Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، به میزبانی روسیه در پایتخت این کشور نشست کمیسیون بین دولتی همکاری های تاجیکستان و فدراسیون روسیه برپا شد.

ریاست هیات‌های دو طرف در این نشست «قاهر رسول زاده» نخست وزیر تاجیکستان و «الکسی آورچک» معاون نخست وزیر روسیه بر عهده داشتند.

طرفین به روشی سازنده طیف وسیعی از موضوعات همکاری دو کشور در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری، فرهنگی، بشردوستانه و سایر موارد را بررسی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو طرف توافق کردند که با تمرکز بر توسعه رویکردهای جدید برای گسترش روابط اقتصادی و همکاری‌های صنعتی تاجیکستان و روسیه اقدامات لازم را انجام دهند.

در جریان این نشست در مورد همکاری دو کشور در زمینه کشاورزی بحث و تبادل نظر و با توجه به ظرفیت تاجیکستان در پرورش محصولات کشاورزی با کیفیت بالا و سازگار با محیط زیست در زمینه انجام اقدامات لازم برای بهینه سازی، ثبت نام، حمل و نقل و رویه‌های گمرکی به منظور تضمین صادرات بی‌وقفه کالاهای تاجیکی به روسیه حاصل شد.

در زمینه همکاری‌های صنعتی، به طرف روسی پیشنهاد شد تا به طور فعال در ایجاد کارگاه‌های مشترک بر پایه کارخانه‌های فعال صنعتی تاجیکستان و همچنین در مناطق آزاد اقتصادی شرکت کنند.

هیات‌های دو طرف در مورد افزایش حجم حمل و نقل محموله توافق کردند و با توجه به بهبود وضعیت اپیدمی در تاجیکستان به طرف روسی موضوع بررسی ازسرگیری هرچه زودتر ارتباط هوایی بین دو کشور پیشنهاد شد.

طی این نشست همکاری دو کشور در زمینه مهاجرت به طور گسترده بررسی و به اقدامات طرف روسی در مورد ارائه ترجیحات به مهاجران کاری تاجیک در دوره همه گیری کرونا اشاره شد.

هیئت تاجیکستان موضوع وضعیت حقوقی اعضای خانواده مهاجران کاری و دانشجویان که ضمن اقامت در روسیه در وضعیت نامعین قرار گرفتند، را مطرح کرد.

طرف تاجیکستان از مسکو درخواست کرد تا مسئله قانونی شدن وضعیت شهروندان این کشور را که به دلیل تخلفات جزئی اداری از ورود به خاک روسیه محروم شده‌اند، را بررسی کند.

در چارچوب این نشست، همکاری دو کشور در زمینه‌های فرهنگی و بشردوستانه تبادل نظر صورت گرفت و در مورد برگزاری روزهای فرهنگی روسیه در دوشنبه در سال جاری میلادی تصمیم گیری شد.

طرفین از توسعه پروژه مشارکت معلمان روسیه در انجام فعالیت‌های آموزشی در مدارس متوسطه تاجیکستان و همچنین آغاز ساخت و ساز 5 مدرسه روسی زبان در خاک این کشور به طور مثبت ارزیابی کردند.

همکاری در زمینه مراقبت‌های بهداشت و رفاه مردم تاجیکستان از نظر بهداشت و اپیدمیولوژی مورد توجه ویژه قرار گرفت.

طرفین در مورد اجرای پروژه‌هایی با هدف تبادل تجربه در زمینه تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری‌های عفونی، سازماندهی فعالیت مشترک تیم‌های پزشکان و آموزش آنها توافق کردند.

با در نظر گرفتن ظرفیت و فرصت‌های غنی طبیعی و تفریحی تاجیکستان، جذب گردشگران روس به این کشور مورد بحث و بررسی قرار داده شد.

هیات‌های دو کشور نتایج سفر رسمی سال گذشته «رستم امامعلی» رئیس مجلس ملی، شهردار دوشنبه به فدراسیون روسیه را مثبت ارزیابی کردند.

در پایان نشست کمیسیون بین دولتی همکاری‌های اقتصادی تاجیکستان و روسیه پروتکل مرتبط به امضا رسید.

مذاکرات در یک فضای دوستانه برگزار شد.

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: تاجیکستان روسیه مهاجران ارتباط هوایی کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی همکاری دو کشور در زمینه نخست وزیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۷۸۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد

صمد حسن‌زاده رییس اتاق بازرگانی ایران صبح امروز در همایش تجاری ایران و کوبا در محل اتاق ایران گفت: روابط ایران و کوبا همواره دوستانه و با احترام متقابل بوده و دو کشور از شرکای سیاسی یکدیگر می شوند و  سابقه دوستی دو ملت در سطح عالی بوده است. با این حال، این حسن روابط سیاسی در روابط اقتصادی دو کشور بازتاب ملموسی و مطلوبی نداشته است.

وی افزود: دو کشور راه درازی را در توسعه روابط تجاری داند و مقامات دو کشور باید بر تعهد خود بر همکاری اقتصادی تاکید داشته باشند.

حسن زاده ادامه داد: حجم تجارت ایران و کوبا در سال‌های اخیر به طور پیوسته افزایش داشته و در سال ۲۰۲۲ تجارت دو کشور بیش از ۲۴۳ میلیون دلار بوده است. در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۰، ۲۱۰ میلیون دلار بود.

رییس اتاق ایران خاطرنشان کرد: ایران محصولات نفتی و پتروشیمی و مواد غذایی و ساختمانی به کوبا صادر و دارو، تجهیزات پزشکی و خدمات مهندسی از این کشور وارد می کند.

وی یادآور شد: در تجارت دو کشور زیرساخت ها به اندازه کافی توسعه نیافته است و همچنین تحریم های آمریکا علیه هر دو کشور بزرگ ترین مانع تجارت بین دو کشور بوده است. با این حال، ایران و کوبا می‌توانند از تجارب هم در مقابله با تحریم‌ها استفاده کنند.

وی یادآور شد: کشاورزی، گردشگری و انرژی می تواند زمینه همکاری مشترک دو کشور باشد. همچنین ایران به دلیل برخورداری از کریدور شرق به غرب می‌تواند زمینه ارتباط کوبا را با اوراسیا فراهم آورد.

رییس اتاق ایران گفت: واکسن پاستوکووک در زمان شیوع ویروس با همکاری کوبا در ایران تولید شد.

وی در ادامه از کوبا به عنوان یکی از مهم ترین صادرکنندگان نیکل یاد کرد و گفت: معادن نیکل و کبالت در ایران وجود دارد که سرمایه گذاری بر آنها نشده و ایران می‌تواند از دانش و فناوری کوبا در زمینه بهره برداری از ذخایر نیکل استفاده کند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • دیدار امیرعبداللهیان با نخست‌وزیر بورکینافاسو
  • ابراز خرسندی امیرعبداللهیان از پیشرفت های صورت گرفته در روند روابط ایران و بورکینافاسو
  • دیدار نخست‌وزیر بورکینافاسو با امیرعبداللهیان
  • ابراز خرسندی ایران از پیشرفت در روند مناسبات با بورکینافاسو
  • نگرانی پنتاگون از «تقویت» روابط روسیه و کره‌شمالی
  • افزایش حجم تجارت ایران و کوبا به بیش از ۲۴۳ میلیون دلار می‌رسد
  • شرایط جسمی و روانی زنان باید مورد توجه ویژه باشد
  • دیدار ایلان ماسک با نخست وزیر چین در پکن
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند
  • توسعه گردشگری ایران و عمان باعث تقویت روابط اجتماعی می‌شود