Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز سه شنبه ایرنا ، الاخبار نوشت :

پاتریک دورل مشاور رئیس جمهوری فرانسه در امور خاور نزدیک پایان هفته وارد بیروت می‌شود. برخی با توجه به اینکه نتایج آن به طور حتم مثبت خواهد بود، روی این دیدار حساب باز کرده‌اند.  اما اکنون ابهامات بزرگی درباره تلاش‌های بین‌المللی «برای لبنان» وجود دارد، درحالی که فرانسه مدعی است که تشکیل کابینه جدید بسیار نزدیک است، اما چند شاخص منفی برای بی‌اعتمادی به تحرکات فرانسه جهت حل بحران سیاسی لبنان وجود دارد که در ذیل آمده است:

اول اینکه، احزاب سیاسی لبنان که برای سفر «سعد الحریری» نخست وزیر مکلف لبنان به خارج از کشور لحظه‌شماری می‎ کردند، متوجه شدند که وی «دست خالی» به کشور برخواهد گشت؛ به طوری که پس از مصر و امارات به پاریس نخواهد رفت و به گفته منابع آگاه، قرار است طی دو روز آینده از ابوظبی به ترکیه برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفرش به ترکیه مربوط به پرونده‌های «مالی-شخصی» است و این بدین معناست که فرانسوی‌ها راه‌حل جدیدی ندارد که بخواهند درباره آن با سعد الحریری مطرح کنند.

دوم اینکه، تماس‌های اخیر فرانسوی‎ها با روسای احزاب سیاسی لبنان و به ویژه افرادی که به پرونده تشکیل دولت مربوط بودند و سخنان مقامات لبنانی نشان می‌دهد که فرانسوی‌ها هیچ ایده‌ای برای حل بحران ارائه نداده اند و چیزی در چنته خود برای امتیازدهی به لبنانی‌ها و تحت فشار قرار دادن آنها ندارند و تنها تلاش دارند درباره اقدامات احتمالی برای رفع موانع موجود بر سر تشکیل کابینه برآوردی داشته باشند.

سومین شاخصه، ادامه درگیری‌های داخلی لبنان است که در نهایت منجر به حملات رسانه‌ای متقابل رییس جمهوری و رییس پارلمان شده است. حتی اگر پشت پرده این تنش‌ها همان چیزی باشد که انور الخلیل نماینده پارلمان در اظهاراتش درباره «فصل هفتم» بدان اشاره کرده است، اما این کشمکش‌ها در دلِ دو طرف باقی مانده و از بین نمی‌رود.

پاتریک دورل مشاور رئیس جمهور فرانسه در امور خاورنزدیک، پایان این هفته به بیروت سفر خواهد کرد. کسانی که در لبنان این سفر را مورد ارزیابی قرار می‌دهند، زمان بازگشت فرانسه را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند و بر این باورند که بازگشت مجدد فرانسه به لبنان به تغییر شرایط سیاسی منطقه ناشی از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا مرتبط است و معتقدند که این تغییر شرایط شاید به یک نوع آتش‌بس در لبنان از طریق تشکیل یک دولت «توافقی» منجر شود.

پاریس به تغییر دولت آمریکا به عنوان فرصتی برای جبران شکستش در پرونده لبنان نگاه می‌کند اما واقعیت این است که آمریکایی‌ها به پرونده لبنان خوشبین نیستند، بلکه برعکس برخی‌ها به دنبال بازاریابی در این خصوص هستند. اولویت آمریکایی‌ها جای دیگری است و لبنان در آخرین دستور کار آنها قرار دارد، بنابراین پرونده‌ای که در دست فرانسوی‌ها است، یک حکم مطلق نیست، بلکه یک طرح پیشنهادی است که ممکن است آمریکایی‌ها با آن موافقت و یا آن را رد کنند.

پاریس تاکنون موفق به حصول توافق «فرانسوی-سعودی» به سبک توافق به دست آمده «فرانسوی-اماراتی» درباره پرونده لبنان نشده است؛ چراکه اماراتی‌ها در این خصوص بازتر عمل کردند، اما ریاض همچنان بر مواضع خود در مخالفت با هرگونه حل و فصل سیاسی با حزب الله و ایران تأکید دارد. از سوی دیگر، امارات قادر به نقش‌آفرینی موثر و مستقل از عربستان در پرونده لبنان نیست و سعد الحریری نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه لبنان با وجود وابستگی زیاد به فرانسه، نمی‌تواند دیدگاه سعودی برای هرگونه حل و فصل بحران لبنان و تشکیل کابینه جدید را نادیده بگیرد.

در دولت فرانسه هیچ گونه نظر واحدی درباره پرونده لبنان وجود ندارد. «برنارد امیه» مدیر کل اداره اطلاعات خارجی فرانسه به سعد الحریری گرایش دارد، اما سایر مقامات فرانسوی ترجیح می‌دهند «به‌ شکل دیگری» در برخورد با سعد الحریری اقدام کنند.

البته موانع داخلی لبنان بسیار بیشتر از موانع خارجی است و هیچ‌یک از طرف‌های داخلی و احزاب سیاسی لبنان حاضر به عقب‌نشینی از مواضع خود در رابطه با تشکیل کابینه جدید نیستند. از طرف دیگر، سعد الحریری در جریان سفرش به کشورهای خارجی که اخیراً صورت گرفته است، شنیده که اگر وی همچنان به مواضع خود در تشکیل دولت پایبند باشد حمایت مالی منطقه‌ای از او صورت خواهد گرفت، اما «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی –نزدیک به رئیس جمهور لبنان-گفته تا زمانی که سعد الحریری نخست وزیر مکلف باشد و هر حزبی حق دارد وزرای خود را برای عضویت در کابینه انتخاب کند، «میشل عون» رئیس جمهوری لبنان از حق خود برای انتخاب وزرای مسیحی کوتاه نخواهد آمد.

برچسب‌ها فرانسه امانوئل ماکرون لبنان سعد الحریری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرانسه امانوئل ماکرون لبنان فرانسه امانوئل ماکرون لبنان سعد الحریری اخبار کنکور تشکیل کابینه پرونده لبنان سیاسی لبنان سعد الحریری فرانسوی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۰۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل ۳۰۳۵ پرونده تخلف در استان خراسان شمالی

حسین حاجی بگلو در گفت و گو جام جم، اظهار کرد: پیرو گزارش واصله به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مبنی بر فروش انواع پوشاک خارجی و دست دوم در سطح شهر در همین ارتباط طی گشت مشترک برگزار شده بازرسی صمت، پلیس امنیت اقتصادی و اتحادیه پوشاک شهرستان بجنورد از واحد صنفی مورد گزارش تعداد بیش از ۱۰۰ ثوب انواع لباس خارجی به ارزش تقریبی بیش از ۵۰۰ میلیون ریال کشف و ضبط شد. وی با اشاره به اینکه پدیده قاچاق کالا موجب تهدید حیات سالم اقتصادی و فرهنگی یک جامعه می‌شود، خاطرنشان کرد: در راستای مبارزه بی امان با قاچاق کالا همه تلاش خود را به کار بسته ایم، تا تحرک از قاچاقچیان و ضربه زنندگان به اقتصاد جامعه سلب شود. انجام بیش از ۱۶ هزار بازرسی در سطح بازار استان حاجی بگلو از انجام بیش از ۱۶ هزار و ۲۷ بازرسی در سطح بازار استان طی سال گذشته خبر داد. وی گفت: روند بازرسی و نظارت بر عرضه کالا در بازار محدود به زمان و طرح های ویژه همچون طرح نوروزی نیست و این کار به صورت مستمر انجام و با متخلفان بر اساس قانون برخورد می شود و شهروندان می توانند شکایت های خود را در این رابطه برای رسیدگی به سامانه ۱۲۴ گزارش دهند. وی افزود: طی سال گذشته ۱۶ هزار و ۲۷ بازرسی در سطح بازار های استان انجام شده است و ۳۰۳۵ تخلف نیز به ارزش ۲۲۰ میلیارد و ۸۴۴ میلیون ریال به ثبت رسید. این مقام مسئول، تعداد کل پرونده های متشکله را ۲۷۶۲ مورد عنوان کرد. به گفته وی، سال گذشته ۳۸۰۱ گشت مشترک انجام شده است که از این تعداد یک هزار و ۲۹۸ پرونده گشت مشترک به ارزش ۹ میلیارد و ۳۹۴ میلیون ریال به ثبت رسید. مدیر کل صمت خراسان شمالی ادامه داد: از ۱۸۵ پرونده قاچاق ۱۵ میلیارد و ۷۷۸ میلیون ریال پرونده ثبت شده است‌. حاجی بگلو عدم درج قیمت و نصب نرخ نامه، گران فروشی، عدم صدور صورتحساب، حمل و نقل، نگهداری، عرضه و فروش کالای قاچاق، عدم ارائه فاکتور خرید و تقلب را مهم ترین تخلفات صورت گرفته بیان کرد که توسط بازرسان مورد توجه و رسیدگی قرار گرفت./ خراسان شمالی _خبرنگار جام جم _اسدالله ابراهیمی

دیگر خبرها

  • تشکیل ۳۰۳۵ پرونده تخلف در استان خراسان شمالی
  • کلام امام خمینی (ره) درباره بی‌اعتمادی به آمریکا
  • جنایات رژیم اسرائیل تحولات سوریه را دچار خدشه کرده است
  • گفت‌وگوی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه با «خاجی»
  • استفاده از فاضلاب برای کشاورزی جرم است
  • بحران سیاسی در اسکاتلند با کناره گیری وزیر اول
  • ‌بری: طرح پیشنهادی فرانسه را دریافت نکرده‌ایم/ نبرد ما تا توقف جنگ در غزه ادامه می‌یابد
  • فرانسه: بدترین سناریو در لبنان یعنی جنگ را رد می‌کنیم
  • نبیه بری: منتظر دریافت پیشنهاد فرانسه درخصوص کاهش تنش هستیم
  • دادگاه‌های صلح در تهران تشکیل می‌شود؟