Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@20:44:47 GMT

امضای قرارداد پروژه ۲۹ میلیارد دلاری توسعه LNG قطر

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۵۸۴۶۰

امضای قرارداد پروژه ۲۹ میلیارد دلاری توسعه LNG قطر

شرکت قطر پترولیوم شرکتهای چی یودا و تکنیپ اف ام سی را برای قرارداد اصلی ساخت در پروژه توسعه ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع (LNG) انتخاب کرد.

به گزارش ایسنا، سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر و مدیرعامل قطر پترولیوم در مراسمی در دوحه توافقنامه ای به ارزش حدود ۱۳ میلیارد دلار را با این دو شرکت امضا کرد. وی گفت: هزینه کلی این پروژه توسعه ۲۸.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷۵ میلیارد دلار خواهد بود. این قرارداد اصلی بود که ما منتظر امضای آن برای نهایی کردن هزینه های پروژه بودیم. قطر پترولیوم تا دو هفته دیگر قراردادی برای ساخت مخازن ذخیره سازی اعطا خواهد کرد و تقریبا تمامی قراردادهای مربوط به این پروژه را تا پایان امسال امضا می کند.

قطر با ظرفیت تولید ۷۷ میلیون تن در سال، بزرگترین تولیدکننده LNG جهان است. با این حال توسعه جدید ظرفیت تولید در نقاط دیگر جهان به خصوص در استرالیا، از سهم بازار قطر کاسته است. پروژه جدید، بزرگترین پروژه LNG در دست ساخت در جهان است و تولید سالانه قطر را به ۱۱۰ میلیون تن افزایش خواهد داد.

کعبی گفت: قطر سرگرم مذاکره با شرکتهای اکسون موبیل، شورون و کونوکو فیلیپس و همچنین شرکتهای نفتی دیگر به عنوان شرکای احتمالی برای کسب ۳۰ درصد سهم در پروژه توسعه ظرفیت تولید LNG است. قطر پترولیوم اسناد مناقصه را هفته آینده به این شرکتها ارسال می کند و تا پایان سال شریکی انتخاب خواهد کرد یا این که این پروژه را به تنهایی انجام می دهد.

به گفته وزیر انرژی قطر، چندین خریدار LNG در آسیا هم علاقمند به سرمایه گذاری در این پروژه هستند و قطر پترولیوم در حال ارزیابی پیشنهاد آنهاست.

کعبی گفت: نخستین تولید گاز از این پروژه توسعه LNG در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۵ آغاز می شود و هر کدام از چهار واحد LNG یا خط تولید، فعالیتشان را به فاصله هر سه تا شش ماه آغاز می کنند تا در اواخر سال ۲۰۲۶ یا اوایل سال ۲۰۲۷ به طور کامل به بهره برداری برسند. هر واحد ظرفیت تولید سالانه هشت میلیون تن را خواهد داشت اما ما می دانیم که امکان تولید بیشتر هم وجود دارد.

شرکت بیکرهیوز در سپتامبر برنده قرارداد تامین سه توربین گازی و شش کامپرسور سانتریفیوژ برای هر کدام از این چهار واحد جدید شد.

قطر قصد دارد ظرفیت تولیدش را تا سال ۲۰۲۷ به ۱۲۶ میلیون تن در سال افزایش دهد. کعبی اظهار کرد قطر پترولیوم به برگزاری مناقصه کامل نیاز ندارد زیرا اکثر قراردادهایی که در نخستین پروژه توسعه امضا شدند شامل گزینه هایی برای فاز بعدی از جمله قیمتهای ثابت هستند. این شرکت تنها ممکن است مناقصه ای برای دو واحد LNG اضافی برگزار کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، قطر در فاصله سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ برای توسعه میدان نورت فیلد که بزرگترین ذخایر گازی جهان را دارد و با ایران در آن شریک است، برای خود مهلت قانونی تعیین کرده بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پروژه LNG قطر قطر پترولیوم پروژه توسعه ظرفیت تولید میلیون تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۸۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت ۵ میلیارد دلاری قرارگاه خاتم‌ با خارجی‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، حسینی سخنگوی قرارگاه خاتم‌الانبیاء، گفت: مجموعه قرارگاه با توجه رسالت خود همواره در کنار دولت‌ها بوده و به عنوان بازوی اجرایی دولت نقش آفرینی می‌کند و در تمام حوزه‌های عمرانی و زیرساختی و در ٨ هلدینگ قرارگاه خاتم‌الانبیاء تمرکز داریم؛ مهمترین پروژه‌های مهم قرارگاه حضور در پروژه فشار افزایی میادین نفت و گاز بوده که نتیجه آن کمک به رفع ناترازی گاز کشور است.

سخنگوی این هلدینگ درباره حضور قرارگاه در میادین مشترک و حضور در میدان آرش اظهار داشت: قرارگاه به حوزه میادین مشترک ورود کرده البته میدان گازی آرش شرایط خاص خود را دارد و هنوز کار اجرایی را در میدان آرش شروع نکردیم و همچنین از دیگر پروژه‌های مهم حضور در طرح توسعه فرودگاه حضرت امام است.

وی با اشاره به ارتباط قرارگاه با کشورهای خارجی ادامه داد: قرارگاه در پروژه‌های فرامرزی هم حضور دارد که مهمترین آن صدور خدمات فنی و مهندسی بوده و نمونه اخیر آن، حضور در پروژه‌های سریلانکا بوده‌است. ارزش مشارکت خارجی قرارگاه در پروژه‌های متعدد ۵ میلیارد دلار است و این قراردادها برای کشور ارزآوری قابل توجهی خواهد داشت.

سخنگوی قرارگاه خاتم‌الانبیاء با اشاره به اینکه بخش خصوصی در بحث صدور خدمات مهندسی با مشکل نقل و انتقالات مالی مواجه است آیا قرارگاه با این مشکل مواجه نیست، ادامه داد: این مشکل برای تمام مجموعه‌ها و حوزه‌ها وجود دارد و با توجه به محدودیت‌ها در بخش نقل و انتقالات مالی با مشکلاتی مواجه هستیم اما انتقالات در حال جریان است و قفل نشده است.

وی در خصوص مشارکت پروژه‌های نهضت ملی مسکن، گفت: برنامه‌ریزی برای ورود قرارگاه به پروژه‌های نهضت ملی مسکن در دستور کار قرار گرفته و جلسات زیادی در این زمینه برگزار شده است.

کد خبر 6091425 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد
  • نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ فرصتی برای امضای تفاهم نامه‌های دوجانبه و چند جانبه است
  • امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • مینی پالایشگاه دهدشت کلنگ‌زنی شد
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • تولید گوجه فرنگی به ۳۰۰ هزار تن می‌رسد
  • مشارکت ۵ میلیارد دلاری قرارگاه خاتم‌ با خارجی‌ها
  • شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰
  • کمک 500 میلیارد دلاری چین به پروژه شهر هوشمند نئوم