Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیر ایرانی بعد از گذشت ۸۰ سال از اروپا به ایران بازگشت، اما تنها بازمانده این گونه با ارزش شرایط خوبی ندارد و درگیر بیماری تنفسی است.

به گزارش شریان نیوز،  اردیبهشت ماه سال گذشته یک شیر نر ایرانی موسوم به هیرمان وارد کشور شد و این موضوع سبب شد تا پس از گذشت ۸۰ سال مجددا میزبان این گونه بومی باشیم، در چارچوب برنامه تکثیر و نگهداری از گونه‌های در خطر انقراض این گونه با ارزش به‌ صورت رایگان به ایران منتقل شد و پس از آن یک شیر نر ایرانی دیگر به نام ایلدا وارد کشور شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیر ایرانی یا شیر آسیایی هم اکنون گونه منقرض شده‌ا‌ی است که تنها تعداد انگشت شماری از آن در باغ وحش‌های دنیا وجود دارد، جالب است بدانید که شیر آسیایی در گذشته در دشت‌های ایران به تعداد فراوان بود، اما به علت شکار بی رویه تفریحی شاهزادگان قاجار و به مرور زمان اشغال زیستگاه‌های آن توسط انسان‌ها منقرض شد و برای آخرین بار در سال ۱۳۲۰ خورشیدی یک ماده شیر ایرانی در ۶۴ کیلومتری شمال دزفول مشاهده شد.

این گونه خاص پس از ورود به ایران به باغ وحش ارم تهران منتقل شد تا مردم بتوانند حیوانی را که تنها عکس از آن باقی مانده بود، از نزدیک مشاهده کنند، اما حالا خبر‌های خوشایندی بعد از گذشت نزدیک به دوسال از این شیر آسیایی به گوش نمی‌خورد.

باغ وحش ارم در چند ماه اخیر به دلایل مختلف که یکی از آن‌ها سهل انگاری بوده است دو گونه با ارزش یک شامپانزه ماده و یک ببر ماده را از دست داده و حالا پس از مدت کوتاهی نوبت به هیرمان (شیر ایرانی) رسیده است.

شیری که بعد از حدود ۸۰ سال دوباره به ایران بازگشته بود که می‌شد با اتخاذ تدابیری خاص در جهت احیای این گونه تلاش کرد، اکنون در حال از بین رفتن است، در نهم بهمن ماه محمد کرمی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران درباره حال نامساعد شیر ایرانی اظهار کرد: از روز سه‌شنبه ۷ بهمن هیرمان بد حال شده است، باغ وحش ارم این موضوع را سریعا به ما و دامپزشک باغ وحش اطلاع داد و از همان زمان اقدامات درمانی آغاز شد.

وی ادامه داد: علائم بالینی شیر نر ایرانی باغ وحش ارم بی حالی و آبریزش بینی است، همچنین این شیر دچار اختلال در قسمت فوقانی سیستم تنفسی شده است.

با پیگیری‌های باشگاه خبرنگاران جوان درباره آخرین وضعیت این شیر ۹ ساله شهاب الدین منتطمی مدیرکل دفتر مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست در ۱۳ بهمن ماه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بر اساس اعلام سازمان محیط زیست استان تهران مبنی بر اینکه حال شیر نر ایرانی باغ وحش ارم (هیرمان) مساعد نیست و کسالت دارد، این حیوان را برای درمان به بیمارستان دامپزشکی انتقال دادیم و کار‌های درمانی آن انجام شده است.

او بیان کرد: اکنون حال هیرمان مساعد است و بنا به اعلام بیمارستان دامپزشکی این شیر دچار مشکل تنفسی بوده است.

مدیرکل دفتر مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست درباره آخرین وضعیت باغ وحش ارم، تصریح کرد: هفته گذشته بازدید کاملی از باغ وحش ارم توسط همکارانم انجام شد و در آینده نزدیک تذکراتی به باغ وحش ارم مبنی بر عدم رعایت دستورالعمل‌های از پیش گفته شده داده خواهد شد.

این درحالی است که یکی از پزشکان معالج این شیر ایرانی درباره وضعیت هیرمان گفته بود که وضعیت هیرمان خیلی بد است و زمانی که او به بیمارستان منتقل شد در حال مرگ بود، به طوری که اگر به او رسیدگی نمی‌شد قطعا تلف می‌شد، اما به موقع او را از مرگ نجات دادیم.

یکی از کارکنان سابق باغ وحش ارم که به صورت روزانه از حال این شیر نر ایرانی باخبر است، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: باغ وحش ارم مشکلات فراوانی دارد و نیاز است برای بهبود این وضعیت نامناسب مسئولان مربوطه به صورت مستمر از این فضا بازدید داشته باشند.

او در ادامه بیان کرد: درباره حال هیرمان باید بگویم که این بیماری تنفسی حداقل از سه ماه پیش برای این حیوان ایجاد شده است و اگر وضعیت حیوانات موجود در باغ وحش ارم به صورت هفتگی پایش می‌شد، زودتر از این‌ها متوجه حال بد هیرمان می‌شدیم.

او با اشاره به اینکه این حیوان هم اکنون دچار عفونت شدید تنفسی است، گفت: خوشبختانه حال هیرمان رو به بهبودی است، اما اگر نظارت خاصی بر او نباشد و دارو‌های تجویزی به صورت مرتب به او داده نشود، مجدد حال او وخیم خواهد شد.

گفتنی است، مرگ و میر به دلیل بیماری، هجوم سایر حیواناتی که در طبیعت زندگی می‌کنند بدون سابقه نیست، اما از باغ وحش ارم که به نوعی باید استاندارد‌ترین باغ وحش کشور باشد، انتظار می‌رود تا جان این حیوانات به ویژه حیواناتی که خاص و در معرض انقراض هستند اهتمام ویژه داشته باشد تا به مرور زمان شاهد تلفات کمتری در حیات وحش این مجموعه به دلیل سهل انگاری باشیم.

منبع: شریان

کلیدواژه: شیر نر ایرانی باغ وحش ارم شیر ایرانی حیات وحش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۷۵۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سید علی طاهری اطاق‌سرا اظهار داشت: یکی از شرکت‌های بزرگ کشور برنج‌های در انبار مانده کشاورزان را در دو ماه گذشته خرید و این اتفاق به افزایش قیمت برنج ایرانی انجامید.

بیشتر بخوانید: قیمت جدید برنج اعلام شد

وی از افزایش قیمت برنج ایرانی خبر داد و گفت: اوایل اسفند سال گذشته قیمت برنج ایرانی سیر افزایشی پیدا کرد و به طور مثال قیمت نوع طارم آن به طور تدریجی ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان در هر کیلو نیز بالا رفت؛ این سیر افزایشی قیمت تا پس از تعطیلات عید و ۱۰ روز گذشته هم ادامه داشت، اما از حدود ۱۰ روز پیش تاکنون قیمت‌ها تثبیت شده و تغییری نداشته است.

وی افزود: در پی این افزایش قیمت برنج طارم از حدود ۶۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تا ۹۰ هزار تومان در هر کیلو تغییر یافت البته این قیمتی است که از کشاورزی خرید می‌شود و برنج طارم بسته‌بندی شده که به دست مصرف‌کننده نهایی در سراسر کشور می‌رسد ۱۱۰ هزار تا ۱۲۰ هزار تومان در هر کیلو است.

طاهری ادامه داد: دلیل افزایش قیمت این است که یکی از شرکت‌های بزرگ کشور حجم زیاد برنجی که در سال گذشته به دلیل مازاد برنج در بازار در انبارها مانده بود را از کشاورزان خرید و در طول ۱۰ تا ۱۵ روز کاری هم پول برنج خریداری شده را پرداخت کرد، در نتیجه این افزایش تقاضا برای برنج قیمت آن چنان که شرح داده شد، افزایش یافت.

رییس اتحادیه برنج‌فروشان شهر بابل اظهار کرد: این شرکت در نشستی که با یکی از وزارتخانه‌ها داشت بر سر خرید برنج‌های انبار شده به توافق رسید و در ابتدای امر و اوایل اسفند برنج را با قیمت ۶۸ هزار تومان تا ۷۰ هزار تومان در هر کیلو از کشاورزان می‌خرید، اما هر قدر خرید این شرکت ادامه پیدا می‌کرد قیمت کشاورزان برای برنج بالاتر می‌رفت و تا ۹۵ هزار تومان در هر کیلو هم پیش رفت تا اینکه سرانجام خرید آن ۱۰ روز پیش متوقف شد.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر خرید این شرکت از برنج‌کاران مازندرانی بود، اما از گیلانی‌ها هم خرید کرد.

گرانی برنج در پی افزایش نرخ دلار

طاهری افزایش نرخ ارز را هم بر افزایش قیمت برنج ایرانی موثر دانست و گفت: افزایش اخیر قیمت ارز که به گران شدن برنج‌های وارداتی انجامید نیز در افزایش تقاضا برای برنج ایرانی و بالا رفتن قیمت آن تاثیر داشت. با افزایش نرخ ارز قیمت برنج‌های خارجی ۱۰ هزار تومان تا ۱۵ هزار تومان بالا رفت.

وی افزود: با این حال حدود ۲۵ درصد کشت پارسال هنوز فروخته نشده و در انبارها مانده که البته این بخش متعلق به تاجران است نه کشاورزان.

رییس اتحادیه برنج‌فروشان شهر بابل پیش‌بینی کرد که در فصل برداشت برنج امسال قیمت‌ها مانند سال گذشته سرکوب نشود و توضیح داد: با این حال متاسفانه قیمت کشت برنج از ۴۰ میلیون تومان در هر هکتار در سال ۱۴۰۲ به ۵۰ میلیون تومان در سال جاری افزایش پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: قیمت مطلوب برنج‌کار برای هر کیلو برنج با وجود هزینه‌ای که باید برای کشت برنج خرج شود رقمی حدود ۱۲۰ هزار تومان در هر کیلو است، اما برای این قیمت تقاضایی وجود ندارد در نتیجه برنج‌کار مجبور است از سود خود کم کند تا بازار را از دست ندهد به نظر می‌رسد امسال برنج از برنج‌کار با قیمتی بین ۸۵ تا ۹۵ هزار تومان خریداری شود.

طاهری از وضعیت خوب ذخایر آبی خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان برداشت همین وضعیت برقرار باشد و مشکل تامین آب نداشته باشیم.

وی در نهایت برآورد کرد که محصول برنج امسال از شالیزارهای مازندران به بیش‌تر از یک میلیون تن برسد.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1228858 برچسب‌ها قیمت کالا

دیگر خبرها

  • فیلم/ مشاهده گونه نادر پلنگ سایبان در لرستان
  • رخ‌نمایی پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • علّت تغییر رویکرد احتمالی اسرائیل در برابر حماس/ امن‌ترین نقطه دریایی در سطح جهان
  • فیلم | مشاهده گونه نادر پلنگ سایبان در لرستان
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • علت افزایش قیمت برنج ایرانی مشخص شد
  • فوری؛ سهمیه ایران در لیگ نخبگان مشخص شد