Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@22:43:14 GMT

آیت‌الله‌مصباح چهره اسلام ناب را به مردم نشان داد

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۸۱۵۵۴

آیت‌الله‌مصباح چهره اسلام ناب را به مردم نشان داد

به گزارش تابناک به نقل از فارس از قم، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری امشب در مراسم بزرگداشت چهلمین روز درگذشت آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی که در حرم بانوی کرامت برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: سخن گفتن درباره چنین شخصیتی که در راه انجام‌وظیفه، عمل به تکلیف الهی و خدمت به اسلام و قرآن و مکتب نورانی اهل‌بیت (ع) با اخلاص و ازخودگذشتگی و خستگی‌ناپذیری در حقیقت به انجام رسالت‌های بزرگ الهی پرداخته، کاری بس دشوار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله مصباح یزدی، عالمی عامل و فقیهی بصیر و زمان‌شناس و حکیمی مجاهد و مسئولیت شناس و از پیشگامان نهضت اسلامی و از یاران و یاوران حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری و عضو مطرح مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین بود.

حسینی بوشهری تأکید کرد: بررسی ابعاد برجسته زندگی علمی و اخلاقی و خدمات مبارزاتی وی با توجه به محدودیت زمانی در سخنرانی امکان‌پذیر نیست.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یادآور شد: انسان در نظام خلقت دارای جایگاه بلند و رفیعی است و قرآن کریم از انسان به‌صورت ویژه تکریم، تمجید و تجلیل کرده است و گاهی انسان را خلیفه‌الله می‌داند و تکریم می‌کند و به‌عنوان یک موجود برتر در بین سایر موجودات از او یاد می‌کند و گاهی تمام مواهب خلقت و عوالم هستی را برای خلقت انسان می‌داند.

وی اظهار کرد: انسان دارای سه ویژگی است که باعث می‌شود عواملی دست‌به‌دست هم دهند تا او در مسیر شکوفایی، جدایی از انحرافات و رسیدن به سعادت و کمال قرار گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: خداوند در وجود انسان استعداد‌هایی قرار داده که با اراده و حکمت خداوندی این استعداد‌ها از قوه به فعلیت تبدیل می‌شود و انسان مختار آفریده‌شده و دارای قدرت انتخاب است و همچنین دارای یک سلسله غرایز است که این غرایز زیر چتر اختیار و اراده قرار دارد و برای کنترل این غرایز و شکوفا شدن استعداد‌ها و هدایت و سعادت و کمال انسان، خداوند عواملی را معرفی و عناصری را تعیین کرده که می‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: عقل و خرد انسان و قدرت خدادادی عقل که به‌عنوان حجت باطن از او یاد می‌شود در اختیار انسان قرار داده‌شده است که می‌تواند با شنیدن سخن، حق و باطل را تشخیص دهد.

حسینی بوشهری در ادامه گفت: علما نقش بزرگی در هدایت انسان‌ها دارند که در کلمات نورانی اهل‌بیت (ع) نسبت به عالمان دین تکریم به‌عمل‌آمده و در پیشگاه خداوند از درجات بالایی برخوردار هستند.

وی یادآور شد: عالمان دین در روز قیامت به همراه دیگر انسان‌ها محشور خواهند شد، اما از طرف خداوند خلعت‌ها و پاداش‌هایی به خاطر دو ویژگی سطح عالی دانش و خستگی‌ناپذیری که در هدایت جامعه دارند دریافت خواهند کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: مرحوم آیت الله مصباح یزدی در سه بخش، مبارزه با دستگاه جبار طاغوت، مبارزه ایدئولوژیک در مقابل دیدگاه‌های مارکسیستی در سال‌های آغازین پیروزی انقلاب و مبارزه با لیبرال‌ها، غرب‌زده‌ها و سکولار‌ها فعالیت داشت.

حسینی بوشهری خاطرنشان کرد: آیت الله مصباح یزدی مکتب امام و راه امام خمینی (ره) را شناخته بود و در دوران خفقان ستم‌شاهی یک‌تنه نشریه «انتقام» را منتشر می‌کرد تا اعلام کند مبارزه ادامه دارد.

وی اظهار کرد: مرحوم مصباح یزدی چهره اسلام زلال و ناب را در مبارزاتش به مردم ایران نشان می‌داد و این انسان، شجاع، زمان‌شناس و مرد میدان در صحنه‌های مختلف بود و همه زخم‌زبان‌ها را به جان خرید.

امام جمعه قم تصریح کرد: مرحوم آیت الله مصباح یزدی، خیلی نامهربانی‌ها را تحمل کرد و حرف‌های ناشنیدنی شنید، اما همچون کوهی استوار در صحنه ماند و چنین اشخاصی در زمانه ما کم هستند.

حسینی بوشهری مطرح کرد: آیت الله مصباح یزدی در خصوص حوزه علمیه دغدغه‌مند و معتقد بود و حوزه بعد از انقلاب با حوزه قبل از انقلاب باید فرق داشته باشد چراکه رسالتش فرق کرده و اساتید و طلاب باید مسلط به علوم روز باشند و با زبان روز با مخاطب سخن گویند.

وی در پایان گفت: مرحوم آیت الله مصباح یزدی بسیار ساده‌زیست، با اخلاق و متواضع بود و مدعی هیچ جایگاهی نبود و با نسل جوان ارتباط تنگاتنگی داشت.

منبع: تابناک

کلیدواژه: واکسیناسیون کرونا در ایران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر راهپیمایی 22 بهمن نامه رهبری به پوتین آیت الله مصباح یزدی اسلام ناب جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری واکسیناسیون کرونا در ایران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر راهپیمایی 22 بهمن نامه رهبری به پوتین آیت الله مصباح یزدی حسینی بوشهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۱۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور ساواک برای بازرسی از عروس امام (ره)+ سند

فرزند آیت‌الله مرتضی حائری یزدی (و نوه مؤسس حوزه علمیه قم)، عروس امام خمینی (ره) و همسر آیت‌الله سید مصطفی خمینی که همراه پدرش در تبعید بود و در تبعید شهید شد؛ هر کدام این نسبت‌های خانوادگی کافی بود تا معصومه حائری یزدی تحت نظر و مراقبت ساواک باشد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، معصومه حائری یزدی که روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ در ۸۶ سالگی درگذشت و پیکر ایشان روز هشتم اردیبهشت پس از تشییع در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) در بقعه شیخ فضل‌الله به خاک سپرده شد. 

محل دفن ایشان از این جهت نمادین است که بقعه شیخ فضل‌الله نوری در سال‌های دور محل ملاقات امام خمینی (ره) و آیت‌الله شیخ مرتضی حائری یزدی بود که به جز همکاری در هیأت مصلحین حوزه، هر روز هنگام غروب آفتاب آنجا با هم گفتگو می‌کردند.

ازدواج مصطفی و معصومه در سال ۱۳۳۳، پیوند دو خاندان خمینی و حائری یزدی بود؛ این زندگی مشترک پس از ده سال با تبعید حاج مصطفی خمینی همراه پدر، وارد مرحله تازه‌ای شد و تا زمان شهادت همسر در اول آبان ۱۳۵۶، معصومه حائری بار‌ها برای دیدارش به نجف رفت و برگشت. 

یکی از سند‌هایی که در آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی وجود دارد (شماره پرونده ۳۹۲)، موافقت اداره کل سوم ساواک با درخواست معصومه حائری برای صدور گذرنامه جهت مسافرت به عراق را نشان می‌دهد. طبق این اسناد، شهربانی کل کشور در نامه‌ای محرمانه از ریاست سازمان اطلاعات و امنیت کشور درباره تقاضای صدور پروانه خروج از کشور استعلام می‌گیرد:

«شهربانی کل کشور
تاریخ ۴۶/۶/۱۳
از شهربانی کل کشور (اداره اطلاعات)
به تیمسار ریاست سازمان اطلاعات و امنیت کشور
درباره معصومه حائری یزدی فرزند مرتضی شناسنامه ۶۹۲۳۵ قم متولد ۱۳۱۷
نامبرده بالا طی تسلیم شرحی اعلام نموده مدتی قبل برای دیدار بستگان خود از عراق به ایران مراجعت و جهت بازگشت به کشور مزبور به منظور ملحق شدن به همسرش حاج سیدمصطفی خمینی تقاضای صدور پروانه خروج نموده است. خواهشمند است دستور فرمائید نسبت به انجام درخواست مشارالی‌ها نظریه اعلام دارند. 
رئیس شهربانی کل کشور. سپهبد مبصر از طرف سرتیپ صمد پاکپور»

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی مرکز اسناد انقلاب اسلامی

دیگر خبرها

  • کمبودهای درمانی استان بوشهر رفع شود
  • دستور ساواک برای بازرسی از عروس امام (ره)+ سند
  • حمایت چهره نزدیک مصباح یزدی از گشت ارشاد و طرح نور
  • دیدار معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با آیت الله حسینی بوشهری
  • آیت‌الله حسینی‌بوشهری: طلاب در مسکن و معیشت دچار مشکل هستند
  • مناظره در باره نقش مردم در حکومت در دیدگاه های آیت الله مصباح یزدی و آیت الله مرتضی مطهری
  • نام مبارزان و مجاهدان شهید بوشهری در جهان طنین‌انداز است
  • نوجوانان بوشهری بر بال آهنین به سودای پرواز پرداختند
  • چهره‌های ورزشی که در ایران مسلمان شدند
  • رسانه‌ها چهره خبیث رژیم صهیونیستی را به جهانیان نشان می‌دهند