می شود یک میلیارد دلار قرارداد در این نمایشگاه منعقد شود و ما امیدواریم که سهم دانش بنیان ها از قراردادها بیش از ۲۰ درصد یعنی ۲۵۰ میلیون دلار باشد.

صادرات ۲/۵ میلیارد دلاری دانش بنیان ها در ۱۴۰۲

وی ادامه داد: طبق آمار رسمی گمرک یک رشد قابل توجهی در صادرات دانش بنیان ها اتفاق افتاده است به طوری که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۲/۵ میلیارد دلار صادرات دانش بنیان داشتیم که البته این رقم را کمتر از چیزی که گمرگ گفته است، اعلام می کنم چرا که تعدادی از این ها را در رصدخانه مهاجرت صادرات دانش بنیان را پایش و حذف می کنیم تا به آمار خالصی از صادرات دست یابیم.

معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی با بیان اینکه به همت سازمان توسعه تجارت برای بازدید از نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ بیش از ۲ هزار مهمان خارجی که همه بازرگان و تاجر هستند وارد ایران و مستقر شده اند، گفت: این تجار در واقع سفیر معرفی دستاوردها و توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خود هستند و قطعا این ۲ هزار نفر سال بعد ۶ هزار نفر را با خودشان خواهند آورد و این تصاعد را در سال های بعد خواهیم داشت کما اینکه سال گذشته حدود هزار مهمان داشتیم و امسال دو برابر شد.

کدام محصولات دانش بنیان ایرانی بیشتر صادر می‌شود؟

قدمگاهی در پاسخ به این سوال که کدام محصولات و دستاوردهای دانش بنیان های ایرانی صادرات بیشتری دارند؟ گفت: محصولات صنایع شیمیایی و پلیمری به لحاظ عددی بیشترین سهم را در صادرات دارند اما اعتقاد داریم این اعداد نیستند که برای ما آورده دارند، چرا در محصولات شیمیایی و پلیمری مواد را می فروشیم و هرچقدر هم فناوری به آن افزوده باشیم و محصول مبتنی بر دانش تولید کرده باشیم، نهایتا قیمت اصلی کالا را ماده اولیه آن که از منابع کشور تهیه شده، شکل می دهد و ما در حقیقت منابع می دهیم و در ازای آن پول می گیریم. در برخی محصولات تجهیزات آزمایشگاهی، پزشکی و صنعتی مواد و مصالحی که صرف شده، آنچنان عددی ندارد ولی قیمت و ارزش افزوده این محصولات بسیار بالاتر است و ما در در واقع فکر، دانش، طراحی و مهندسی را می فروشیم و در این شرایط ضریب بازدهی بسیار بیشتری در دراز مدت برای کشور به ارمغان خواهد آورد.

۱۶ کشور هدف صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی

وی ضمن اشاره به اینکه ما در سامان همکاری های علمی و فناورانه بین المللی بنا داریم در یک سری بازارها عمیق تر شویم چرا که در گذشته همه دنیا را به یک شکل نگاه می کردیم و منابعمان به عبارتی در برخی کشورها هدر می رفت، تصریح کرد: ۱۶ کشور به عنوان هدف اصلی صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی انتخاب کردیم که ۴ کشور همسایه یعنی ترکیه، افغانستان، عراق و جمهوری آذربایجان در اولویت قرار دارند و سعی داریم با یک جهت دهی مناسب، شرکت های دانش بنیان با بازار کشورهای هدف تعاملات بیشتری داشته باشند.

بازرگانان عراق و ترکیه تسلط خوبی بر بازار دانش بنیان‌ها دارند

معاون توسعه کسب و کار بین المللی سازمان توسعه همکاری های علمی و فناورانه بین المللی معاونت علمی ادامه داد: در حال حاضر بازرگانان عراق و ترکیه به طور مستمر در ایران رفت و آمد دارند و بعضا اطلاعاتشان درباره شرکت های دانش بنیان ایرانی از بازرگانان ایرانی بیشتر است و کاملا به این بازار مسلط هستند و لذا ما به عنوان دولت خیلی نیازی نیست روی این کشورها انرژی بگذاریم اگرچه همکاری با این کشورها نیاز به برنامه ریزی بلند مدت دارد. پاکستان، هندوستان، ویتنام، ازبکستان، عمان، اندونزی، برزیل، ونزوئلا و ... از دیگر مقاصد صادراتی دانش بنیان ها به شمار می رود تعامل بیشتر با آن ها در دستور کار قرار دارد.

صادرات تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی ایرانی به آمریکا و کشورهای اروپایی

قدمگاهی همچنین درباره صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی به کشورهای اروپایی و همکاری با آن ها نیز توضیح داد و گفت: تجارت با اروپا به لحاظ فنی و هم به لحاظ تجاری و شرایط تحریمی برای ما متفاوت است. همکاری با کشورهایی که در اتحادیه اروپا هستند، سختی کار بیشتری برای ما دارد اگرچه شدنی است و شرکت های داریم که محصولات خود را به ایالات متحده آمریکا هم صادرات کردند به طور مثال شرکت هایی داریم که توانسته اند تجهیزات آزمایشگاهی به آمریکا و تجهیزات پزشکی به کشورهای اروپایی بفروشند منتها اگر قرار باشد سرمایه گذاری آنچنانی در این مسیر داشته باشیم، بازدهی که از ارتباط و تعامل با کشورهایی مثل هندوستان یا پاکستان داریم، در ارتباط با کشورهای اروپایی نخواهیم داشت و لذا موظفیم منابعمان را آنجایی هزینه کنیم که بازدهی بیشتری برایمان داشته باشد.

کد خبر 6092782 مهتاب چابوک

دیگر خبرها

  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین
  • رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در فروردین ۱۴۰۳
  • فراتر رفتن تجارت خارجی از ۱۰ میلیارد دلار
  • رشد ۴۸درصدی تجارت در اولین ماه سال/صادرات۴میلیاردی دلار نفت
  • باید برای رفع تعهد ارزی از کشورهای همسایه ریال را به رسمیت بشناسیم
  • اکسپو وعده صادق ۲ بود/ لزوم اصلاح رفع تعهد ارزی از ۳ کشور همسایه
  • بستنی ایرانی در کدام کشورها پرطرفدار است؟ | خارجی ها بستنی ایرانی را با این طعم‌ها دوست دارند | جدیدترین قیمت بستنی قیفی، متری، سنتی و ویژه را ببینید
  • دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم، راهبردی برای توسعه روابط ایران با همسایگان
  • گسترش بازار صادراتی دانش بنیان‌های ایرانی در ۱۶ کشور دنیا