Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@01:12:09 GMT

کاهش یا افزایش؛ بازار آهن چه وضعیتی دارد؟

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۴۵۵۵۵

کاهش یا افزایش؛ بازار آهن چه وضعیتی دارد؟

همانطور که می‌دانید در سال جاری، قیمت آهن آلات با تغییرات زیادی همراه بود - اخبار بازار -

در ماه‌های پایانی سال 99، بیشتر شاهد نوسان قیمت مقاطع فولادی بودیم. طی چند ماه آخر سال، قیمت مقاطع فولادی «https://esfahanahan.com/steel/» هم روند نزولی داشت و هم روند صعودی. این در صورتی بود که در روزهای پایان سال، بیشتر نزول قیمت‌ها دیده می‌شود و همین مسئله باعث شده که تقاضا در بازار برای خرید مقاطع فولادی کم باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما سوال خیلی از افراد، این است که بازار آهن در چه وضعیتی قرار دارد؟ قیمت‌ها کاهشی می‌شوند یا افزایشی؟ برای بررسی این موضوع با ما همراه باشید.

وضعیت بازار آهن

 

در چند هفته پایانی دی و بهمن ماه 99، با رشد خفیف قیمت‌ها و همچنین کمبود تقاضا در بازار آهن آلات روبرو بودیم و قیمت کلیه مقاطع فولادی مانند میلگرد «esfahanahan.com/steel/rebar»، تیرآهن، قوطی پروفیل و ... همگی، کاهش داشتند.

با توجه به این موارد، می‌توان گفت که بازار آهن در نیمه اول بهمن 99 در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. عوامل مختلفی باعث شدند که قیمت‌ها کاهش پیدا کنند و بالطبع هم تقاضا کم شود. اما چه عواملی در این کاهش قیمت دخلی بودند؟

منابع خارجی از پیشنهاد جدید طرف اروپایی خبر می‌دهند که در ازای امتیازات اقتصادی، ایران به تعهدات خود برگردد؛ یعنی پیشنهاد می‌شود که ایران بتواند تا سقف یک و نیم میلیون تومان نفت بفروشد و در ازای آن، به تعهدات خود برگردد. علاوه بر این موضوع، قیمت‌های جهانی فولاد و از جمله محصولات CIS نزولی بودند و همین موضوع باعث افزایش قیمت ها در بورس شد. علاوه بر این موارد، خرید بالای 50 درصد مقاطع در هفته دوم بهمن ماه، نشان‌دهنده‌ی این بود که خریداران گمان کنند قیمت‌ها در کف قرار دارد و با نزدیک‌شدن به فصل رونق فعالیت‌های ساختمانی، امکان رشد قیمت‌ها وجود دارد.

البته در این میان، این نکته را نباید فراموش کرد که مواد اولیه تولیدات آهن و فولاد در کشور ما ، زیاد وجود دارد؛ اما تعداد زیادی از دستگاه ها و تجهیزاتی که برای استخراج این مواد نیاز دارند، به بسیاری از کشورهای دیگر وابسته است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که با توجه به تحریم‌ها، مشکلات زیادی در این حوزه ایجاد می‌شود.

اما آیا این وضعیت ادامه دارد؟

با توجه به اینکه قیمت مقاطع فولادی در چند هفته‌ای گذشت، روند نزولی داشت، بسیاری از خریداران و فروشندگان سردرگم هستند. به طور کلی، حدود یک ماه است که بازار آهن با کاهش تقاضا همراه است. ثبات قیمت ارز و کاهش پروژه‌های ساختمان سازی و عمرانی همگی باعث شده است که بازار به رکود فرو رود.

در این وضعیت، خرید و فروش مقاطع فولادی با احتیاط زیاد انجام می‌شود و به نوعی می‌توان گفت که بازارها به خواب فرو رفته‌اند. در چنین موقعیتی، اکثر نوردکاران و تولیدکنندگان مقاطع فولادی، قیمت‌های اعلامی خود را ثابت و یا با میزان اندکی کاهش اعلام می‌کنند.

از طرفی دیگر، می‌توان گفت که بازارها بدون مشتری مانده‌اند و تمایلی برای خرید محصولات فولادی در چنین وضعیتی دیده نمی‌شود. به عنوان مثال، قیمت میلگرد CIS که به عنوان محصولی برای تعیین نرخ پایه می باشد، 5.8 درصد کاهش داشت و اگر قیمت دلار در ایران در هفته سوم بهمن ماه همچنان با ثبات یا کاهش همراه میشد و کمبود تقاضا وجود داشت، می‌توانست قیمت مقاطع را کاهش دهد.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که در این روزها، شاهد آشفتگی بازار خودرو هم بوده‎ایم. این آشفتگی دامن بازار آهن را گرفته است؛ چرا که برخی از مقاطع فولادی در ساخت خودرو به کار گرفته می‌شوند و با کاهش و افزایش قیمت آن‌ها، شاهد بی نظمی در ساخت خودرو و تاخیر در تحویل به موقع به خریداران شده است. به طور کلی،  غیر قابل پیش بینی بودن وضعیت بازار در این مدت، بیشتر از همیشه به چشم می‌خورد و نمی‌توان با اطمینان کامل در مورد آینده بازار آهن و کاهش یا افزایش قیمت مقاطع فولادی نظری داد.

اما کاهش یا افزایش؛ بالاخره این وضعیت به کجا می‌رسد؟

 

با توجه به اتفاقات پیش رو، می‌توان در یک کلام گفت که وضعیت بازار فولاد در این روزها، اصلا قابل پیش بینی نیست. به طور کل، تا زمانی که نرخ ارز و تکلیف قیمت گذاری محصولات فولادی در بورس کالا بر اساس نرخ منطقه cis ، نمی‌توان به قطعیت در مورد قیمت محصولات فولادی نظری داد.

البته در نظر داشته باشید که با توجه به اختلافات بین مجلس و دولت، کاهش قیمت‌های جهانی فولاد و مشخص نشدن تکلیف برجام و رفع تحریم‌ها و همچنین کاهش تقاضا، به نظر می‌رسد که قیمت‌ها همچنان روند نزولی داشته باشند و رکور بازار فولاد تداوم داشته باشد.

نتیجه :

قیمت نهایی محصولات فولادی برای بسیاری از نوردکاران و افراد فعال در حوزه آهن آلات، اهمیت زیادی دارد. با توجه به همه این موارد می‌توان نتیجه گرفت که قیمت دلار بر بسیاری از محصولات تاثر می‌گذارد و این موضوع از یک طرف و بی نظمی و هرج و مرج در بازار فولاد از طرف دیگر باعث شده که قیمت‌ها نوسان داشته باشند و افراد سردرگم باشند. همان طور که می‌دانید یکی از محصولات اساسی هر کشور، آهن آلات و فولاد است و عوامل مختلفی در کاهش یا افزایش قیمت مقاطع فولادی تاثیر گذارند؛ چرا که در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، تولید قطعات و ... کاربرد دارد.

پیش بینی قیمت مقاطع فولادی برای آن دسته از فعالانی که در حوزه ساختمانی و صنعت دارند، امری مهم و ضروری است. از همین رو در این بخش از سایت اصفهان آهن، تحلیل بازار فولاد به صورت هفته‌ای قابل مشاهده است. شما می‌توانید در بخش تحلیل و پیش بینی بازار فولاد، از روند افزایش یا کاهش قیمت ها اطلاع داشته باشید. نوسانات قیمت مقاطع فولادی دربازارهای داخلی و جهانی در این بخش به سادگی قابل دسترسی است. داشتن اطلاعات لازم در مورد تغییرات قیمت در طول هفته و یا حتی ماه‌ها می‌تواند به شما برای داشتن خریدی مطمئن کمک کند.

برای تحلیل و پیش بینی هفتگی بازار فولاد و اطلاع از روند صعودی و نزولی قیمت‌ها، می‌توانید سایت اصفهان آهن را به عنوان وب سایت فعال در زمینه آهن آلات جستجو کنید.

 بخشی از متن برگرفته از سایت  esfahanahan.com  است.

"این مطلب تبلیغاتی است"

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قیمت مقاطع فولادی محصولات فولادی کاهش یا افزایش افزایش قیمت بازار فولاد بازار آهن پیش بینی آهن آلات قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۵۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکه و طلا ارزان‌تر شد

به گزارش قدس آنلاین، بررسی آخرین معاملات صورت گرفته تا لحظه انتشار این گزارش سکه و طلا در بازار و مقایسه آن با روز گذشته (دوشنبه سوم اردیبهشت ماه) نشان می‌دهد که ظرف کمتر از ۲۴ ساعت اخیر انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا با کاهش قیمت روبرو شده‌اند.

بر اساس آخرین آمار از بازار سکه و طلا تا این لحظه، هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۶۰۰ هزار تومان کاهش در آخرین معاملات امروز (سه‌شنبه) به ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است.

سکه‌های تمام طرح قدیم نیز با ۵۰۰  هزار تومان کاهش به کانال ۳۹ میلیون تومان بازگشت و ۳۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شد.

در قطعات کوچکتر سکه، نیم سکه نسبت به روز گذشته، ۲۰۰ هزار تومان و ربع سکه ۳۰۰ هزار تومان ارزان‌تر شده‌اند. به‌ترتیب نیم سکه ۲۵ میلیون تومان و ربع سکه ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان ثبت قیمت شده است.

سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز با ۱۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته، در حال حاضر در بازار به شش میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرده است.

کاهش قیمت در بازار داخل در حالی اتفاق افتاده که بر خلف روال هفته‌های گذشته که اونس جهانی سیر صعودی تندی به خود گرفته بود، اکنون از مسیر افزایش دور زده و پا در مسیر کاهش گذاشته است؛ در حالیکه روز دوشنبه هر اونس طلا ۲۳۴۶ دلار بود امروز با ۴۰ دلار کاهش به  ۲۳۰۶ دلار رسیده است.

براین اساس هر مثقال طلای آب شده نیز با ۳۹۰ هزار تومان کاهش بها نسبت به روز گذشته ۱۵ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان در بازار امروز قیمت داشته و هر گرم طلای ۱۸ عیار با ۹۰ هزار تومان کاهش سه میلیون و ۵۶۴ هزار و ۴۰۰ تومان، مبنای معاملات طلا قرار گرفته است.

گفتنی است؛ مرجع قیمت‌های فوق، اتحادیه طلا و جواهر تهران است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • خاندوزی: دولت خاتمه پروژه‌های ناتمام هستیم/ افشاگری همتی از رانت ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی/ صولت مرتضوی: تحریم پیشرفت‌های کلانی را نیز برای کشور به ارمغان آورده است
  • آمریکا عامل افزایش قیمت جهانی نفت؟
  • قیمت سکه یک کانال دیگر عقب‌نشینی کرد
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد؟
  • زلزله در بازار طلا و سکه/ کمر قیمت‌ها شکست
  • سکه و طلا ارزان‌تر شد
  • مارتینز اخراج شد، چون ۲۰ روز فولاد را تعطیل کرد!
  • عقب‌گرد قیمت کاغذ در بازار آزاد
  • قیمت طلا سقوط کرد
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟