Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا ، ماههاست مسئولان برای کم کردن شیب ابتلا و گسترش بیماری کووید ۱۹ در مازندران تلاش می کنند و برای این منظور تدابیر خاص همچون منع تردد در شب ها و یا منع تردد به شهرهای قرمز و نارنجی، دورکاری کارمندان و برگزاری کلاس های مجازی دانشگاهها و مدارس را همچنان اعمال می کنند و در این مدت حدود یکساله از بروز بیماری کووید ۱۹ در مازندران همگام با دیگر نقاط کشور و براساس مصوبه ستاد ملی کرونا سیاست ها و برنامه ها برای مقابله با آن بکار گرفته شده است تا وضعیت قرمز و خطرناک کرونایی از بین رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این در حالیست که برخی شهرهای مازندران از جمله ساری ، آمل و قائمشهر مدت مدیدی در وضعیت قرمز قرار داشتند و مدت زمان زیادی نیز از خروج این مناطق از وضعیت قرمز نمی گذرد و به گفته مسئولان اجرایی و بهداشتی شرایط کرونایی در این شهرها بسیار شکننده است که با کوچک ترین بی احتیاطی و عادی انگاری می تواند زمینه بازگشت آنها به وضعیت قرمز را فراهم کند.

آمارهای روزانه دانشگاه های علوم پزشکی مازندران و بابل در ماه بهمن نشان می دهد که روزانه حدود ۲۰۰ مبتلای جدید به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری می شوند و به تعداد بستری شدگان این بیماری اضافه می شود.  به طوری که در ابتدای بهمن ماه و در روز نخست این ماه ۲۲۱ بیمار در بیمارستان های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و ۳۲ بیمار نیز در بیمارستان های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بابل بستری شدند. 

در همین ماه جاری تعداد مبتلایان جدید بیماری کووید ۱۹ که در بیمارستان های استان بستری شدند روزانه بین ۱۵۰ تا بیش از ۲۰۰ نفر می باشد که روزهای اول ، ششم و دوازدهم این ماه با بستری ۲۵۳ ، ۲۵۷ و ۲۵۵ بیماری جدید بیشترین بستری ها را در این مدت اخیر ثبت شده است. براساس ارزیابی سامانه ماسک شهرستان های بهشهر، نکاء، ساری، آمل، بابل، بابلسر، نور، محمودآباد، تنکابن، رامسر، نوشهر ، سوادکوه ، قائمشهر و جویبار در زمره شهرستان های با وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند و وضعیت کروناا هشت شهرستان دیگر نیز بارنگبندی زرد مشخص شده است. 

اما در حالی این شرایط افزایش تعداد مبتلایان به بیماری در مازندران شاهد هستیم که می بایست اصل اولیه رعایت حضور کمتر در اماکن شلوغ به عنوان ضرورت اعمال شود همانطور که در ابتدای همه گیری این بیماری در اسفندماه پارسال تا مدتی مردم از خانه های خود خارج نمی شدند. اما وضعیت امروز بازارهای مازندران نشان می دهد که این اصل فراموش شده و از شرایط ایده آل فاصله گرفته است.

نگاهی به وضعیت بازارهای سنتی یاهمان بازار روزهای شهرهای مازندران و همچنین پرس و جو از تعدادی کسبه نشان می دهد که پیش بینی اینکه بار دیگر مازندران در وضعیت قرمز قرار بگیرد و تعطیلی واحدهای صنفی را بدنبال داشته باشد دور از انتظار نیست.

ترس از تعطیلی و شلوغی بازار

چهارشنبه بازار یکی از بازارهای قدیمی مازندران است که در شهر قائمشهر قرار دارد و در بافت مرکزی این شهر واقع است یعنی جاییکه می توان گفت بیشترین تردد مردم به طور معمول در این منطقه صورت می گیرد. در این بازار اقلام مختلف از قبیل مواد غذایی گوشت ، ماهی و تره بار گرفته تا پوشاک ، لوازم خانگی و صنایع دستی توسط کسبه عرضه و به فروش می رسد.

علی احمدی یکی از کسبه چهارشنبه بازار وضعیت کنونی این بازار از نظر تعداد مشتری شلوغ و فروش کالاها را خوب توصیف کرد و گفت : بخاطر شرایط قرمز کرونایی که چند بار منجر به تعطیلی صنوف شد، بازاریان بسیار متضرر شدند .

وی افزود : وضعیت بازار در این یکسال به گونه ای بود که کسبه هایی که ملک استیجاری داشته اند برای پرداخت اجاره بها و هزینه های دیگر مغازه از قبیل دستمزد کارگر خود با مشکل مواجه بودند چرا که اصلا مشتری برای فروش کالاها در بازار نبود. اما این بار با از سرگیری فعالیت اکثر صنوف شاهدیم که مردم بیشتری برای خرید کالاها به بازار می آیند که برای خود کسبه نیز جای سوال است.

این فروشنده لوازم خانگی با اشاره به اینکه سالهای قبل غالباً از اسفند ماه و با واریز عیدی بازنشستگان و کارکنان شاهد حضور بیشتر مردم در بازار بودیم ، گفت : به نظر می رسد مردم نیز این پیش بینی را کرده اند که وضعیت قرمز دوباره باعث تعطیلی صنوف شود و برای همین از اوایل بهمن ماه و با بازگشایی های مجدد برای خرید به بازار آمده اند . 

در تایید این مساله که پیش بینی از تعطیلی دوباره بازارهای مازندران یکی از دلایل اصلی روی آوردن مردم به این مکان ها و شلوغی های اخیر شده است، زهرا بانوی خانه دار ساروی گفت : در پیک های مختلف شیوع کرونا سعی کردم همواره خریدهای خود را از طریق سفارش اینترنتی و یا سفارش تلفنی با مراکز خرید انجام بدهم .

وی ادامه داد: در تمام مدت یکسال اخیر و با بروز این بیماری سعی من و اعضای خانواده ام به این بود که از حضور در مکان های شلوغ از جمله بازارها و پاساژه بپرهیزیم تا زمینه ابتلا به بیماری را کم بکنیم و خوشبختانه هیچیک از اعضای خانواده به این بیماری مبتلا نشدیم .

این بانوی ساروی ادامه داد : اما در طول سال بخاطر همین شرایط و تعطیلی صنوف نتوانستیم برخی اقلام مورد نیاز را تهیه بکنیم و این بار و با از سرگیری فعالیت بازار به فکر افتادیم که خرید اقلام مورد نظر را انجام بدهیم . 

وی فرش ، موکت و مبلمان را از جمله اقلامی عنوان کرد که برای خرید آن به بازار ساری آمده است تا بتواند این بخش از مایحتاج مورد نیاز خانه اش را تامین کند و گفت : سعی کردم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری نکات بهداشتی لازم از جمله فاصله اجتماعی را رعایت بکنم اما حضور زیاد جمعیت در بازارهای ساری باعث شده در برخی مواقع نتوانم این فاصله اجتماعی را رعایت بکنم.

خوشحالی کسبه از حضور مشتری و غمناکی کادر بهداشتی 

در حالی کسبه و صنوف از این حضور پرشمار مردم در بازارهای مازندران خوشحال و خرسند هستند، کادر بهداشتی و درمانی استان مدت زیادی است بخاطر حضورشان در بیمارستان ها زیر فشار مضاعف کار و بیم ابتلا مجبور به تحمل این شرایط هستند . 

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تمام تلاش کادر درمانی و بهداشتی استان برای معالجه و درمان بیماران بسیج شده اند و در این مدت یکسال تلاش های پرشماری را انجام داده اند . 

سیمین بابایی افزود : به طوریکه در این مدت ۱۵ نفر از کادر درمانی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بدلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست داده اند و شهید سلامت شدند . 

وی ادامه داد : برغم تمامی این تلاش ها این انتظار از مردم و جامعه است که برای کمک به کنترل بیماری دستورالعمل های لازم برای مقابله را عمل بکنند که از آن جمله عدم حضور در مکان های شلوغ است . 

مدیر روابط عمومی علوم پزشکی مازندران گفت: اما شلوغی و ازدحام بیش از حد بازارهای استان یعنی نادیده گرفته شدن پروتکل های بهداشتی در این زمینه به نوعی خستگی کادر درمان را بیشتر می کند . اگر این روند ادامه یابد احتمال می رود بار دیگر تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ افزایش یابد و وارد پیک دیگر از این بیماری شویم . 

بابایی با اشاره به اینکه بازار به نوعی پاشنه آشیل مقابله با کووید ۱۹ به شمار می رود ، گفت : مراکز درمانی تنها ارائه دهنده خدمات لازم درمانی به بیماران می باشد و می بایست نهادهای مسئول در زمینه تشدید نظارت و کنترل بازار وارد عمل شوند تا از افزایش ابتلاها جلوگیری شود .

احتمال بازگشت محدودیت های فعالیت صنوف 

 معاون پدافند غیرعامل استان مازندران نیز با تایید افزایش حضور مردم در بازارهای استان بخشی بیشتری از این مساله را ناشی از پیش بینی و شائبه در ذهن مردم مبنی بر تعطیلی صنوف طی روزها و یا هفته های آینده دانست .

حسینعلی محمدی به خبرنگار ایرنا گفت : همیشه روزها و هفته های آخر سال بخاطر خرید نوروزی بازارهای استان مازندران مملو از جمعیت بود اما امسال این رویه تغییر کرده است که ناشی از موضوع بیماری کووید ۱۹ می باشد . 

وی افزود : در یکسال اخیر و با افزایش آمار مبتلایان به این بیماری طی چند مرحله صنوف براساس رنگ شهرها تعطیل شدند و فعالیت تمام صنوف بجز صنوف سطح یک تعطیل شد . 

براساس تقسیم بندی ستاد ملی کرونا ، صنوف سطح یک به آن دسته صنوفی اطلاق می شود که خدمات ضروری و روزمره مردم را ارائه می کنند از جمله نانوایی ها ، فروشگاه های عرضه مواد غذایی می باشد .

معاون پدافند غیرعامل مازندران گفت : اخیراً با تغییر رنگ اکثر شهرهای مازندران از قرمز به نارنجی و اجازه از سرگیری فعالیت صنوف شاهدیم که این بار شروع فعالیت صنوف با دوره های قبل متفاوت است و شاهد پیش بازی مردم از خرید نوروزی هستیم.

وی توضیح داد : از ماه بهمن شاهد شلوغی زیاد بازارهای مازندران هستیم که این روال عادی و معمول سالهای گذشته نیست که به نظر می رسد احتمالا پیش بینی مردم مبنی بر تعطیلی دوباره صنوف بخاطر افزایش تعداد مبتلایان روی این مساله تاثیر گذاشته است .

محمدی با اشاره به اینکه آمارهای دانشگاههای علوم پزشکی بابل و مازندران نشان دهنده افزایش تعداد مبتلایان می باشد ، گفت : این درحالیست که حضور پرشمار مردم در بازارها به عنوان پاشنه آشیل مجموعه دست اندرکار مقابله با کرونا به شمار می رود و بازگشت شرایط قرمز دور از انتظار نیست . 

وی ادامه داد : با توجه به شرایط پیش آمده فعلی در بازار از مسئولان وزارت صمت خواسته شد تا کنترل را و نظارت ها تشدید بدهند  و کارکنان دورکار برای کمک به سیستم بازرسی از صنوف بکار گرفته شوند . 

معاون پدافند غیرعامل مازندران گفت : همچنین تعطیلی های متعدد صنوف و ضررهایی که از این ناحیه بوجود آمد باعث شده تا تاب آوری آنها را بکاهد اما شرایط بیماری به گونه ای است که به همکاری و همراهی مردم و صنوف نیاز داریم .

وی اضافه کرد : در صورت تداوم وضعیت فعلی بازار یعنی حضور پرشمار جمعیت در این مکان ها و قرمز شدن شهرها ناچارا بار دیگر می بایست محدودیت های کرونایی صنوف مبنی بر تعطیلی بازار را اجرا بکنیم . 

برچسب‌ها وزارت صنعت معدن و تجارت کووید-19 مازندران بازار محصولات پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت صنعت معدن و تجارت کووید 19 مازندران وزارت صنعت معدن و تجارت کووید 19 مازندران بازار محصولات اخبار کنکور علوم پزشکی مازندران دانشگاه علوم پزشکی بازارهای مازندران بیماری کووید ۱۹ بیمارستان ها تعداد مبتلایان مردم در بازار تعطیلی صنوف وضعیت قرمز پیش بینی مکان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۵۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود

حجت الاسلام هادی شیرازی مدیرعامل انتشارات خط مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره حال و هوای این نمایشگاه در سال‌های گذشته گفت: شروع دوباره نمایشگاه بعد از قصه ویروس منحوس کرونا، شجاعتی می‌خواست که الحمدلله اتفاق افتاد و روال خوبی را پی گرفت و به نظر بنده سال به سال هم رشد کرد و مردم به نسبت سال‌های قبل استقبال بهتری داشتند. هرچند هنوز به آن سال‌های قدیمی‌تر و گذشته که خیلی اهالی هنر و ادب حضور چشمگیرتری داشتند و فضای شیرین‌تری نسبت به سال‌های نزدیک‌تر ما داشت، نرسیده ولی امیدوارم که این جریان نیز رخ دهد و آن حالت پدری که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حوزه فرهنگ می‌رود، اتفاق بیفتد.

وی درباره استقبال مخاطبان از این رویداد فرهنگی گفت: مردم با نمایشگاه کتاب قهر نیستند، اما مسأله کتاب باید بیشتر به عنوان یک نیاز جا بیفتد. هرچقدر اقتصاد مردم و خانوارها کوچک شود، تاکید بر کتاب به عنوان یک نیاز اساسی سخت‌تر می‌شود. باید بین همه مردم این نکته را جا بیندازیم که کتاب یک مسئله حل کن است و نیازهای آدمی را در مسیر زندگی حل می‌کند.

حجت‌الاسلام شیرازی افزود: در حال حاضر چند جایگزین برای کتاب پیدا شده است که یکی از آنها فضای مجازی و آموزش‌هایی در این فضاست. این فضا به نحوی جایگزین کتابخوانی مردم شده است که جایگزین دقیقی نیست؛ هر چیزی باید سر جای خودش قرار بگیرد. در عین حال مردم با کتاب آشتی‌اند، با نمایشگاه کتاب هم مشکلی ندارند ولی باید این اتفاق درست و جامع رخ دهد و مردم جایگاه کتاب را درک کنند تا نمایشگاه کتاب هم رونق اساسی به خود بگیرد.

وی درباره کیفیت کتاب‌ها در طی دوره‌های مختلف برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: مسأله کیفیت کتاب یک موضوع نسبی است و به ناشران بستگی دارد. ممکن است یک ناشری کیفیت کارش را در طول این سال‌ها هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ تولید ارتقا داده باشد و ممکن است ناشرانی هم باشند که کیفیت کارشان مثل گذشته‌شان باشد. نمی‌توانم بگویم اتفاق مهمی در این سال‌ها رخ داده است. پیش از این در فضای ادبیات، فرهنگ و کتاب هر روز یک اتفاق و حرکت جدی ملی داشتیم، اما حالا به شدت جای خالی این حرکت‌ها حس می‌شود.

شیرازی افزود: مسایل صنعت نشر با یک یا دو ایده حل نمی‌شود. امروزه می‌گویند به دنبال رقم زدن زیرساخت‌ها هستند و این مسأله‌ای زمان بر است. اگر بخواهیم برای صنعت نشر اتفاق مبارکی بیفتد باید پای حرف جدی خود اهالی صنعت، به‌ویژه بخش خصوصی صنعت نشر نشست. اگر اهالی این حوزه و اهالی اکوسیستم نشر بگویند که دغدغه و مسئله‌شان چیست، آنگاه می‌توان به رخ دادن اتفاقات اساسی برای این صنعت امیدوار بود.

سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت در مصلی امام خمینی تهران برپا می شود.

کد خبر 6087681

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • واکنش کنایه آمیز مقام دولتی به انتقادات مجلس از قیمت دلار و وضعیت بازار ارز
  • سقوط طلا دامن‌گیر نقره شد/ معامله‌گران در لاک احتیاطی!
  • وضعیت بازار ملک در تهران / دلالان از بازار مسکن راضی نیستند!
  • گشایش پنجره صادراتی و حضور در بازارهای بین الملل راهکار اصلی تثبیت بازار مرغ
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران/ آغاز چین بهاره از روزهای آینده
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • ماجرایی تازه برای خریداران طلا/ مالیات جدید در راه است؟
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود