Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-05-01@08:04:47 GMT

سبد معیشت ۸میلیون و ۷۰۰هزار تومان شد

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۸۴۰۸۷

سبد معیشت ۸میلیون و ۷۰۰هزار تومان شد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، فرامرز توفیقی رییس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار درباره هزینه سبد معیشت کارگران در سال 99 گفت: اعداد و آماری که مرکز آمار ایران برای سبد معیشت کارگران اعلام کرده است قابل استناد نیست چرا که راستی آزمایی در آن آمارها صورت نگرفته است.

 وی ادامه داد:خودمسئولان و کارشناسان مرکز آمار ایران می دانند به هیچ عنوان اطلاعات هزینه کرد خانوار راستی آزمایی نمی شودو به هیچ عنوان نمی توان به آن استناد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هزینه کرد خانوار مشتمل بر یکسری اطلاعات و داده های خام جمع آوری شده از سوی یک تعداد خانوار است و هیچ موقع اعداد و ارقامی که در آنجا درج می شود مورد راستی آزمایی قرار نمی گیرد بلکه بر اساس آن یک میانگین ابتدایی ریاضی می گیرند و اعلام می کنند برای مثال در آمد خانوارها A تومان و هزینه کردشان A-B تومان است. این نشان می دهد هر سال خانواده های ایرانی در حال ثروت مند تر شدن هستند حال سئوال اینکه آیا به واقع این چنین است!؟.خیر؛ چون این اطلاعات و آمار با واقعیت های جامعه فاصله بسیار زیادی دارد.

رییس کمیته دستمزد شورایعالی کار افزود: بجای عدد سازی و سند سازی یک بارهم که شده باید به واقعیت های جامعه رو آورد.سبد معیشت سال گذشته حدود 5میلیون تومان (4میلیون و 940 هزار تومان) محاسبه شد.

وی درباره سبد هزینه معیشت کارگران در سال جاری اظهارداشت: این محاسبات به روال همیشگی و براساس داده‌های رسمی و قیمت‌های اعلامی اقلام، صورت گرفته و در نتیجه، حداقلی است؛ در واقع، اگر قیمت واقعی اقلام غیرخوراکی مانند مسکن، درمان، آموزش و حمل و نقل را بخواهیم در نظر بگیریم، رقم نهایی بسیار بیشتر می‌شود. باید در نظر داشته باشیم که قرار بود راه‌های احصای قیمت این اقلام در کمیته دستمزد ذیل شورایعالی کار، به بحث گذاشته شده و نهایی شود اما هرگز دولتی‌ها و کارفرمایان حاضر به بحث در این رابطه نشدند؛ بنابراین متر و معیار رسمی برای احصای قیمت اقلام غیرخوراکی سبد در دست نیست و ناچاراً سبد معیشت را به روال همیشه، با مبنا قرار دادن همان سبد خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های خانوار محاسبه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه از آنجاییکه بر اساس داده های رسمی مرکز آمار ایران اندازه خانوار متوسط ایرانی 3.3 نفر است گفت:اگر 273088 را در 3.3 ضرب کنیم عدد به دست آمده 901190.4  است که رقم خوراکی ها و آشامیدنی های یک روز خانوار را نشان می دهد. بنابراین هزینه خوراکی ها و آشامیدنی های ماهانه یک خانواده اگر911190.04را در 30روز ضرب کنیم عدد به دست آمده 27035712 می شود. بنابراین بر اساس داده های تورمی دی ماه, یک خانوار متوسط ایرانی فقط 2میلیون و 703 هزار تومان هزینه خوراکی  ماهیانه دارد. باید دقت کنیم که هزینه سبد خوراکی‌ها به تنهایی، حدود صد هزار تومان از دستمزد فعلی کارگران که 2 میلیون و 611هزار تومان است، بیشتر است.

توفیقی با اشاره به مولفه هایی که در افزایش قیمت خوراکی ها و آشامیدنی ها در سال 99 تأثیردارد گفت: سبد خوراکی فعلی و سبد خوراکی مبنا در مذاکرات مزدی 11746281= 15289431-27035712ریال است.

بنابراین از بهمن 98تا ابتدای بهمن 99، یک میلیون و 174هزار تومان، هزینه خوراکی ها و آشامیدنی‌های خانوارهای کارگری افزایش یافته است که این افزایش، معادل 76.83 درصد است.

وی با اشاره به اینکه دستمزد 61درصد از سبد عقب تر است گفت: 87352866=   30.95 /  100 × 27035712 بااین محاسبه هزینه سبد معیشت کارگران در دی ماه حدود 8میلیون و 735هزار تومان است که در مقایسه با سبد معیشت کارگران در بهمن ماه 98 حدود 3میلیون و 790 هزار تومان بیشتر است. پوشش سبد توسط دستمزد، فقط 38.47 درصد است. در واقع دستمزد کارگران فقط 38.47 درصد از هزینه‌های زندگی ماهانه را پوشش می‌دهد.فاصله بین درآمدیک کارگر در بهترین حالت و هزینه سبد معیشت حدود 5میلیون و 374 هزار تومان است که در شرایط فعلی کارگران هیچ منبعی برای تأمین این کسری ندارد و با آبرو زندگی می کنند.

پربیننده ترین بازگشت دوباره اسکناس‌های خرد به چرخه تولید عیدی کارمندان با حقوق بهمن ماه واریز می‌شود/ دولت در تلاش است منابع بلوکه شده را به کشور برگرداند لزوم توجه به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در بودجه ١۴٠٠ دلار در برزخ برجام ۵ خبر مهم اقتصادی ۱۳۹۹/۱۱/۲۲

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: دستمزد کارگران دستمزد کارگران خوراکی ها و آشامیدنی خوراکی ها و آشامیدنی ها سبد معیشت کارگران معیشت کارگران سبد خوراکی هزار تومان هزینه سبد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۴۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید بیانگر ارتقای فرهنگ/لزوم توجه به امنیت معیشت مردم

به گزارش خبرنگار مهر، ماموستا فایق رستمی پیش از ظهر سه شنبه در همایش روز جهانی کارگر اظهار کرد: کارگران چرخ‌های تولید را به گردش در می‌آورند و جا دارد از تلاش این قشر تقدیر کرد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب به جهش تولید با مشارکت مردم در سال‌جاری تاکید دارد که جهش تولید بیانگر ارتقای فرهنگ مردم است.

وی جهش تولید را بیانگر استفاده از ظرفیت خدادادی، معادن، صنایع دینی، احیای مرز دانست و گفت: کارگران همواره در سن جوانی نمی‌مانند باید در وقت پیری و بازنشستگی از آنها حمایت شود.

ماموستا رستمی تصریح کرد: کارگران در زمان جنگ ایثار و فداکاری کردند و خداوند ۳۴ هزارسال پیش در مورد توسعه شهری و روستایی تاکید داشته و قرآن بر توسعه و پیشرفت و عمران تاکید دارد.

امام جمعه سنندج یادآور شد: امروز دشمنان دین و اسلام کشور ما و اقتصاد مارا مورد هدف قرار داده‌اند و باید با حمایت از کارگران و سرمایه گذاران اقتصاد کشور را ارتقا داد.

وی اعلام کرد: به اندازه ای که امنیت کشور مهم است امنیت معیشت مردم نیز مهم است و باید به این مهم توجه شود.

ماموستا رستمی اذعان کرد: باید کشور را با تولید پیش ببریم و تحریم دشمنان را با تلاش جهادی خنثی کنیم.

کد خبر 6093024

دیگر خبرها

  • هزینه کرد ۲۰۰۰ میلیارد تومانی کمیته امداد برای مددجویان
  • تاخیر در پرداخت حقوق کارگران معیشت آن‌ها را دشوارتر کرده است
  • تنگنای معیشتی کارگران در سال ۱۴۰۳/ جامعه کارگری مخالف ورود مجلس به موضوع تعیین مزد است
  • تاکید ماموستا رستمی بر توجه به معیشت و زندگی کارگران
  • جهش تولید بیانگر ارتقای فرهنگ/لزوم توجه به امنیت معیشت مردم
  • بهره‌مندی ۷۰۰هزار کردستانی از خدمات وزارت کار
  • کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است
  • جامعه کارگری پیشتاز جهش تولید و جنگ اقتصادی است