Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@12:22:59 GMT

کتاب «جنبشی که به انقلاب تبدیل شد» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۵۵۰۰۲

کتاب «جنبشی که به انقلاب تبدیل شد» منتشر شد

کتاب«جنبشی که به انقلاب تبدیل شد» اثر ناصر عظیمی دوبخشری به همت حوزه هنری گیلان منتشر شد.

« ناصر عظیمی دوبخشری» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، درباره این کتاب اظهارداشت: این اثر حاصل ۲۰سال پژوهش مولف در زمینه تاریخ جنبش و انقلاب جنگل است و در اثر جدید، پژوهش های قبلی تصحیح و تکمیل شده و با نگاهی نو و علمی منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مولف کتاب «جنبشی که به انقلاب تبدیل شد» با اشاره به یکصدمین سال پیروزی انقلاب جنگل، اضافه کرد: در این کتاب آخرین اسناد و دیدگاه هایی که نویسنده از این واقعه مهم - که در تاریخ معاصر ایران رخ داده- داشته، مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته شده است.

 

وی با بیان اینکه تحولات پایانی انقلاب جنگل هنوز مخدوش است، توضیح داد: دستیابی به اسناد جدید و غور در آن، موجب شد تا در دیدگاه های پیشین اصلاحاتی صورت گیرد تا بتوان در انطباق با اسناد نویافته، روایت واقعی تری به خواننده عرضه شود و این نکته ای است که می باید در تاریخ نویسی نوین به عنوان یک رویه و روش علمی به صورت مداوم صورت گیرد.

 

عظیمی اضافه کرد: به طور حتم، دست یابی به اسناد جدید، به‌ویژه اسنادی که در وزارت خارجه کشورهای درگیر در این جنبش وجود دارد و بازخوانی و بررسی آنها، تحلیل های جدیدی از این جنبش در آینده ارایه خواهد داد.

 

این پژوهشگر افزود: فصل بندی کتاب با دیدگاه های نظری جدید در ۱۰ فصل تنظیم شده است و نسبت به آثار پیشین نگارنده، جزئیات بیشتر و دقیق تری از جنبش و انقلاب جنگل ارایه داده است. در این اثر خواننده در ابتدا، جغرافیای این جنبش را همراه با بررسی رخدادها مطالعه می کند. بر همین اساس بیش از ۱۰نقشه برای ارایه تصویری روشن تر از تحولات جنگل، در جغرافیای بخش های درگیر ترسیم شده است.

 

عظیمی با اشاره به فصل بندی این کتاب اضافه کرد: در فصل نخست، پس از طرح موضوع، تزها و پرسش های اصلی و دوره بندی دوگانه جنبش و انقلاب جنگل بررسی می شود. در فصل دوم، زمینه های پیدایش جنبش ضد اشغال همچون جنگ جهانی اول، ردپای میرزا کوچک از جنبش مشروطه تا آغاز جنبش جنگل و حرکت وی از تهران به مازنداران و گیلان تحلیل شده است.

 

مولف با اشاره به آغاز جنبش جنگل در ۲۰مرداد ۱۲۹۴، ادامه داد: در فصل سوم این کتاب، حرکت به سوی جنگل و پیدایش جنبش جنگل، همچون جغرافیای هسته اولیه جنبش جنگل، اولین اعلامیه جنگلیان، تثبیت مواضع جنگلی ها در کسما و انتشار روزنامه جنگل و... بررسی شده است.

 

عظیمی درباره عناوین دیگر فصول گفت: وقوع انقلاب اکتبر، خروج قوای روس و ورود قوای انگلیس، راهپیمایی بزرگ پس از متلاشی شدن تشکیلات جنگلی ها، مبارزه با اشغالگری جدید در جغرافیای جدید، تاسیس جمهوری، ماه عسل انقلاب و فاجعه رشت، ورود حیدرخان به گیلان و خارج شدن کوچک خان از انزوا، واقعه ملاسرا و موضع کوچک خان، تراژدی کشته شدن کوچک خان و حیدرخان با جزییات در هر فصل بررسی شده است.

 

گفتنی است، کتاب «جنبشی که به انقلاب تبدیل شد» در هزار شمارگان توسط انتشارات سپیدرود رشت منتشر شده است.

پایان پیام/595

منبع: شبستان

کلیدواژه: جنبش جنگل معرفی کتاب انقلاب جنگل جنبش جنگل منتشر شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۵۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، شماره ۱۶۶ مجله خیمه در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ به مدیرمسئولی حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، با طرح جلدی از چهره «کلر ژوبرت»، نویسنده مسلمان شده فرانسوی، منتشر و در هفته جاری عرضه خواهد شد.

در این شماره خیمه، ۵ رویداد مهم ماه فروردین ۱۴۰۳ تحلیل شده‌اند:
اول: تحلیل شیوهٔ دعاهای متفاوت استاد شیخ حسین انصاریان از نگاه ۴ استاد حوزه و دانشگاه.
دوم: بررسی ماجرای مسجدسازی در پارک قیطریه و پاسخ به ۴پرسش آیت الله سیدمصطفی محقق داماد از نگاه ۱۷ چهرهٔ مخالف و موافق.
سوم: بررسی سخنان پُرحاشیهٔ حجت‌لاسلام پناهیان دربارهٔ پیامبر(ص) از نگاه ۳ استاد دانشگاه.
چهارم: روایتی از اشعار روضه های زنده یاد حسین بختیاری که در نوروز درگذشت از نگاه ۴ فعال هیئتی.
پنجم: برگزاری محفل صدهزار نفری قرآنی در ورزشگاه آزادی از نگاه ۱۰ فعال فرهنگی و رسانه ای.

همچنین پرونده ماه خیمه، به موضوع «اهدای عضو» و ضرورت فرهنگ سازی با نگاه عاشورایی پرداخته است؛ این پرونده شما را با ۱۲ طلبه و ۴مداحی آشنا می کند که اعضای بدنشان، به بیماران نیازمند بخشیده اند.

این شماره به مناسبت نمایشگاه کتاب نیز، به موضوعات زیر پرداخته شده است:
کتابی کاملا کاربردی برای زندگی: اثر تازه منتشرشدهٔ «تفسیر موضوعی سبک زندگی با رویکرد روایی»
مسالهٔ حجاب در ایران امروز به روایت رمان «رقص کلاغ روی شانه های مترسک.»
کتاب شعری که گم شد: روایتی از کتاب «مجموعهٔ اشعار فضائل اهل بیت» اثر شیخ کلینی
یادداشت های عاشورایی مرحوم دکتر عماد افروغ از کتاب «فریادهای خاموش»

کیانوش رضایی کد خبر: 1228613 برچسب‌ها مجله اجتماعی

دیگر خبرها

  • واکاوی ابعاد جهش تولید با مشارکت مردم در «نقش ما» منتشر شد
  • پارک شهدای سنندج به پاتوق فرهنگی تبدیل می‌شود
  • ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد
  • (عکس) دانشگاه شیراز در سال‌های قبل از انقلاب
  • جلد ششم کتاب «عنوان بصری» منتشر شد
  • کتاب «برای قلب های شکسته» منتشر شد
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • جدیدترین شماره مجله «خیمه» منتشر شد
  • ۱۰ عنوان به مجموعه کتاب‌های کودکی نامداران اضافه می‌شود
  • ‌ کتاب «طراحی مدارهای منطقی» در جهاددانشگاهی قزوین منتشر شد