Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-06@22:50:31 GMT

ویژگی‌های مشترک بازارهای عمومی

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۵۵۱۴۲

ویژگی‌های مشترک بازارهای عمومی

بازارها فضاهای تجاری و فرهنگی بسیار مهمی به شمار می‌روند که بخش بزرگی از اقتصاد شهرهای بزرگ و روستاهای کوچک را به خود اختصاص داده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بازارهای عمومی در قرن بیستم یک دوره رکود را پشت سر نهادند اما با آغاز قرن بیست و یکم، شکوفایی در بین آن‌ها به اوج رسید. امروزه بازارهای کشاورزی، مواد غذایی و دست‌فروشان سراسر خیابان‌های روستاها و شهرها را فرا گرفته‌اند و علاوه بر ایجاد مراکزی برای خرید و فروش، به مکان‌هایی فرهنگی برای گرد هم آوردن مردم تبدیل شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بدیهی است که بازارها در سراسر دنیا از تنوع بسیاری برخوردار هستند؛ اندازه، کیفیت، فضای سرپوشیده و باز و بسیاری از مؤلفه‌های دیگر در بازارهای سراسر دنیا متفاوت است اما چیزی که در این بین توجه همه را به خود جلب می‌کند، اینکه تمام بازارهای موفق از ویژگی‌های مشترکی برخوردار هستند که در ادامه به شرح چند نمونه پرداخته می‌شود.

فعالیت شبانه‌روزی

معمولاً مردم بیشتر به سمت بازارهایی گرایش پیدا می‌کنند که در تمام ساعات شبانه‌روز باز هستند و به فروش اقلام خود می‌پردازند. البته ممکن است در زمان‌های خاصی از روز، به عنوان مثال عصرها، فعالیت آن‌ها کمتر شود، اما در هر لحظه‌ای محصولات خود را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. به عنوان مثال، در ایالات متحده آمریکا، اغلب بازارهایی که محصولات کشاورزی را عرضه می‌کنند، به صورت شبانه‌روزی به فعالیت می‌پردازند و حتی در زمان استراحت خود نیز در صورت مراجعه یک مشتری، به گرمی محصولات خود را در اختیار او قرار می‌دهند. البته بیشتر بازارهای شبانه‌روزی را دست‌فروشانی تشکیل می‌دهند که بساط خود را به صورت غرفه، در کنار هم پهن کرده‌اند و می‌توانند بدون محدودیت خاصی از قوانین بازار به فروش محصولات خود بپردازند.

قابلیت دسترسی آسان

تمام بازارهای موفق در مراکز شهری یا حومه‌ها دایر شده‌اند به طوری که دسترسی از طریق وسایل حمل و نقل عمومی و خودروهای شخصی به آن‌ها امکان‌پذیر است. در واقع، این بازارها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که صاحبان آن‌ها می‌توانند بدون هیچ مانعی به خرید و فروش محصولات خود بپردازند. بدیهی است که اگر یک بازار در محلی قرار گیرد که مردم نتوانند به راحتی خود را به آن‌جا برسانند، آنگاه بازارهای دیگری نظر مشتریان را به خود جلب می‌کنند.

ایمنی در مقابل حوادث طبیعی

بازارهایی که از عناصر ضروری نظیر سایبان برای حفظ مشتریان خود از آفتاب یا باران برخوردار هستند، بیشتر از سایر بازارها نظر مردم را به خود جلب می‌کنند. گزارشات حاکی است که اغلب شهروندان تمایل دارند از بازارهایی که در پاساژها و ساختمان‌ها احداث شده‌اند، بازدید کنند. اگرچه دست فروشان نیز از محبوبیت خاص خود در میان مردم این کشور برخوردار هستند، اما در هنگام بروز حوادثی نظیر بارندگی یا تابش شدید آفتاب، مردم خرید از بازارهای سرپوشیده را به سایرین ترجیح می‌دهند. البته طی چند سال گذشته، دست‌فروشان آمریکایی نیز طراحی خود را تغییر داده و امکانات لازم را برای حفظ مشتریان در مقابل حوادث مختلف فراهم آورده‌اند.

مسیرهای قابل هدایت

قابلیت هدایت بازدیدکنندگان در مسیر بازارها بسیار با یکدیگر متفاوت است و همین امر می‌تواند نقش مهمی در جلب توجه مشتریان ایفا کند. به عنوان مثال، اغلب بازارهای آمریکای از فضای کافی برای حرکت آزاد خریداران برخوردار هستند و افراد را بدون هیچ مانعی به سمت جلو پیش می‌برند. علاوه بر این، چنین بازارهایی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مردم پس از بازدید از هر بازار، بدون وقفه به بازار بعدی وارد می‌شوند. از همه مهم‌تر اینکه بازارهای موفق از سیستم‌های روشنایی، تهویه هوا و مسیریابی مناسب برخوردار هستند و تمام افراد را با هر توانایی جسمی یا ذهنی به سمت جلو هدایت می‌کنند.

تنوع محصولات

مردم اغلب به سمت بازارهایی گرایش پیدا می‌کنند که از تنوع بالای عرضه محصولات برخوردار هستند. بدیهی است که در بسیاری از شهرهای جهان، بازارهای مختلفی به عرضه محصولات متفاوت اختصاص داده شده است؛ به عنوان مثال، یک بازار مخصوص فروش محصولات کشاورزی است، در حالی که در بازار دیگر، فروشندگان به طور کامل به فروش وسایل تزئینی می‌پردازند. اگرچه این گونه بازارهای نیز محبوبیت خاص خود را در میان مردم دارند، اما اغلب شهرنشینان تمایل دارند به مراکزی مراجعه کنند که در آنجا قادر هستند تمام نیازهای خود نظیر خوراک، پوشاک، وسایل منزل و غیره را فراهم آورند.

مقرون به صرفه بودن

یکی از ویژگی‌هایی که باعث گرایش مردم به یک بازار خاص می‌شود، قیمت مناسب محصولات ارائه شده است. در واقع، مردم در بین بازارهای موجود اغلب به سمت مراکزی تمایل پیدا می‌کنند، که محصولات خود را با قیمت مناسب در اختیار مشتری قرار می‌دهد. به عنوان مثال، بسیاری از غرفه‌های دست فروشی آمریکا، نسبت به سوپرمارکت‌ها و پاساژها، مواد غذایی و پوشاک را با قیمت بسیار کمتری به مردم عرضه می‌کنند، حال آنکه کیفیت محصولات در هر دو بازار یکسان است.

کد خبر 473906

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بازار شهرهای جهان دستفروشی غرفه های خیابانی ايمني بازار شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق برخوردار هستند عنوان مثال محصولات خود شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۵۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین

مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترك ایران و چین گفت: به طور کلی و در سال های گذشته بیش از ۳۳درصد صادرات غیرنفتی به چین داشتیم، بزرگترین بازار كالای صادراتی ما چین است البته تركیب صادراتی ما به همه كشورها بر اساس امار گمرك بیش از ۸۰ درصد كالا بر اساس مواد نفتی و معدنی و خام فروشی است؛ بغیر از صادرات ما به به عراق و افغانستان كه تولیدی بوده است.

حریری تصریح کرد: ۹۱ درصد كالای صادراتی ما به چین از فراورده های نفتی است كه اصولا در تركیب صادرات مشكل داریم. در بازار های بین المللی كیفیت و قیمت اهمیت دارد؛ پسته و زعفران ما از نظر كیفی رقیب ندارد كه بازار دست ایران است.

او با بیان اینكه ۱۸ سال پیش با برگزاری سمینار فرصتها و چالشهای صادرات به چین را بررسی كردیم گفت: حدود ۵سال پیش بر كالاهای ساخته شده با رفع موانع و اشكالات صادرات به چین كارهایی انجام شد تا با گرفتن مجوزها میگو و ماهی، انجیر، سیب و مركبات، فرش و صنایع دستی،سفال همدان، لبنیات، پای مرغ و زعفران بعنوان كالای غذایی صادرات انجام شد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: میزان صادرات کشورمان به چین در طول یکسال اخیر ۹۰ درصد محصولات خام پتروشیمی و معدنی بوده كه در سال های اخیر با پیدا كردن بازارهای متنوع در این كشور به سمت صادرات غیرنفتی پیش رفته ایم.

رئیس اتاق مشترك ایران و چین لیست كالای صادراتی ایران به چین را بسیار متنوع دانست و بیان داشت: سال گذشته ماشین الات الیاف نانو و هایتك به چین صادر كردیم و درصدد پیداكردن بازاری برای اقلام جدیدی مثل آبمیوه ها، كفش دست سوز و شیرینی و شكلات، در حوزه ظروف آشپرخانه پلیمری كه تولیدات به روزی هم داریم، فروش پوشاك مردانه با برندهای معتبر متمركز شده ایم.

وی اظهار امیدواری كرد: همه كالاهای تولید كشور كه در فرایند تولید میزان ارز آن كمتر از ۲۵ درصد هزینه كالا را داشته باشد و میزان رقابت بزرگی در بازار خواهد داشت را برای صادرات آماده كنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • امارات واردات سیمان ایران را ممنوع کرد
  • صادرات مرغ تا پایان سال به ۳۰۰ هزارتن می‌رسد
  • روند رو به رشد تولیدات کشاورزی لرستان
  • رشد تولید محصولات کشاورزی در لرستان
  • قیمت روز محصولات سایپا یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اعطای امتیاز ویژه به شرکت‌های برتر حاضر در «ایران هلث»
  • طرحی برای اخذ مالیات از دلالی‌های مخرب در بازارهای مختلف
  • بررسی تاثیر حملات حماس، اسرائیل و اتفاقات اخیر منطقه بر بازار‌های مالی
  • صادرات ۹۰ درصدی محصولات خام پتروشیمی ایران به چین
  • آزمایش عمومی دستیار کوپایلت ویندوز ۱۱ موقتاً متوقف شد