Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- فاطمه صالحی: چندی است که امارات برای کشاندن بازیگر جدیدی به تحولات یمن دست و پا می زند و تقلا می کند؛ بازیگری که هنوز به درخواست های امارات برای ورود به پرونده یمن پاسخ مثبت نداده است.

سفیر امارات در مسکو طی روزهای گذشته بسیار کوشیده است که یک نشست هماهنگی میان افسران بلند پایه سرویس اطلاعات روسیه موسوم به (KGB) و عناصر تأثیر گذار در سیاست خارجه این کشور با هیأت شورای انتقالی جنوب یمن در مسکو برگزار کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این هیأت که از سوی ابوظبی حمایت می شود، به تازگی در سفری چند روزه به روسیه رفته و در راستای همین برنامه امارات تلاش کرده تا پای مسکو را به تحولات یمن باز کند.

عیدروس الزبیدی رئیس شورای انتقالی جنوب یمن در جریان سفر به روسیه با میخاییل بوگدانوف معاون وزیر خارجه روسیه دیدار کرد. وی در جریان این دیدار به زعم خود یک پیشنهاد وسوسه کننده به طرف روسی ارائه داد؛ تحویل دادن مکانی برای ساخت پایگاه نظامی روسیه در جنوب یمن.

عربستان نسبت به کاهش نقش خود در یمن از طریق حضور یک بازیگر بین المللی دیگر به این کشور نگرانی دارد چرا که اساساً اقدام امارات برای اعزام هیأتی از سوی شورای انتقالی جنوب یمن به مسکو، در چارچوب تنش های فزاینده با عربستان صورت گرفته است البته الزبیدی در مقابل نیز ما به ازای این بذل و بخشش را طلب کرده است؛ حمایت روسیه از شورای انتقالی جنوب یمن. این در حالیست که مسکو در واکنش به این درخواست شورای انتقالی که نماینده امارات به شمار می رود، اعلام کرده که هنوز خیلی زود است که از حضور نظامی روسیه در یمن سخن گفته شود.

همانطور که می دانیم روسیه نیروهای زیادی در سواحی جنوبی و شرقی یمن با عنوان نیروهای مبارزه با راهزنان دریایی دارد. درست است که روس ها از زمان اتحاد شوروی تاکنون به دنبال دستیابی به پایگاه های دائمی در این منطقه بوده اند و پیش از این نیز در منطقه العند و جزیره سقطری حضور داشته اند اما به نظر می رسد مسکو با توجه به شرایط کنونی در یمن و مشخصاً درگیری ها میان مزدوران عربستان و امارات با یکدیگر ترجیح می دهد وارد فاز نظامی در این کشور نشود.

از سوی دیگر، عربستان نسبت به کاهش نقش خود در یمن از طریق حضور یک بازیگر بین المللی دیگر به این کشور نگرانی دارد چرا که اساساً اقدام امارات برای اعزام هیأتی از سوی شورای انتقالی جنوب یمن به مسکو، در چارچوب تنش های فزاینده با عربستان صورت گرفته است.

امارات می کوشد از طریق گسترده تر کردن دائره پرونده یمن و اضافه کردن بازیگران جدید به این تحولات، نقش عربستان را در یمن کاهش داده و حضور خود را در جنوب این کشور تقویت کند.

عربستان نیز به دنبال آن است که از نفوذ امارات در یمن بکاهد چرا که هر ۲ این کشورها به دنبال به دست گرفتن کنترل مناطق استراتژیک و راهبردی یمن و مناطق مملو از منابع نفتی و گازی هستند که همین مسأله باعث درگیری میان مزدوران آنها و وقوع جنگ های نیابتی در یمن شده است.

از سوی دیگر شورای انتقالی جنوب یمن که رؤیای استقلال و تشکیل کشور مستقل را در سر می پرواند از این فرصت و به نوعی تنش میان امارات و عربستان بهره برده و با سفر به روسیه تلاش می کند حمایت های بین المللی را از برنامه های آتی خود جلب کند.

رئیس شورای انتقالی در جریان سفر به روسیه، نه تنها به دنبال جلب حمایت مسکو از کشور مستقل جنوب بوده است بلکه با مطرح کردن بحث عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، می کوشد حمایت های تل آویو را نیز از کشوری که هنوز متولد نشده، به دست آورد؛ البته سخنان الزبیدی با واکنش تند جریان ها و گروه های سیاسی مختلف در یمن رو به رو شده است. آنها یکپارچه اعلام کرده اند که مسأله حمایت از آرمان فلسطین از هر چیز دیگری برایشان بااهمیت تر است.

بنابراین می توان گفت که امارات از اعزام هیأت شورای انتقالی جنوب یمن به روسیه چند هدف را دنبال می کند: نخست باز کردن پای یک بازیگر خارجی جدید به تحولات یمن با هدف تضعیف نقش عربستان در این کشور.

دوم مطرح کردن بحث جلب حمایت روسیه از کشور مستقل جنوب یمن و تحقق هدف ابوظبی مبنی بر تجزیه یمن.

روسیه، یمن را جزو مناطق نفوذ خود مانند سوریه نمی بیند و اساساً به مداخله نظامی در این کشور اعتقادی ندارد؛ مضافاً بر اینکه منافع محدودی در یمن داشته و در جریان درگیری ها میان عربستان و امارات قرار دارد سوم تقویت حضور خود در جنوب یمن؛ چرا که این منطقه علاوه بر منابع گازی و نفتی که دارد، مهم ترین جزایر راهبردی و استراتژیک مشرف بر گذرگاه های آبی را در اختیار دارد.

چهارم خدمت جدید به رژیم صهیونیستی از طریق مطرح کردن بحث عادی سازی روابط میان تل آویو و جنوب یمن.

با وجود تمام این موارد، روسیه تاکنون پاسخ مثبتی به تلاش های امارات برای ورود به پرونده یمن نداده و معتقد است که درگیری ها میان مزدوران عربستان و امارات در این کشور باید از طریق فعال سازی توافقنامه ریاض حل و فصل شود. اینکه روسیه، هیأت انتقالی جنوب یمن را پذیرفته و مسئولان مسکو با اعضای این هیأت دیدار داشته اند، به معنی حمایت از جدایی جنوب یمن و یا به رسمیت شناختن جایگاه دیپلماتیک این شورا نیست بلکه مسکو به شورای انتقالی جنوب یمن به عنوان یکی از طرف های درگیر در یمن نگاه می کند.

به عبارت دیگر، روسیه تلاش می کند که در عین اینکه حضور نظامی مؤثر در یمن نداشته باشد، در خصوص این پرونده نیز هم چنان فعال بماند. چه بسا اینکه مسکو بارها بر ضرورت محافظت از اتحاد و وحدت یمن تاکید کرده و مخالف اقدامات تجزیه طلبانه است. علاوه بر تمام آنچه که گفته شد، روسیه، یمن را جزو مناطق نفوذ خود مانند سوریه نمی بیند و اساساً به مداخله نظامی در این کشور اعتقادی ندارد؛ مضافاً بر اینکه منافع محدودی در یمن داشته و در جریان درگیری ها میان عربستان و امارات قرار دارد.

کد خبر 5143347 فاطمه صالحی

منبع: مهر

کلیدواژه: یمن عربستان سعودی امارات متحده عربی روسیه ایالات متحده امریکا عراق فلسطین رژیم صهیونیستی ایران جو بایدن روسیه عربستان سعودی داعش سوریه لبنان برجام افغانستان انگلیس شورای انتقالی جنوب یمن عربستان و امارات درگیری ها میان یک بازیگر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۵۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور وزیر دفاع روسیه به ارتش برای اختصاص تسلیحات بیشتر در جنگ اوکراین

به گزارش قدس آنلاین، درجریان نشستی با فرماندهان ارتش نظامی روسیه درمورد جنگ اوکراین، «والری گراسیموف» (Valery Gerasimov) مسئول عملیات این جنگ، گزارشی به سرگئی شویگو ارائه کرد.

وزیر دفاع روسیه نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد: به منظور حفظ سرعت مورد نیاز ( در عملیات) تهاجمی، لازم است تا حجم و کیفیت تسلیحات و تجهیزات نظامی ارائه شده به نیروها افزایش یابد.

روسیه تاکنون یک پنجم از خاک اوکراین را تحت کنترل خود دارد و طی هفته های اخیر پیشرفت هایی در مناطق شرق اوکراین داشته است.

گفتنی است؛ درحالی وزارت دفاع روسیه از صدور دستور افزایش تسلیحات نظامی به جبهه های جنگ با اوکراین خبر می دهد که طی هفته های اخیر کنگره و کاخ سفید بسته کمک های نظامی ۶۱ میلیارد دلاری به کی یف را تصویب کرده و پنتاگون نیز از کمک جداگانه ۶ میلیارد دلاری دیگر به اوکراین خبر می دهد.

ر ئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

ولادیمیر پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • فشار آمریکا و متحدانش به امارات برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌های روسیه
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 
  • ◄ فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب
  • دستور وزیر دفاع روسیه به ارتش برای اختصاص تسلیحات بیشتر در جنگ اوکراین
  • زنیت قهرمان لیگ برتر والیبال روسیه شد
  • حمله پهپادی اوکراین به مناطقی در روسیه
  • افق پیش رو در مناسبات با عربستان روشن است
  • نمایش تسلیحات غنیمتی روس ها در «پارک پیروزی» مسکو | ویدئو
  • پشت‌ پرده مذاکرات مسکو و کی یف / توافق روسیه و اوکراین چطور از دست رفت؟