Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-06@00:13:53 GMT

تراشه سازان آسیایی به جنگ کمبود عرضه جهانی می‌روند

تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۵۸۴۶۷

تراشه سازان آسیایی به جنگ کمبود عرضه جهانی می‌روند

شرکتهای تراشه سازی آسیایی به توسعه ظرفیت تولیدشان شتافتند تا کمبود جهانی که تولید بسیاری از صنایع به خصوص خودروسازان را مختل کرده است را برطرف کنند.

به گزارش ایسنا، شرکتهای خودروسازی از جنرال موتورز تا استلانتیس و هوندا موتور خطوط مونتاژ کارخانه هایشان را به دلیل کمبود تراشه تعطیل کرده اند. البته بخشی از این کمبود ناشی از تحریمهایی است که دولت سابق آمریکا علیه کارخانه های تراشه سازی چینی وضع کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از شرکتها کارکنانشان را مرخص کرده اند.

کارخانه های تولید ریزتراشه ها که عمدتا متعلق به شرکتهای آسیایی است و معمولا تراشه هایی با پیشرفتگی کمتر تولید می کنند، به دلیل سرمایه گذاری اندک در سالهای اخیر در مضیقه قرار گرفته اند. اکثر این کارخانه ها برای تولید تراشه های خودرو استفاده می شوند.

تقاضای مصرف کننده در چین به خصوص برای خودرو به شکل سریع غیرمنتظره ای از بحران ویروس کرونا بهبود پیدا کرده و سفارشات برای محصولاتی نظیر لپ تاپ و تلفنهای همراه در مناطق جهان که همچنان درگیر محدودیتهای کرونایی هستند، رشد کرده است.

شرکت تراشه سازی SMIC چین هفته گذشته اعلام کرد ظرفیت تولید ویفر در کارخانه تولیدات هشت اینچی را امسال به ۴۵ هزار ویفر در ماه افزایش خواهد داد. با این حال این شرکت خاطرنشان کرد افزایش ظرفیت به سرعت اتفاق نخواهد افتاد زیرا تامین تجهیزات زمان می برد و این شرکت همچنان با اختلالات زنجیره تامین به دلیل تحریمهای وضع شده از سوی دولت سابق آمریکا دست و پنجه نرم می کند.

شرکت TSMC تایوان که بزرگترین تراشه سازی قراردادی جهان است، اعلام کرد تولید محصولات مرتبط با خودرو را توسعه خواهد داد و اکنون انتظار دارد هزینه سرمایه برای تولید و توسعه تراشه های پیشرفته امسال بین ۲۵ تا ۲۸ میلیارد دلار باشد که ۶۰ درصد بالاتر از هزینه انجام شده در سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

شرکت یونایتد میکرو الکترونیکس (UMC) که یک تراشه ساز تایوانی دیگر است، قصد دارد ۱.۵ میلیارد دلار برای تجهیزات جدید در سال میلادی جاری هزینه کند که ۵۰ درصد در مقایسه با یک میلیارد دلار در سال گذشته افزایش خواهد داشت.

شرکت اس کی هاینیکس کره جنوبی که دومین تراشه ساز بزرگ جهان است، برنامه هایش برای انتقال تاسیسات ساخت تراشه های هشت اینچی به چین را سرعت بخشیده است و انتظار دارد این اقدام هزینه هایش را کاهش دهد. این شرکت در تلاش برای انجام این جابجایی به سرعت ممکن به جای برنامه دو ساله ای است که پیش از این برنامه ریزی کرده بود.

شرکت رنساس الکترونیکس ژاپن اعلام کرده سرگرم مذاکره برای خرید شرکت طراح تراشه انگلیسی-آلمانی "دیالوگ سمیکانداکتور" به ارزش شش میلیارد دلار است تا از تقاضای رو به رشد برای تراشه های خودرو بهره برداری کند.

بر اساس گزارش رویترز، کمبود عرضه و افزایش تقاضا روی قیمتها تاثیر گذاشته است. شرکت UMC انتظار دارد قیمتهای تراشه امسال به دلیل محدودیتهای عرضه که ماهها ادامه خواهد داشت، چهار تا شش درصد رشد کند در حالی که شرکت رنساس به رویترز گفته است در حال مذاکره برای افزایش ۱۵ درصدی قیمت تراشه های خودرو و افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت تراشه های دیگر است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کمبود تراشه شرکت TSMC تایوان شرکت SMIC چین کمبود تراشه خودرو میلیارد دلار تراشه سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۵۸۴۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط بلوتوثی با فضا برقرار شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترستینگ انجینرینگ، اسپیس ایکس در ماموریتی که ۴ مارس به فضا انجام داد ۲ ماهواره شرکت آمریکایی هابل نتورک را به مدار زمین برد. این ماهواره ها اکنون به یک ویژگی نوین برقراری ارتباط بلوتوثی با زمین از فاصله بیش از ۶۰۰ کیلومتری است.

شرکت هابل نتورک در سال ۲۰۲۱ میلادی تاسیس شده و هدف آن ایجاد ارتباط بلوتوثی بین ماهواره ها و زمین است. بن وایلد یکی از بنیانگذاران این شرکت که با اینترنت اشیا سروکار دارد، با شنیدن این ایده شوکه شد اما او با توجه به تجربیاتش در خصوص دستگاه های اینترنت اشیا معتقد بود که این ابزارها انرژی زیادی مصرف می کنند، راه اندازی شان بسیار گرانبها است و قابلیت اتصال جهان ندارند.

راه حل این مشکل ارتباطات بلوتوثی بود که شرکت هابل نمایش داد. مدیر ارشد اجرایی شرکت در این باره می گوید: ما با نشان دادن آنکه می توانیم سیگنال هایی به طور مستقیم از تراشه های بلوتوثی در فضا در فاصله ۶۰۰ کیلومتری بفرستیم و دریافت کنیم هزاران کارشناس مردد که مدعی بودند ما می خواهیم به غیرممکن دست یابیم را شکست دادیم.

البته شرکت مذکور فناوری بلوتوث را دوباره اختراع نکرده بلکه ارتباطات ماهواره ای آن با تراشه های بلوتوثی ۳.۵ میلی متری یک به روز رسانی نرم افزاری دریافت کرده اند. این به روز رسانی به تراشه ها اجازه داد تا در مسافتی طولانی تر و با استفاده از انرژی کمتر پل ارتباطی ایجاد کنند.

آنتن های ماهواره ها که مانند یک شیشه بزرگنما عمل می کند، می تواند سیگنال های کم قدرت از تراشه های روی زمین را جذب کند. محققان همچنین باید مشکلات مربوط به تاثیر داپلر و ناهمخوانی فرکانس ها در ارتباطات را حل می کردند زیرا داده ها بین دو شی با سرعت بالا جابجا می شد.

این شرکت ادعا می کند با کاهش ۲۰ برابری تخلیه شارژ باتری و ۵۰ برابر هزینه های عملیاتی، مشکل اتصال جهانی را حل کرده است. هدف این شرکت اتصال یک میلیارد دستگاه در سراسر جهان و متحول کردن صنایع مختلف با فناوری خود است.

هابل تصمیم دارد در سال جاری میلادی سومین ماهواره خود را به مدار زمین بفرستد و پس از آن نیز در ماه های آینده ماهواره چهارم به مدار زمین خواهد رفت. استارت آپ مذکور تصمیم دارد ۳۲ ماهواره را تا اواخر ۲۰۲۵ و اوایل ۲۰۲۶ میلادی به طور یکباره به مدار زمین بفرستد و فرایند احداث خوشه را تکمیل کند.

هنگامیکه خوشه ماهواره تکمیل شود، ارتباط بلوتوثی با یک ماهواره این شرکت حداقل ۸ بار برقرار می شود. شرکت هابل تصمیم دارد سرویس هایی مانند رصد خاک و غیره را ارائه کند.

کد خبر 6096938 شیوا سعیدی قوی اندام

دیگر خبرها

  • شرایط فروش قسطی جک J ۴ و کی ام سی T ۸
  • عزم جهانی برای پایان دادن به استفاده از زغال‌سنگ
  • ارتباط بلوتوثی با فضا برقرار شد
  • ال۹۰ ایرانی چه مشخصات و ویژگی هایی دارد؟ + تصویر
  • مکمل خارجی و وارداتی نداریم | بیشترین تقلب در این مکمل‌هاست | روش‌ های تشخیص مکمل اصل از تقلبی 
  • ساعت هوشمند Black Shark GS3 عرضه شد
  • برقراری نخستین ارتباط بلوتوثی با فضا/ مقرون به‌صرفه و کارآمد
  • واکاوی تخصیص «۲ و نیم میلیارد دلار ارز برای مونتاژ ۲۵۰ هزار خودروی چینی» به جای تولید ۷۰۰ هزار خودرو در داخل!
  • افزایش قیمت جهانی نفت/ برنت ۸۳ دلار و ۸۵ سنت شد
  • مشارکت‌های مردمی همزمان با تزریق زمین در نهضت ملی مسکن