Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از نهبندان، امیر انوری‌مقدم صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به ثبت ملی سیاه‌چادربافی روستای «سیدال» در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «سیاه‌چادر» نوعی مسکن عشایری است که از موی بز و توسط زنان عشایر بافته می‌شود که به دلیل خواص ویژه مو از جمله ضد نفوذ بودن در برابر آب در هنگام بارندگی، در دسترس و ارزان‌قیمت بودن، سبک بودن و جمع‌آوری و حمل راحت، جلوگیری از نفوذ حیوانات خزنده و گزنده به داخل چادر و جلوگیری از ورود سرما در زمستان و گرما در تابستان مورد استفاده عشایر قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سیاه‌چادرهای سیدال غالباً به‌صورت منقوش دارای حاشیه با نقوش ساده و گاهاً تصاویری از بز کوهی و چوپان در متن سیاه‌چادر است که با رنگ سفید و یا کرمی روشن پشم اجرا می­گردد که وجه اصلی تمایز آن با سایر سیاه‌چادرهای منطقه است.

کارشناس پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان‌جنوبی عنوان داشت: تولید مواد اولیه از قبیل موی بز و کلیه کارهای مقدماتی تولید از جمله ریسیدن مو، حلاجی و تابانیدن نخ در روستا و با همکاری زنان و مردان انجام می‌گیرد.

 انوری‌مقدم تصریح کرد: قدمت یک‌هزار ساله سیاه‌چادر بافی در منطقه بالأخص تولید این دستبافته و ویژگی‌های کیفیتی و زیبایی و تولید بالای سیاه‌چادر در این روستا موجب معروفیت و تمایز سیاه‌چادر آن با سایر نقاط استان گردیده است.

وی افزود: صادرات سیاه‌چادر بافی سیدال به استان‌ها و کشورهای حاشیه خلیج فارس، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و عراق و غیره و در انحصار داشتن بیش از ۹۵ درصد تولید سیاه‌چادرهای عشایری استان از افتخارات صنعتگران این روستا است.

کارشناس پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه «سیدال» تنها روستایی در استان است که صددرصد مردم آن در کار تولید و فروش سیاه‌چادر دخالت دارند، اضافه کرد: در تمام فصول سال کار سیاه‌چادربافی در بیرون از منزل انجام شده و اقتصاد روستا بر پایه دام‌پروری و بافت سیاه‌چادر بنا شده است.

انوری‌مقدم تصریح کرد: همکاری و مهارت مردان روستا در کار نخ‌ریسی با جلک و سنگ جلک و همچنین دوخت نوارهای سیاه‌چادر به یکدیگر، نمایشی زیبا از حمایت خانواده و تشریک مساعی در تولید بالای سیاه‌چادر می­‌باشد

گفتنی است ساختار طبیعی روستای «سیدال» که بر روی دامنه‌های منتهی به دره بنا شده است به گونه‌ای است که در کف رود و در هر شیله (آبراهه‌های دامنه کوه) محل قرارگیری چند دار سیاه‌چادر است که جلوه چشم‌نواز و شگفت‌آوری از دید گردشگران علاقه‌مند به طبیعت و هنر را به نمایش می‌گذارد.

این مهارت به شماره ۲۲۳۰ در تاریخ ۹۹/۱۰/۱۶ در فهرست آثار معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسید.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: سیدال سیاه چادر اقتصاد گردشگری اقتصاد خراسان جنوبی گردشگری خراسان جنوبی سیاه چادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۷۵۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عمران وآبادانی روستاهای استان در قالب طرح هادی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان به گفته بهمنی ۷۱ هزار مترمربع آسفالت و بهسازی معابر و ۱۷ هزار متر مربع سنگفرش، دیوارچینی و پله گذاری در قالب طرح هادی با اعتباری بیش از ۳۵۰ میلیارد ریال در روستا‌های بخش مرکزی سروآباد انجام شده است.

وی افزود: ۴۷۳ واحد مسکن مددجویی در سطح روستا‌های شهرستان سروآباد احداث شده است.

رئیس بنیاد مسکن سروآباد اظهار داشت: در سال جاری تسهیلات ساخت مسکن محرومین ۳۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۰ ساله و کارمزد ۵ ساله پرداخت می‌شود.

دیگر خبرها

  • بارورسازی ابرهای کشورهای همسایه ربطی به بارش سیل‌آسای ایران ندارد
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • آیا بارورسازی ابرها در کشورهای همسایه باعث بارش سیل‌آسا در ایران شد؟
  • والدین صبور در برخورد با کودک 4 تا 6 ساله موفقتر هستند
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکان سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا
  • ثبت بیش از ۱۰۰۰ فرم شناسایی مشترکین سازمان پسماند اصفهان در سامانه سنا
  • عمران وآبادانی روستاهای استان در قالب طرح هادی
  • اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد
  • ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران
  • سفر به پاکستان و سریلانکا در مقطع فعلی پیام مهمی برای دشمنان و دوستان جمهوری اسلامی داشت/همکاری با کشورهای همسایه و مستقل گسترش می‌یابد/ ایران ظرفیت‌های بسیار خوبی برای صدور خدمات فنی-مهندسی دارد