Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام الهی راد گفت: تولید علم در علوم انسانی و اسلامی، تربیت سطوح مختلفی از شاگردان، کادرسازی برای نظام اسلامی، ترویج معارف اسلامی و ... از دلایلی است که باعث شد تا مقام معظم رهبری علامه مصباح را عقبه تئوریک نظام بدانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام دکتر صفدر الهی راد عضو هیأت علمی گروه کلام و فلسفه‌ی دین مؤسسه امام خمینی(ره) -که توسط آیت الله مصباح یزدی(ره) تاسیس شد- در گفتگو با دیار آفتاب، در خصوص نقش ایشان در دفاع تئوریک و نظام سازی و عقبه سازی فکری برای انقلاب اسلامی طی ۴۰ سال گذشته، گفت: مقام معظم رهبری از آیت الله مصباح به صراحت به عنوان یکی از عقبه های تئوریک نظام یاد فرمودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: انقلاب اسلامی ترکیبی از مجموعه ارزش های اسلامی و ارزش های اجتماعی است و هدف شکل گیری این انقلاب توسط رهبر کبیر انقلاب نیز این بود که ارزش های اسلامی –ارزش هایی که در قرآن و سنت مطرح شده- در جامعه محقق شود و این نیازمند شکل گیری حکومتی با مختصات خاص خودش است.

الهی راد با بیان اینکه مبانی فکری انقلاب اسلامی امری بسیار مهم است، ادامه داد: باید ریشه یابی شود که امام(ره) چگونه به مقوله انقلاب اسلامی رسیدند. به بیان دیگر باید مبانی، پایه ها و بنیاد های فکری ای که ایشان را به انقلاب اسلامی رساند را مشخص کرد. سپس باید ماهیت انقلاب اسلامی را تشریح کرد و پس از آن هدف گزاری تمدنی انقلاب را متوجه شد.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: ریشه یابی موارد گفته شده نیازمند فهم صحیح پشتوانه فکری امام خمینی(ره) است. کاری که آیت الله مصباح(ره) از قبل از انقلاب در مقابله با مارکسیست ها، کمونیست ها، مجاهدین و ... انجام داد و هم بعد از انقلاب با مهیا شدن شرایط و ظرفیت ها آن را گسترش داد، این بود که این وظیفه را به عهده گرفته و پشتوانه فکری انقلاب اسلامی را تامین کنند.

امام خمینی خطاب به علامه مصباح: کار شما نباید زمین بماند؛ بودجه اش را شخصا تامین میکنم

وی با نقل خاطره ای از آیت الله مصباح(ره)، گفت: در زمان جنگ تحمیلی رهبر کبیر انقلاب دستور دادند که با توجه به مشکلات اقتصادی کشور، بودجه های فرهنگی تعطیل شده و در راستای دفاع مقدس مصرف شود. پس از این دستور آیت الله مصباح در ملاقاتی که با امام داشتند نسبت به موسسه ای که تشکیل داده بودند مباحثی را مطرح می کنند و سپس می گویند شما دستور داده اید که بودجه مراکز فرهنگی در شرایط جنگ تحمیلی تعطیل شود و به همین علت فعالیت موسسه ما نیز متوقف شده است.

الهی راد افزود: امام خمینی(ره) در پاسخ به آیت الله مصباح می فرمایند آن چیزی که من گفتم ارتباطی با مجموعه شما ندارد. شما موسسه خود را فعال نگه دارید، بودجه اش را من شخصا تامین می کنم. به این ترتیب تنها دو مرکز فرهنگی در زمان جنگ تحمیلی به فعالیت خود ادامه می دادند، یکی مرکز حزب الله بود، دیگری موسسه آیت الله مصباح (موسسه امام خمینی(ره)).

وی اضافه کرد: پس از این صحبت امام، افرادی از طرف ایشان می آمدند و بودجه موسسه را نقدا تقدیم آیت الله می کردند و می گفتند که امام گفته اند کار موسسه شما نباید زمین بماند.

شاگرد آیت الله مصباح، گفت: علت این گفته امام این بود که بالاخره جنگ یک محدودیتی دارد ولی وقتی که جنگ تمام شد و افراد از فضای معنوی آن بیرون آمدند، نیاز به تبیین ماهیت جمهوری اسلامی وجود دارد؛ چرا که از طرف مقابل دشمن نیز دست به تحریف ماهیت و اهداف انقلاب اسلامی می زند. لذا به این جهت بود که علامه مصباح یزدی، بعد از انقلاب با توجه به حمایت های خاص امام خمینی(ره)، شدت بیشتری به کار خود دادند و علاوه بر اقدامات بی وقفه در این راه، شاگردان بسیاری برای تولید علم تربیت کردند.

تربیت شاگردان برای ترویج معارف اسلامی

وی با اشاره به کادرسازی آیت الله مصباح در راستای پشتوانه سازی برای انقلاب اسلامی، گفت: کادرسازی با هدف تولید علم و تربیت اساتیدی که بتوانند معارف اسلامی را ترویج کنند از اقدامات آیت الله در این راستا بود.

الهی راد با اشاره به تشکیل موسسه امام خمینی توسط علامه مصباح یزدی، گفت: ایشان در طول این سالها شاگردانی در لایه های مختلف تربیت کردند. لایه اول شاگردانی ویژه هستند که به تعبیر مقام معظم رهبری این شاگردان ممتاز و تاثیرگذارند. این شاگردان نظریه پردازند و در مقالات فلسفی و کلامی و علوم انسانی و ... تولید علم می کنند. در لایه بعدی شاگردانی تربیت شدند که نخبه علمی هستند و در بحث های پژوهشی و ترویج علوم اسلامی در جامعه فعالیت دارند.

آموزش بیش از ۷۰هزار طلبه و دانشجو در دوره های «طرح ولایت»

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) اضافه کرد: آیت الله مصباح به این میزان قانع نشدند و برنامه کادرسازی دیگری را تدوین کردند. همچنین تربیت لایه دیگری که شامل طلاب و دانشجویان می شود را آغاز کردند که به نام طرح ولایت شناخته می شود و تا کنون بیش از ۷۰هزار طلبه و دانشجو در این طرح شرکت کرده و آموزش دیده اند. تربیت سطوح مختلفی از شاگردان توسط شخص آیت الله مصباح و شاگردان ممتاز ایشان یکی از دلایلی است که مقام معظم رهبری علامه مصباح را عقبه تئوریک نظام می دانند.

وی با اشاره به آموزش مبانی اندیشه اسلامی در طرح ولایت، تشریح کرد: در این طرح طلاب و دانشجویان در دوره ای حدودا ۴۰ روزه حاضر می شوند و مبانی اندیشه اسلامی شامل انسان شناسی، خداشناسی، معرفت شناسی، فلسفه سیاست، فلسفه اخلاق و فلسفه حقوق را آموزش می بینند.

الهی راد با بیان اینکه پا بر جا ماندن انقلاب اسلامی نیاز به تبیین و پاسخ به برخی مقولات دارد، افزود: اول از همه نیاز به پشتوانه نظری دارد که تولید علم یکی از ارکان آن است. کاری که علامه مصباح انجام داد این بود که این کاری که تا قبل از این تا حدودی شهید مطهری و علامه طباطبایی انجام داده بودند را تکمیل کردند. اینجا بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی علامه مصباح را جانشین علامه طباطبایی و شهید مطهری برای نسل کنونی دانستند.

شاگرد علامه مصباح با بیان اینکه تولید فکر به دو سطح تقسیم بندی می شود، گفت: یکی مبانی علوم انسانی مانند مباحث فلسفی، کلامی، اخلاقی، تفسیری و ... است که پشتوانه نظری علوم انسانی است. دوم نظریه های علوم انسانی است.

وی افزود: در حال حاضر ۱۳-۱۴ رشته شامل روانشناسی، جامعه شناسی، مدیریت، اقتصاد، علوم سیاسی، حقوق، تعلیم و تربیت و ... در موسسه امام خمینی(ره) فعال است و افراد زیادی در این زمینه ها تربیت شده و تألیفات زیادی نیز اتفاق افتاد.

ماهیت انقلاب اسلامی با اقدامات آیت الله مصباح هویدا شد

الهی راد ادامه داد: صد ها کتاب در سطوح عالی، حدود ده نشریه علمی پژوهشی و فارغ التحصیل شدن چند هزار نفر از موسسه امام خمینی(ره) از برکات اقدامات ایشان در زمان حیاتشان بود. این اقدامات باعث شد تا پشتوانه فکری انقلاب اسلامی شکل بگیرد و اگر تمام این مقولات در کنار یکدیگر به عنوان یک نظام فکری قرار بگیرد، ماهیت انقلاب اسلامی هویدا می شود.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه یکی از ارکان انقلاب اسلامی، مدیران آن هستند، گفت: اینکه مقام معظم رهبری می فرمایند دولت اسلامی نداریم، به دلیل عدم کادرسازی و تربیت نیروهایی در تراز انقلاب اسلامی است که آیت الله مصباح با ورود خود به این حوزه و تربیت نیروهایی در تراز انقلاب اسلامی سعی در پر کردن این خلأ داشتند.

علامه در سال های آخر دغدغه نوجوانان را داشتند

وی با بیان اینکه آیت الله مصباح یزدی در سال های آخر عمرشان دغدغه زیادی برای تربیت دانش آموزان داشتند، گفت: سال گذشته در دیداری که با ایشان داشتم به بنده گفتند اگر قرار است کاری انجام دهید، بروید فکر کنید مبانی فکری را چگونه برای دانش آموزان دبیرستانی تبیین کنیم. در ادامه گفتند گزارش های بدی از فضای مدارس دارم و بروید برای این مسئله تدبیر کنید.

الهی راد افزود: این دغدغه نشان می دهد ایشان نگران کادرسازی برای آینده انقلاب اسلامی نیز هستند. به گفته فرزند ایشان، حجت الاسلام علی مصباح یزدی، علامه در روزهای آخر عمر با برکاتشان که حال خوبی نداشتند، زمانی که به هوش می آمدند و می توانستند چند کلمه ای صحبت کنند، چندین بار پیش آمد که درباره مسائل مبتلا به نوجوانان و جوانان توصیه کردند.

وی خاطرنشان کرد: به گفته فرزندشان، ایشان آرزو داشتند مشکلات فکری جوانان جمع آوری شده و برای آن پاسخی تهیه شود که ان شا الله شاگردان و فرزندانشان به این توصیه جامه عمل خواهند پوشاند.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

کلیدواژه: مؤسسه امام خمینی ره موسسه امام خمینی مقام معظم رهبری آیت الله مصباح انقلاب اسلامی عضو هیأت علمی علوم انسانی علامه مصباح تئوریک نظام مصباح یزدی تولید علم الهی راد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۷۵۶۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب

احمد شهریار، شاعر پاکستانی، تازه‌ترین شعر خود را در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب سرود. - اخبار فرهنگی -

 به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، شعری را منتشر کرد که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در آستانه عملیات وعده صادق خواندند. مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب، در صفحه ایکس خود نوشت:

غزل زیر، سروده چندسال پیش رهبر انقلاب اسلامی است، معظم‌له این بیت از سروده را در آستانه عملیات وعده صادق در یکی از جلسات مرتبط خوانده‌اند:

تو را‌ است معجزه در کف زساحران مهراس
عصا بیفکن و از بیم اژدها مگریز

از هند تا ایران؛ استقبال شاعران از غزل رهبر انقلاب

در روزهای گذشته جمعی از هنرمندان به استقبال از این غزل رهبر معظم انقلاب رفتند. احمد شهریار، شاعر پاکستانی، نیز تازه‌سروده خود را به این موضوع اختصاص داد که در ادامه می‌خوانید:  

اگر به عشق یقین داری از فنا مگریز

دلیر باش و خطر کن، به هیچ جا مگریز

قسم به خضر که در انتهای این ظلمات

همیشه آبِ حیات است، پس بیا مگریز

تو پورِ حیدری، از دیوِ هفت‌سر مهراس

ز قومِ رستمی از حلقه‌ بلا مگریز 

بسنج با دمِ شمشیر، زورِ دشمن را 

ز غرشِ رجز و هیبتِ صدا مگریز

تو نورِ علم و یقینی و در کنارِ حسین

به قلبِ شب بزن، از خاکِ کربلا مگریز 

دوباره معرکه‌ حق و باطل است اینجا

تویی که مردِ نبردی، به انزوا مگریز

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • معلمان با رهبر انقلاب دیدار کردند
  • آغاز دیدار جمعی از معلمان با رهبر معظم انقلاب
  • معلمان با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند
  • شعر شاعر پاکستانی در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • دیدار جمعی از معلمان سراسر کشور با رهبر انقلاب
  • بانوان هنرمند انقلاب اسلامی به منویات اخیر رهبر انقلاب پاسخ دادند
  • گام اول فصلنامه «ماجرا»، پرداختن به خاطرات و کارنامه رهبر معظم انقلاب است
  • معلمان با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
  • باقری:‌ گذر موفق ایران از نشیب وفرازها مرهون حکمت رهبر معظم انقلاب است
  • قدردانی مسئول دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم از اجرای طرح نور