Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@21:06:55 GMT

نشست قاهره؛ مقدمه ای برای برگزاری انتخابات فلسطین

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۵۱۸۷۰

نشست قاهره؛ مقدمه ای برای برگزاری انتخابات فلسطین

گروه‌های فلسطینی در حالی در نشست آشتی ملی در قاهره گردهم آمده‌اند که از میان تمام پرونده‌هایی که مورد اختلاف آنها است، تنها پرونده انتخابات را در دست بررسی قرار خواهند داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، قرار است امروز 14 گروه فلسطینی در چارچوب آشتی ملی فلسطین در قاهره به بررسی پرونده‌های اختلافی بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گروه ها شامل 10 گروه زیر مجموعه ساف به اضافه حماس و جهاد اسلامی و دو حزب شخصیت‌های مستقل هستند.

پرونده های در دست بررسی

پرونده‌هایی که در نشست آشتی ملی فلسطین مورد اختلاف گروه‌های فلسطینی است عبارتند از: دادگاه انتخابات، دادگاه قانون اساسی، مکانیزم مشارکت در انتخابات، برنامه سیاسی فلسطین، برگزاری انتخابات در قدس و میثاق‌نامه حمایت از انتخابات است. این پرونده در حال حاضر در اولویت گروههای فلسطینی قرار دارد. اما با توجه به اظهارات گروههای فلسطینی به نظر می‌رسد این پرونده‌ها مورد بررسی قرار نگیرند.

دادگاه انتخابات

دادگاه انتخابات نهاد نظارتی وابسته به دستگاه قضایی حکومت خودگردان است که کار نظارت بر انتخابات را برعهده دارد. اینکه انتخابات تحت نظارت چه کسانی باشد موضوع این پرونده است. برخی گروهها معتقدند با اشرافی که ابومازن و فتح بر این دادگاه دارند به راحتی می‌توانند دیدگاه خود را اعمال کرده، در انتخابات تأثیر منفی بگذارند.

دادگاه قانون اساسی

دادگاه قانون اساسی نهادی است که کار نظارت بر اجرای قانون اساسی فلسطین و امور اجرایی کابینه را بر عهده دارد. ضمن اینکه هرگونه تغییر در قانون اساسی با حکم این دادگاه قابل اعمال است. گروههای فلسطینی معتقدند این دادگاه در چنبره حکومت خودگردان قرار دارد و عملاً چیزی را پیاده می‌کند که خواسته ابومازن است. ضمن اینکه این دادگاه از حدود 4 سال قبل تاکنون که تشکیل شده، برای اجرای خواسته‌های شخص ابومازن تأسیس شده است. اینکه قضات این دادگاه چه کسانی باشند محل مناقشه گروههای فلسطینی است.

نکته‌ای که در خصوص دو بند نخست باید به آن توجه کرد این است که ابومازن طی روزهای گذشته با 3 حکمی که صادر کرد، تغییراتی را در هر دو دادگاه به وجود آورد. گروه‌های مخالف می‌گویند با تغییراتی که توسط ابومازن صورت گرفت، استقلال دادگاه که یک اصل در حکومت خودگردان است از بین خواهد رفت. لذا این تغییرات نباید اعمال شوند.

مکانیزم انتخابات

مکانیزم برگزاری انتخابات و اینکه کدام فهرستها در انتخابات شرکت کنند، دیگر مبحث مورد نظر برای طرح در نشست قاهره است. اینکه چند درصد کرسی‌های مجلس با انتخاب فهرست‌ها باشد و چند درصد از انتخاب فردی و براساس رأی اکثریت،  مورد بحث گروه‌های فلسطینی قرار دارد.

برگزاری انتخابات در قدس

براساس میثاق‌نامه ساف و توافقنامه اسلو،  قدس شرقی بخشی از دولت مستقل فلسطینی و پایتخت آن محسوب می‌شود لذا برگزاری انتخابات در آن ضروری است. اما صهیونیست‌ها طی سالهای گذشته، برگزاری انتخابات در این شهر را ممنوع اعلام کرده ، مانع برگزاری و رأی دادن فلسطینی‌ها در این شهر شده‌اند. 

همین امر محل بحث گروههای فلسطینی است .اینکه اگر انتخابات در قدس که پایتخت فلسطین است برگزار نشود آیا از وجاهت قانونی برخوردار خواهد بود مسئله‌ای است که باید مد نظر قرار گیرد.

میثاق‌نامه حمایت از  انتخابات

قرار است تمام گروههای فلسطینی میثاق‌نامه‌ای را که کمیته انتخابات ارائه می‌کند مورد حمایت قرار دهند. اینکه در این میثاق‌نامه چه مفادی گنجانده شود که مورد اختلاف واقع نشود مهم است لذا این مسئله یکی از بندهایی است که باید در آن اختلافی وجود نداشته باشد تا همه گروه‌ها از انتخابات حمایت کرده، در برگزاری آن وارد عرصه شوند.

برنامه سیاسی فلسطین

مهمترین موضوع در بحث‌های آشتی ملی فلسطین، مسئله برنامه سیاسی فلسطین است. براساس توافق‌های سال گذشته آشتی ملی، قرار است برنامه‌ای برای فلسطین با توافق همه گروهها طراحی شود که نقشه راه حرکت در مسیر رسیدن به حقوق ملت فلسطین باشد. این برنامه قرار است به عنوان راهبردی که موضع‌گیریهای همه گروههای فلسطینی را تعیین می‌کند نوشته شود و با استناد به آن هر گروه باید فعالیت‌های خود برنامه ریزی کند.

اولویت نشست قاهره

براساس اظهارات احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی ساف، در نشست قاهره قرار نیست بر سر تمام پرونده‌های اختلافی بحث و بررسی قرار گیرد. بلکه تنها پروندهای که قرار است در مورد آن تصمیم نهایی گرفته شود، پرونده انتخابات است. قرار است گروهها رویکردهای خود را به انتخابات نزدیکتر کرده، اگر مانعی در این رویکردها وجود دارد آن موانع را رفع کنند. ضمن اینکه مسئله اسیران جزء برنامه‌های همیشگی این نشست بوده است و به نظر می رسد مورد توجه گروهها قرار گیرد. 

نشست گروه‌های فلسطینی در قاهره؛ گامی جدید برای اتحاد و ترمیم شکاف داخلیآغاز گفتگوهای ملی فلسطین در قاهره/ تاکید هنیه بر آمادگی حماس برای پایان دادن به اختلافاتاظهارات مقامات جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی درباره گفتگوهای قاهرهفلسطین| البطش: جهاد اسلامی به طور جدی برای موفقیت گفتگوهای قاهره تلاش می‌کند

 

موضع گروه‌های مقاومت

گروههای مقاومت به ویژه حماس و جهاد اسلامی اعلام کرده‌اند که مایل هستند پرونده برنامه سیاسی مورد بررسی قرار گرفته، موانع اجرایی شدن آن رفع شود. چرا که اگر این پرونده مشکلی نداشته باشد سایر مشکلات به خودی خود حل خواهند شد و مسیر اجرا برای آنها آماده خواهد بود.

در این میان حماس اعلام کرده است آمادگی دارد هرگونه همکاری لازم را با دیگر گروهها به جنبش فتح داشته باشد منوط به اینکه اقدامات نامبرده در چارچوب توافقات انجام شده باشد.

به طور کلی به نظر می‌رسد نشست اخیر قاهره تنها به منظور برگزاری انتخابات سه گانه فلسطین طراحی شده است. هرچند دیگر گروهها نقطه نظراتی در دیگر پرونده‌ها داشته، خواستار بررسی آنها در نشست قاهره هستند اما حکومت خودگردان و جنبش فتح با تمرکز بر مسئله انتخابات، این پرونده را در اولویت خود قرار داده، میخواهند پس از عبور از این پرونده، بعد از برگزاری انتخابات، دیگر پرونده‌ها را پی گیری کنند.

در این شرایط چنین راهبردی به اجرا نزدیکتر است چرا که پرونده‌های دیگر طی 15 سال گذشته حل نشده‌اند و اصرار بر حل مشکلات آنها، منجر به عدم برگزاری انتخابات فلسطین خواهد شد. به نظر می‌رسد تمام گروههای فلسطینی مایلاند انتخابات بدون ارتباط پیدا کردن با مشکلات دیگر پرونده‌ها برگزار شود. چرا که خود انتخابات می‌تواند برخی مشکلات را در آینده حل کرده، به آشتی ملی فلسطین کمک کند.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: ابومازن جنبش فتح جهاد اسلامی فلسطین حماس فلسطین ابومازن جنبش فتح جهاد اسلامی فلسطین حماس فلسطین برگزاری انتخابات گروه های فلسطینی گروههای فلسطینی آشتی ملی فلسطین حکومت خودگردان برنامه سیاسی نظر می رسد جهاد اسلامی قانون اساسی بررسی قرار میثاق نامه نشست قاهره پرونده ها گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۱۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دادگاه‌های صلح در تهران تشکیل می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری خبر، دادگاه صلح نهاد جدیدی است که به موجب قانون شورای حل اختلاف سال ۱۴۰۲ پیش بینی شده است، ماهیت وجودی این نهاد متفاوت از دادگاه‌های عمومی است.

طبق قانون جدید، دادگاه صلح تمامی صلاحیت‌های شورای حل اختلاف بر اساس قانون سابق، مضاف برصلاحیت‌های جدیدی که قانونگذار برای آن پیش بینی کرده است را داراست. این دادگاه، ابتدا باید پرونده را به شورای حل اختلاف ارجاع دهد، در صورت عدم امکان سازش یا عدم امکان اخذ تصمیم مقتضی و یا در صورت مخالفت یکی از طرفین دعوا در رابطه با ارجاع به شورای حل اختلاف، دادگاه صلح رأسًا به ماهیت دعوا رسیدگی می‌کند.

برگزاری ۵ نشست هماهنگی تشکیل دادگاه‌های صلح در دادگستری استان تهران

علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران نیز در راستای اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف در هشتمین مأموریت خود به مدیران قضائی استان تهران، ایجاد دادگاه‌های صلح در سال ۱۴۰۳ را مورد تاکید قرار داد و تا کنون ۵ نشست هماهنگی و پیگیری اجرای این قانون در دستگاه قضائی استان تهران تشکیل شده است.

حاجی رضا شاکرمی قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران در پنجمین نشست پیگیری اجرای قانون جدید شوراهای حل اختلاف و برگزاری دادگاه‌های صلح در استان تهران که با حضور غلامرضا مهدوی معاون قضائی دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف، معاونین قضائی، برنامه‌ریزی و منابع انسانی و همچنین رؤسای دادگستری‌های شهرستان‌ها و بخش‌های استان تهران برگزار شد، اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف را مورد تاکید قرار داد.

شاکرمی با اشاره به اینکه طبق قانون، دادگاه‌های بخش می‌توانند وظایف دادگاه‌های صلح را انجام دهند، گفت: دادگاه‌های بخش در این زمینه کمافی‌السابق می‌توانند وظایف دادگاه‌های صلح را برعهده داشته باشند.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران از رؤسای دادگستری‌ها و حوزه‌های قضائی بخش خواست تا هماهنگی و تمهیدات لازم را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا پایان نیمه اول سال مقدمات و زمینه‌های تشکیل دادگاه‌های صلح در دادگستری‌ها فراهم شود.

وی تصریح کرد: صلاحیت‌های دادگاه صلح مشخص است و فقط پرونده‌های در صلاحیت این دادگاه‌ها به شعب تعیین شده برای دادگاه صلح ارجاع می‌شود و پرونده‌های شعب تبدیلی که خارج از صلاحیت دادگاه صلح است طبق روند قانونی و همچون گذشته مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.

شوراهای حل اختلاف همچنان در کنار دادگاه‌های صلح فعال هستند

شاکرمی صلاحیت شوراهای حل اختلاف را در قانون جدید اختصاصاً در زمینه سازش برشمرد و عنوان کرد: پرونده‌های خارج از این توصیف در قالب دادگاه صلح مطرح خواهد شد و البته شوراهای حل اختلاف همچنان در کنار دادگاه‌های صلح فعال هستند و رأی مربوطه و تصمیم قضائی توسط قاضی دادگاه صلح صادر خواهد شد.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران در پایان گفت: دادیاران و بازپرسانی که پیش از این به عنوان قاضی شورا فعالیت داشته‌اند با بررسی و طی مراحل قانونی بعد از تشکیل دادگاه صلح و در صورت صدور ابلاغ مراجع مربوطه می‌توانند حسب مورد به عنوان دادرس یا رئیس شعبه دادگاه صلح انجام وظیفه کنند.

غلامرضا مهدوی معاون قضائی رئیس کل دادگستری استان تهران در امور شوراهای حل اختلاف نیز در این جلسه با تاکید بر آثار مثبت شکل‌گیری دادگاه‌های صلح، گفت: با تشکیل دادگاه‌های صلح تعداد زیادی از پرونده‌های در صلاحیت این دادگاه مانند تصادفات به شعب این دادگاه‌ها ارجاع داده می‌شوند و کاهش ورودی پرونده‌های قضائی به دادسراها را در پی خواهد داشت.

دادگاه‌های صلح موجب کاهش ورودی پرونده‌های قضائی می‌شوند

ربیع الله قربانی، رئیس کل محاکم تهران نیز ایجاد دادگاه صلح در معیت محاکم و دادسرا را موجب کاهش ورودی پرونده‌های قضائی در این دو مرجع دانست و اتخاذ تصمیمات مدیریتی برای تأمین نیروی انسانی و تعیین قضات برای رسیدگی به پرونده‌های در صلاحیت دادگاه‌های صلح، را ضروری برشمرد.

کد خبر 6090928

دیگر خبرها

  • دادگاه بین‌المللی دادگستری در خصوص پرونده نسل‌کشی آلمان در غزه رای می‌دهد
  • نتایج نشست مشترک جنبش فتح و حماس در چین چه شد؟
  • پیام حماس به گروه‌های مقاومت درباره مذاکرات
  • ماجرای عجیب قتل حسین به دست «ع» گدا
  • مقدمات برگزاری «دادگاه‌های صلح» در لرستان فراهم شود
  • پرونده کثیرالشاکی موسوم گروه "ش" به دادگاه ارسال شد
  • دادگاه‌های صلح در تهران ایجاد شود
  • دادگاه‌های صلح در تهران تشکیل می‌شود؟
  • تاریخ برگزاری انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شد
  • زمان برگزاری انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شد