Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-05@19:54:49 GMT

خیز قشم برای تبدیل‌شدن به هاب نفت، گاز و پتروشیمی

تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۵۲۷۲۴

خیز قشم برای تبدیل‌شدن به هاب نفت، گاز و پتروشیمی

به گزارش خبرگزاری فارس از قشم، حمیدرضا مومنی در سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، اظهار داشت: در سال‌های گذشته به‌ویژه دوران دولت تدبیر و امید، اقدامات مختلفی در حوزه‌های گوناگون خصوصا در بخش تأمین زیرساخت‌ها اجرایی شده و توفیقات زیادی هم در این زمینه حاصل‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: جزیره قشم با وسعت 1500 کیلومترمربع و وجود ۱۷ میدان نفت و گاز، یکی از نقاط استراتژیک کشور است که با آغاز مراحل بهره‌برداری و توسعه مخازن ذخیره‌سازی نفت خام و فرآورده‌های نفتی، ظرفیت تبدیل‌شدن به یکی از قطب‌های اصلی انرژی در کشور را داراست.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: فاز نخست پالایشگاه نفت فوق سنگین متعلق به شرکت بهین پالایش با ظرفیت فرآورش روزانه ۳۵ هزار بشکه نفت فوق سنگین به بهره‌برداری رسیده و هم‌زمان عملیات اجرایی فاز دوم آن آغازشده و تا سال آینده ظرفیت این مجموعه به 70 هزار بشکه خواهد رسید.

به گفته مومنی؛ همچنین مجتمع یوتیلیتی شرکت قشم مولد باهدف تأمین نیازهای پالایشگاه نفت فوق سنگین و ارائه سرویس‌های جانبی آب، برق، بخار نیز به بهره‌برداری رسیده و به‌زودی اسکله نفتی حرا با ظرفیت ۱۴.۵ میلیون تُن نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته جهت ذخیره‌سازی نفت و فرآورده‌های نفتی در منطقه آزاد قشم، تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۳.۲ میلیون بشکه ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در قشم به بهره‌برداری رسیده و عملیات ساخت تا سقف ۳۰ میلیون بشکه ظرفیت ذخیره‌سازی نفت در این جزیره توسط بخش خصوصی آغازشده است.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم ادامه داد: این جزیره برای توسعه صنعت بانکرینگ و سوخت‌رسانی دریایی به کشتی‌ها و شناورهای عبوری از تنگه هرمز دارای موقعیتی استراتژیک است و با توجه به ظرفیت‌های موجود، در آینده‌ای نزدیک می‌تواند به ایفای نقشی راهبردی در منطقه بپردازد.

مومنی خاطرنشان کرد: با استفاده از توان مشاوران، مطالعات و طرح‌های خوبی در حوزه پتروشیمی جهت تبدیل‌شدن منطقه آزاد قشم به هاب جدید آماده‌شده که با تأمین زیرساخت‌های موردنیاز آماده تحقق این برنامه‌ها هستیم.

وی گفت: دو هزار و 500 هکتار زمین، جهت ایجاد هاب پتروشیمی در منطقه آزاد قشم آماده واگذاری است و در حال حاضر مجوز احداث 4 واحد پتروشیمی با سرمایه‌گذاری 13 میلیارد دلاری نهایی شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: بااتصال جزیره قشم به خط لوله هفتم سراسری گاز، تمامی زیرساخت‌ها اعم از خوراک، اسکله جهت صادرات و انرژی موردنیاز برای توسعه واحدهای پتروشیمی در منطقه آزاد قشم فراهم خواهد شد.

به گفته مومنی؛ با توجه به موقعیت جغرافیایی استراتژیک جزیره در خلیج‌فارس و دسترسی به آب‌های آزاد، معافیت‌های گمرکی و مالیاتی، قشم آماده تبدیل‌شدن به هاب نفت، گاز و پتروشیمی در آینده نزدیک است.

وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته و به‌ویژه در دولت تدبیر و امید، پیشرفت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف نفت و انرژی، شیلاتی، صنعتی، عمرانی، گردشگری و... در جزیره قشم صورت گرفته که مدیون حضور سرمایه‌گذاران و حمایت دستگاه‌های مختلف است.

مومنی در پایان با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته از سوی وزارت نفت جهت توسعه زیرساخت‌ها در جزیره قشم، گفت: تبدیل‌شدن به مرکز توسعه و هاب نفت و انرژی در کشور سیاست اصلی و برنامه راهبردی سازمان منطقه آزاد قشم است.

به گزارش فارس، سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری قشم در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی، باهدف ایجاد ترغیب ملی برای اتکا به دانش مهندسی و توان اجرایی کارشناسان و متخصصان کشور، پیشبرد سریع‌تر امور و فعالیت‌های توسعه‌ای در منطقه آزاد قشم امروز 20 بهمن‌ماه 1399 به میزبانی منطقه آزاد قشم با حضور مقامات، مسوولان و صاحب‌نظران این حوزه آغاز به کار کرد.

قشم به‌عنوان بزرگ‌ترین جزیره خلیج‌فارس، دارای مزایا و ذخایر نفت و گاز عظیمی برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است، ازاین‌رو، سازمان منطقه آزاد قشم در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری و برنامه‌های دولت، به‌منظور سهولت در سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی به دنبال رفع موانع و ایجاد تسهیلات برای رونق و پیشرفت حداکثری منطقه است.

انتهای پیام/88050

منبع: فارس

کلیدواژه: نفت قشم گاز پتروشیمی حمیدرضا مومنی مدیرعامل منطقه آزاد قشم گاز پتروشیمی و انرژی سازمان منطقه آزاد قشم منطقه آزاد قشم بهره برداری ذخیره سازی نفت سرمایه گذاری تبدیل شدن زیرساخت ها جزیره قشم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۲۷۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جانمایی نخستین ایستگاه مدرن لرزه‌نگاری برخط کشور در قشم

ایسنا/هرمزگان نخستین ایستگاه مدرن لرزه نگاری برخط کشور با هدف هوشمندسازی مدیریت بحران در محوطه بیمارستان جی جیان جزیره قشم جانمایی شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در جزیره قشم گفت: این طرح در اجرای دستور رئیس جمهور در مسیر هوشمندسازی دستگاه‌هاست.

محمد حسن نامی افزود: با هوشمندسازی فرآیندها و زیرساخت‌های مدیریت بحران به دنبال این هستیم که کمترین تلفات انسانی و حادثه دیده را در اثر وقوع حوادث طبیعی و در زمان بحران‌ها داشته باشیم.

معاون اجرایی مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران هم گفت: با راه اندازی نخستین ایستگاه لرزه نگاری قشم، هوشمندسازی زیرساخت‌های مدیریت بحران در استان هرمزگان و جزیره قشم اجرایی می‌شود.

بهزاد پورمحمد افزود: تجهیزات دائمی لرزه نگاری پیش رفته با استانداردهای روز دنیا با توجه به اهمیت استراتژیک جزیره جهانی قشم در شش ماه آینده نصب و راه اندازی می‌شود.

وی گفت: برای تجهیز این ایستگاه سی میلیارد ریال هزینه شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم هم در این مراسم گفت: سالانه بیش از ۴ میلیون گردشگر وارد جزیره قشم می‌شوند و میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری از سوی فعالان اقتصادی در این منطقه آزاد انجام می‌شود که با ارتقای مسائل ایمنی می‌توانیم قشم را به یک جزیره پیشرفته و نوآور در کشور تبدیل کنیم.

پیغامی افزود: ایجاد ایستگاه لرزه نگاری قشم که جنوبی‌ترین نقطه برخورد دو پهنه حجاز و ایران به لحاظ زمین شناختی است کمک شایانی به پایش مسائل و مخاطرات منطقه، هرمزگان و کل کشور می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استاندارد کیفی و سرعت سوددهی برای سرمایه‌گذاران بخش خصوصی + اینفوگرافیک
  • نخستین بار در صنایع پتروشیمی کشور صورت گرفت؛ تبدیل وضعیت کلیه نیروهای پیمانکار به قرارداد مستقیم با پتروشیمی امیرکبیر
  • «مکران» می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ بی‌نیازی کشور از نفت با استفاده از ظرفیت منطقه
  • منطقه مکران می‌تواند به هاب انرژی، حمل و نقل و گردشگری ایران تبدیل شود/ استفاده از ظرفیت این منطقه کشور را از نفت بی‌نیاز می‌کند
  • جانمایی نخستین ایستگاه مدرن لرزه‌نگاری برخط کشور در قشم
  • لزوم کاربردی کردن محصولات پژوهشی برای تبدیل علم به ثروت
  • استادان، دانشجویان را برای تبدیل دانایی به توانایی ترغیب کنند
  • حل مشکل پنجاه ساله «اسناد رفسنجان قشم»
  • جزیره قشم در نگاه سازمان مدیریت بحران جایگاه ویژه‌ای دارد
  • بهره گیری از ظرفیت‌های منطقه آزاد کیش با هدف خودکفایی مددجویان کمیته امداد