Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرونا همچنان وجود دارد و آن طور که پیش بینی شده است، حداقل یک سال دیگر باید با این ویروس مرگبار زندگی کرد. در این بین، مهم ترین راهکار پیشگیری از ابتلا به این بیماری، رعایت پروتکل ها است.

یک سال است که مردم جهان با آسیب‌های بیماری کووید ۱۹ دست و پنجه نرم می‌کنند. اما، در این بین آمار بالای مرگ و میرهای ناشی از این بیماری است که همچنان باعث ترس و وحشت مردم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرگونه عادی انگاری و تسامح در رعایت کردن پروتکل‌ها و مقاومت در برابر اجرای دستورالعمل‌ها باعث بازگشت بیماری به سیر صعودی و افزایش مرگ و میرها و محدودیت‌ها خواهد شد. زیرا، ویروس کرونا ثابت کرده که با کمترین غفلت به مردم آسیب خواهد زد.

مسافرت می‌توان الگوی بیماری را تغییر دهد

حمید سوری رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید ۱۹، با تاکید بر اینکه هنوز اپیدمی کرونا در کشور کنترل نشده و شرایط شکننده است، گفت: سفرها و به خصوص سفرهای غیرضروری الگوی اپیدمی در جوامع را بر هم زده و جابجایی‌های جمعیتی ناشی از سفر، وخامت ناشی از آن را تشدید می‌کند.

وی بر اهمیت تحقیقات به منظور عوامل بازدارنده کاهش بار بیماری تاکید کرد و افزود: اقدامات درمانی تا حدودی جوابگو خواهد بود، آنچه مهم است، راهکارهای پیشگیری از ابتلاء به این بیماری است که باید به درستی و با استفاده از تحقیقات علمی حاصل شود.

به گفته سوری، اقدامات مقطعی و یک وجهی می‌تواند مردم را دچار خوش خیالی و یا نگرانی کند بنابراین اگر بخواهیم اپیدمی را کنترل کنیم چاره‌ای نداریم جز این که در این بحران پیشگیری را مقدم بر درمان بدانیم.

وی با تاکید بر اینکه رویکرد جامع و عمیق برای کنترل اپیدمی ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: امروز مردم کشور و دنیا نیاز به روش‌های علمی و مؤثری دارند تا شاهد کاهش بار بیماری و پیشگیری از تلفات بیشتر باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه اصلی ترین عامل شیوع این ویروس حضور در اجتماعات است، تاکید کرد: مبتلایان بدون علامت یا افرادی که در دوره پنهان بیماری هستند، بیشترین کانون‌های خطر شیوع کرونا محسوب می‌شوند. معمولاً این افراد قابلیت مبتلا کردن دیگران را حتی در فرم‌های شدیدتر و مرگبار بیماری را دارند.

شرایط شکننده است

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه شرایط کرونایی کشور همچنان بی ثبات و شکننده است و نباید دچار خوش‌بینی کاذب شویم، افزود: تجربه مبارزه با کرونا در کشور به خوبی نشان می‌دهد که رابطه مستقیم و معنی داری میان کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش موارد بستری روزانه ناشی از بیماری و به دنبال آن افزایش مرگ و میر ناشی از آن وجود دارد.

لاری ادامه داد: فراموش نکنیم که وضعیت بیماری در کشور به هیچ وجه به ثبات نرسیده و همچنان شکننده و ناپایدار است بنابراین به هیچ وجه نباید دچار خوش بینی کاذب شویم.

وی تاکید کرد: مبارزه با بیماری همچنان ادامه دارد و امیدواریم با تقویت و استمرار همکاری مردم در عمل به توصیه‌های بهداشتی و پرهیز از هرگونه عادی انگاری شرایط مجدداً شاهد خیز بیماری در دو ماه پایانی سال نباشیم.

کاهش آمار بیماران با واکسن

در همین حال علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شروع برنامه واکسیناسیون در سریع‌ترین زمان ممکن را برای کاهش آمار مبتلایان خواستار شد و افزود: هر چند ممکن است اطلاعات درستی درباره پایداری واکسن‌ها و ایمنی حاصل از آن نداشته باشیم اما با توجه به امنیت و کم خطر بودن واکسن‌ها در مقایسه با عفونت‌های طبیعی ناشی از کرونا، همچنان اجرای برنامه واکسیناسیون یکی از مهمترین مواردی است که می‌تواند ایمنی در برابر کرونا را در بالاترین سطح محقق کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر چنانچه روش‌های کنترلی با اهتمام بیشتر اعمال شود، چرخش ویروس به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت گفت: تنها اقدامات پیشگیرانه می‌تواند مجال تغییرات ویروس‌ها را کاهش دهد.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه واریانت‌های مختلف کووید ۱۹ در کشورهایی شناسایی شده که ویروس آزادانه در حال چرخش است، تاکید کرد: مقایسه آمارهای ابتلاء به کرونا در کشورهایی نظیر انگلستان، برزیل، آفریقا و آلمان زنگ خطر جهش ویروسی خارج از کنترل را به صدا در می‌آورد.

مهر/

برچسب ها: کرونا ، الگوی بیماری ، بیماری کرونا لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000MZf

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: کرونا الگوی بیماری بیماری کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۷۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک عامل مهم ابتلا به یائسگی زودرس

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد هرچه زنان در سنین پایین و زودتر به دیابت مبتلا شوند، ممکن است زودتر وارد یائسگی شوند. از آنجا که نرخ دیابت به طور پیوسته افزایش یافته است، هدف از این تحقیق این بود که پیامدهای طولانی‌مدت دیابت پیش از یائسگی بر سلامتِ باروری زنان بررسی شود. مطالعات روی بیش از ۱۱۰۰۰ زن نشان داد که: تشخیص دیابت نوع ۱ قبل از ۳۰ سالگی یا دیابت نوع ۲ بین ۳۰ تا ۳۹ سالگی، هر دو با شروع زودرس یائسگی ارتباط دارد. از طرفی تشخیص دیابت نوع ۲ بعد از ۴۰ سالگی، در مقایسه با زنانی که به دیابت مبتلا نیستند، با یائسگی دیررس مرتبط است.

ناگفته نماند که در این میان، محققان هیچ ارتباط معناداری بین دیابت در دوران بارداری (دیابت بارداری) و سن یائسگی پیدا نکردند.

دکتر وراتی مهرا، نویسنده این مطالعه از دانشگاه تورنتو، گفت: ما در طی این مطالعات، دریافتیم ارتباطی قطعی میان تشخیص زودهنگام دیابت و یائسگی زودرس [در مقایسه با افرادی که دیابت نداشتند] وجود دارد.

او گفت: امیدواریم نتیجه تحقیقات ما، شروعی باشد برای تحقیقات مفصل در این زمینه؛ تا بتوانیم اثرات طولانی‌مدت دیابت بر بدن انسان و سیستم تولید مثل را بهتر درک کنیم و تا حد ممکن از عوارض آن پیشگیری نماییم.

همزمانی دیابت و یائسگی

دیابت و یائسگی وقتی با یکدیگر همراه می‌شوند، می‌توانند تاثیرات مختلفی بر روی بدن داشته باشند که مهم‌ترین آنها «تغییر سطح قند خون» است. در این شرایط، پاسخی که سلول‌ها به ترشح هورمون انسولین می‌دهند، تحت تأثیر دو هورمون استروژن و پروژسترون قرار می‌گیرد. انسولین هورمونی است که برای دریافت و استفاده از قند خون توسط سلول‌ها ضروری است. با تغییر سطح هورمون‌های زنانه در دوران یائسگی، سطح قند خون هم دچار نوسان می‌شود. در این دوران ممکن است متوجه شوید که قند خونتان بیشتر از قبل تغییر می‌کند، ناگهان افت می‌کند یا ناگهان بالا می‌رود. درصورتی که میزان قند خون از کنترل خارج شود، ریسک بروز عوارض دیابت در شما بالا می‌رود.

یائسگی می‌تواند کنترل قند خون را دشوار کند، با این حال می‌توان این وضعیت را مدیریت کرد؛ کافیست یک سبک زندگی سالم را انتخاب کنید؛ برنامه‌ غذایی مغذی و روزانه ۳۰ دقیقه پیاده‌روی ساده علاوه بر کنترل دیابت، در کاهش عوارض یائسگی و ایجاد حس بهتر در شما نقش دارد.

در این بین‌، اندازه‌گیری مکرر قند خون و فشار خون را فراموش نکنید.

طبق گفته کارشناسان، نتایج حاصل از تحقیق فوق، به شواهد روبه‌رشد عوارضی که دیابت بر بدن انسان وارد می‌کند، افزوده شده است. یافته‌ها نشان می‌دهند زنانی که در سنین جوانی به دیابت مبتلا می‌شوند، بیشتر مستعد پیری تخمدان‌ و یائسگی زودرس هستند.

منبع: upi

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901426

دیگر خبرها

  • یک عامل مهم ابتلا به یائسگی زودرس
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • آیا خوردن جوش شیرین خطرناک است؟
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت