Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه دین و آئین: مرحوم آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، در طول چند دهه فعالیت در زمینه‌های علمی و فرهنگی، خدمات شایانی را به حوزه‌های علمیه و دانش علوم انسانی در ایران داشتند و در هر دوره بنا به مقتضیات آن دوره زمانی، اقدامات علمی و فرهنگی متناسبی را آغاز نمودند. جدیت ایشان و نیز نظم و واقع‌بینی ممتاز آیت الله مصباح یزدی، باعث می‌شد که اغلب حرکت‌هایی که ایشان آغاز می‌کردند مثمر ثمر شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاستی‌ها و مشکلات حوزه‌های علمیه، آیت الله مصباح یزدی را بر آن داشت تا در انتظار فرصتی باشد تا بتواند برای برطرف کردن این مشکلات، راه‌حلی مناسب بیابد. ثمره این تلاش، تربیت طلبه‌هایی فرهیخته بود که هم اکنون در نهادهای علمی و اجرایی مشغول به فعالیت هستند.

آیت الله مصباح یزدی مبتکر اعزام طلاب به خارج از کشور برای تکمیل تحصیلات شأن در سال ۱۳۷۲ بود. مؤسساتی که تحت نظر آیت الله مصباح یزدی فعالیت می‌کردند، در اولین مرحله از این اقدام، ده تن از طلاب مؤسسات را به کشور کانادا و ایالات متحده آمریکا اعزام کردند.‬ آیت‏ الله مصباح یزدی خود نیز در ابتدا با سفر به کانادا و دیدار مستقیم با مسؤولین دانشگاه مک‏‬ گیل سعی کرد پلی بین مؤسسات و این دانشگاه کانادایی برقرار کند.

آیت الله مصباح یزدی معتقد بود رشته‌های تحصیلی علوم انسانی در آن دوران به قدری در کشور غنی نبود که نیاز به خارج از کشور نداشته باشند، طلاب اعزام شده ضمن آنکه با زبان انگلیسی نیز آشنا می‌شدند، برای کسب اطلاعات روز و ایده‌های روز علوم انسانی در کلاس‌های درس دانشگاه‌های کشورهای مربوطه شرکت می‌کردند. هر کدام از این طلاب پس از بازگشت به کشور، این رشته‌ها را توسعه دادند و به تعبیری از قرآن کریم که از یک دانه گندم خوشه‌ها تولید می‌شود، اکنون از وجود هر کدام از آن افراد خوشه‌های علمی فراوانی به عنوان سرچشمه کوثر علم و دانش در جامعه منتشر شده است.

از فعالیت‌های علمی، فرهنگی و تبلیغی آیت الله مصباح یزدی می‌توان سفرهای خارج از کشور از جمله سفر به اسپانیا و چند کشور از منطقه آمریکای لاتین از جمله مکزیک، کوبا، کلمبیا، برزیل، شیلی و آرژانتین و لبنان و سوریه را نام برد

از فعالیت‌های علمی، فرهنگی و تبلیغی آیت الله مصباح یزدی می‌توان سفرهای خارج از کشور از جمله سفر به اسپانیا و چند کشور از منطقه آمریکای لاتین از جمله مکزیک، کوبا، کلمبیا، برزیل، شیلی و آرژانتین و لبنان و سوریه را نام برد که در آنها به تبیین نهضت فکری و اخلاقی اسلام، حقوق بشر از دیدگاه اسلام، اقتصاد اسلامی، سیر تحول در متدولوژی فلسفه اسلامی و عرفان از دیدگاه اسلام پرداخت.

بنیانگذار مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و نماینده خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری ۱۲ دی ۱۳۹۹ خورشیدی در ۸۶ سالگی پس از تحمل دوره‌ای بیماری چشم از جهان فروبست. در آستانه چهلمین روز درگذشت این عالم مجاهد با دو تن از شاگردان آیت الله مصباح یزدی در خصوص فعالیت‌های ایشان به گفتگو نشستیم.

تعامل دانشجویان با اساتید خارج از کشور باعث تغییر نگرش اساتید نسبت به فرهنگ غنی اسلام شد

آیت الله محمود رجبی قائم مقام مؤسسه آموزشی امام خمینی (ره)،‬ از شاگردان‬ مرحوم آیت الله مصباح‬ یزدی‬ است. وی با پایان یافتن دوره سطح، به درس خارج آیات محمدتقی بهجت، حاج شیخ مرتضی حائری، وحید خراسانی و‬ محمد شاه‌آبادی رفت و سال‌ها از محضر ایشان بهره برد. او‬ همچنین تفسیر موضوعی را از محضر آیت الله مصباح فرا گرفت. بخشی از فعالیت‌های علمی و فرهنگی وی تهیه متون و منابع درسی در دو رشته «تفسیر و علوم قرآن» و «جامعه‏‬ شناسی» است. او از این رهگذر کتاب‌های متعددی را تألیف کرده که از آن جمله می‌توان از کتاب‌های «روش تفسیر قرآن»، «شناخت قرآن»، «اعجاز قرآن»، «انسان‏‬ شناسی» منطق فهم قرآن، چند درس درباره ایدئولوژی اسلامی‬ و‬ چند درس پیرامون شناخت قرآن یاد کرد.او از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و قائم مقام مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) است و هم اکنون در حوزه علمیه قم به تدریس و تحقیق می‌پردازد.

آیت الله رجبی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص دیدگاه آیت الله مصباح یزدی در خصوص جهانی شدن اندیشه‌های اسلامی به صورت علمی و با تفکر دقیق گفت: یکی از توصیه‌های فرهنگ دینی این است که انسان بر اساس شناخت دقیق از هر سخن و مکتبی درباره آن قضاوت کند. آیت الله مصباح یزدی این را که مبنای فرهنگ دینی است مدنظر داشتند و موضع ایشان در خصوص علوم بشری این بود که باید فکر و اندیشه را شناخت. شناسایی از منابع دست اول و صاحب نظران همان مکتب طبق منابع وحیانی از مهمترین روش‌های آیت الله مصباح بود که بعد از آن به بررسی و نقد آن دیدگاه‌ها پرداخت.

وی ادامه داد: با پذیرش چنین مبنایی باید اندیشه‌های دانشمندان غربی از زبان خود آنها شناخته شود و در کنار آنها زبان آن رشته در حد لازم فرا گرفته شود تا بتوان از منابع آنها استفاده کرد. برای این هدف علامه مصباح یزدی دو برنامه را در دستور کار قرار دادند؛ نخست گنجاندن آموزش زبان انگلیسی و عربی روز در برنامه آموزشی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، تا حدی که طلاب بتوانند متون را دقیق بفهمند. دیگر اعزام تعدادی از دانش‌پژوهان مؤسسه به کانادا و دیگر کشورهای انگلیسی زبان.

وی با اشاره به اینکه آیت الله مصباح از اعزام دانشجویان به خارج از کشور سه هدف را مدنظر داشتند، ادامه داد: اول آنکه دانش پژوهان دیدگاه‌ها و نظرات را از اساتید برجسته دانشگاه‌های خارج فراگرفته‌اند و رساله‌های دکتری خود را با راهنمایی اساتید آن رشته بنویسند و دفاع کنند که بحمدالله موفقیت آنان به حدی بود که اعجاب اساتید را برانگیخت. دوم فعالیت‌های فرهنگی دینی که با سخنرانی، ارائه کنفرانس‌های علمی و اقامه نماز جمعه و … طلاب اعزام شده فعالیت مؤثری داشتند.

وی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی دانش‌پژوهان مؤسسه امام خمینی در خارج از کشور اضافه کرد: این دانش‌پژوهان سفیران انقلاب اسلامی بودند و انقلاب اسلامی را معرفی کرده و فعالیت‌های زیادی در عرصه علوم دینی فرهنگی و علمی داشتند. هدف سوم این بود که این دانشجویان در تعامل با اساتید خارج از کشور باعث تغییر نگرش آنان نسبت به فرهنگ غنی اسلام و نسبت به معارف این دین، انقلاب اسلامی و روحانیت شدند.‌

قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به شبهاتی که در گذشته در مورد رویکرد نقادانه حوزویان به اندیشه‌های غربی مطرح می‌کردند که حوزویان اندیشه‌های غربی را از منابع دست اول و صاحب نظران آن فرانگرفته و نقد آنان اعتبار علمی ندارد، گفت: با اعزام دانشجو به خارج از کشور شبهه و ترفندی که از سوی غرب زدگان به افکار جامعه تزریق می‌شد، زدوده شد. این اهداف اصلی و فرعی نیاز جدی جامعه علمی و انقلابی را در نظام حوزوی و دانشگاهی تأمین می‌کرد و زمینه‌ای شد تا اساتید دانشگاه‌های مختلف ارتباطاتی با مؤسسه فراهم کنند.

شناسایی از منابع دست اول و صاحب نظران همان مکتب طبق منابع وحیانی از مهمترین روش‌های آیت الله مصباح بود که بعد از آن به بررسی و نقد آن دیدگاه‌ها پرداخت

وی با اشاره به اینکه آیت الله مصباح یزدی بنیانگذار مراودات علمی پس از انقلاب اسلامی بود، ادامه داد: طرح آیت الله مصباح یزدی اولین طرحی بود که در زمینه علوم انسانی و اسلامی سازی علوم انسانی مطرح و پیاده شد. بعد از فرمان حضرت امام خمینی جهت استمداد از حوزه علمیه در بازسازی علوم انسانی، اعضای ستاد فرهنگی که بعدها به عنوان شورای عالی انقلاب فرهنگی شناخته شده با جامعه مدرسین جلسه گذاشتند تا این فرموده امام عملی شود. در همان جلسه جامعه مدرسین علامه مصباح را به عنوان کسی که کار را برعهده بگیرد تعیین کردند. بر همین اساس دفتر همکاری حوزه و دانشگاه شکل گرفت. ۱۰۰ نفر از اساتید دانشگاه و ۲۵ نفر از اساتید حوزه طی جلسات مختلف به بحث و گفتگو پرداخته و محورهای رشته‌های علوم انسانی را تدوین و بر اساس آن تقسیم کار صورت گرفت. سپس در طول هفته هر گروه یک روز بحث‌های درون گروهی داشته در نهایت جمع بندی دیدگاه اسلامی و عقلانی و علمی را محضر آیت الله مصباح عرضه می‌کردند در کنار این فعالیت پژوهشی آیت الله مصباح یک دوره آموزش نظام تفکر قرآن را طی نزدیک به یک صد جلسه برای اساتید دانشگاه ارائه کردند که این مباحث موجب استقبال و اعجاب اساتید دانشگاه قرار می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه برخی غرب‌زدگان در ستاد انقلاب فرهنگی که به غرب گریختند مخالفت جدی با اسلامی سازی علوم انسانی داشتند، گفت: این مخالفت سبب شد در روند بازسازی علوم انسانی موانعی به وجود آید ولی اساتید دانشگاه در این وعده به قدری علاقه مند به این برنامه شده بودند که وقتی اعلام شد به دلیل کمبود بودجه فعالیت‌ها ادامه نمی‌یابد اساتید دانشگاه خواستار استفاده از این طرح با هزینه خودشان شدند که این نشان دهنده تغییر نگرش در فکر و ذهن اساتید دانشگاه بود. آنان چند سال از شهرهای مختلفی مانند مشهد، اهواز، کرمان و … به قم آمده و این مباحث را ادامه می‌دادند. در نتیجه کتاب‌هایی در زمینه علوم انسانی تدوین و دیدگاه اسلام در حد کلان تعریف شد.

قائم مقام مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به راه اندازی بنیاد فرهنگی باقرالعلوم (ع) و سپس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) افزود: در این دو مرحله از طلاب حوزه گزینش شده و در مقطع کارشناسی و ارشد و دکتری هر یک از این رشته‌ها را گذرانده و دروس حوزوی را تا درس خارج طی کرده و عضوی از کادر علمی می‌شدند که در عرصه علوم انسانی کار اسلامی سازی و تولید علوم انسانی را بر عهده دارند. برگزاری دوره‌های آموزشی چندین سال طول کشید تا نیروهایی تربیت شوند که چنین صلاحیت‌هایی داشته باشند. بعد از تربیت نیروها به حد لازم آیت الله مصباح شورای سیاست گذاری تولید علوم انسانی را تشکیل دادند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان فعالیت‌های این شورا گفت: طرح تولید علوم انسانی، به عنوان سند تولید علوم انسانی اسلامی تدوین شد و همین سند طی جلساتی محضر علامه مصباح ارائه و مبنای کار قرار گرفت و تمام نیروهای حاضر در مؤسسه، موظف به تولید علوم انسانی اسلامی شدند.‌
اولین مرحله اسلامی سازی علوم انسانی، تولید فلسفه علوم انسانی اسلامی بود، چون علوم انسانی غربی مبتنی بر فلسفه سکولار و الحادی بود و برای تحول در آن باید تحول در نقطه آغازش که فلسفه آن علم است رخ دهد. مانند فلسفه روانشناسی، فلسفه جامعه شناسی، فلسفه اقتصاد، فلسفه تعلیم و تربیت. در این مرحله برخی از آثار مانند فلسفه تعلیم و تربیت زیر نظر علامه مصباح نگاشته شد، کارگروهی فلسفه علم، و گروهی مشترکاتی از فلسفه علوم عام را مبنایی و روش مند آغاز کردند.

وی با اشاره به ادامه روند پژوهش در آینده مؤسسه امام خمینی گفت: طبیعی است طبق طراحی صورت گرفته اولین مرحله، اسلامی سازی این رشته‌ها در آن سند (سند تولید علوم انسانی و اسلامی) فلسفه علم، فلسفه علوم انسانی و فلسفه مضاف به هریک از رشته‌های علوم انسانی است. مرحوم علامه مصباح این سند را تأیید و ابلاغ کردند و بر اساس آن مراحل بعدی طی و بعد از اتمام نگارش فلسفه‌های علوم وارد عرصه‌های بعد خواهیم شد.

چشم‌انداز آیت الله مصباح یزدی جهانی بود

حجت الاسلام دکتر سید احمد رهنمایی، دانش آموخته حوزه علمیه قم و دکتری فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه مک گیل می‌باشد. او در حال حاضر عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با رتبه دانشیاری است. وی یکی از دانش‌پژوهانی بود که از سوی مرحوم آیت الله مصباح یزدی برای تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور تشویق شد. سید احمد رهنمایی، کارشناسی ارشد فلسفه و تاریخ اسلامی خود را در سال‌های ۱۳۷۴-۱۳۷۲ (۱۹۹۶_۱۹۹۴) از مؤسسه مطالعات اسلامی، دانشگاه مک گیل گرفت. همچنین دکترای فلسفه تعلیم و تربیتش را نیز در بین سال‌های ۱۳۷۷-۱۳۷۴ (۱۹۹۹-۱۹۹۶) از دانشکده تعلیم و تربیت، دانشگاه مک گیل کانادا دریافت کرد.

حجت الاسلام رهنمایی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص ایده‌ها و اندیشه‌های آیت الله مصباح برای اعزام دانشجو به خارج از کشور گفت: چشم‌انداز مکتب علمی و تربیتی آیت الله مصباح، بسیار دور دست تر از مرزهای جغرافیایی بوده است. چشم‌انداز ایشان جهانی بود چون از مکتبی سخن می‌گفت که ایدئولوژی بسیار جامعی برای سعادت دنیا و آخرت داشت. از سوی دیگر رسالت علمای ربانی به گروهی خاص محدود نمی‌شد و با دستوراتی که در قرآن و روایات اهل‌البیت آمده، تعریف می‌شود. در تاریخ نیز بابت عمل به فرامین الهی شهدایی تقدیم شده و علما و انبیا، زجر و مرارت‌هایی کشیده‌اند. علامه مصباح معتقد بود، دین مبین و اسلام ناب نباید محصور به زمان، گروه و قوم خاص بماند و باید منتشر شود که فراهم شدن اسباب را می‌خواهد.

وی ادامه داد: یکی از کارهای این عالم برجسته این بود که راهکارهای اعزام دانشجویی را بررسی و تا جایی که امکان داشت برای تحقق اهداف و تعامل با دنیا تلاش می‌کرد. آیت الله مصباح می‌فرمودند: «بایستی در نظر بگیریم در هر مکان و زمان، اگر زمینه‌ای برای حضورمان پیدا شد، اهمیت دهیم.»

چشم‌انداز آیت الله مصباح یزدی جهانی بود، چون از مکتبی سخن می‌گفت که ایدئولوژی بسیار جامعی برای سعادت دنیا و آخرت داشت

فارغ‌التحصیل فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه مک گیل افزود: برای این عالم فرقی نمی‌کرد انجام رسالت در ایران یا در هر کجای عالم باشد. به محض اینکه شرایطی فراهم می‌شد، تحت هر عنوانی از این شرایط بهره علمی می‌بردند و این عالم برجسته برای آن پیش قدم بودند.

وی ادامه داد: تعدادی از دانش‌پژوهانی که شناخته شده بودند و سال‌های سال محضر استاد کسب علم و ادب کرده و مورد اعتماد و وثوق آیت الله مصباح یزدی بودند جهت اعزام برای کسب دانش در خارج از کشور معرفی شدند. گرچه این فرآیند نیازمند قیودی مثل انجام پذیرش و بورسیه هر دانش‌پژوه توسط خودش بود.

حجت الاسلام دکتر رهنمایی با اشاره به رسالتی که برعهده آیت الله مصباح یزدی قرار داشت، افزود: علامه چندین سفر علمی به خارج از کشور از جمله ایالات متحده آمریکا، انگلستان، پاکستان، هند و آرژانتین داشتند که هر کدام اهدافی خاص داشتند. هیچکدام از این سفرهای آیت الله مصباح تفریحی نبود. خاطرم هست آیت الله اراکی که نماینده حضرت آیت الله خامنه‌ای در مرکز اسلامی لندن بودند از ایشان دعوت کردند تا مدتی را در لندن حضور پیدا کنند. استاد فرمودند: «برای چه منظوری بیایم؟ اگر برنامه‌ای است حضور پیدا کنم وگرنه هیچ انگیزه‌ای برای گشت و گذار و دیدن آثار ندارم».علامه مصباح یزدی رو به آیت الله اراکی گفتند: «اگر زمینه‌ای برای صحبت و برگزاری میزگردهای علمی و ورود به دانشگاه‌ها است، می‌آیم وگرنه که معذورم» همانجا آیت الله اراکی قول مساعد، جهت برپایی نشست‌ها و مناسبات علمی دادند و بعد از مدتی چند برنامه در میان دانشجویان که حضور آیت الله مصباح در آن اهمیت داشت، تنظیم کردند.

وی همه این موارد را برگرفته از تعهد آیت الله مصباح یزدی و مسئولیتی که بر دوش ایشان بود، دانست و عنوان کرد: علامه مصباح برای جذب افرادی شاخص، راهنمایی‌های ویژه داشتند تا آن فرد به دنبال کسب کمالات، استفاده حداکثری داشته باشد. از جمله یکی از اعضای هیأت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) پرفسور «لیگن هاوزن» آمریکایی است که بیش از ۲۰ سال جذب معارف اسلام را در محضر علامه داشت و از شاگردان آیت الله مصباح یزدی به شمار می‌رفت. ایشان از ایالات متحده آمریکا به ایران و سپس به مؤسسه امام خمینی (ره) جذب شدند. پرفسور لیگن هاوزن به فلسفه شرق و غرب و اسلام تسلط دارد و هرکجا که دعوت می‌شود اندوخته‌های علمی، فلسفی، اعتقادی که از استاد مصباح وام گرفته را بیان می‌کند. این چهره ماندگار، افتخار شاگردی چنین استادی را دارد و همیشه آن را بازگو می‌کند.

وی ادامه داد: گروهی دیگر از مسیحیان مقید و منضبط به نام «منونایت» که اعتقادات خاصی همراه با تقید به صلح و صفا میان جوامع دارند در سال ۱۳۶۹ در زلزله رودبار تحت عنوان انجمن خیریه، اولین بار به ایران سفر کردند. در این سفر عده‌ای از آنان با شعائر اسلام آشنا شدند.

این گروه از جمله افرادی بودند که به آیت الله مصباح معرفی شده و بعد از شناخت از این شخصیت وارسته و عالم انقلابی او را رها نکردند و در طی دو دهه بالغ بر هفت کنفرانس بین ایران و منونایت ها در کانادا برگزار شد.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی امام خمینی (ره) با تاکید بر اینکه شخصاً در اجلاس هفتم شرکت داشته و شاهد گفتگوهای جذابی در خصوص مفاهیم دینی در اسلام و مسیحیت بوده است، اظهار داشت: این صمیمیت خیلی کارگشا بوده است و این امر با اشتیاق توسط شاگردان آیت الله مصباح ادامه پیدا کرده است. البته این گروه‌ها خودشان بیش از ما پیگیر مطالب آیت الله مصباح هستند.

علامه مصباح معتقد بود، دین مبین و اسلام ناب نباید محصور به زمان، گروه و قوم خاص بماند و باید منتشر شود که فراهم شدن اسباب را می‌خواهد

وی در خصوص آثاری که از جوامع غربی به دست آیت الله مصباح می‌رسید، افزود: علامه چندسال قبل کتابی به بنده دادند که این کتاب در دیداری توسط دکتر باقری لنکرانی وزیر اسبق بهداشت و درمان به ایشان هدیه داده شده بود. ایشان اهتمام زیادی بر ترجمه این کتاب با محتوای اینکه «چطور تصمیم گیری های ما مبتنی بر ارزش‌ها و باورهای ماست» داشتند.

حجت الاسلام دکتر رهنمایی اظهار داشت: یکی دیگر از فعالیت‌های علامه، ترجمه آموزش فلسفه و عقاید به زبان انگلیسی بود. همین فعالیت نشان دهنده‌ی دغدغه‌مندی علامه مصباح و دید درست و منطقی و همه جانبه ایشان بوده است. اگر آثار مفید و خوبی را تشخیص می‌دادند که در رشد علمی و ارتباطات بین‌المللی دانش پژوهان مؤثر است، آن را به صورت متن درسی یا کمک درسی و آموزشی در آورده و در اختیار دانش پژوهان قرار می‌دادند. بدین وسیله سعی می‌کردند افراد نسبت به اطراف آگاهی کامل داشته و با دیدگاهی جهان شمول، همکاری‌های لازم را داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه اقدامات آیت الله مصباح در زمینه‌پیگیری امور دانش پژوهان جدی بود، ادامه داد: تأمین هزینه‌های زندگی در غرب به شدت سخت بود و علامه مصباح یزدی شخصاً برای تمام حق و حقوق دانشجویان ورود پیدا می‌کردند.

حجت الاسلام دکتر رهنمایی با بیان خاطره‌ای گفت: روزی به خدمت آیت الله مصباح یزدی رسیدم و گفتم ظاهراً برای شما تأمین حق و حقوق سخت است چرا که خیلی از مراکز به دلیل عدم تشخیص ارزشمندی فعالیت‌های ایشان، همکاری لازم را نداشتند. علامه در پاسخ به سوال من گفتند: «شما دغدغه مسئولیتی را داشته باشید که بر دوشتان گذاشته شده است. کاری به این مسائل نداشته باشید به هر طریق ممکن سعی می‌کنم هزینه‌ها را تأمین کنم و نتایج پربار طرح و گفتگو در مباحث علمی در دانشگاه‌ها ببینم.»‌

وی با اشاره به نگاه باز آیت الله مصباح در حوزه بین‌الملل گفت: در چندین سالی که معاون ارتباطات و امور بین‌الملل مؤسسه بودم از من درخواست طرح و برنامه داشتند. خودم از کسانی بودم که به دانشگاه مک گیل اعزام شدم و پنج سال و نیم در آنجا اقامت داشته و فارغ‌التحصیل دوره ارشد و دکتری در رشته فلسفه تعلیم و تربیت بودم. زمانی که به علامه خبر بازگشتم به ایران را دادم گفتند: «حالا که فراغت پیدا کردی و درست تمام شده چندین ماه بیشتر بمان و دانشگاه‌های معتبر کانادا را بررسی کن و با نحوه تدریسشان آشنا و زمینه‌هایی که می‌توان با آنها ارتباط برقرار کرد را پیدا کن»، این دید و نگاه بین‌المللی ایشان بود.

حجت الاسلام رهنمایی با اعلام خاطره‌ای دیگر افزود: در سه سال قبل شرایطی برای کار فرهنگی و علمی در انگلیس به مدت یک ماه پیش آمد. استاد مصباح هنگام خداحافظی به من گفتند: «شما به دانشگاهی به نام حجاز که توسط گروه اهل سنت اداره می‌شود هم بروید.در آنجا برنامه‌های تربیتی خوبی دارند. وقت بگیر و با مسئولش صحبت کن و ببین راه کارهای مناسبی که آنها دارند چیست تا ما هم بتوانیم آنها را اجرا کنیم.» علامه مصباح تا این اندازه دغدغه مند بودند. با خیلی از استادان ارتباط داشتم ولی این نگاه باز بین‌المللی را در هیچکدام اساتید ندیدم.

وی با بیان اینکه استاد مصباح هیچ قصدی برای مطرح کردن خودشان نداشته و بنا بر وظیفه، به هر طریقی تا سر حد جان کندن در راه ترویج اندیشه‌های اسلام ناب تلاش می‌کردند، گفت: استاد مصباح یزدی ما را دعوت کرده تا در راه تبلیغ معارف و اندیشه اسلامی از ایشان تبعیت کنیم به عنوان مثال وقتی که بنا شد تعدادی از ما فارغ‌التحصیل شویم به ما ابلاغ کردند با رؤسای دانشگاه‌های محل تحصیل صحبت کنیم و زمینه ارتباط را به هر طریقی تدارک دیده تا تبادل تجربیات دانشجو یا استاد و تحقیق و نشر آن صورت گیرد و در این زمینه راهنمایی‌های زیادی نیز داشتند. تا حدی که استاد خارجی ما در دانشگاه مک گیل که ریاست دانشکده تعلیم و تربیت را داشت نامه بلند بالایی نوشت و از پیشنهاد آیت الله مصباح خوشحال شد و آمادگی خود را برای همکاری اعلام کرد. همچنین در دانشگاه اتریش پرفسوری به نام «کنزیان» شیفته استاد بود و برای ارتحال استاد تسلیت نامه نوشته و چندین بار از اتریش به ایران به قصد ملاقات با آیت الله مصباح برای طرح و حل چند معضل فلسفی آمده بود.

آیت الله مصباح یزدی را می‌توان از نمونه‌های کم نظیری دانست که یک عمر دست از تلاش و مجاهدت خالصانه علمی و معرفتی در راه اعتلای اسلام ناب محمدی (ص) برنداشت. امید که این راه، توسط رهپویان جوان و تازه نفس در حوزه‌های علمیه ادامه یابد.

کد خبر 5128998

منبع: مهر

کلیدواژه: آیت الله مصباح یزدی مکزیک کرمان اسپانیا کوبا دانشگاه مک گیل حوزه علمیه آیت الله مصباح انقلاب اسلامی ایران شیلی سوریه ایالات متحده امریکا مجلس خبرگان رهبری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حقوق بشر آیت الله محسن اراکی کلمبیا وحید خراسانی انسان شناسی پاکستان شورای عالی انقلاب فرهنگی هندوستان برزیل انگلیس کانادا اتریش آرژانتین لبنان محمود رجبی قرآن تفسیر قرآن علما و روحانیون انقلاب اسلامی ایران چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرآن کریم سازمان تبلیغات اسلامی دهه فجر قرآن سنگر انقلاب اسلامی حضرت زهرا س شیعه نجف اشرف آیت الله مصباح یزدی 22 بهمن آیت الله سید محمد ضیاء آبادی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی آیت الله مصباح یزدی فلسفه تعلیم و تربیت آیت الله مصباح تولید علوم انسانی آیت الله مصباح آیت الله مصباح سازی علوم انسانی حجت الاسلام دکتر اساتید دانشگاه خارج از کشور دانشگاه مک گیل دیدگاه اسلام جامعه مدرسین اسلامی سازی علامه مصباح استاد مصباح دانش پژوهان دانشگاه ها حوزه علمیه چشم انداز اسلام ناب رشته ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۶۶۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر فرهنگ: دکتر مجتهدی غرب را کاملاً می‌شناخت، اما غرب زده نبود

ویژه‌برنامه استاد فلسفه و غرب‌شناس برجسته، دکتر کریم مجتهدی با عنوان «یک عمر معلم» امروز دهم اردیبهشت به مناسبت روز معلم در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم ویژه برنامه استاد فلسفه و غرب شناس برجسته کریم مجتهدی با عنوان «یک عمر معلم» در ابتدای سخنانش گفت: از دکتر نجفی، استاد گرامی‌مان، به‌دلیل اهتمام در تکریم بزرگان علم و دانش چه در دوره حیات و چه در دوره مماتشان تشکر می‌کنم.

وی افزود: دکتر مجتهدی پس از بازنشسته شدن در دانشگاه تهران، در پژوهشگاه علوم انسانی حضور داشتند و من شاهد بودم که دکتر نجفی سعی بلیغی در تکریم، تعظیم و تجلیل از ایشان داشت که برای ما بسیار آموزنده بود.

اسماعیلی ادامه داد: بنده در دوره دکترا در سال ۱۳۸۱ خدمت مرحوم مجتهدی بودم و دو نیم‌سال را نزد ایشان درس گرفتم (دکتر مجتهدی اجازه نمی‌دادند از واژه نیم‌ترم استفاده کنیم). یک نکته جالب تأکید ایشان بر استفاده و پاسداری از زبان فارسی بود. به‌طوری‌که ما حتی برای دوره تحصیلی نمی‌توانستیم از کلمه «ترم» استفاده کنیم. این در حالی‌است که ایشان دانش وسیعی در حوزه غرب و زبان‌های لاتین داشت. بنده توفیق داشتم در روز‌های پایانی حیاتشان هم به زیارتشان رفتم و همیشه به عنوان یک شاگرد افتخار می‌کنم که در دوره‌ای این سعادت نصیبم شد که در محضر دکتر مجتهدی درس بگیرم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در سال ۹۲ و ۹۳ که هنوز مسئولیت اجرایی در دولت و وزارت خانه نداشتم وقت بیشتری در پژوهشگاه با دکتر نجفی و دکتر زیویار می‌گذراندم. خاطرم هست یک‌بار وقتی از جلوی در اتاق ایشان رد شدم، رفتم داخل تا با ایشان سلام و علیکی داشته باشم، از من پرسیدند چه می‌کنی و گفتم در دانشگاه تهران تدریس می‌کنم. ایشان گفت، بنشین تا برای تو یک‌سری نکات معلمی را بگویم که باید یاد بگیری. در آن جلسه که حدود ۴۰-۳۰ دقیقه در مورد اخلاق معلمی صحبت کردیم، واقعاً حرف‌های ایشان برای من راهگشا بود و دکتر مجتهدی در آن فرصت هم مقام معلمی خودش را رها نکرد. ایشان توصیه می‌کرد، یک معلم علوم سیاسی حتماً باید یک دهه در کار اجرایی کسب تجربه کند، چون معلم علوم سیاسی نمی‌تواند با ذهنیاتش مشکلات کشور را حل کند.

مرحوم مجتهدی تا آخرین لحظه کار معلمی را رها نکرد و از این جهت می‌توان به ایشان لقب معلم همیشگی را داد. ایشان در کلاس درس دقت بسیاری داشتند، علاوه بر اینکه بسیار منظم و وقت‌شناس بودند، به طوری‌که هیچ‌کس نمی‌توانست سر کلاس‌های ایشان دیر بیاید که بنده در اولین جلسه حدود ۵_۶ دقیقه تأخیر داشتم، طوری بر سرم داد کشید که در طول دوره آموزشی از اول ابتدایی تا آن زمان هیچ معلمی چنین برخوردی با من نکرده بود. پس از آن همگی ۱۰ دقیقه زودتر در کلاس حاضر می‌شدیم.

اسماعیلی با اشاره به نقش مهم مرحوم مجتهدی در آشنایی منصفانه استادان و دانشجویان ایرانی با فلسفه غرب گفت: دکتر مجتهدی غرب را کاملاً می‌شناخت، اما غرب زده نبود. به فلسفه غرب کاملاً مسلط بود، اما شیفته فلسفه غرب نبود و در آثارش هم موجود است که می‌گوید، من مدافع فلسفه غرب نیستم. در عوض شیفتگی عمیقی به دارایی‌های ایران و سنت اصیل ایرانی_اسلامی داشت و مرتب از دغدغه‌های فرهنگی‌اش سخن می‌گفت و بار‌ها تأکید می‌کرد که ما می‌توانیم از سهروردی، ملاصدرا و میرداماد آینده فرهنگی کشور را بسازیم.

اسماعیلی در بخش پایانی سخنانش یادآور شد: همیشه یاد دکتر مجتهدی عزیز در اذهان دانشجویانش زنده خواهد ماند، چون جسم مادی ایشان از میان ما رفته، به‌قولی سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز... مجتهدی عزیز ما زنده است، چون آثار عمیقش در بین دانشجویان و استادان مورد استفاده قرار می‌گیرد. سال‌های سال و قرن‌های بعد، مجتهدی همچنان زنده خواهد بود. یک معلم واقعی و چهره ماندگار که امیدوارم خداوند متعال روح این استاد عزیز ما را با اولیاء الهی، ائمه اطهار، شهدا و صالحان محشور فرمایند.

وزیر علوم: شخصیت علمی و دانشمند شدن کار ساده‌ای نیست

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یکی دیگر از سخنرانان ویژه‌برنامه «یک عمر معلم» در آغاز سخنانش با تشکر از رئیس پژوهشگاه به‌خاطر برگزاری چنین برنامه نکوداشتی گفت: چنین اقداماتی راهیست برای ارتقاء خودباوری، معرفی الگو‌های موفق به جامعه، تقویت هویت‌سازی و هویت‌مداری برای جامعه اسلامی‌مان که از این جهت این اقدام مبارک را می‌ستائیم.

زلفی‌گل در ادامه با تجلیل و قدردانی از جامعه فرهیخته، فرزانه و آموزش عالی کشور که هماهنگ و هم‌صدا با جامعه دانشگاهی دنیا، فجایع غزه را محکوم کردند، تأکید کرد: وجدان بیدار دنیا را می‌ستائیم که ظلم و کشتار زنان و کودکان توسط مدعیان آزادی و حقوق بشر دنیا را محکوم کردند. امیدواریم سازمان ملل متحد هم این صدای حق‌طلبی عالمان، دانشمندان و اندیشمندان دنیا را بشنود و وارد تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شود که خیلی زود دیر می‌شود. اگر سازمان ملل دیر تصمیم بگیرد، شرمنده نسل‌های آینده و تاریخ خواهد شد. همان‌طور که شعر سعدی (چو عضوی به درد آورد روزگار) در سردر سازمان ملل ثبت شده، برگردند به تمدن ایرانی، تمدن حق‌طلبی، حق‌گویی و حق‌جویی تا هرچه زودتر جلوی این ظلم و ستم را بگیرند.

وی افزود: خوشبختانه دنیا حق‌طلبی ایران عزیز اسلامی را باور کرد. حداقل شهروندان جامعه خودمان ارزشی که جمهوری اسلامی و تمدن ما برای عالمان و دانشمندان قائل هست را با دنیایی که ادعای آزاداندیشی، دموکراسی و حقوق بشر دارند، مقایسه می‌کنند. در جمهوری اسلامی ایران قانون اجازه ورود نیرو‌های نظامی و امنیتی به دانشگاه‌ها را نمی‌دهد که در اعتراضات ۱۴۰۱ دیدید که چند ماه طول کشتید، اما یک نیروی نظامی و امنیتی اجازه ورود به دانشگاه‌ها را نداشت و ما هم اجازه ورود ندادیم. در شرایط سخت وزیر علوم در دانشگاه صنعتی شریف حضور پیدا کرد تا خودش مسائل را حل کند. این شرایط دانشگاه‌های جمهوری اسلامی را با شرایط دانشگاه‌های مدعیان آزادی و حقوق بشر مقایسه کنید. واقعاً باید قدردان باشیم.

زلفی‌گل گفت: همان‌طور که تمدن ما برای عالمان حرمت قائل بوده، جمهوری اسلامی ایران آن حرمت را چند برابر کرده است و بایستی این حرمت را پاس بداریم. امروز هم اگر این مراسم نکوداشت یک فیلسوف و یک دانشمند برگزار شده، در همان راستای حرمت‌گذاری به علم و عالم هست. از نظر مقام معظم رهبری هم وظیفه دانشگاه‌ها، تولید علم، تربیت عالم و جهت‌دهی به علم و عالم است. به‌همین دلیل است که علما در جامعه و تمدن ما از ارزش و جایگاه ویژ‌های برخوردار هستند، فقط ما باید چنین تقدیر‌هایی را به‌موقع انجام دهیم و در زمان حیات عالمانمان، بیشتر از آنها تجلیل کنیم و داشته‌هایمان را پاس بداریم.

وی با اشاره به جمله دکتر مجتهدی در خصوص «غرب‌شناسی لازم، غرب‌گرایی ممنوع است»، تأکید کرد: این جمله بسیار عمیق است و باید در خیلی از مراکز علمی، حک و برجسته شود. معنای جمله این است که ما باید از تجربه دنیا استفاده کنیم. معنای این جمله عمیق این است که ما باید از تجربه دنیا استفاده کنیم. به قول هلندی‌ها تجربه‌ها را باید ارزان خرید. سعدی (ره) هم می‌گوید:

مرد خردمند هنر پیشه را / عمر دو بایست در این روزگار

 تا به یکی تجربه آموختن / با دگری تجربه بردن به‌کار

وزیر علوم تاکید کرد: خداوند به انسان دو عمر نداده، اما شرایطی داده که مثلاً با مطالعه تاریخ و بررسی ضعف و قوت گذشتگان می‌توانیم از طریق تحقیق و پژوهش هزاران عمر داشته باشیم. جهاد تبیین هم یعنی شناساندن عالمان کشور به نسل جوان که مورد تأکید مقام معظم رهبری هم هست. نسل جوان باید بدانند که اگر تلاش کنند انسان مؤثری برای جامعه شوند، قدرشان دانسته می‌شود که در شهر تبریز هم پارک مفاخر نمونه آن است. در مجموع برگزاری چنین مراسم‌هایی در راستای جهاد خودباوری و جهاد هویت‌سازی است که از نیاز‌های اصلی امروز ما به‌شمار می‌آید تا دانشجویان و نسل امروز ما امیدوار به آینده زندگی کنند.

زلفی‌گل در ادامه با تأکید به جهاد امید و امیدباوری از اصحاب علوم انسانی حاضر در جلسه و رئیس پژوهشگاه کمک خواست تا به شخصیت علمی متوازن کشور بیشتر توجه کنند و گفت: در چند سال اخیر توازن علمی کشور ما از بین رفته است، به این معنا که تقریباً یک دوم دانش‌آموزان ما سراغ تحصیل در رشته علوم تجربی و رشته‌های معروف و پرطرفدار می‌روند به‌دلیل اینکه نگران آینده شغلی خود هستند. این در حالی است‌که استقبال از رشته ریاضی به ۱۰۰ هزار نفر نزدیک می‌شود و رشته‌های علوم پایه نادیده گرفته می‌شوند یا رشته‌های علوم انسانی تضعیف می‌شوند. یعنی شخصیت علمی کشورمان حالت متوازن خود را از دست می‌دهد، چه باید کرد؟ بنده در این فرصت از دکتر نجفی می‌خواهم که یک طرح تحقیقاتی و کار بنیادی راجع به این موضوع تهیه کنند و اعضای هیأت علمی و دانشمندان پژوهشگاه با درنظر گرفتن مطالعات تطبیقی، ملی و فراملی بگویند که ما (مدیران اجرایی) چه تصمیمی بگیریم؟ چه‌کار کنیم که شخصیت علمی دانشمندان کشورمان متوازن باشد؟ در کشور‌های پیشرفته نخبه‌ترین افراد وارد رشته‌های علوم انسانی می‌شوند این در حالی است که این موضوع دقیقاً در کشور ما برعکس است و لازم است اصحاب این رشته به ما راهکار دهند و بگویند چه کنیم. شاید لازم باشد مثل خیلی از کشور‌ها یک دیپلم بیشتر نداشته باشیم!

زلفی گل گفت: ما اگر به رشته‌های خاص توجه کنیم و نسبت به رشته‌های علوم انسانی بی‌توجه باشیم، آن شخصیت متوازن علمی کشور را نمی‌توانیم داشته باشیم. علوم انسانی است که مدیریت کلان کشور را اداره می‌کند، رشته فلسفه است که تعین‌کننده راه و رسم زندگی و جامعه برای آینده است. اجازه ندهیم رشته‌های پایه و علوم انسانی بیش از این تضعیف شوند. فکر از حکیمان و اجرا از حاکمان که شما حکیم هستید و باید راهکار بدهید.

وزیر علوم در پایان سخنانش در مورد شخصیت علمی، روند تحصیل و زندگی مرحوم مجتهدی مواردی را مطرح کرد و گفت: قدر داشته‌هایمان را بدانیم، برای شکل‌گیری یک شخصیت علمی هزینه زیادی صرف می‌شود، شخصیت علمی و دانشمند شدن کار ساده‌ای نیست، اما حفظ این دانشمندان سخت‌تر از دانمشند شدن است همان‌طور که همه می‌گویند، قهرمان شدن سخت است و قهرمان ماندن، سخت‌تر! بنابراین سرمایه‌های نمادین و علمی کشورمان را حفظ کنیم، قدر بدانیم و بر صدر بنشانیم.

در بخش دیگری از این مراسم نجفی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پس از عرض خیرمقدم و خوش‌آمدگویی به حضار در سخنانی گفت: ما قصد داشتیم مراسم چهلمین روز درگذشت دکتر مجتهدی را برگزار کنیم که این روز مصادف شد با ۱۳ اسفندماه و زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی، این مراسم با تأخیر برگزار شد.

نجفی تأکید کرد: معمولاً استادان و معلمان دو وجه شخصیتی دارند؛ یکی وجه تعلیم و تدریس و دیگری وجه تحقیق و تألیف که اکثر استادان در یک وجه آن برجسته می‌شوند، اما دکتر مجتهدی در هر دو وجه آن برجسته بود، یعنی هم محقق و هم معلم خوبی بود و به همین‌خاطر اسم این مراسم را «یک عمر معلم» انتخاب کردیم.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه داد: مرحوم مجتهدی در زمان حیاتشان می‌گفتند، «من یک معلم ساده هستم» و روی این موضوع تأکید داشتند. ما اوایل فکر می‌کردیم معلم ساده بودن، چیزی نیست، اما حالا متوجه شدیم، معلم ساده بودن موضوع بزرگ و مهمی است. به‌هرحال دکتر مجتهدی به‌خاطر اینکه، هم محقق و هم معلم و مدرس بود، یک جریان فکری راه انداخت که ما در این مراسم فقط قصد نداریم از یک مرد سالخورده، محقق و معلم تجلیل کنیم، بلکه ما می‌خواهیم به‌واسطه اندیشه‌های ایشان یکی از بزرگترین مشکلات خودمان را حل یا لااقل مسئله‌سازی کنیم که همانا مشکل «بحران هویت» است.

نجفی با اشاره به ۳۰-۴۰ سال عمر تحقیقی مرحوم مجتهدی تصریح کرد: ایشان شدیداً به ایران و ایرانی بودن و غیرت و فرهنگ و ملیت ایرانی تعلق‌خاطر داشت که در بحث و کلام ایشان تمام این موارد ارزشمند است که ما باید به آن توجه کنیم. من نمی‌گویم دکتر مجتهدی فردی حزب‌الهی، بسیجی یا انقلابی بود، اما می‌توانست انقلاب را ببیند که جامعه دانشگاهی ما به این نوع نگاه احتیاج دارد. این نوع نگاه می‌تواند به ما یک وحدت فرهنگی بدهد. مرحوم مجتهدی معتقد بودند ما باید نگاه عمیقی به مسائل داشته باشیم که چنین نگاهی باعث می‌شود ما شرایط فعلی ایران و انقلابمان را بهتر درک کنیم؛ و این موضوع یکی از مسائل ماست که خود ایشان تأکید داشتند، ایراد ندارد «پرسش» از فرهنگ دیگری باشد، اما جواب و پاسخ باید از فرهنگ خودمان باشد که ایشان همیشه می‌گفتند، «غرب‌شناسی واجب، اما غرب‌زدگی حرام است».

همچنین در این مراسم از کتابخانه تخصصی فلسفه و غرب‌شناسی، تندیس مرحوم مجتهدی به همراه ۲۰ جلد آثار جدید انتشارات پژوهشگاه علوم انسانی رونمایی شد.

مقالات علمی اعضای هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی؛ عبدالمجید مبلغی، رضا غلامی، هادی وکیلی، محمدعلی فتح‌الهی، مصطفی شهرآئینی، عبدالرحمن حسنی‌فر، طاهره کمالی‌زاده و امیر صادقی پیرامون کتب و آثار مجتهدی برای حضار ارائه شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • نامه محرمانه ساواک درباره عروس بزرگ امام(ره)
  • دستور ساواک برای بازرسی از عروس امام (ره)+ سند
  • اختصاص یک میلیارد تومان پژوهانه به استادان برگزیده کشوری
  • حرکت علمی باید همراه با روح تمدنی انقلاب اسلامی باشد
  • حمایت چهره نزدیک مصباح یزدی از گشت ارشاد و طرح نور
  • لازم است دغدغه مسکن برای کارگران رفع شود/ هیچ کارخانه‌ای نباید تعطیل شود
  • تشدید نگرانی صهیونیست‌ها از بایکوت علمی اسرائیل در جهان
  • روح تمدنی انقلاب اسلامی در مباحث علمی جاری شود
  • وزیر فرهنگ: دکتر مجتهدی غرب را کاملاً می‌شناخت، اما غرب زده نبود
  • مناظره در باره نقش مردم در حکومت در دیدگاه های آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مرتضی مطهری