Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-29@15:46:21 GMT

تصویب طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی

تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۸۶۹۶۹

تصویب طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی

تین نیوز مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: پس از گذشت ٢۵سال از آغاز طرح توسعه بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام و به منظور حفظ شأن و جایگاه حرم مطهر در سیمای شهری محدوده، از انتهای سال گذشته بازنگری طرح با هدایت وزارت راه‌وشهرسازی در قالب "طرح ویژه تفصیلی" در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان رضوی)، قدرت اله ابک مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به اینکه پس از گذشت ٢۵سال از آغاز طرح توسعه بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام و به منظور حفظ شأن و جایگاه حرم مطهر در سیمای شهری محدوده، استمرار هویت معنوی زیارت، ارتقای شاخص‌های خدمات عمومی و تسهیلات اقامتی برای کلیه اقشار و نیز حمایت از جمعیت مجاور باقیمانده، و احیای بافت تاریخی موجود، از انتهای سال گذشته بازنگری طرح با هدایت وزارت راه‌وشهرسازی و همکاری دستگاه‌های محلی در قالب "طرح ویژه تفصیلی" در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: با توجه به اهمیت این مسأله، مراحل تهیه طرح طی بازه فشرده یک ساله و با مشارکت متخصصان ملی و محلی حوزه شهرسازی به انجام رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به جهت دریافت نظرات دستگاه‌های ذیربط استانی از جمله آستان قدس رضوی، ارکان قضایی و نظارتی استان، استانداری و مجموعه مدیریت شهری مشهد طرح در قالب جلسات متعددی مورد بررسی قرار گرفته و تغییرات لازم در جهت غنابخشی و همگرایی بیشتر انجام پذیرفت.

ابک با اشاره به اینکه ماحصل این جلسات که با تدبیر استاندار خراسان رضوی برگزار شد، اجماع کامل همه سطوح مدیریتی استان روی طرح جدید و در نهایت تصویب آن در جلسه پنج شنبه ٢٣بهمن کمیسیون ماده۵ استان خراسان رضوی بوده است، افزود: در جلسه کمیسیون ماده ۵ که به ریاست استاندار خراسان رضوی برگزار شد، پس از بررسی اصلاحات نهایی مورد نظر، طرح جهت تصویب نهایی و ابلاغ به شورای عالی معماری و شهرسازی کشور ارسال شد.

وی افزود: با تصویب این طرح، بیش از ٣٠٠٠پلاک از تملک اجباری خارج و نوسازی پلاک‌های باقیمانده بر پایه ضوابط تسهیل کننده طرح جدید و توسط مردم و ساکنان انجام می‌پذیرد.

ابک تصریح کرد: همچنین افزایش سهم اماکن اقامتی متناسب با گروه های مختلف درآمدی، افزایش سرانه فضای سبز و سایر کاربری‌های خدماتی نسبت به گذشته و احیای ساختارهای فرهنگی اجتماعی و تاریخی بافت از مهمترین نتایج طرح مصوب است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه حفظ حرائم منظری، حفظ کلیه مساجد و حسینیه ‌ها و عناصر هویتی، ارائه ضوابط ویژه برای آثار ملموس و ناملموس فرهنگی و هویتی، احیای ٢٧ محور تشرف و نیز رونق‌بخشی به سایر گذرهای تاریخی از دیگر ویژگی‌های طرح حریم رضوی است که مورد تأکید کمیسیون ماده۵ قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین اختصاص زمین به بیش از ١٠هزار محل پارک خودرو در قالب پارکینگ‌های عمومی در حاشیه محور شارستان با جانمایی مناسب و نیز تقویت حمل و نقل عمومی و جانمایی ایستگاه‌های مترو در این طرح به تأیید رسید.

وی خاطرنشان کرد: از دیگر مصوبات این جلسه، اختصاص فرصت دو ماهه جهت تعیین تکلیف پروژه‌های سرمایه گذاری واقع در محدوده پیرامون حرم در چارچوب طرح جدید است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: راه و شهرسازی پیرامون حرم خراسان رضوی حرم مطهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۸۶۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان

مدیرکل اداره میراث‌فرهنگی استان گیلان گفت: با حضور رئیس اداره حرایم وزارتخانه، محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان مورد تصویب قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، ولی جهانی امروز_ جمعه هفتم اردیبهشت_ در تشریح این خبر اظهار کرد: طی هماهنگی قبلی و به منظور تعیین تکلیف نهایی محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان، با حضور امیر ارجمند رییس اداره حرایم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شهردار لاهیجان، معاون و کارشناسان حوزه میراث، فرهنگی، پایش میدانی از سطح شهر انجام و با رفع ابهام و موارد مدنظر شهرداری تفاهم مشترک حاصل و مقرر شد مطالعات تکمیلی و موارد اصلاحی در دستور کار مشاور قرار گیرد.

وی با قدردانی از حمایت‌های عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اسدالله عباسی استاندار گیلان، علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور و علیرضا ایزدی مدیرکل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی افزود: بنا بر وظایف ذاتی، راهبرد اداره کل صیانت از بافت ها و بناهای تاریخی ارزشمند است و در این راستا تعامل و هم افزایی حداکثری با دستگاه‌های ذیربط همچون شهرداری ها یکی مهمترین اصول و سیاست های پیش روی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان است.

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از تلاش و همراهی شهردار لاهیجان به منظور پاسداشت و مراقبت از آثار ارزشمند شهر قدردانی کرد و گفت: حراست حفظ و احیاء بافت ها و بناهای تاریخی وظیفه ی همه افراد و آحاد جامعه است و اگر چه مطابق با قانون و به طور رسمی این مسئولیت بر عهده ی وزارتخانه متبوع گذاشته شده اما مشارکت همگانی برای پاسداشت میراث فرهنگی اجتناب ناپذیر است.

جهانی ابراز امیدواری کرد با تعامل و ارتباط نزدیک با شهرداری لاهیجان، ضمن تسریع در روند تکمیل مطالعات، با تایید شواری فنی و ابلاغ از سوی وزارتخانه، چالش های حوزه بافت و بناهای تاریخی این شهر به پایان برسد.

کد خبر 748198

دیگر خبرها

  • تحویل نه هزار واحد مسکونی تا پایان سال
  • اجتناب از اقدامات جزیره‌ای در زیرمجموعه‌های وزارتخانه راه
  • برگزاری شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان خراسان‌رضوی
  • شتاب مطلوب طرح نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی
  • شناسایی مسائل خانواده در قالب هسته‌های فکری/ شورای رابطین امور بانوان و خانواده چه رسالتی دارد؟
  • ۵۵ درصد از واحد‌های فرسوده در بافت‌های تاریخی قرار دارند
  • خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد
  • بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی تعلق می‌گیرد
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • لطافت هوای روستای گیامی پس از بارش باران در قالب تصاویر