Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@05:08:40 GMT

غذاهای بومی حافظ سلامت تغذیه‌ای ایرانیان

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۵۴۴۹۷

غذاهای بومی حافظ سلامت تغذیه‌ای ایرانیان

ربابه شیخ الاسلام روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: این روزها صحبت های زیادی در زمینه اثر تغییرات رژیم غذایی مردم بر افزایش شیوع بیماری های توان فرسا و مرگ آور می شنویم و رژیم های غذایی متفاوت که ناشی از پدیده جهانی شدن و ارتباطات بسیار نزدیک فرهنگ ها و تغییرات در تجارت غذا بوده، موجب افزایش شیوع بیماری ها در بیشتر کشورها شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت: روند شیوع بیماری هایی مانند اضافه وزن، چاقی، افسردگی، مشکلات عروقی، دیابت، تنبلی سیستم دفاعی بدن، ناتوانی سیستم اسکلتی رو به افزایش بوده و سن ابتلا را کاهش داده است. در حالی که مصرف غذاهای بومی با هارمونی بدن تطبیق کرده و از این بیماری ها پیشگیری می کند.

این اپیدمیولوژی تغذیه تصریح کرد: در گذشته مردم هر منطقه از محصولات رشد کرده بر خاک همان منطقه تغذیه می کردند و این هارمونی بدن با محصولات مربوط به نسل های پی درپی صورت می گرفت.

وی در این خصوص توضیح داد: از همان دوران جنینی، جنین با چنین تغذیه ای در رحم مادر رشد می کرده و شیر مادر همان خواص محصولات را داشته و فرد با همان محصولات برخاسته از خاکی با فرمول خاص و آب خاص آن منطقه رشد می کرده اما امروزه با مصرف غذاهای آماده و صنعتی سلول ها و ارگانیسم بدن ما دچار اختلال شده اند.

شیخ الاسلام ادامه داد: عوامل فرهنگی از جمله اثرگذارترین عوامل بر رفتارهای تغذیه ای هستند؛ در بسیاری از موارد ایجاد هرگونه تغییری در رفتارهای تغذیه ای که ریشه در عوامل فرهنگی دارند، با مقاومت روبرو می شوند. تبلیغات، تبادلات فرهنگی و غیره با گذر زمان می تواند رفتارهای جدید تغذیه ای را در افراد ایجاد کند و غذاهای بومی به فراموشی سپرده می شوند.

به خطر افتادن سلامت با روش‌های نامناسب پخت غذا

رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران، اضافه کرد: استفاده از روش های نامناسب پخت مواد غذایی به خصوص سرخ کردن سبزی ها و کمبود مصرف میوه، بدخوری و پرخوری که به خصوص باعث شیوع اضافه وزن و چاقی می شود، رو به افزایش است و سلامت تغذیه ای ایرانیان را به خطر می اندازد.

شیخ الاسلام با بیان اینکه شاهد تغییر در عادات غذایی در جوامع مختلف هستیم، افزود: ایجاد رفتارهای متفاوت تغذیه ای همزمان با ورود تکنولوژی ها و باورهای جدید می تواند منشاء تغییرات مفید یا مضری در این زمینه باشد.

وی اظهار داشت: مسوولان بهداشتی و متخصصان تغذیه باید با آموزش الگوهای صحیح رفتاری از بروز رفتارهای نامناسب که در این مورد منجر به بروز بیماری های غیرواگیر می شود، جلوگیری کنند و به تقویت رفتارهای تغذیه ای بپردازند که به سلامت عمومی جامعه کمک می کند.

لزوم آموزش‌های تغذیه‌ای به مادران 

رئیس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران، تاکید کرد: مطالعات کشوری نشان می دهد زنان ۹۰ درصد تهیه سبد غذایی خانوار را به عهده دارند. لازم است در آموزش های تغذیه در درجه اول بر دانش و مهارت های مادران به عنوان تهیه کننده اصلی سفره خانوار تاکید و سپس به آموزش کودکان، نوجوانان و سرپرستان خانوار توجه شود.

به گفته شیخ الاسلام، باید برای بهبود الگوی مصرف روغن های خوراکی، برنامه های آموزشی بیشتری در نظر گرفته و برای بهبود روش های پخت و پز و تغییر الگوی سرخ کردن به روش های سالم از جمله آب پز و بخارپز و استفاده از غذاهای بومی هر منطقه برنامه های آموزشی در سطح کشور طراحی و به گروه های مختلف سنی آموزش داده شود. 

به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۶۰ درصد ایرانی ها دچار اضافه وزن و چاقی هستند؛ ۲۲ درصد ایرانیان بالغ با توده بدنی بالای ۳۰ درصد کاملا چاق بوده و بقیه اضافه وزن دارند.

چاقی، یک بیماری است و زمینه ساز بیماری‌های دیگری همچون دیابت و پرفشاری خون بوده و پیشگیری از چاقی به منظور کنترل بیماری‌های غیرواگیر یکی از اهداف ۱۳ گانه سند پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر به شمار می رود.

تغذیه سالم و فعالیت بدنی مناسب دو عامل اصلی شیوه زندگی سالم است؛ در بخش تغذیه، مصرف کمتر از پنج گرم نمک در روز، مصرف ۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم میوه و سبزیجات در چهار تا پنج وعده در روز، اجتناب از مصرف چربی‌های اشباع توصیه می شود.

فعالیت بدنی مناسب، ۱۵۰ دقیقه فعالیت متوسط تا شدید در هفته است که باید در فواصل زمانی منظم سه تا پنج بار در هفته انجام شود.

برچسب‌ها اختصاصی ایرنا تغذیه سالم بیماری بهداشت و سلامت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اختصاصی ایرنا تغذیه سالم بیماری اختصاصی ایرنا تغذیه سالم بیماری بهداشت و سلامت اخبار کنکور بیماری های غیرواگیر تغذیه ای غذاهای بومی شیخ الاسلام اضافه وزن بیماری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۴۴۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین

مهدی جلوخانی مدیرکل دامپزشکی قزوین گفت: واکسینه شدن این تعداد طیور روستایی در فاز دهم طرح واکسیناسیون با به کارگیری از توان نیرو‌های دولتی و با اولویت روستا‌های اطراف مزارع صنعتی طیور و روستا‌های با جمعیت بالای طیور بومی صورت گرفت.

وی ادامه داد: در راستای اجرای برنامه‌های پیشگیرانه دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور با هدف پیشگیری و کنترل بیماری نیوکاسل در جمعیت طیور روستایی، مرحله دهم واکسیناسیون در جمعیت طیور بومی استان اجرا شد.

جلوخانی با اشاره به اهداف عمده این طرح گفت: ارتقا سطح ایمنی طیور بومی، پیشگیری از وقوع بیماری و همچنین کاهش انتشار ویروس بیماری نیوکاسل از مخازن طبیعی به واحد‌های صنعتی و همچنین کاهش کانون‌های این بیماری در مزارع صنعتی و کمک به تولید و معیشت روستاییان از اهداف طرح واکسیناسیون طیور روستایی بود.

به گفته این مسئول، بیماری نیوکاسل یکی از مهمترین بیماری‌های ویروسی در طیور است که ضمن ایجاد تلفات در جمعیت طیور، خسارات اقتصادی زیادی را در واحد‌های پرورش نیمچه‌های گوشتی و مزارع مرغ تخمگذار به دنبال دارد.

وی افزود: مهمترین راه پیشگیری از بروز این بیماری انجام برنامه واکسیناسیون و رعایت اصول بهداشتی و امنیت زیستی در پرورش و نگهداری طیور است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • 56 راز سلامت مردان که حتما باید بدانید
  • واکسیناسیون ۴۵۵ هزار طیور بومی در قزوین
  • «نان کامل» چه نانی است؟
  • هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد
  • بی‌نمک زندگی کنید!
  • رویداد بزرگ دشت غذا در تهران برگزار شد
  • برگزاری هشتصد و نوزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی
  • خوردنی و غذاهایی که افسردگی شدید می آورند
  • ۴ ماده غذایی ضروری برای مردان
  • فال حافظ امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر