Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام سلیمانی با بیان اینکه جامعه نیازمند تحول اجتماعی است گفت : احساس مسئولیت و تشکیل شبکه های مطالبه گر در این راستا موردتوجه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، حجت‌الاسلام «سیدجواد سلیمانی» امروز(سه شنبه، ۲۱بهمن ) در نشست نخبگانی «بیانیه گام دوم تداوم انقلاب، تمدن نوین اسلامی» اظهار کرد: نقش مردم در تحول آفرینی در گام دوم انقلاب اسلامی بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



امام جمعه لاهیجان با بیان اینکه متأسفانه بیانیه گام دوم هم در میان مسئولین و هم در میان نخبگان مغفول مانده است، گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، یک جامعه زنده و پویا نیاز به تحول و حرکت با انگیزه دارد.



سلیمانی با تاکید بر اینکه در این بخش بایستی به فکر ایجاد تحول باشیم، افزود: فردی که تحول‌خواه باشد می‌تواند در تحول آفرینی نیز نقش آفرین باشد.
 

وی به فرمایشات معمار کبیر انقلاب در ایجاد دولت مهدوی اشاره و خاطرنشان کرد: به دنبال ایجاد جریانی هستیم که بتواند زمینه محو شدن رفتار ناشایست در جامعه را فراهم کرده و ما را به تمدن نوین اسلامی برساند.



سلیمانی با اشاره به اینکه امام خمینی (ره) در انقلاب اسلامی ایران با همین رویکرد فعالیت‌های خود را آغاز کرد و به تحول آفرینی دست یافتیم‌ تصریح کرد: آن چیزی که در همه عرصه‌ها و در میان همه اقشار می‌تواند تأثیرگذار باشد و نتیجه مثبت به همراه داشته باشد، تحول اجتماعی است.



وی با اشاره به اینکه به فرموده رهبر معظم انقلاب فساد در جامعه ایران سیستمی نیست و با تحول اجتماعی می‌توان این فساد را از بین برد، اذعان داشت: برای مبارزه با فساد و ایجاد تحول اجتماعی نیاز به دو گام اساسی یکی ایجاد احساس مسئولیت در مردم نسبت به تحقق عدالت و دیگری راه اندازی شبکه‌های مطالبه‌گری است.‌



امام‌ جمعه لاهیجان اضافه کرد: ایجاد احساس مسئولیت بسیار مهم و حائز اهمیت است و از مواردی است که اهل بیت (ع) نیز در راستای نهادینه کردن آن در جامعه گام برداشتند.



وی به راه اندازی شبکه‌های مطالبه گری به ویژه در میان جوانان که مقام معظم رهبری آن‌ها را عامل برچیده شدن فساد در جامعه معرفی کرده اشاره و عنوان کرد: فریادهای فردی کمتر اثر دارد اما شبکه‌سازی و راه‌اندازی پویش بسیار می‌تواند تأثیرگذار باشد.



سلیمانی با اشاره به اینکه باید یک مطالبه محلی و بومی به منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای تبدیل شود، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری هم بر این تحول خواهی و تحول آفرینی اشاره کردند و مردم نیز انتظار دارند تحول اجتماعی ایجاد شود.



در ادامه نشست مذکور «هاجر تحریری نیک‌صفت» با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی طلیعه تمدن نوین اسلامی است، اظهار کرد: نظام اسلامی باید ارزش‌هایی که در تمدن نوین اسلامی است را تحقق بیافریند.



این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما به دولت انقلابی نیاز داریم تا جامعه اسلامی خوبی به دست آید، تصریح کرد: زن باید خودسازی داشته باشد تا بتواند در مکان‌های دیگر نقش‌آفرینی نماید و حضور اجتماعی زن اجتناب ناپذیر است.

پایان پیام/383

منبع: شبستان

کلیدواژه: تحول اجتماعی بیانیه گام دوم انقلاب مردم تمدن نوین اسلامی شبکه های مطالبه احساس مسئولیت تحول اجتماعی تحول آفرینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۱۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد

نشست «پیشینه‌شناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» با حضور طلاب و علاقمندان به این حوزه به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.

حجت‌الاسلام سید رسول موسوی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) در این نشست، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیق‌تر اسلامی‌سازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد، رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسان‌محوری است و طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد در شاخه‌ها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دارد.

وی ادامه داد: مسئولین و پژوهشگران، کتاب‌های متعددی درخصوص اسلامی‌سازی علوم انسانی نوشته‌اند و دیدگاه‌ها و نظریات بسیاری در این رابطه وجود دارد که می‌توان به آن‌ها مراجعه کرد، بحث روش‌شناسی نیز در این خصوص مهم است.

وجود دو دیدگاه در اسلامی‌سازی علوم انسانی

این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به وجود دو دیدگاه در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی، تصریح کرد: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی می‌شود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامی‌سازی علوم انسانی استفاده شود و فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود، پس پیوندی میان فلسفه و دانسته‌های اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است و پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا و فارابی نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.

حجت‌الاسلام موسوی یادآور شد: استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی است، پیشینه‌ این روش نیز به مفسرینی باز می‌گردد که از نگاه قرآن و حدیث، مطالبی را بیان کردند.

طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی

وی درخصوص طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی اظهار کرد: تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند، تفاسیر عصری(زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان می‌کنند و دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ می‌دهند یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی می‌شود که کتاب «سنت‌های تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) یادآور شد: در جلد چهارم از تفسیر المیزان و ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، کلمه «رابِطُوا» مباحث اجتماعی را از منظر قرآن بیان کرده است.

وی خاطرنشان کرد: به حمدلله در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایده‌های فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.

حجت‌الاسلام موسوی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی، ابراز کرد: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانش‌های بشری اشاره دارد.

ساختارگرایی و کارکردگرایی

وی درباره کارکردهای خانواده، گفت: اصل پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتاب‌های متعددی نیز در این رابطه نوشته‌اند، به طور کلی دو شاخه و مکتب فکری در تمام عرصه‌ها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم می‌کند.

این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی می‌بایست به مبادی، ساختارها، اصول و ریشه‌ها نگریست ولی به فواید و منافع کمتر توجه داشته‌اند، کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعت‌گرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.

وی یادآور شد: خانواده از مباحث بین رشته‌ای استف به این معنا که هم در روان‌شناسی و هم در جامعه‌شناسی مورد بحث قرار می‌گیرد، اما از آنجا که مبحثی اجتماعی به‌شمار می‌رود، پس جامعه‌شناسان بیشتر به آن پرداخته‌اند، جامعه‌شناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند که برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.

حجت‌الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: آیات قرآن به گونه‌ای است که هم به بحث ساختار خانواده و هم کارکرد خانواده نظر دارد، در گام اول می‌بایست با استفاده از روش «معادل‌یابی واژگانی»، آیات مربوط به خانواده همچون ولد، ابن و بنت را از قرآن استخراج کنیم، سپس در گام بعدی آن‌ها را مرور کرده و هر کدام با بحث کارکردها متناسب است را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.

انتهای پیام. /

دیگر خبرها

  • کاهش مشکلات جامعه با تحول در نظام آموزشی امکان‌پذیر است
  • برای تحقق رشد اقتصادی نیازمند اجرای برنامه‌های تحول آفرین هستیم
  • سند تحول آموزش و پرورش، نیازمند تحول
  • ۱۷ اردیبهشت‌ماه سالروز تشکیل بسیج سازندگی
  • دومین نمایشگاه انفرادی «نگاهی به خراسان شمالی» برگزار می‌شود
  • دستگاه‌ها به مسئولیت‌ در قبال آموزش و پرورش عمل نمی‌کنند
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • ایفای مسئولیت اجتماعی صنایع برای واحد تجاری، جامعه و محیط سودمند است
  • کارگروه تخصصی برای ساماندهی شبکه مهندسی پوشاک دانشگاه تشکیل می‌شود
  • پیروان امام صادق(ع) در مسیر تمدن‌سازی