Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به گزارش حوزه دانشگاه و کنکور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم همایش تقریب مذاهب اسلامی و تجلیل از خیرین گرانقدر که صبح امروز در دانشگاه آزاد اسلامی مرکز اوز برگزار شد، اظهار کرد: بسیار خوشحالیم که در آغاز چهل و سومین بهار انقلاب اسلامی و در ادامه گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی به یکی از نعمت هایی که به سبب انقلاب اسلامی به این جامعه عطا شد، بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: بلاشک حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار تقریب مذاهب اسلامی در دوران معاصر هستند. تقارن برگزاری نخستین همایش تقریب مذاهب اسلامی و تجلیل از خیرین گرانقدر در روز ۲۳ بهمن امری نیکوست.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با طرح این سؤال که چرا دانشگاه باید به مباحث تقریب و تربیت تقریبی ورود کند، بیان کرد: یکی از وظایف جوامع اسلامی فراهم سازی بستر رشد و تربیت نیروی انسانی است. اگر به کانون های تربیت دقت کنیم، در می یابیم که هر کانون تربیتی دارای ۵ جز خانواده، محیط آموزشی، محیط رفاقتی، محیط کار و جامعه است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: براساس حدیثی از پیامبر(ص) که علمای اهل سنت و اهل تشیع نیز آن را قبول دارند، تربیت افراد شامل سه دوره هفت ساله است که در ۲۱ سالگی به ثمر می نشیند. این سه دوره هفت ساله از بستر خانواده آغاز و در بستر محیط دانشگاه ختم می شود. به عبارتی تربیت از تربیت فردی شروع و به تربیت اجتماعی پایان می یابد.

طهرانچی تأکید کرد: باید جوهره اصلی تربیت جوانان در طول سه دوره هفت ساله، تقوای فردی و اجتماعی باشد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هویت اجتماعی با مودت شکل می گیرد، تصریح کرد: اگر اجتماع را حاصل جمع افراد بدانیم، این اجتماع وقتی به یک جامعه و یک قوم تبدیل می شود که مودت بین افراد در جامعه شکل بگیرد. جامعه و قوم با مودت گرد هم می آیند و با عداوت از هم دور می شوند. در بسیاری از آیات قرآن کریم نیز بر مودت در خانواده و اجتماع نیز تأکید فراوان شده است.

او با تأکید بر اینکه تربیت در اجتماع باید مقوم مودت باشد، اظهار کرد: اگر تربیت مقوم مودت باشد، همبستگی اجتماعی شکل می گیرد و جامعه می تواند حرکت کند و به اهدافش برسد. جامعه ای که مودت در آن نباشد، جامعه نیست، بلکه یک اجتماع متفرق است و به اهدافش که سعادت دنیا و آخرت است، دست نمی یابد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: هدف ما از طرح مباحث تقریب و تربیت تقریبی، نگاه مودت ساز است که باید در تربیت نسل جوان در مدرسه و دانشگاه وجود داشته باشد. این موضوع تنها یک امر علمی و خاص علما نیست. مباحث علمی مقوم تربیت هستند. اگر نظریه های علمی در حوزه های علمیه نباشد، این نوع تربیت نمی تواند قوام پیدا کند.

طهرانچی در ادامه سخنان خود گفت: دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه اجتماعی و مولود انقلاب اسلامی است که در سراسر کشور دارای واحد و مرکز آموزشی است. جوهره اصلی دانشگاه اجتماعی، علم و فرهنگ است.

او با اشاره به اینکه دانشگاه اجتماعی از سال ۱۹۶۵ در غرب شکل گرفته است، افزود: دانشگاه های نخبگانی به یک باره به دانشگاه اجتماعی تغییر کردند. غرب برای تحول اجتماع و جامعه خود به یک سلسله ارزش هایی نیازمند بود و به همین جهت دانشگاه اجتماعی را خلق کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه نباید چشم و گوش بسته از غرب پیروی کنیم، گفت: باید بینا و شنوا باشیم و تنها نقاط مثبت را از دانشگاه های غربی بگیریم. ایران سابقه چند هزار ساله تمدنی دارد. باید نگاهمان به دانشگاه، یک نگاه تربیتی عمیق باشد. دانشگاه ها نیازمند مدل تربیتی تقریبی هستند. دانشگاه باید انسانهایی تربیت کند که به طور همزمان در علم و ایمان رشد کنند.

طهرانچی در ادامه با طرح سؤالی دیگر مبنی بر اینکه خیرین چرا دانشگاه می سازند؟ تأکید کرد: خیرین برای اینکه رأفت اجتماعی حاصل شود، اقدام به ساخت دانشگاه می کنند. رأفت دو بال علم و ایمان دارد. در نگاه ایمانی و علمی برای اینکه هسته اجتماعی، هسته پیشرفت باشد، نیازمند نگاه تربیت تقریبی هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: حرکت علمی در دانشگاه ها باید مقوم ایمان باشد. کرسی های آزاداندیشی باید در دانشگاه ها شکل بگیرد.

او با بیان اینکه دانشگاه ها دو وظیفه اصلی دارند، ادامه داد: دانشگاه باید منطقه خود را ببیند. مقام معظم رهبری می فرمایند که "دانشگاه ها نیازمند تحول و صیرورت برای تربیت قوه عاقله هستند". قوه عاقله از طریق اساتید حاصل می شود. محور حرکت مربیان و اساتید هستند.

طهرانچی تأکید کرد: اعضای هیأت علمی باید وزین، متقی و عالم باشند و با شناخت منطقه و نیازهای آن، دانشجویانی با هویت، با اخلاق و با درجه بالایی از معنویت تربیت کنند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تقدیر از علمای منطقه و برگزار کنندگان همایش تصریح کرد: اگر وحدت را کنار بگذاریم، گرفتار ذلت می شویم. امیدوارم این گونه جلسات مقوم حرکت ها و شروع پنجره جدیدی در تربیت تقریبی در دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه جامعه اسلامی نیازمند تقریب مذاهب اسلامی است، گفت: تقریب مذاهب اسلامی دو بخش علمی و تربیتی دارد که باید به هر دو بخش توجه ویژه داشته باشیم. آنچه که در داعش پیش آمد، تقویت عداوت در جامعه اسلامی بود که از بنیان نادرست و غلط است. تقریب مذاهب به دنبال گسترش مودت است و این موضوع به حق بودن این حرکت را نشان می دهد.

طهرانچی در پایان گفت: منطقه اوز و لارستان در نگاه تقریبی پیشرو است. امیدوارم بتوانیم در انجام رسالت اجتماعی مان موفق و پیروز باشیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شورای عالی انقلاب دانشگاه آزاد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی تقریب مذاهب اسلامی دانشگاه اجتماعی انقلاب اسلامی تربیت تقریبی دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۳۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منزلت و مقام عالی معلم باید پیوسته مورد تکریم جامعه باشد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام الله نور کریمی تبار در خطبه‌های نماز جمعه ایلام اظهار کرد: کار و تلاش کارگران مایه استقلال جمهوری اسلامی و سرافرازی مردم غیور کشورمان در جهان است، معلم و کارگر ۲ قشری هستند که در عرصه تعلیم‌وتربیت و کار و اشتغال، جامعه را به پیش می‌برند.

امام جمعه ایلام با بیان اینکه معلمی شغلی شریف و شغل انبیاء الهی است، ابراز کرد: معلمان که توان خود را برای تعلیم و تربیت جامع به کار گرفته‌اند، جایگاه، منزلت و مقام عالی معلم باید پیوسته مورد تکریم جامعه باشد زیرا اگر جایگاه معلم و نقشی که در تربیت نسل‌های مختلف دارد مورد تکریم قرار گیرد، جامعه‌ای آگاه به دانش و با تربیت دینی و اسلامی خواهیم داشت که در عرصه‌های مختلف پیش رونده خواهد بود.

حجت الاسلام کریمی تبار با گرامیداشت نام و یاد شهید مطهری، گفت: شهید مطهری، انسانی بود که در عرصه حوزه‌های علمیه و دانشگاه پیشگام بود و با استدلال خود بهترین مدافع انقلاب بود و دشمنان تاب پاسخ‌گویی به بیانات او را نداشته‌اند و در نهایت او را نشانه گرفتند، اما شهادت ایشان به‌عنوان روز معلم در تاریخ انقلاب ماندگار شد.

حجت الاسلام کریمی تبار در ادامه با اشاره اجرای عملیات غرورآفرین وعده صادق، گفت: آمریکا، رژیم غاصب اسرائیل و هم‌پیمانان آن‌ها نتوانستند عکس‌العمل دفاعی در برابر این سیلی محکم جمهوری اسلامی نشان بدهند، عملیات وعده صادق سیلی محکم ولایت فقیه و مظلومان و آزادیخواهان جهان، بر چهره صهیونیست کودک کش بود که قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی در منطقه و جهان را به نمایش گذاشت.

امام جمعه ایلام با تاکید بر اینکه از تأمین معیشت و کسب‌وکار به‌عنوان فضل خداوند یاد شده است، تصریح کرد: چنین تعبیری، اهمیت اقتصاد و معیشت در جامعه را مشخص می‌کند، خداوند می‌فرماید کار کنید، دنبال تأمین معیشت باشید و چرا که تأمین معیشت در اجرای دستور خداوند متعال عبادت است.

کد خبر 6089129

دیگر خبرها

  • شهرداری همدان ۵۰ میلیارد تومان به حوزه پژوهش اختصاص داد
  • ما نیازمند معلمان تراز انقلاب هستیم
  • لزوم ایجاد فضا‌های آموزشی و تربیتی در آموزش و پرورش
  • منزلت و مقام عالی معلم باید پیوسته مورد تکریم جامعه باشد
  • پشت پرده تربیت فیزیوتراپیست در دوره‌های کوتاه مدت
  • پشت پرده تربیت نیروی فیزیوتراپی در دوره‌های کوتاه مدت
  • انتظار جامعه از روانشناسان و مشاوران تشخیص درست مسائل هویتی است
  • نظم و انضباط اجتماعی بر پایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه شکل می‌گیرد
  • کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود