Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-06@03:13:26 GMT

اجازه ندهیم واقعیت‌های انقلاب تحریف شود

تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۸۰۵۲۳

اجازه ندهیم واقعیت‌های انقلاب تحریف شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محی الدین طاهری در جلسه ای که امروز با حضور تعدادی از نیروهای ولایتمدار و انقلابی استان در سالن امام رضا(ع) حرم مطهر سید علاءالدین حسین(ع) برگزار شد، با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: بر اساس آیات قرآن یکی از وظایف بزرگی را که خداوند بر دوش پیامبر (ص)گذاشت موضوع تفسیر و تبیین آیات الهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه مبحث تبیین آیات قرآن توسط پیامبر اعظم (ص) اضافه کرد: نخستین مفسر قرآن کریم رسول گرامی اسلام(ص) است و معمولا تفاسیر علمای شیعه منبعث از فرمایشات پیامبر اعظم (ص) و اهلبیت عصمت و طهارت علیهم السلام می‌باشد.

دبیر جامعه روحانیت مبارز استان فارس با طرح این سوال که چرا تفسیر آیات بر دوش پیامبر(ص) گذاشته شده است، عنوان کرد: اگر وظیفه تفسیر و تبیین آیات الهی توسط پیامبر(ص) صورت نمی‌پذیرفت، قرآن هم همچون دو کتاب قوم یهود و مسیح که تورات و انجیل است تحریف می‌گردید، از این رو خداوند می فرماید ما قرآن را فرستادیم تا توسط پیامبر (ص) برای مردم تبیین شود.

وی در ادامه گفت: با توجه به نفوذی که دشمنان نظام در بعضی از بخش‌ها دارند باید بیانیه گام دوم انقلاب که آن را می توان زبور امت دانست توسط نیروهای فکری و ریشه دار و ولایتمدار انقلاب اسلامی تبیین کرد و امت نیز باید به آن توجه کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری تصریح کرد: نباید اجازه دهیم اهداف انقلاب و حرکت اولیه انقلاب تحریف شود، این وظیفه بر دوش کسانی است که بار سنگین انقلاب را به دوش کشیده اند، وظیفه نیروهای انقلابی و ولایتمدار است که به دنبال این معنا باشند که کلام انقلاب تحریف نشود.

وی با تاکید بر اینکه اهداف انقلاب نباید تحریف شود، افزود: نباید شعارهای اول انقلاب تحریف شود اگر به آن بی توجه شدیم تحریف حرکت های حقیقی خواهد شد، اینکه حضرت آقا فرمودند باید مواظب بود جای شهید و جلاد عوض نشود باید با نگاهی دور اندیشانه و باز به آن توجه کرد، اما متاسفانه هنوز مواردی را بر خلاف آن را در جامعه مشاهده می کنیم.

او در ادامه اذعان داشت: امروز وظیفه ولایت مداران است که مسائل را تحلیل کنند و نگذارند واقعیت های انقلاب تحریف شود، در همین استان فارس در بین اقوام و سایر گروه ها شخصیت های بزرگی را در بعد مبارزه با دشمنان خداوند داشته ایم، اما متأسفانه مشاهده می‌شود آن افراد بزرگ و اثرگذار توسط بعضی افراد به فراموشی سپرده و افراد مشکوک و معلوم الحالی به عنوان ارزش و ارزشی معرفی می‌شوند در حالیکه سوابق آنها خلاف آن را ثابت می‌کند. 

 

وی با بیان اینکه امروز شاهدیم بعضی از مکان‌های ارزشی ما تبدیل به محل خودنمایی برای افراد معلوم الحالی شده که هیچ اعتقادی به این چنین مکان‌هایی که محل ارتباط بندگان خدا با خالق است ندارند و عده ای هم که می خواهند روی موج غرب‌گرایی سوار شوند زمینه را برای حضور این قبیل افراد معلوم الحال فراهم کرده و بعضی از مراکز مذهبی و ارزشی ما همچون مسجد نصیرالملک را را تبدیل به مکانی جهت نمایش مد و خودنمایی کرده‌اند.

لذا ما باید فرمایشات امام راحل و مقام معظم رهبری را برای خود الگو نموده و اهداف انقلاب اسلامی را تبیین کنیم.

حجت‌الاسلام طاهری تاکید کرد: از شورای وحدت و ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی که هر دو در اصل یک شورا هستند تبیین حقائق انقلاب مورد انتظار است، ما برای اهداف انقلاب این شهدا را دادیم ولی متاسفانه عده ای تصمیم‌گیر که بعضی از آنها رد صلاحیت شده هستند به ارزش ها کاری ندارند و در صدد این هستند تا ضد ارزش ها را ارزش کنند.

دبیر جامعه روحانیت شیراز در ادامه تأکید کرد: جلساتی که برای اهداف انقلاب برگزار می شود باید ضبط شده تا در اختیار آیندگان گذاشته شود تا بدانند شهدا برای چه راهی خون داده اند.

انتهای پیام/ ن

منبع: فارس

کلیدواژه: شورای وحدت انقلاب اسلامی ارزش انقلاب تحریف شود اهداف انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۰۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سخنی در باب محتوای «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی/ تحریف تاریخ به شیک ترین شکل ممکن

به گزارش قدس آنلاین، سالهاست دربارۀ اهمیت اینکه سینمای ایران، پا در گام همکاری با کشورهای دیگر بگذارد و به بازارهای فرهنگی فرامرزی بیندیشد، نوشته‌ایم و بحث کرده‌ایم و اینک فیلمی روی اکران است که با همه فراز و نشیب‌های حقوقی و فنی، بالاخره توانسته است این سد را بشکند و با سینمای ترکیه به عنوان یکی از پررونق ترین و جدی ترین بازارهای هنری منطقه، با حضور بازیگران و عوامل فنی برگزیده دو کشور همکاری نسبتاً موفقی داشته باشد. دومین جنبۀ اهمیت این فیلم، این است که دربارۀ شخصیت‌ها و چهره‌های مهم فرهنگی کشور ما ساخته شده است. ساختن  فیلمی پرفروش که تماشاگران را با زندگی شخصیت‌های مهمی چون مولانا و شمس تبریزی آشنا کند، یکی از غفلت‌های سینمای ایران در همه سالهای اخیر بوده است که این مهم هم انجام شده است و از این منظر باید به حسن فتحی و تیمش تبریک گفت.

چالشی مهم در برابر فیلم‌های تاریخی

ساختن فیلمی که از یک سو به گذشته و تاریخ واقعی بپردازد و از سوی دیگر برای مخاطب کشش داشته باشد، به راستی کار سختی است. فیلم‌های تاریخی ما معمولاً به ملغمه‌ای از جملات ادبی، پند و اندرز و آواز خوانندگان تبدیل می‌شود و داستان ندارند. برای همین است که سختی انتخاب قصه‌ای برای آشنا کردن مخاطب با تاریخ، در سینما و بخصوص سینمای ایران صدچندان است. در این گونه فیلم‌ها، دخیل کردن تخیل و ساختن شخصیت‌ها و مکان‌های خیالی برای جذاب کردن داستان یک چالش مهم است و به همین دلیل است که بیشتر فیلم‌ها و سریالهای ایرانی که درباره تاریخ گذشته سرزمین ما ساخته می‌شود، به تحریف تاریخ (هر کدام در حد و حدودی متهم هستند.) در اینجاست که اهمیت تحقیق و بهره‌مندی از آثار کسانی که با متون و رویدادهای تاریخی آشنا هستند، بیشتر می‌شود. در مورد مولانا و شمس دست ما برای آگاهی از رویدادهای زندگی، شخصیت و تفکرات آنان بسته نیست. اگرچه هنوز برای پژوهش درباره آنها و دوران پرفراز و نشیب زندگی‌شان، راه‌های نپیموده زیاد است اما حداقل می‌توانیم به برخی کتاب ها وپژوهش های صورت گرفته اعتماد کنیم و از نوشته‌های کسانی چون دکتر زرین کوب بهره ببریم. برای انتقال مفاهیمی که مولانا و شمس دربارۀ آنها سخن می‌گویند، به آثاری نیاز داریم که نه تنها درباره ویژگی ها و دوره های زندگی آنها سخن می‌گوید، دوران تاریخی آنها را به خوبی می‌شناسد، جریان‌های معارض فکری و عرفانی موجود را بررسی کرده و برای مخاطب به خوبی روشن می‌کند که اهمیت کاری که مولانا کرده است، چیست. کتاب هایی مانند «پله پله تا ملاقات خدا» که هم روایتی داستانی دارد، هم زبانی ساده و هم از نظر استناد تاریخی شبهه‌ای در آنها نیست.

یک شمس تبریزی مهربان

تیم تولید «مست عشق» به جای اینکه به این روایت درست، پژوهشمند و جامع نگر از داستان مولانا و شمس توجه کند، روایتی از زندگی این دو شخصیت به دست داده است که بیشتر با خوانش ترکیه از مولانا تطبیق دارد. خوانش رایج در ترکیه امروز که اوج آن را در «ملت عشق» الیف شفق(شافاک) می‌توان دید، مولانا و شمس را از بستر تاریخی و مفهومی خود خارج می‌کند و به آنها چهره دو مرد سکولار رمانتیک می‌دهد که همه چیز را در عشق و مهربانی می‌بینند، با مذهبی‌ها در جنگند و جانشان را در این راه می‌دهند و نتیجه همه مبارزه هایشان می‌شود رقص و سماع ( که البته در تیتراژ فیلم به سما تبدیل شده است!). این خوانش هم امروزی است، هم خطری ندارد و هم مولانا و هر شخصیت تاریخی دیگر را به یک سوژه خوب برای تبدیل شدن به یک جاذبه گردشگری و منبعی برای پول درآوردن تبدیل می‌کند. شمس و مولانای «مست عشق»از همین جنسند. این تحریف در شخصیت شمس تبریزی شدیدتر است. آنچه ما از گفته‌هایی که از او باقی مانده است و نوشته‌ها و گفته‌های دیگران و اسناد تاریخی درباره شمس می‌دانیم، با موجودی که در این فیلم به تصویر کشیده شده است، بسیار متفاوت بوده است. به یاد داشته باشیم که شمس شخصیتی تندخو، آشفته و البته مغرور بوده است. شاید آنهایی که «مست عشق» را دیده‌اند تعجب کنند اگر بدانند در داستان ازدواج او با دختر خواندۀ مولانا، کیمیا خاتون، دخترک از ابتدا این ازدواج را خوش نمی‌داشت و هرگز دلش با شمس که چهل سال از او بزرگ تر بود و شخصیتی بی ثبات داشت، صاف نشد و البته اینکه بنا بر برخی روایت‌ها متهم اصلی مرگ یا بهتر بگوییم قتل این دخترک بی نوا همین شمس تبریزی است.

جلال‌الدین محمد تهرونی

برای داستانی کردن تاریخ و تبدیل آن به یک قصۀ جذاب، یکی از راه ها این است که وقتی قصه‌ای جذاب نداریم، از دل واقعیت های تاریخی قصه‌ای بیرون بکشیم و «مست عشق» هم همین کار را کرده است؛ خلق یک داستان معمایی و پلیسی دربارۀ مرگ شمس تبریزی. این تهمید البته داستان را جذاب کرده است و مخاطب را به دنبال خودش می‌کشد اما تاریخ را به شکل عجیب و غریبی به شکلی در می‌آورد که کارگردان و نویسنده دلشان می‌خواهد. برای مثال وقتی یک کارآگاه برای حل ماجرای گم شدن شمس خلق می‌کنیم، او باید وظیفه خودش را به پایان برساند و در «مست عشق» سرنوشت شمس تبریزی روشن می‌شود اما سوال اینجاست که اگر همه چیز به همین خوبی و خوشی به پایان رسیده است، چرا مولانا در تمام سالهای بعد از شمس، فراق او را به صورت شعر فریاد می‌زده و از در و دیوار میپرسیده که شمس کجاست و چه شد؟ مشکل اصلی بیرون کشیدن داستانی از دل داستان شمس و مولانا این است که تاریخ را هم مجبوریم جا به جا کنیم و برای قونیه اداره شهربانی بسازیم که در اوج درگیری سلجوقیان روم با یکدیگر و در حالیکه آنان زیر فشار خردکنندۀ ایلخانان مغول و اختلافات داخلی درحال فروپاشی بودند، نگران درویشی بدزبان باشند که گم شده است، همین جا به جایی‌های تاریخی و انتقال دادن گذشته‌ای دور به امروز، باعث می‌شود که مولانا هم در کودکی با پدرش با لهجه تهران سخن بگوید!

آرش شفاعی

دیگر خبرها

  • سخنی در باب محتوای «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی/ تحریف تاریخ به شیک ترین شکل ممکن
  • شهدای روحانی الگوی مجاهد تبیین محسوب می‌شوند
  • ترویج ازدواج شرعی احیای سیره و سنت پیامبر اسلام (ص) است
  • مکتب امام صادق(ع) جامعه اسلامی را به سوی درستی هدایت کرد
  • انقلاب اسلامی ایران ادامه دهنده مکتب امام صادق (ع)است
  • بزرگترین خدمت و جهاد خدمت به مردم است
  • اساتید نقش مهمی در جهاد تبیین دارند
  • خداوند از معلمان و دانشمندان به عنوان لوح محفوظ نام می‌برد
  • ارزش‌های دین اسلام و انقلاب را باید تبلیغ و تبیین کنیم
  • اگر جامعه فرهنگی آگاه باشد آن جامعه به پیروزی می‌رسد