Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، امیر انوری‌مقدم گفت: سیاه‌چادر نوعی مسکن عشایری است که از موی بز و توسط زنان عشایر بافته می‌شود که به دلیل خواص ویژه مو از جمله ضد نفوذ بودن در برابر آب در هنگام بارندگی و ارزان‌قیمت بودن، سبک بودن و جمع‌آوری و حمل راحت، جلوگیری از نفوذ حیوانات خزنده و گزنده به داخل چادر و جلوگیری از ورود سرما در زمستان و گرما در تابستان مورد استفاده عشایر قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: سیاه‌چادرهای سیدال اغلب به‌صورت منقوش دارای حاشیه با نقوش ساده و تصاویری از بز کوهی و چوپان در متن سیاه‌چادر است که با رنگ سفید یا کرمی روشن پشم اجرا می­‌شود که وجه اصلی تمایز آن با سایر سیاه‌چادرهای منطقه است.

کارشناس پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان‌جنوبی عنوان کرد: تولید مواد اولیه از قبیل موی بز و کلیه کارهای مقدماتی تولید از جمله ریسیدن مو، حلاجی و تابانیدن نخ در روستا و با همکاری زنان و مردان انجام می‌گیرد.

 انوری‌مقدم تصریح کرد: قدمت یک‌هزار ساله سیاه‌چادر بافی در منطقه به ویژه تولید این دستبافته و ویژگی‌های کیفیتی و زیبایی و تولید بالای سیاه‌چادر در این روستا موجب معروفیت و تمایز سیاه‌چادر آن با سایر نقاط استان شده است.

وی افزود: صادرات سیاه‌چادر بافی سیدال به استان‌ها و کشورهای حاشیه خلیج فارس، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و عراق و در انحصار داشتن بیش از ۹۵ درصد تولید سیاه‌چادرهای عشایری استان از افتخارات صنعتگران این روستا است.

کارشناس پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه سیدال تنها روستایی در استان است که صددرصد مردم آن در کار تولید و فروش سیاه‌چادر دخالت دارند، اضافه کرد: در تمام فصول سال کار سیاه‌چادربافی در بیرون از منزل انجام شده و اقتصاد روستا بر پایه دام‌پروری و بافت سیاه‌چادر بنا شده است.

انوری‌مقدم تصریح کرد: همکاری و مهارت مردان روستا در کار نخ‌ریسی با جلک و سنگ جلک و همچنین دوخت نوارهای سیاه‌چادر به یکدیگر، نمایشی زیبا از حمایت خانواده و تشریک مساعی در تولید بالای سیاه‌چادر است.

ساختار طبیعی روستای سیدال که بر روی دامنه‌های منتهی به دره بنا شده به گونه‌ای است که در کف رود و در هر شیله (آبراهه‌های دامنه کوه) محل قرارگیری چند دار سیاه‌چادر است که جلوه چشم‌نواز و شگفت‌آوری از دید گردشگران علاقه‌مند به طبیعت و هنر را به نمایش می‌گذارد.

این مهارت به شماره ۲۲۳۰ در تاریخ ۹۹/۱۰/۱۶ در فهرست آثار معنوی کشور (ناملموس) به ثبت رسید.

کد خبر 584388 برچسب‌ها استان خراسان جنوبی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان خراسان جنوبی سیاه چادر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۷۶۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس آمریکا چادر دانشجویان معترض را به آب بست | ویدئو

دریافت 3 MB کد خبر 847538 برچسب‌ها دانشگاه - دانشجو اسرائیل خبر ویژه ایالات متحده آمریکا فلسطین

دیگر خبرها

  • (ویدئو) پلیس آمریکا چادر دانشجویان معترض را به آب بست
  • پلیس آمریکا چادر دانشجویان معترض را به آب بست | ویدئو
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • ثبت ملی صنایع دستی ۲ شهر فارس
  • برگزاری جشنواره شکوفه‌های بادام در دژکرد اقلید
  • دژکرد اقلید شهر ملی کیسه‌بافی می‌شود
  • تقویت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری شهر دژکرد اقلید
  • ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران
  • بازار سیاه تایر از بین می‌رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!