چند نکته مهم پیرامون سیره علمی، سیاسی و تربیتی «امام محمد باقر(ع)»
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۸۵۸۸۴
یک کارشناس علوم قرآنی گفت: فعالیتهای فرهنگی و آموزشی «امام باقر (ع)» به معنی آرامش و در امان بودن از دست حاکمان ظلم نیست، بلکه حجم وسیعی از روایات گویای اوضاع خشونت آمیز آن دوره، و ظلم و تجاوز حاکمان وقت است.
رضا وحیدی در گفتوگو با خبرگزاری میزان پیرامون سیره سیاسی «امام باقر (ع)» گفت: «امام باقر (ع)» امام پنجم شیعیان هستند، ایشان در دوران امامت خود به پرورش شاگردان توانمند و برجستهای پرداختند، فعالیتهای علمی و فرهنگی «امام سجّاد (ع)» پیرامون تأسیس مکتب تشیّع مدرسهای جامع برای آموزش علوم، عقاید و اندیشههای اسلامی و شیعی در دوره «امام باقر (ع)» فراهم ساخت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
***رویکرد سیاسی در زمان امامت «امام باقر (ع)»
وی در مورد رویکرد سیاسی در زمان امامت «امام باقر (ع)» ابراز کرد: امامت «امام باقر (ع)» مصادف با ضعف دولت بنی امیه و درگیری امویان بر سر قدرت بود؛ لذا زمانی مناسب برای گسترش اسلام ناب محمدی محسوب میشد، ایشان جنبش علمی وسیعی را پدید آوردند که در دوره امامت فرزندش «امام صادق (ع)» به اوج خود رسید.
وحیدی در همین راستا ادامه داد: فعالیتهای فرهنگی و آموزشی «امام باقر (ع)» به معنی آرامش و در امان بودن از دست حاکمان ظلم نیست، بلکه حجم وسیعی از روایات گویای اوضاع خشونت آمیز آن دوره، ظلم و تجاوز حاکمان وقت است، به گونهای که «امام باقر (ع)» بارها تقیه میکردند و سرانجام نیز بر سر تعارضات مبنایی با نظام خلافت ظالمانه، توسط هشام به شهادت رسیدند.
بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفتوگوهای مذهبی اینجا کلیک کنیدوی به سیره اخلاقی «امام باقر (ع)» اشاره و بیان کرد: در کتاب بحار النوار جلد ۴۹ صفحه ۲۸۸ بیان شده یکى از اصحاب «امام باقر (ع)» درباره بخشش گسترده ایشان گفت: «کانَ لا یَمِلُّ مِنْ صِلَةِ اِخْوانِهِ وَ قاصِدیهِ وَ مُؤَمِّلیهِ وَ راجیهِ؛ او هرگز از نیکى به برادرانش و آنان که به او روى مى آوردند و یا کسانى که به او امید مىبستند و از او انتظار نیکى داشتند، خسته و ملول نمى شد.»
*** سبک زندگی «امام باقر (ع)»
وی به سبک زندگی «امام باقر (ع)» اشاره و بیان کرد: تاریخ نشان میدهد «ائمه معصومین (ع)» همواره ساده زیست بودند این یک اصل برای رهبری جامعه است موضوعی که در زندگی همه آنها به خوبی دیده میشود، اما این ساده زیستی مختص خودشان بود، «امام باقر (ع)» در محیط خانواده، از همسر خود انتظار نداشتند که چون او بر حصیر بنشیند و لباس خشن بر تن کند و از امکاناتی که خدواند به ایشان عطا نموده، چشم پوشی کند؛ «امام باقر (ع)» با این که در قلمرو اعمال فردی خود، از تجمل پرهیز میکردند، ولی در زندگی خانوادگی و حتی اجتماعی، عواطف و نیازهای روحی همسر و نیز شرایط و مقتضیات زمان را در نظر دارد و تجمل حلال را ممنوع نمیشمارد و در مواردی لازم هم میداند.
***امربه معروف و تربیت در خانواده
این کارشناس علوم قرآنی پیرامون سبک زندگی «امام باقر (ع)» بیان کرد: «امام باقر (ع)» به حکم آیات قرآن از جمله آیه ۶ سوره تحریم بر آن بود تا خود و خانوادهاش را از غضب الهی و جلوههای آن در دوزخ و قیامت حفظ کند. این گونه است که اصل تربیت خانواده را بر امور دیگر مقدم میداشت در کتاب وسائل الشیعه جلد ۴ صفحه ۱۱۸۵ بیان شده «امام صادق (ع) درباره روش تربیتی پدرشان فرمودند: «کانَ یَجْمَعُنا فَیَأْمُرُنا بِالذِّکْرِ حَتّى تَطْلُعَ الشَّمْسُ وَ یَأْمُرُ بِالْقِراءَهًْ مَنْ کانَ یَقْرَأُ مِنّا وَ مَنْ کانَ لا یَقْرَأُ مِنّا أَمَرَهْ بِالذِّکْرِ؛ پدرم «امام باقر (ع)» ما را گرد مى آورد و از ما میخواست تا طلوع آفتاب ذکر خدا بگوییم، آنان که از ما توان قرائت قرآن داشتند، فرمان مى داد تا قرآن بخوانند و آنان را که توان خواندن قـرآن نداشتند مى فرمود تـا ذکر الهى بگویند».
***بخشش «امام باقر (ع)»
وی توجه «امام باقر (ع)» نسبت به صدقه را مورد بررسی قرار داد و ابراز کرد: طبق روایات متعدد که ارزش و فضیلت صدقه را بیان مى کند، صدقه قبل از آنکه در دست فقیر قرار گیرد در دست خدا قرار مى گیرد و برکت پیدا مى کند. این اهمیّت احسان و صدقه را مى رساند و توجهی که «امام باقر (ع)» بر این اصل دارد قابل تامل است. در روایات آمده است: وَ کانَ أَبُوجَعْفَرٍاِذا کانَ یَوْمُ عَرَفَةَ لَمْ یَـرُدَّ سـائِلاً؛ «امام باقر (ع)») در روز عرفه هیچ فقیرى را دست خالى باز نمى گرداندند». زیرا عرفه روز مغفرت الهى است و در روایات است که خداوند، رحمت گستردهاش را شامل حال بندگان مى کند و هیچ حاجتمندى را محروم نمى سازد این درسی بزرگ برای زندگی ما خصوصا با توجه به چالشهای حاصل از بیماری کرونا است لذا کمک به دیگران و طبقات پایین جامعه امری مهم است.
***تاکید «امام باقر (ع)» بر مال حلال
وی تاکیدات «امام باقر (ع)» پیرامون روزی حلال را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: طبق روایاتت «امام باقر (ع)» پیرامون شیوه کسب روزی حالال فرمودند: «من أصاب مالا من أربع لم یقبل منه فی أربع، من أصاب مالا من غلول أو ربا أو خیانة أو سرقة، لم یقبل منه فی زکاة ولا فی صدقة ولا فی حج ولا فی عمرة؛ هرکه مال از چهار طریق به دست آورد، چهار چیز از او قبول نمیشود. هرکه مال را از راه: اختلاس، یا ربا، یا خیانت و یا دزدی به دست آورد، از وی زکات، صدقه، حجّ و عمره پذیرفته نشود».
***رویکرد علمی «امام باقر (ع)»
وی به رویکرد علمی «امام باقر (ع)» در طول امامتشان اشاره و بیان کرد: «امام باقر (ع)» در بیان سایر «ائمه معصومین (ع)» اولین کسی هستند که فرصت یافتند تا علوم و معارف اسلامی را به شکلی کامل تبیین کردند. البته «پیامبراکرم (ص)» پیش این بشارت را به امت داده بودند که پس از غصب خلافت و گذر امت از پرتگاه سقوط ابدی، زمینه برای بازگشت و بهرهگیری از معارف «ائمه معصومین (ع)» فراهم خواهد شد و علوم و معارف در اختیار امت اسلام قرار خواهد گرفت. جابِرِ بن انصاری در این زمینه گفته است: «قالَلى رَسُولُالله: یُوشَکُ أَنْ تَبْقى حَتى یتَلْقى وَلَدا لى مِنَ الْحُسَیْنِ یُقالُ لَهُ مُحَمَّدٌ، یَبْقَرُ الْعِلْمَ بَقْرا فَاِذا لَقیتَهُ فَاقْرَئْهُ مِنّى السَّلامَ؛ «پیامبراکرم (ص)»به من فرمودند: انتظار مى رود تو بمانى تا ملاقات کنى فرزند مرا از نسل «امام حسین (ع)» که به او «محمد» مى گویند. او علم را به گونهاى شگفت مىشکافد. وقتی او را دیدى سلام مرا به او برسان».
***شیوه تربیتی «امام باقر (ع)»
وحیدی به شیوه تربیتی «امام باقر (ع)» اشاره و خاطرنشان کرد: با مطالعه سیره «امام باقر (ع)» میتوان به سبک زندگی اسلامی در خصوص مسائل تربیتی دست یافت. در این سبک، صدر و ذیل زندگی همچون یک نظام معنایی به هم مرتبط است. شخصی که در این دنیا گام میگذارد، به محض ورود و حتّی پیش از آن تربیتش آغاز میشود. پدر و مادر او جدای از نقش تکوینی که در تربیتش دارند، با ایجاد محیط مناسب رشد و تعالی، در سایه ایجاد آرامش و اعتدال در تربیت زمینه تربیت وی را فراهم میآورند.
انتهای پیام/
برچسب ها: اخبار مذهبی ولادت امام باقرمنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اخبار مذهبی ولادت امام باقر ائمه معصومین سبک زندگی امام باقر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۵۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قالیباف: اگر بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد مجلس برنامه خود را ارائه خواهد کرد
به گزارش قدس آنلاین، روز گذشته دومین نشست بررسی مسائل ارزی با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی، محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رییس جمهور، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید، عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی و محسن زنگنه از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهشها در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
در این نشست، قالیباف با بیان اینکه نباید به ارائه گزارش اکتفا کرد گفت: در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد. دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنند.
در نشست قبلی به اندازه کافی گزارش ارائه شد. دوستان دولت باید به طور روشن و شفاف رویکرد رو به جلو برای مدیریت بازار ارز ارائه کنندرئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما دنبال تکرار جلسات نیستیم و جلسه سومی وجود ندارد؛ بنابراین باید در مورد موضوع به جمعبندی برسیم و نتیجه نهایی را به صحن علنی ارائه کنیم. در این رابطه با توجه به اصرار نمایندگان برای بررسی موضوع در صحن علنی، به صورت مشخص به نمایندگان گفتم اگر به جمعبندی و اتفاق نظر با دولت نرسیم، مجلس خود به جمعبندی روشن میرسد.
قالیباف با تاکید بر اینکه باید بر روی اصل موضوع بحث و گفت و گو کنیم و در مورد رویکردها، اشکالات و راهکارها به جمعبندی برسیم، بیان کرد: واقعیت این است که ناترازیها در قیمت ارز تاثیرگذار است؛ بنابراین نمیتوان نظام یکپارچه اقتصادی را نادیده گرفت؛ دولت و مجلس باید به این مهم توجه داشته باشند.
وی با بیان اینکه حکمرانی از دو بخش تشکیل میشود، گفت: یک بخش تشخیص علمی و دیگری تصمیم سیاسی است؛ تشخیصهای علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیمهای سیاسی قرار دارد که اگر ترکیب آنها را با هم رعایت کنیم، میتوانیم مشکلات را حل کنیم اما اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شد. همچنین اگر به تشخیص علمی بدون شرایط سیاسی کشور توجه کنیم با مشکل مواجه خواهیم شد بنابراین تعادل این موضوع مهم است.
حکمرانی از دو بخش تشکیل میشود: تشخیص علمی و تصمیم سیاسی؛ تشخیصهای علمی ما به دلایل مختلف تحت تاثیر تصمیمهای سیاسی قرار دارد؛ اگر تشخیص علمی را فدای تصمیم سیاسی کنیم به طور حتم دچار مشکل خواهیم شدرویکرد اقتصادی و مدیریتی در موضوع ارز اشکال دارد
همه اختیارها را به رئیس بانک مرکزی دادیم، اما ...
قالیباف با تاکید بر اینکه مجلس در عین اختلاف سلیقه و اختلاف دیدگاه با سیاستهای ارزی دولت همراهی کرده است، گفت: همه اختیارهای موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم اما شرایط کنونی نشان میدهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.
وی با اشاره به تورم کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی وارد میشوند و تاکید بر ضرورت اصلاح رویکردهای اقتصادی در این زمینه، گفت: به طور روشن و مشخص امروزه در سیاستهای ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد.
قالیباف خطاب به مسئولان اقتصادی حاضر در نشست گفت: ما رویکرد اقتصادی مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه هفته آینده برای دریافت برنامه دولت منتظر میمانیم اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه میکند.
در این جلسه محمدرضا فرزین رییس کل بانک مرکزی گزارشی از وضعیت بازار ارز و تحولات اقتصاد کلان کشور ارائه کرد.
همچنین وزیر اقتصاد و روسای کمیسیون های اقتصادی، صنایع و معادن و جهش و رونق تولید مجلس هم به تشریح راهکارهای خود برای کنترل نرخ ارز پرداختند.
منبع: خبرگزاری ایسنا