Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر مجمع تشخیص مصلحت گفت: اقتصاد نیازمند ثبات و برنامه ریزی است. مردم‌سالاری اقتصادی باید منجر به بسیج نیروهای مردمی و مشارکت واقعی و عمیق آن‌ها در صحنه اقتصاد شود.

به گزارش مشرق به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت در مراسم گرامیداشت دهه فجر که در دارالقرآن شهرستان زنجان برگزار شد، با تبریک ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به اهداف استقرار نظام اسلامی در ایران اشاره کرد و گفت: عدالت و حق و حقیقت، پایه‌های جمهوری اسلامی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انقلاب اسلامی ملت ایران این پیام را صادر کرد که در ایران اید عدالت در بخش‌های مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی، شهری، استانی و منطقه‌ای تضمین شود.

بیشتر بخوانید: دیدگاه محسن رضایی درباره حرف قطعی ایران در خصوص برجام

محسن رضایی گفت: برای اینکه حق و عدالت در ابعاد مختلف اجتماعی و جغرافیایی محقق شود، چه کرده ایم؟ پایه‌های اساسی جمهوری اسلامی ایران که مردم‌سالاری دینی و ولایت فقیه هستند، به دنبال این هستند که حق و عدالت را در تمام زمینه‌ها از جمله در اقتصاد، سیاست و سایر شئون زندگی تحقق ببخشند. معنای این حرف این است که جمهوری اسلامی باید دو بال داشته باشد، یک بال، مردم‌سالاری سیاسی که نهادهای سیاسی از آن تشکیل می‌شوند و یک بال، مردمسالاری اقتصادی که نهادهای اقتصادی از آن تشکیل می‌شوند. مردم در مردم‌سالاری سیاسی، مجلس، دولت و خبرگان را تعیین می‌کنند.

وی افزود: مردم در مردم‌سالاری سیاسی، کارگزاران سیاسی را انتخاب می‌کنند، ولی این آیا کافی است؟ مردم‌سالاری سیاسی بدون مردم‌سالاری اقتصادی به پیشرفت منجر نمی‌شود. کسی که بگوید مردم‌سالاری سیاسی بدون رسیدگی به اقشار محروم، بدون فقرزدایی و بدون توانمندسازی محرومین ممکن است، یا چیزی درباره مردم‌سالاری نمی‌داند یا درصدد به اسارت کشاندن مردم با شعارهای زیبا و توخالی است.

بیشتر بخوانید: محسن رضایی: FATF تا پایان سال تعیین تکلیف می‌شود

رضایی گفت: باید در گام دوم انقلاب که از دهه پنجم انقلاب شروع شده، مردم‌سالاری اقتصادی را بعنوان بالِ زخمی یا بال دوم جمهوری اسلامی، تقویت کنیم. کارگزاری‌های مستقل و مردمی ِ اقتصادی باید در کشور شکل بگیرد تا یک حکمروایی اقتصادی کارآمد را تجربه کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در قسمت اول (مردم‌سالاری سیاسی) ما وضعیت بسیار خوبی را در سیاست، دفاع و امنیت داریم. ولی کافی نیست. زندگی مردم، امنیت و آرامش می‌خواهد و از سوی دیگر ضرورت دارد درآمد کافی و انسانی برای همه شهروندان فراهم شود. نباید در این کشور، پدیده‌های زشتی مثل فقر، فساد و بیکاری وجود داشته باشد. با تمرکز و اکتفا به بهبود جنبه‌های سیاسی، امنیتی و دفاعی، نمی‌توان پیشرفت و معیشت را تامین کرد. بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت، کارگزاران اقتصادی می‌خواهد. کارگزاران اقتصادی و کارگزاران سیاسی، مکمل یکدیگر هستند.

وی با تاکید بر پیشرفت اقتصاد و سیاست در کنار هم، گفت: این دو بال مکمل، نیازمند مردم‌سالاری گسترده و عمیق و مشارکت جویانه هستند. اگر این طور نشود که تا کنون نشده، باید در دولت آینده این کار انجام شود. اینکه هر دولتی که می‌آید، بیش از چند هزار مدیر تخصصی را در سطح ملی جابجا کند، شایسته نیست. اینکه هر نماینده مجلس چندین مدیر محلی را جابجا کند، شایسته نیست. اینکه دعوا شود بر سر اینکه چه کسی فرماندار، بخشدار و استاندار باشد، برای کشور مخرّب است. نباید در رقابت‌ها و دعواهای سیاسی مدیران، اقتصاد و معیشت مردم فدا شود.

دکتر رضایی گفت: اقتصاد نیازمند ثبات و برنامه ریزی است. مردم‌سالاری اقتصادی باید منجر به بسیج نیروهای مردمی و مشارکت واقعی و عمیق آن‌ها در صحنه اقتصاد شود. مردمسالاری سیاسی، بسیج مردم در انتخابات است، اما مجالس و دولت‌هایی که تشکیل می‌شود چه حقی دارند هر کار که خواستند در امر اقتصاد انجام دهند و برای جناح نزدیک به خودشان، با امضاهای طلایی امتیاز ایجاد کنند. کسانی که در مردم‌سالاری سیاسی با رای مردم انتخاب می‌شوند، مداخلاتشان در اقتصاد باید در چارچوب مردمسالاری اقتصادی باشد نه هر طور که میل داشتند. حق ندارند با این شیوه برای معیشت مردم تصمیم گیری کنند. باید مشکل را به صورت اصولی و ریشه‌ای حل کنیم. اگر مردمسالاری اقتصادی را بر امیال سیاسیون حکمفرما نکنیم، نمی‌توان مفاسد را رفع کرد و معیشت مردم را به صورت مطلوب بهبود بخشید. مردم‌سالاری اقتصادی می‌تواند اقتصاد و معیشت مردم را از دست درازی شخصی و جناحی سیاستمداران جدا کند.

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا جشنواره فیلم فجر محسن رضایی دهه فجر مردم سالاری اقتصادی مردم سالاری سیاسی جمهوری اسلامی معیشت مردم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۴۵۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران با روحیه ملی در راه دفاع از ارزش‌های اسلام حرکت می کنند

به گزارش خبرگزاری مهر، سردار هاشم غیاثی اظهار کرد: رسالت اصلی مدیران و فرماندهان بسیج، کمک و یاری رساندن و تسهیل امور خدمت‌رسانی بهتر به مردم است که نسبت به آرمان‌های انقلاب در همه زمان‌ها وفادار هستند.

فرمانده سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی افزود: در مساله اقتصاد، باور علمی و قلبی داریم که راهکار حل مسائل اقتصادی، شعار سال است که رهبر معظم انقلاب فرمودند، جهش تولید با مشارکت مردم و این بار در مسائل اقتصادی و تولید که تمامی بسیجیان باید در خدمت و عمل به این حکم باشیم.

وی با بیان اهمیت و جایگاه پایگاه‌های مقاومت بسیج در ادارات اظهار کرد: متأسفانه دشمن با عملیات گسترده تبلیغاتی خود ذهن برخی از مردم ما را مسموم کرده و باعث ایجاد ناامیدی شده است که راهکار مبارزه با این ناامیدی، جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف است.

غیاثی با اشاره به روز معلم و روز کارگر گفت: معلمان بسیجی برای بصیرت افزایی به منظور خنثی سازی توطئه‌ها و تهدیدات سخت افزاری و نرم افزاری دشمن همیشه در تمامی مراحل انقلاب در صحنه بوده اند و کارگران نیز با روحیه انقلابی و ملی در راه دفاع از ارزش‌های اسلام و انقلاب حرکت می‌کنند.

فرمانده سپاه امام رضا (ع) خراسان رضوی افزود: بسیج ادارات و کارمندان سپاه خراسان رضوی یکی از آن قشرهاست که وظیفه هماهنگی بین دستگاهی در احصای مأموریت‌های بر زمین مانده دارد.

کد خبر 6094244

دیگر خبرها

  • شکارچی در عملیات وعده صادق شکار شد
  • تشکیل شورا نماد برجسته مردم سالاری است/ جان‌بخشی به نظام شورایی مزیت بزرگی برای کشور است
  • انتخابات مهم‌ترین نماد مردم‌سالاری دینی است
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی دانشگاه‌
  • حرکت در مسیر تمدن‌سازی نوین اسلامی اولویت معاونت فرهنگی باشد
  • باید به تشکل‌های تولیدی و نیروی کار اولویت دهیم
  • مغان طلاست نباید در قواره مس بماند/گمرک بیله سوار نبض اقتصاد مغان
  • کارگران با روحیه ملی در راه دفاع از ارزش‌های اسلام حرکت می کنند
  • حمیدی‌فر: در نسل چهارم دانشگاه‌ها دنبال تمدن‌سازی هستیم
  • چالش‌های حوزه تعلیم و تربیت چبست؟/ در نسل چهارم دانشگاه‌ها دنبال تمدن‌سازی هستیم